Antidepressiva

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

smarlicia

Re: antidepressiva

Berichtdoor smarlicia » 16 okt 2009 12:52

ik slik ook antidepressiva
en mij bevalt het ontzettend goed
ben er wel wat van aangekomen maar ik kan het hebben
want ik was toch te ligt

*Annette*
Majoor
Majoor

antidepressiva

Berichtdoor *Annette* » 22 dec 2009 20:34

Schopt even het topic omhoog... 2 maanden is er hier al niet meer gepost.

Hoe gaat het zo met iedereen?

@ Mormeltje; ben je al begonnen met afbouwen van de ad? Zelf kijk ik ook heel negatief richting Eleos. Ik kwam daar binnen met een zich ontwikkelende depressie, maar er werd niks aan gedaan, na een tijdje vonden ze wel dat ik klaar was, en de gesprekken mij voldoende hadden geholpen :neeschudden:. Terwijl ik het gevoel had steeds meer achteruit te gaan. M'n ouders hadden al aangegeven dat ze bang waren dat ik weer terug zou vallen, dit verwachtte ze niet en anders kon ik zo weer terug komen (wel even een verwijsbrief van de huisarts). Ik wist dat als ik na de huisarts zou gaan met m'n problemen dat ik doorgestuurd zou worden, heb het zolang mogelijk 'uitgesteld' en me er niet aan toe willen geven dat ik het vorig jaar, jaar later het niet meer kon volhouden. De huisarts gaf toe dat hij op mij zat te wachten, wanneer ik er nu zelf mee zou komen, die had het dus zien aankomen. Maar ik wist heel zeker nooooit meer na Eleos. Helaas moet ik na een aantal maanden weer overstappen van psych, wat ik heel moeilijk vond en eerst ook niet super soepel verliep, het gevoel hebben dat je psych je niet begrijpt en alles maar met een korreltje zout neemt, maar gelukkig gaat het nu goed. Heb 1x in de 2 maanden gesprek (kan altijd nog bellen als ik een gesprek wil of als er iets is) en verder iedere week therapie.

Heb nu zo'n ontzettend moeilijk opdracht mee gekregen van m'n psych. Ik heb een behoorlijk negatief zelfbeeld, ook omdat ik bijna geen vrienden heb, hier vaak mezelf de schuld van geef en het zal wel aan mij liggen ed. Wil m'n psych gaan kijken of ze hieraan niet iets samen met mij kan gaan doen. Nu moest ik voor mezelf een dagboek bij gaan houden en iedere dag iets positiefs over mezelf erin opschrijven. Negatieve dingen wist ik genoeg, dus nu eens de positieve dingen gaan benoemen. Alleen dat is zo ontzettend moeilijk :-k... Ik heb in 2 weken nog niks opgeschreven :oops:.

Ik zie wel ontzettend tegen de feestdagen op :oops:, het kan mij soms zo aanvliegen. Ik voel me dan vaak zo alleen. Ik woon nog wel bij m'n ouders thuis en we maken er wel wat van met elkaar, maar toch...
Wat de toekomst brengen moge........

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 23 dec 2009 17:26

Annette: ik ben ook zo'n dagboek begonnen best moeilijk posietief denken. :roll:
Hier ook geen goede ervaring met Eleos, begin van t jaar zat k in crisis :oops: moet je 3 maanden wachten op hulp.
Bij t APZ in de buurt kon ik binnen twee uur gezien worden !

Sterkte iedereen ook met deze dagen !!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 23 dec 2009 19:18

Annette: Sterkte meid met alles.
Hoop dat je snel gelukkig word en weer kan genieten 8>)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 24 dec 2009 11:17

pff wat moeilijk voor jullie hier zeg! Ik weet niet zo heel goed wat ik moet zeggen, alleen maar dat ik jullie (Annette en ook anderen die het psychisch moeilijk hebben) veel sterkte toe wens en Gods zegen met de kerstdagen en in het nieuwe jaar!
Ik vind het zo erg als ik hoor dat mensen zich alleen/eenzaam voelen, en ik denk dat er best veel mensen zijn die dit hebben. Ikzelf heb dit praktisch nooit en soms ben ik zo bang dat ik dan in al mijn drukte en geluk anderen voorbij zie. Nogmaals sterkte!
Psalm 25:2 (ber.)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 24 dec 2009 17:13

Sterkte, Annette!
Afbeelding

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 24 dec 2009 21:36

Heel veel sterkte Annette! En iets positiefs opschrijven kan ook iets kleins en onbelangrijk zijn in jouw ogen. Zoals rustig gebleven zijn terwijl je puberbroertjes zaten te klieren o.i.d.

