Jonge moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: Jonge moeder

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 dec 2009 11:02

ik zou zelf op die leeftijd ook liever geen kinderen meer willen krijgen

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 dec 2009 11:03

@Elvira....dat herken ik wel....haha. Op mijn werk vonden ze bijna dat ik een tienerzwangerschap had. Ik werd een maand voor mn 30e voor het eerst moeder.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 dec 2009 12:39

Ik ben 27 en net moeder. Mijn kindje is nu wel al 2,5; misschien kun je dus wel stellen dat ik op mijn 25ste al moeder was, alleen wist ik het nog niet :mrgreen:

Voor mijn omgeving ben ik een vrij jonge moeder. In 'adoptieland' ben ik zo ongeveer een kleuter.

(Kraam)visite vinden we lastig. Hij is geen baby meer en moet wennen aan zijn nieuwe leven en aan het feit, dat hij ouders heeft. Wij zeggen dus echt heel bewust tegen mensen, dat ze nog niet mogen komen en de mensen die komen hem een beetje met rust moeten laten. Ik heb me er over heen gezet, dat het ongastvrij zou zijn, ofzo. Mijn kind is toch veel belangrijker dan de visite. En ik heb het idee, dat mensen het na enige uitleg ook wel begrijpen. Het komt allemaal vanzelf wel.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 dec 2009 19:59

@Galateia: wordt het ook niet aangeraden om de eerste paar weken na adoptie geen bezoek te ontvangen? (zoiet hoorde ik laatst in een tv-programma van de EO)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 10 dec 2009 20:31

Lalage schreef:@Galateia: wordt het ook niet aangeraden om de eerste paar weken na adoptie geen bezoek te ontvangen? (zoiet hoorde ik laatst in een tv-programma van de EO)

Ja, mijn neefje was 3 mnd toen hij kwam, mijn nichtje 9 mnd.
Een ander nichtje ook +- 3 mnd, en haar 'zusje' 7 mnd.

Ze moeten weten wie de moeder is, bij wie ze horen, dus vandaar in het begin 'geen' of weinig bezoek. Ik kreeg ze zelfs ook niet op schoot.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 dec 2009 21:50

Wij krijgen ook maar weinig bezoek (op eigen verzoek, hoor, iedereen staat te springen). Ons kind is geen 'museumstuk' grap ik dan maar. (Soms meen ik het echt serieus: het lijkt er soms op, dat juist mensen die je weinig ziet ineens staan te springen om je 'bijzondere' kind te zien, pfff).

En wat pannenkoek zegt: niemand heeft onze zoon nog op schoot gehad of geknuffeld of eten gegeven of zijn jas aangetrokken of... noem maar op. Het is belangrijk, dat hij weet wie zijn ouders zijn. Voor een kindje is het hele begrip 'ouders' vaak nieuw. Het moet ook leren, dat het niet meer lief gevonden hoeft te worden door iedereen om te overleven. Dat is een hele nieuwe ervaring: ouders die voor je zorgen, zonder voorwaarden of zonder dat je er zelf om hoeft te vragen.

En er komt heus wel familie over de vloer en we zijn ook al op bezoek geweest. En het gaat dan allemaal heel geleidelijk. We zijn echt niet in quarantaine geweest, ofzo, maar hebben er voor gezorgd, dat men zich niet meteen op hem stortte. En het werkt fantastisch. Hij weet heel precies bij wie hij hoort (wist hij in Nigeria al) en doet het op dit gebied eigenlijk bijna volgens 'het boekje'. Toch blijven we voorzichtig en tot en met januari mogen zelfs opa en oma hem niet op schoot nemen, ofzo. Laat hem maar gewoon lekker. Hij kijkt zijn ogen uit, dat is genoeg.

