Verbruiksmeter geeft niet altijd precies het verbruik weer, en het is een momentopname.TheKeimpe schreef:Tot nu geeft de verbruikmeter van mijn Yaris 4,5l/100km aan. Als dat echt waar is, ben ik behoorlijk tevreden. Zeker omdat het momenteel niet echt warm te noemen is, dan belooft dit wat voor de zomer.
Berekening middels aantal getankte liters, en afgelegde afstand lijkt mij een betere indicatie.
Ik meet het sinds mijn 2e auto.
Onzuinig:
* BMW 316 (1977) , op LPG: 1 : 6 - 8.
* Suzuki Wagon R+(2003) 1.3 Aut.: 1 : 9 - 11.
Zuiniger:
* Alfasud 1200 Ti: 1 : 12 (voor die tijd, 1976, redelijk)
* Opel Meriva 1.6: 1 : 12 - 17 (gezien het gewicht niet ongunstig).
Ruitenwissermotorjans1 schreef:Nou.. ik had pas mijn ruitenwissers kapot van mijn corsa... Nieuw motortje, mechanisme en wissers... 400 euro... Wordt je ook niet echt blij van![]()
@Rolf.. Ik heb een Opel corsa twinport 1.4 16v uit eind 2003... Hoe kan het dat deze twinport dan maar 1:13 rijd???
€400 voor een nieuwe ruitenwissermotor, mechanisme en wissers lijkt mij nogal hoog.
Kosten ruitenwissermotor Corsa C: €55,-.
Misschien was het incl. arbeid. Uurtarieven bij merkdealers lopen soms op tot €85,-.
Er zijn ook (goede) kleinere autobedrijven, met minder hoge kostenposten, die soms voor €35,- per uur rekenen.
Bij zulk soort reparaties is het denk ik goed van te voren te vragen wat het gaat kosten (geldt ook voor de waterpomp
van Linde's Corsa). Soms, niet altijd, kan het veel goedkoper.
Verbruik
De Corsa van Linde, die volgens haar 1 : 20 rijdt (vind ik trouwens knap als je dat echt haalt
bij meerdere keren tanken) is een 1.2 Twinport. Ten eerste is de 1.2 iets zuiniger dan de 1.4 Twinport.
Ten tweede, jouw Corsa is geen Twinport. Het Twinport systeem is op de Corsa, voor zover ik weet,
vanaf eind 2004 toegepast (staat achterop, zie hier.)
(Bovendien, is die Corsa van jouw, zoals ik eerder meldde, mogelijk een getunede, Irmscher tuning.)
Twinport is trouwens een heel mooi systeem. Al moet er wel bij gezegd worden dat Opel niet de eerste
was, die het toepaste, maar Honda. Zoals ook met de variabele nokkenastiming, die ook in de twinport
motoren zit. Deze twee zorgen voor:
- schonere verbranding, voldoet aan strengere milieu eisen
- lager verbruik
- meer trekkracht bij laag toerental, en 'weinig gas'
Vooral dat laatste is echt praktisch. Rijden tussen 1000 en 3000 rpm, komt veel voor. Met mijn Meriva 1.6
(die nogal zwaar is, 1275 kg), kan rustig met 700 rpm in 2 tegen een heuvel op gereden worden.
Turbomotoren
Dat kunnen zelfs turbomotoren niet. Want de meeste turbo's beginnen pas te werken bij 1500 rpm of meer.
De nieuwe 1.4 en 1.6 turbomotoren, zijn in het lage toerengebied net als een 1.4 / 1.6 zonder turbo.
Met enkele uitzonderingen. Sommige uitvoeringen hebben twee turbo's. Een uitlaatgas
aangedreven turbo, die begint bij zo'n 1500 - 2500 rpm goed te werken,
en een mechanische turbo. Die laatste begint veel eerder te werken. Nadeel daarvan is, dat die ook
veel meer verbruikt.
Er zijn ook uitvoeringen met twéé uitlaatgascompressors, een grote, die begint te werken
bij hogere toerentallen, en een kleine, die eerder begint te werken.
Voor mij was het twinport systeem één van de redenen om weer voor Opel te kiezen.
Nieuwe Opel Astra
De nieuwe Opel Astra is getest: Tien met een griffel.
Motoren:
1.4 87 pk
1.4 100 pk (directe inspuiting)
1.6 112 pk
1.4 turbo 140 pk
1.6 turbo 182 pk
1.3, 1.7 en 2.0 diesels (95 - 160 pk)
Afmetingen: 442 × 181 × 151 cm.
Gewicht: ?
PS "Wordt je niet echt ... ." Jij wordt, en word jij. Zie d'en t's.
Dit soort fouten komen veel meer voor. Ook bij hoger opgeleiden.