Berichtdoor gravo » 24 dec 2009 15:31
In dit topic lees ik een aantal getuigenissen van mensen, die zeggen in God te geloven, omdat ze een aantal bevestigingen, verhoringen of aanwijzingen hebben ontvangen op grond waarvan het voor hen vrijwel vaststaat, dat God moet bestaan.
Verder lees ik ook vaak, dat God wel moet bestaan, omdat het leven anders zinloos en de mens anders doelloos is en van voorbijgaande aard.
Tegenover het eerste zou ik het volgende willen stellen: ik heb zelf (en dat is voor een bevindelijk gereformeerd opgevoed iemand als ik zelf ben, een hele verzuchting) nooit enig teken van God ontvangen en ook nooit enig spoor van aanwezig zijn gemerkt. Het staat me natuurlijk vrij om fijne zaken en mooie gelegenheden of zelfs geluk en voorspoed aan God toe te schrijven (en ik neem ook niemand kwalijk, die dat doet), maar in de grond van de zaak is dat dat een betekenis en overtuiging die ik zelf aan de werkelijkheiud om mij heen toeken. Het gaat mij meer om een niet door mijzelf bedachte interpretatie van gebeurtenissen, maar om werkelijke gebeurtenissen, die mij duidelijk van de kant van God overkwamen. Kijk, als je door een bus wordt aangereden, kun je zeggen: "dat is de hand van God...een waarschuwing!". Of als je in het ziekenehuis herstelt kun je zeggen: "God heeft mijn leven gespaard". Maar mijn buurman in het zoekenhuis, die ook gezond ontslagen wordt, zal dat misschien niet zeggen. Gewoon omdat hij dat zo niet ervaart. Hij is ook gelukkig om weer verder te kunnen leven, maar hij heeft goed beschouwd geen direkte aanleiding om zijn gezondheid aan God te danken. Ook dieren worden soms ziek en weer beter. Hij zal het als een gelukkig herstellend vermogen van zijn lichaam zien. Ik bedoel er mee te zeggen: heel vaak zijn onze overtuigingen over het "zekere ingrijpen van God" meer iets, dat we zelf zo willen laten zijn, dan dat het nu zo overtuigend aangetoond kan worden (voor anderen bijvoorbeeld).
Tegenover het tweede zou ik willen stellen, dat je op voorhand, wanneer je echt niet weet of God wel of niet bestaat, je niet kunt zeggen, dat het leven niet zinloos zou kunnen zijn. Of dat het menselijk leven inderdaad zo kort is als het zich aandient en dat er met het sterven van de mens inderdaad geen enkele weg terug of vooruit meer is en dat er noch hemel, noch hel en dus geen voortleven meer is.
Dat is weliswaar een huiveringwekkende gedachte, maar wie zonder vooraf ingenomen standpunt hierover na wil denken, zou die mogelijkheid onder ogen moeten zien. Puur omdat deze gedachte zo angstaanjagend is en zo bitter en verschrikkelijk, daarom hoeft het nog niet onwaar te zijn. Per slot van rekening worden wij mensen wel vaker geconfronteerd met gruwelijke zaken op het gebeid van geweld, rampen, kwellingen, ziekten en onmenselijk kwaad en lijden. En het feit, dat we daar een afkeer van hebben is ook geen argument om te zeggen, dat het niet gebeurt.
Toch, na dit gezegd te hebben, wil ik ook melden, dat ik als christen in God geloof. Een scherp en confronterend denken kan (en moet naar mijn gevoel) samen gaan met het geloof. Wat is dan voor mij doorslaggevend in mijn geloof? Waarom wel en waarom niet veeleer niet geloven?
Kort samengevat komt dat op het volgende neer:
1. Ik sluit mij met vertrouwen aan bij mensen van alle generaties voor mij, die steeds weer bij goede en kwade dagen naar God gezocht hebben en over Hem hebben geschreven, tot Hem gebeden en in Hem geloofden. Ik weet, dat zij net zo weinig bewijs hadden als ik zelf, maar toch deden ze het. Ze stelden het vertrouwen op God.
2. Het geloof in God leidt tot een zorgvuldig en nauwkeurig leven, dat tal van voordelen heeft voor de individuele mens, de gemeenschap en de maatschappij. Het geloof leveret leefregels, orde, samenhang, schoonheid (muziek bijv.) en troost.
3. De belangrijkste reden is de ethiek. Door het geloof worden wij dwingend gebonden aan het goede en kunnen wij keuzes maken. tegen geweld, tegen onrecht, tegen dwang. De grote leraars, waaronder Jezus de voornaamste plaats inneemt, heeft ons geleerd om een menselijke en in alleopzichten liefdevolle houding aan te nemen. Die weg wil ik ook gaan.
Bestaat God? Dat is het geheim van God zelf. Wat bestaat is een gemeenschap van God. Een biddende, hopende, gelovende en liefhebbende gemeenschap. Dat is voor een mens al zo ongelooflijk veel, dat alles wat wij nog meer ontvangen (bewijzen van God, de hemel, het eeuwige leven) bonussen zijn. Garanties? Zo zit het geloof niet in elkaar. Garanties vraag je aan een verkoper, wanneer je hem niet vertrouwt.
Tegenover God past en betaamt het ons bescheiden te zijn en uit Zijn vaderlijke hand genadig te ontvangen.
Wij kunnen Hem niet zien of (be)grijpen, maar Hem slechts met vertrouwen tegemoet treden.
Vertrouwend dat Hij ons ziet en ons hoort.
Wij (althans ik) zien en horen soms helemaal niets.
Hij is alleen door geloof tegemoety te treden, niet door aanschouwen.
De rechtvaardige zal door geloof leven.
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)