henkie schreef:Tamerlan schreef:Ten eerste: kerktorens hebben ook geen functie. De Bijbel roept nergens op tot klokgelui. En dat punt van je vakantiebestemming kan ook gemaakt worden voor onze seculiere broeders en zusters die op zondag willen uitslapen.
Ten tweede: er is wel degelijk historisch en cultureel raakvlak, omdat er inmiddels twee generaties moslims in Nederland geboren zijn en een Nederlands paspoort hebben. Zij zijn dus deel van onze historie en cultuur. Leer daar mee leven.
Ik vind de vergelijking kerk-moskee toch erg ongemakkelijk. Dat gaat toch volledig mank. Er staan hier al 1500 jaar kerken, ze maken deel uit van de cultuur en historie etc. dan kom jij aanzetten met 2 generaties islam waarvan er bovendien ook nog maar eens sprake is van een kleine periode rond deze problematiek.
Wat betreft de functie, het is toch geweldig als je zo'n kerk in een volledig seculier dorp ziet staan waar geen hond naartoe gaat en die toren wijst omhoog. Stille getuigen noem ik dat...
Mortlach schreef:Ik zie het probleem met moskeeën en minaretten niet zo; welke vooroordelen sommige mensen ook mogen hebben, de meeste moslims die regelmatig de gang naar de moskee maken zijn hele vredelievende, vrome, en vrijgevige mensen. Maar de moskee is zichbaar, dús wordt ie tot doelwit gebombardeerd.
Mijns inziens zijn de clubjes moslims die NIET naar de moskee gaan veel eerder een gevaar; er zijn één of twee moskeeën die als radicaal te boek staan, en reken er maar op dat de AIVD precies weet wie daar vaste bezoeker is. Het zijn de thuislezers, de koranclubjes, de amateur-interpretaties van ingewikkelde soera's waar we eerder waakzaam voor moeten zijn.
Tja, ik noem dat naïef. Of übertolerant. Ik sprak gisteren nog iemand die een paar jaar in een moslimland heeft gewoond. Die vindt ons helemaal gek geworden.
Ik heb overigens nog nooit gehoord van radicale moslims die niet naar de moskee gaan.
Om met dat laatste te beginnen: Mortlach heeft gelijk. Bepaalde groepen moslims zijn thuislezers. Ik heb begrepen dat Mohammed B. en zijn vriendjes de strengste moskee te progressief vonden en daarom thuis zijn gaan stoeien met de Koran. De gevolgen waren duidelijk fataal voor een fietsende Amsterdammer.
Ik heb drie weken in Nyamirambo, de moslimwijk in Kigali, Rwanda, geleefd, samen met mijn verloofde. Die kon daar zonder problemen over straat, zonder hoofddoek en zonder op- of aanmerkingen, ook 's avonds laat. Dat lukt in Amsterdam toch net wat minder makkelijk dan in Nyamirambo. Ook de familie waar wij logeerden, was/is moslim. Vader zit in de "Moskeeraad" (of hij diaken of ouderling is, weet ik niet). Maar ook die gaf gewoon een hand aan mijn westerse verloofde en omgekeerd gaf zijn vrouw mij ook gewoon een hand (overigens: omhelzing beschrijft de handeling beter). Ook andere moslims (m/v) waren gewoon "aanraakbaar" voor zowel mij als mijn verloofde.
Niet elke moskee had in die wijk een minaret. Ons logeeradres stond echter naast de "Groene Moskee" (La Mosque Verde) in Nyamirambo (waar christelijke moordenaars overigens in 1994 afschuwelijk huis gehouden hebben onder zowel islamitische als christelijke medeburgers, terwijl juist de moslims destijds zoveel mogelijk mensen in veiligheid hebben proberen te brengen (zie ook
http://www.expliciet.nl/index2.php?opti ... =1&id=2790 )). Het nadeel was inderdaad de gebedsoproep om vijf uur 's morgens. Ik heb ook wel even gegniffeld toen de speaker tijdens de oproep uitviel en pas drie dagen later weer functioneerde

(opa zei later nog: Kun je nog eens uitslapen).
Wat betreft minaretten: als een dergelijk torentje in het straatbeeld past, gewoon bouwen, dunkt me. We kennen immers welstandscommissies en alle mogelijke vormen van inspraak. Komt een bouwwerk democratisch tot stand, dan mag er mijns verheven (noblesse oblige) gewoon gebouwd worden. Bovendien vind ik een minaret veel mooier dan een of andere trieste woonkazerne of fabriekspijp.
Vaak lees je: "Ja, maar in Turkije mogen ze ook geen kerk bouwen." Nou en? We zijn hier in Nederland en hier mag dat wel. Als je bepaalde groepen wilt discrimineren, dan moet je dat maar doen in Turkije. In Nederland doen wij dat niet.
Dat gekwebbel over minaretten doet me denken aan de tijd dat katholieken (oud- en rooms-), Lutheranen en alle anderen niet-Publieke Kerken onzichtbaar gedoogd werden. Zelfs de voorloper van de Geref. Gemeenten mocht aanvankelijk niet zichtbaar zijn (inkwartiering was geen zeldzaamheid!). Willen we naar die tijd terug?
Ik hoop het niet (hoewel... macht aan de adel...)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.