*Annette*
Majoor
Majoor

antidepressiva

Berichtdoor *Annette* » 24 dec 2009 22:51

Thanks allemaal :)! Het gaat gelukkig al stukken beter dan vorig jaar, het hele depressieve is weg en daar ben ik ook blij om, dat weegt zo zwaar. Alleen nu het laatste grote eind nog... Hopelijk komt alles weer een keer goed. Heb dingen in moeten leveren, maar je krijgt er ook weer wat voor terug. Alleen soms is het zo moeilijk om te begrijpen, waarom nu toch allemaal? Waarom ik steeds toch maar weer? Vorig jaar met oudjaarsnacht kreeg ik 'opeens' een heel boos gevoel richting Hem :oops:, ik kon het gewoon niet accepteren, was erg moe, depri, huilerig ed. Gelijk daarna knaagde het zo aan me wat heb ik nu toch gedaan en gedacht? En nog heel lang heeft het ontzettend geknaagt aan me, vooral oudjaarsavond nu weer nadert kan het me zo beklemmen.

Inderdaad kan iets kleins ookal positief zijn, alleen zelfs de kleine dingen zie ik ook al niet :oops:... Maarja wie het kleine niet eert... Na lang denken heb ik van gister iets positief gevonden :), en opeens schiet me van vandaag ook weer wat te binnen ;).

Petra85; nogmaals sterkte, knuffel, *HUG* en een 8>)!
Wat de toekomst brengen moge........

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 24 dec 2009 23:10

*Annette* schreef:
Inderdaad kan iets kleins ookal positief zijn, alleen zelfs de kleine dingen zie ik ook al niet :oops:... Maarja wie het kleine niet eert... Na lang denken heb ik van gister iets positief gevonden :), en opeens schiet me van vandaag ook weer wat te binnen ;).

!

positief dat je iets positiefs heb opgeschreven!!;-)
Psalm 25:2 (ber.)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 dec 2009 01:29

*Annette* schreef:Heb nu zo'n ontzettend moeilijk opdracht mee gekregen van m'n psych. Ik heb een behoorlijk negatief zelfbeeld, ook omdat ik bijna geen vrienden heb, hier vaak mezelf de schuld van geef en het zal wel aan mij liggen ed. Wil m'n psych gaan kijken of ze hieraan niet iets samen met mij kan gaan doen. Nu moest ik voor mezelf een dagboek bij gaan houden en iedere dag iets positiefs over mezelf erin opschrijven. Negatieve dingen wist ik genoeg, dus nu eens de positieve dingen gaan benoemen. Alleen dat is zo ontzettend moeilijk :-k... Ik heb in 2 weken nog niks opgeschreven :oops:.

En dat ga je je dan weer verwijten natuurlijk. Echt vervelend, zo'n neerwaarste spiraal, en best lastig te doorbreken. Bij mij hielp het inzicht heel erg dat ik echt de meest kleine dingen heel negatief uitlegde, maar de kleine positieve dingen niet belangrijk genoeg vond om mee te rekenen. Als je echt eens gaat letten op de allerkleinste dingen, al is het maar vriendelijk gedag zeggen tegen de cassiere van je supermarkt, of dat je de sudoku in de krant hebt opgelost, dan weet ik zeker dat je echt wel minimaal 1 positief dingetje kan vinden op een dag. Je hoeft niet meteen wereldvrede te stichten en het medicijn tegen kanker uit te vinden.

Ik zie wel ontzettend tegen de feestdagen op :oops:, het kan mij soms zo aanvliegen. Ik voel me dan vaak zo alleen. Ik woon nog wel bij m'n ouders thuis en we maken er wel wat van met elkaar, maar toch...

