Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 14 dec 2009 21:24

TheKeimpe schreef:Tot nu geeft de verbruikmeter van mijn Yaris 4,5l/100km aan. Als dat echt waar is, ben ik behoorlijk tevreden. Zeker omdat het momenteel niet echt warm te noemen is, dan belooft dit wat voor de zomer.
Verbruiksmeter geeft niet altijd precies het verbruik weer, en het is een momentopname.
Berekening middels aantal getankte liters, en afgelegde afstand lijkt mij een betere indicatie.
Ik meet het sinds mijn 2e auto.
Onzuinig:
* BMW 316 (1977) , op LPG: 1 : 6 - 8.
* Suzuki Wagon R+(2003) 1.3 Aut.: 1 : 9 - 11.
Zuiniger:
* Alfasud 1200 Ti: 1 : 12 (voor die tijd, 1976, redelijk)
* Opel Meriva 1.6: 1 : 12 - 17 (gezien het gewicht niet ongunstig).

jans1 schreef:Nou.. ik had pas mijn ruitenwissers kapot van mijn corsa... Nieuw motortje, mechanisme en wissers... 400 euro... Wordt je ook niet echt blij van ](*,)

@Rolf.. Ik heb een Opel corsa twinport 1.4 16v uit eind 2003... Hoe kan het dat deze twinport dan maar 1:13 rijd???
Ruitenwissermotor
€400 voor een nieuwe ruitenwissermotor, mechanisme en wissers lijkt mij nogal hoog.
Kosten ruitenwissermotor Corsa C: €55,-.
Misschien was het incl. arbeid. Uurtarieven bij merkdealers lopen soms op tot €85,-.
Er zijn ook (goede) kleinere autobedrijven, met minder hoge kostenposten, die soms voor €35,- per uur rekenen.
Bij zulk soort reparaties is het denk ik goed van te voren te vragen wat het gaat kosten (geldt ook voor de waterpomp
van Linde's Corsa). Soms, niet altijd, kan het veel goedkoper.

Verbruik
De Corsa van Linde, die volgens haar 1 : 20 rijdt (vind ik trouwens knap als je dat echt haalt
bij meerdere keren tanken) is een 1.2 Twinport. Ten eerste is de 1.2 iets zuiniger dan de 1.4 Twinport.
Ten tweede, jouw Corsa is geen Twinport. Het Twinport systeem is op de Corsa, voor zover ik weet,
vanaf eind 2004 toegepast (staat achterop, zie hier.)
(Bovendien, is die Corsa van jouw, zoals ik eerder meldde, mogelijk een getunede, Irmscher tuning.)
Twinport is trouwens een heel mooi systeem. Al moet er wel bij gezegd worden dat Opel niet de eerste
was, die het toepaste, maar Honda. Zoals ook met de variabele nokkenastiming, die ook in de twinport
motoren zit. Deze twee zorgen voor:
- schonere verbranding, voldoet aan strengere milieu eisen
- lager verbruik
- meer trekkracht bij laag toerental, en 'weinig gas'
Vooral dat laatste is echt praktisch. Rijden tussen 1000 en 3000 rpm, komt veel voor. Met mijn Meriva 1.6
(die nogal zwaar is, 1275 kg), kan rustig met 700 rpm in 2 tegen een heuvel op gereden worden.

Turbomotoren
Dat kunnen zelfs turbomotoren niet. Want de meeste turbo's beginnen pas te werken bij 1500 rpm of meer.
De nieuwe 1.4 en 1.6 turbomotoren, zijn in het lage toerengebied net als een 1.4 / 1.6 zonder turbo.
Met enkele uitzonderingen. Sommige uitvoeringen hebben twee turbo's. Een uitlaatgas
aangedreven turbo, die begint bij zo'n 1500 - 2500 rpm goed te werken,
en een mechanische turbo. Die laatste begint veel eerder te werken. Nadeel daarvan is, dat die ook
veel meer verbruikt.
Er zijn ook uitvoeringen met twéé uitlaatgascompressors, een grote, die begint te werken
bij hogere toerentallen, en een kleine, die eerder begint te werken.

Voor mij was het twinport systeem één van de redenen om weer voor Opel te kiezen.

Nieuwe Opel Astra
De nieuwe Opel Astra is getest: Tien met een griffel.
Motoren:
1.4 87 pk
1.4 100 pk (directe inspuiting)
1.6 112 pk
1.4 turbo 140 pk
1.6 turbo 182 pk
1.3, 1.7 en 2.0 diesels (95 - 160 pk)
Afmetingen: 442 × 181 × 151 cm.
Gewicht: ?