Ach, hij is gewoon zo leuk :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 dec 2009 21:53

Mooi om te lezen hoe trots je bent, Galateia :D

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 dec 2009 21:58

Lalage schreef:Mooi om te lezen hoe trots je bent, Galateia :D

Trots? Zelfs dat woord drukt niet uit, wat ik van hem vind :mrgreen:

Nee, echt, serieus, ik weet niet wat me overkomt. Dat ik zoveel van zo'n wezentje kan houden, sjonge! En ik weet soms echt niet wat ik met hem moet doen 'volgens het boekje', maar dan hebben we de grootste lol. Soms loopt hij buiten met zijn schoenen verkeerd om, ofzo, en dan ineens merkt hij het en dan wijst hij er naar en dan gaan we keihard lachen en ach, dan verwisselen we die schoenen weer... Of de vla vliegt over tafel en over hem heen (ik vergeet wel eens dat het pak open is), of noem maar op. Hij ligt dan gewoon in een deuk :mrgreen:

Galateia zal het allemaal wel leren. Hij heeft gelukkig humor. :mrgreen:

Maar we dwalen af van het onderwerp. Behalve misschien, dat deze 'jonge moeder' (in de andere betekenis van het woord: net nieuwe) het allemaal nog een beetje op een rijtje moet zetten :mrgreen:

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 10 dec 2009 22:07

1 ding is 100% zeker Galateia!
Je bent apetrots op je fantastische zoon!! Prachtig om te lezen ;-) Liefde straalt er vanaf!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 10 dec 2009 22:10

Galateia schreef:
Lalage schreef:Mooi om te lezen hoe trots je bent, Galateia :D

Trots? Zelfs dat woord drukt niet uit, wat ik van hem vind :mrgreen:

Nee, echt, serieus, ik weet niet wat me overkomt. Dat ik zoveel van zo'n wezentje kan houden, sjonge! En ik weet soms echt niet wat ik met hem moet doen 'volgens het boekje', maar dan hebben we de grootste lol. Soms loopt hij buiten met zijn schoenen verkeerd om, ofzo, en dan ineens merkt hij het en dan wijst hij er naar en dan gaan we keihard lachen en ach, dan verwisselen we die schoenen weer... Of de vla vliegt over tafel en over hem heen (ik vergeet wel eens dat het pak open is), of noem maar op. Hij ligt dan gewoon in een deuk :mrgreen:

Galateia zal het allemaal wel leren. Hij heeft gelukkig humor. :mrgreen:

Maar we dwalen af van het onderwerp. Behalve misschien, dat deze 'jonge moeder' (in de andere betekenis van het woord: net nieuwe) het allemaal nog een beetje op een rijtje moet zetten :mrgreen:

Hoe oud was hij toen hij kwam, en hoe lang mogen jullie al voor hem zorgen?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 dec 2009 22:20

We zijn nu een ruime 2 maanden papa en mama en hij is 2,5 8)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 dec 2009 07:48

@ Annet, 36 te oud voor een baby? Mens je leven begint pas, maar zonder gein, mijn nicht was 41 toen de eerste kwam, dus wat dat betreft heb je nog wat jaren te gaan hoor!!!

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 11 dec 2009 10:01

pol schreef:@ Annet, 36 te oud voor een baby? Mens je leven begint pas, maar zonder gein, mijn nicht was 41 toen de eerste kwam, dus wat dat betreft heb je nog wat jaren te gaan hoor!!!

Maar onze Annet heeft al vier schatten van kinderen! Ik kan me voorstellen dat je dan op je 36ste niet meer staat te springen om opnieuw moeder te worden. Maar wanneer je nog geen kinderen hebt, kan 36 nog niet te oud zijn, hoewel ik daar zelf iets anders over denk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2009 10:39

Precies. Daarnaast heeft wat je zegt, Pol, wel zijn kanttekeningen. De kans dat er op die leeftijd wat mis gaat is veel groter dan op jongere leeftijd.... er zit dus ook wel weer een risico aan. Maar goed, als je laat een relatie krijgt kan ik me voorstellen dat je er toch voor kiest om op die leeftijd toch nog kinderen te willen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 dec 2009 11:11

Aan de ene kant is jong moeder leuk, zelf was ik 33 toen de oudste werd geboren, maar ik heb wel 10 jaar genoten en heerlijk de wereld rondgezworven en dat zou ik ook niet willen missen.
Dus er is overal wat voor te zeggen.

Terug naar “Archief”