Ik heb dat ook; gelukkig wel Kerst gevierd bij vrienden, maar met Oud&Nieuw zit ik ook gewoon thuis bij mijn ouders, en dat is wel gezellig hoor, maar die hele avond wordt zo gehyped en dan zit je op klokslag 12 uur toch alleen met je glaasje (alco-vrije ) champagne. Niet leuk. Voor mij persoonlijk de vervelendste dag van het jaar...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 dec 2009 01:35

*Annette* schreef:Thanks allemaal :)! Het gaat gelukkig al stukken beter dan vorig jaar, het hele depressieve is weg en daar ben ik ook blij om, dat weegt zo zwaar. Alleen nu het laatste grote eind nog... Hopelijk komt alles weer een keer goed. Heb dingen in moeten leveren, maar je krijgt er ook weer wat voor terug. Alleen soms is het zo moeilijk om te begrijpen, waarom nu toch allemaal? Waarom ik steeds toch maar weer? Vorig jaar met oudjaarsnacht kreeg ik 'opeens' een heel boos gevoel richting Hem :oops:, ik kon het gewoon niet accepteren, was erg moe, depri, huilerig ed. Gelijk daarna knaagde het zo aan me wat heb ik nu toch gedaan en gedacht? En nog heel lang heeft het ontzettend geknaagt aan me, vooral oudjaarsavond nu weer nadert kan het me zo beklemmen.!

Hmm, ik ben voor mezelf bang dat het nooit helemaal weg gaat; dat hoor ik ook van meer mensen die er aan geleden hebben. En op sommige vragen is gewoon geen antwoord: waarom jij toch allemaal? Tja, waarom niet? En weet je, dat boze gevoel richting God, dat mag ook best een keer; daar wordt ie vast niet "boos" om. Weet dat Hij je altijd draagt, ook al sta je een keer te stampvoeten en te schelden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 dec 2009 08:21

Helemaal over gaat het nooit, is mijn ervaring. Wel heb ik leren genieten van de klein(st)e dingen. In het begin zie je inderdaad niets positiefs van jezelf, maar net zoals Mortlach al zegt, kijk naar de kleinste positieve puntjes.
Sterkte, Annette!

@Mortlach: sterkte met Oud & Nieuw! 8>)
Afbeelding

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 26 dec 2009 20:00

Heeft er iemand ervaring met citalopram? (had er zelf nog nooit van gehoord...)

De komende 4 dagen moet ik afbouwen en stoppen met Efexor en beginnen met citalopram. Spannend dus!

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 26 dec 2009 22:36

Hoi sweap
Ik slik al jaren Citalopram, werkt bij mij goed. M'n stemming is vrij stabiel geen hele diepe dalen maar ook geen pieken, meer alles afgevlakt.
In het begin had ik wat last van hoofdpijn en misselijk, nu alleen moe.
Maar ik heb ook nog andere medicijnen dus ja, waar dat van is.
Ik heb ook andere antidepressivia geslikt, maar hier reageerde ik het beste op.
Heb oa ook Zoloft geslikt, hier kwam ik behoorlijk van aan.
Als k vrage mag waarom moet je overstappen?

Sterkte in alles !!

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 27 dec 2009 16:34

petra85 schreef:Hoi sweap
Ik slik al jaren Citalopram, werkt bij mij goed. M'n stemming is vrij stabiel geen hele diepe dalen maar ook geen pieken, meer alles afgevlakt.
In het begin had ik wat last van hoofdpijn en misselijk, nu alleen moe.
Maar ik heb ook nog andere medicijnen dus ja, waar dat van is.
Ik heb ook andere antidepressivia geslikt, maar hier reageerde ik het beste op.
Heb oa ook Zoloft geslikt, hier kwam ik behoorlijk van aan.
Als k vrage mag waarom moet je overstappen?

Sterkte in alles !!

Oké, dat klinkt positief :D
Bedankt!

Ik slik al jaren Efexor, maar t werkt niet meer goed. Dus nu wil mn arts dit gaan proberen. Het spannende vind ik nu dat ik in 4 dagen moet afbouwen en stoppen met Efexor en dan weer met Citalopram ga beginnen. Bang voor allerlei verschijnselen zeg maar... Maar ja, We'll see.

Thnx voor je reactie!

Terug naar “Archief”