PS "Wordt je niet echt ... ." Jij wordt, en word jij. Zie d'en t's.
Dit soort fouten komen veel meer voor. Ook bij hoger opgeleiden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 15 dec 2009 14:39

@Rolf: ik heb ook een mooie Spreadsheet voor nauwkeuriger metingen. Maar omdat ik vandaag pas voor het eerst mijn auto heb volgetankt, heb ik voorlopig nog geen betere indicatie dan het metertje.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 17 dec 2009 19:04

Vandaag kreeg ik een steentje op de voorruit. Nu zit er net een piepklein sterretje in. :(
In de vakantie maar even naar de garage bellen of ze daar nog wat aan kunnen doen, ik hoop het wel, want een nieuwe voorruit is een beetje duur...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor liefie » 17 dec 2009 19:08

kun je meestal gratis laten maken hoor een sterretje in je ruit.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 17 dec 2009 19:36

Sneeuw
Vandaag week ik iets uit, in de berm.
Bij een poging er weer uit te komen, gleed de auto verder naar beneden.
Rechts was een water, dus op deze manier kon het niet verder.
Het linker voorwiel stond nog net op het asfalt. Daar heb ik alle sneeuw weggehaald.
Het rechterwiel, in de berm, heb ik ook alle sneeuw voor weggehaald.
En er twee automatten voorgelegd. Gelukkig kwam er net een voorbijganger
(was in de polder, dus stil). Die hielp drukken, en ja, de auto klom er weer tegen op.

Tips om mee te nemen nu:
- sleepkabel
- startkabel
- schop of sneeuwschep
- twee oude matten, of stuk vloerkleed, of emmertje met zand
Nog beter, sneeuwkettingen.

Een rit door de sneeuw (2 min. 20).
Nog niet zoveel ervaring met mijn nieuwe camcorder,
en bovendien gewoon uit de hand, en de kwaliteit is (i.v.m. uploaden)
behoorlijk terug gebracht.
Wie weet waar het is, mag het melden.

Ster in voorruit
Bij ons hier staat (eens in de maand?) een 'kraam' bij een supermarkt,
waar gratis kleine sterretjes gerepareerd worden.

Update
Sneeuwrit, HD kwaliteit.
(Voor de geinteresseerde: maken van dit bestand, 2 min. en 23 sec,
duurde ong. 40 minuten. Met Pinnacle 14 HD Ultimate. Het uploaden
naar eigen site duurde -naar schatting- ong. 10 min.
De eerste maal dat de video wordt afgespeeld, loopt er soms een 'klokje'.
Het beeld is wel aanzienlijk verbeterd t.o.v. de eerste versie.)
Laatst gewijzigd door Rolf op 17 dec 2009 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4857
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor LeChat » 17 dec 2009 19:54

Als ik een keer een sterretje in de voorruit van mijn auto had, belde ik met Carglass en dan komen ze zelfs voor je deur het sterretje repareren. 't Is gelukkig lang geleden, maar dat is dus 'n superservice.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 18 dec 2009 23:12

Ik las net: Saab stopt!

Tsjonge, een merk met karakter dat vanaf nu alleen nog maar een herinnering is! :shock:
Zoiets is zelfs nooit bij mij opgekomen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 18 dec 2009 23:24

Saab
"GM benadrukt dat er geen sprake is van een faillissement van Saab.
De activiteiten worden wel langzaam afgebouwd. Saab verkocht vorig
jaar nog 93 duizend auto’s en heeft 3.400 mensen in dienst. De wereldwijde
service, garantieafspraken en onderdelen blijven beschikbaar voor bezitters
van een Saab." Volledig artikel.

Ooit een tijdje in een SAAB gereden. In 1977 kon mijn vader, door familie, een bijna nieuwe SAAB overnemen.
Het was een SAAB Combi Coupe, met twee liter motor. Voor die tijd reed hij bijzonder comfortabel.
De huidige SAAB's zijn eigenlijk meer premium Opels. De motoren zijn van Opel en Fiat.

't Ja, als er geen (voldoende) markt meer voor is, dan houdt het op.
Daar moet je nuchter in zijn denk ik.
Het einde is er trouwens nog niet helemaal, de deur staat nog op een kier (nu.nl).
En Alfa Romeo en Lancia, hoe lang zullen die nog bestaan?

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2263
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Autotopic [2]

Berichtdoor *Annette* » 18 dec 2009 23:32

LeChat schreef:Als ik een keer een sterretje in de voorruit van mijn auto had, belde ik met Carglass en dan komen ze zelfs voor je deur het sterretje repareren. 't Is gelukkig lang geleden, maar dat is dus 'n superservice.

M'n broertje had laatst ook een sterretje in z'n voorruit, hij had gebeld naar Carglass maar het zou hem nog mooi wat gaan kosten als hij het liet maken.

Hier staan ze vaak op het parkeerterrein bij de supermarkt, maar bij het woord gratis staat altijd een *. Er zullen vast bepaalde voorwaarden aan zitten. Laatst controleerde ze alle autoruiten maar die van ons waren helemaal goed :).
Wat de toekomst brengen moge........

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 19 dec 2009 06:00

Het einde van SAAB
"Nochtans is elkeen het er over eens dat Saab, aanvankelijk een vliegtuigbouwer
die sedert 1947 ook auto’s op de markt bracht (op de foto de Saab 92), stuk
voor stuk prachtige vierwielers ontwikkelde en graag verkocht aan een attent
en verfijnd publiek. Saab was een voorloper inzake voorwielaandrijving, pastte
als een van de eersten de turbo-techniek toe, was als eerste attent op het
filteren van de omgevingslucht die naar het interieur wordt gestuwd, dacht
na over het veilig opstarten van de motor (kon alleen met de pook in achteruit), enz.

Maar die verfijning had zijn prijs en er waren steeds minder autokenners bereid tot
die extra investering. Dit jaar zal het productiepeil van Saab tot onder de 50.000
eenheden zakken en dat overleeft geen enkele constructeur, tenzij hij heel exclusieve
en peperdure wagens produceert. Een gezond moederbedrijf had tegen de oplopende
kosten nog een tijdlang kunnen aanhikken, maar zo’n ootmoed kan vandaag niet worden
verwacht van GM, dat zelf slechts kan overleven dank zij de gratie en de financiële injectie
van de Amerikaanse regering." Volledig artikel.

Foto's SAAB, 1947 - heden.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor liefie » 19 dec 2009 11:44

*Annette* schreef:
LeChat schreef:Als ik een keer een sterretje in de voorruit van mijn auto had, belde ik met Carglass en dan komen ze zelfs voor je deur het sterretje repareren. 't Is gelukkig lang geleden, maar dat is dus 'n superservice.

M'n broertje had laatst ook een sterretje in z'n voorruit, hij had gebeld naar Carglass maar het zou hem nog mooi wat gaan kosten als hij het liet maken.

Hier staan ze vaak op het parkeerterrein bij de supermarkt, maar bij het woord gratis staat altijd een *. Er zullen vast bepaalde voorwaarden aan zitten. Laatst controleerde ze alle autoruiten maar die van ons waren helemaal goed :).



Als je alleen WA verzekerd bent is het niet kosteloos :wink: Je moet wa+ of allrisk verzekerd zijn.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 19 dec 2009 12:03

Ster in voorruit
Als toevoeging op vorogaande post nog dit.

"Een ster in de voorruit, wat moet er gebeuren?

Als u een sterretje in uw voorruit heeft die met de zogenaamde harsinjectiemethode
gerepareerd kan worden, of als uw ruit in zijn geheel vervangen moet worden, bel dan
direct met Autotaalglas (0800-0828) of met Carglass (0800-0406). Deze professionele
autoruitspecialisten met servicecenters in heel Nederland zorgen ervoor dat uw ruit zo
spoedig mogelijk wordt gerepareerd of vervangen."
Volledig artikel.

Dit is genomen uit mijn eigen verzekering (Achmea, valt onder FBTO).
Ook hier geldt: gratis (€100 eigen risico) i.g.v. WA Casco, of WA volledig Casco.
Bij alleen WA dus niet.

Gratis geldt in feite ook niet bij WA Casco of volledig Casco en no-claim korting.
Ik heb nl. meerdere keren kleine schade gehad (~€500), en het telkens
uiteindelijk niet laten vergoeden. Dit i.v.m. de no-claim korting. Die is nu 75%,
en zou dan terug gaan, zodanig dat het minimaal €400 zou kosten.
Dit kan de verzekerings maatschappij exact berekenen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 19 dec 2009 16:08

Ik bel in ieder geval eerst de dealer. Zij kunnen mij vast een goed advies geven.

Sowieso dekt mijn verzekering het niet, dan moet ik een aparte ruiten verzekering afsluiten.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4857
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor LeChat » 19 dec 2009 23:04

liefie schreef:Als je alleen WA verzekerd bent is het niet kosteloos :wink: Je moet wa+ of allrisk verzekerd zijn.
Precies, en volgens mij zit 't bij een béetje WA+ (ook wel 'beperkt casco') wel inbegrepen, hoor! Waar heb je anders die + boven enkel WA voor? Sterretjes in de (voor)ruit zijn toch wel de meest voorkomende schade denk ik...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Faramir

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Faramir » 20 dec 2009 11:43

LeChat schreef:
liefie schreef:Als je alleen WA verzekerd bent is het niet kosteloos :wink: Je moet wa+ of allrisk verzekerd zijn.
Precies, en volgens mij zit 't bij een béetje WA+ (ook wel 'beperkt casco') wel inbegrepen, hoor! Waar heb je anders die + boven enkel WA voor? Sterretjes in de (voor)ruit zijn toch wel de meest voorkomende schade denk ik...

Waar ikzelf eens mee te maken heb gehad, en toen kwam de + wel erg goed uit, was met inbraak. Alle schade aan de auto (ik had toen een Polo en daar hadden ze de deur van doorgeprikt met een schroevendraaier) werd kosteloos gerepareerd. Dat wil dus zeggen dat van een oud autootje de gehele zijkant netjes werd gespoten (een paar kleine roestplekjes minder) en het gaatje werd gemaakt.

Had ik enkel WA gehad dan was al die schade niet vergoed. Voor de autoradio moest ik wel zelf weer een nieuwe kopen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten