kerst bij refo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

kerst bij refo's

Berichtdoor Lalage » 08 dec 2009 20:00

Hoe wordt het kerstfeest eigenlijk gevierd bij refo's?
Als er in de kerk alleen maar psalmen op hele noten worden gezongen, wat wordt er dan met kerst gezongen?
Hebben refo's kerstversiering (kerstboom, lampjes, kerststalletje) in huis of kan niet alles door de beugel?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: kerst bij refo's

Berichtdoor debbie » 08 dec 2009 20:14

Nu zelf zit ik op koor, dus leven we naar de kerst toe met liederen, thuis heb ik sinds vorig jaar
een piep klein nep kerstboompje, ben er jaren op tegen geweest,
maar vind het erg mooi gezicht, en snap de bezwaren ook wel,
maar heb die toch in huis gehaald, ja ik weet het [-X
En het Kerstfeest is voor mij dat God zijn Zoon zond als mens voor mijn zonden,
ongeloofelijk!!!!!!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 dec 2009 21:26

Lalage schreef:Hoe wordt het kerstfeest eigenlijk gevierd bij refo's?
Als er in de kerk alleen maar psalmen op hele noten worden gezongen, wat wordt er dan met kerst gezongen?
Hebben refo's kerstversiering (kerstboom, lampjes, kerststalletje) in huis of kan niet alles door de beugel?

nou, dat wil ik je best wel vertellen.
Ik ben wel een refo:
maar loop wel veel in een broek ( waarom? Ik help veel mee op het bedrijf, en voor het gemak in huis, en ik zie niet dat het niet mag)
we hebben geen tv. Dan weet je een beetje hoe ik in elkaar zit. We kerken Ger. Gem (in de volksmond zijn we een 'lichte'

Om op je vragen in te gaan. Wij zingen met kerst ook gewoon psalmen, maar wel die er bij passen. Geen gezangen dus. Met het kinderkerstfeest zingen we wel gezangen, maar dat zijn er dan bvb 3 tegenover 6 psalmen of zo.

Kerstversiering? Iedereen heeft kaarsjes in huis, wij ook. En ik heb ook een ster aan een lichsnoer. De kerstkaarten hang ik op, dat geeft ook al iets extra's. Geen boom of stalletje.

En de kerst cd's heb ik weer uit de kast gehaald :-({|=
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 dec 2009 22:44

Volgens mij worden in vele geestelijek stromingen met kerst gevierd dat God ons zijn zoon heeft gezonden en wordt er herdacht dat hij kwam om onze zonden op zich te nemen , Volgens mij viert niemand de zonnewende. Wel is het een overgang van de kortste dag naar de langste dag in die periode ! Symbolisch kan je het ook zien dat God het licht in de donkere wereld bracht !

Ik ben dan geen refo, maar vier wel kerst, ! Soms heb ik een boom staan, soms gewoon wat versiering in huis, is dat heidens, is dat werk van de duivel ? Ik denk van niet, omdat het niet om die boom gaat, maar om een stukje samenhorigheid, dat je om mensen geeft, dat de here God zijn enige zoon gezonden heeft dat we daar in die donkere periode wat extra aandacht aan geven , naar toe leven !

En waarom moeten er tegenover 3 gezangen 6 psalmen staan, alsof psalmen het enige ware goede is wat men kan zingen , je alleen maar krampachtig daar aan vasthouden, geestelijke vernieuwing blokkeren noem ik dat ! en best wel een vraag die mij ook boeit !

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 08 dec 2009 22:54

Ik ben geen refo, wel een christen mag ik ook wat zeggen???
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 dec 2009 23:42

Antoinette schreef:Ik ben geen refo, wel een christen mag ik ook wat zeggen???

de topicstarter vraagt specifiek naar de kerstviering bij refo's, lijkt dus niet dat ze zit te wachten op verhalen hoe het bij evo's en grefo's en dergelijke gaat :)

tenzij Lalage natuurlijk aangeeft dat ze dat ook wil weten.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 dec 2009 08:20

Napoleon schreef:

de topicstarter vraagt specifiek naar de kerstviering bij refo's, lijkt dus niet dat ze zit te wachten op verhalen hoe het bij evo's en grefo's en dergelijke gaat :)

Hoe dat gaat weet ik toevallig al ;)

@pannenkoek: welke psalmen worden dan gezongen?
(Sinds het project "Psalmen voor nu" is begonnen, snap ik trouwens veel beter waarom mensen zoveel waarde aan de psalmen hechten!)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2009 09:32

Het lijkt me toch raar, kerst met alleen maar Psalmen. Ik zou denk ik wel wat missen.

Joannah, volgens mij laat jij je eerder menselijke geboden opleggen. Die van "gij zult geen feestdagen hebben" ofzo. De Bijbel geeft nergens een opdracht tot het vieren van kerst.... maar verbiedt ook nergens om de geboorte van Jezus Christus te herdenken, of om een "kerkelijk jaar" te hebben waarin de verschillende fasen in Jezus leven worden herdacht en gevierd. Het Kerstfeest zoals dat door christenen wordt gevierd (wat heel wat anders is dan jij aanhaalt) is niets meer of minder dan een vaste dag in het jaar waarop het Bijbelse feit van de geboorte van Christus extra aandacht krijgt. Als je dat niet wil vieren, je bent het inderdaad niet verplicht. Maar doe niet alsof het een of andere onbijbelse dwaling is met een houding van: Als je de geboorte van Christus viert ben je erg onbijbels bezig. Wat we vieren, hoe we dat indelen etc. valt onder de christelijke vrijheid... maar jij gaat er met wettisch fanatisme in ieder topic waar het woord "kerst" in voorkomt tegenin. Ik denk dat je je tijd beter kan besteden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 09 dec 2009 10:16

Deze refo viert kerst zo:

In de kerk hebben we eerste kerstdag 2 'gewone' diensten. We zingen psalmen & de gezangen die je achterin je psalmboek vindt. Tweede kerstdag hebben we een speciale kerstviering, voor en door de verschillende verenigingen. We zingen veel, een aantal kinderen zeggen een tekst op, er is een korte meditatie en er wordt een spannend kerstverhaal verteld. In de pauze is er ruimschoots de gelegenheid elkaar te ontmoeten.
Geen kerstboom of andere versieringen, maar als de kinderen wat moois hebben gemaakt met de club, krijgt dat wel een ereplaatsje in de kerk. :D Wat de motivatie is om geen kerstboom neer te zetten weet ik eigenlijk niet precies, nooit naar gevraagd. Ik denk dat men vindt dat het de aandacht afleidt van waar het met kerst echt om gaat. Daarnaast vind ik het persoonlijk gewoon jammer van de boom, die komt m.i. beter tot zijn recht in de natuur. Maar da's een kwestie van smaak.

Thuis is kerst vooral gezellig samenzijn met het hele gezin, lang aan tafel (niet overdreven luxe, maar gewoon de tijd nemen voor gesprekken), gezellig spelletjes doen en samen zingen. We hebben geen kerstboom, wél staat er ieder jaar traditiegetrouw een amaryllis in de kamer. (Als het om symboliek gaat, vind ik een amaryllis ook veel sprekender dan een kerstboom. Dus tenzij iemand mij nu gaat vertellen welk een prachtige symboliek de kerstboom heeft, ben ik van plan om deze amaryllis-traditie voort te zetten. ;))
Een aantal mensen van ons gezin hebben wel kerstverlichting op de slaapkamers, in de huiskamer blijft het bij een 'kerstbakje' & kaarsen. (al branden we kaarsen de hele winter door, dus misschien hoef ik die hier niet eens te noemen)
Marnix schreef:Het lijkt me toch raar, kerst met alleen maar Psalmen. Ik zou denk ik wel wat missen.

Soms mis ik ook wel wat... Maar ik ben het zo gewend, en er zijn zoveel andere gelegenheden om die gezangen alsnog te zingen, dat het gemis niet zo groot is. (en 2e kerstdag met de kerstviering halen we de schade ruimschoots in :P )
Laatst gewijzigd door filia op 09 dec 2009 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 dec 2009 10:20

Spons schreef:Volgens mij worden in vele geestelijek stromingen met kerst gevierd dat God ons zijn zoon heeft gezonden en wordt er herdacht dat hij kwam om onze zonden op zich te nemen , Volgens mij viert niemand de zonnewende. Wel is het een overgang van de kortste dag naar de langste dag in die periode ! Symbolisch kan je het ook zien dat God het licht in de donkere wereld bracht !

Ik ben dan geen refo, maar vier wel kerst, ! Soms heb ik een boom staan, soms gewoon wat versiering in huis, is dat heidens, is dat werk van de duivel ? Ik denk van niet, omdat het niet om die boom gaat, maar om een stukje samenhorigheid, dat je om mensen geeft, dat de here God zijn enige zoon gezonden heeft dat we daar in die donkere periode wat extra aandacht aan geven , naar toe leven !

En waarom moeten er tegenover 3 gezangen 6 psalmen staan, alsof psalmen het enige ware goede is wat men kan zingen , je alleen maar krampachtig daar aan vasthouden, geestelijke vernieuwing blokkeren noem ik dat ! en best wel een vraag die mij ook boeit !

tja, dat is een regel vd kerkenraad.
Als je eenmaal gezangen gaat toelaten zijn ze bang dat het een allegaartje wordt. En er zijn mensen in de gemeente die helemaal niet van gezangen houden, die zou je dan 'de kerk uitjagen'

Zelf zingen wij hier thuis wel gezangen, of ik speel ze op het orgel, en onze dochter met de dwarsfluit.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 dec 2009 10:25

Marnix schreef:Het lijkt me toch raar, kerst met alleen maar Psalmen. Ik zou denk ik wel wat missen.

Joannah, volgens mij laat jij je eerder menselijke geboden opleggen. Die van "gij zult geen feestdagen hebben" ofzo. De Bijbel geeft nergens een opdracht tot het vieren van kerst.... maar verbiedt ook nergens om de geboorte van Jezus Christus te herdenken, of om een "kerkelijk jaar" te hebben waarin de verschillende fasen in Jezus leven worden herdacht en gevierd. Het Kerstfeest zoals dat door christenen wordt gevierd (wat heel wat anders is dan jij aanhaalt) is niets meer of minder dan een vaste dag in het jaar waarop het Bijbelse feit van de geboorte van Christus extra aandacht krijgt. Als je dat niet wil vieren, je bent het inderdaad niet verplicht. Maar doe niet alsof het een of andere onbijbelse dwaling is met een houding van: Als je de geboorte van Christus viert ben je erg onbijbels bezig. Wat we vieren, hoe we dat indelen etc. valt onder de christelijke vrijheid... maar jij gaat er met wettisch fanatisme in ieder topic waar het woord "kerst" in voorkomt tegenin. Ik denk dat je je tijd beter kan besteden.

wat ik aan gezangen mis zing en spelen we thuis. heel simpel
Het is niet zo'n ernstig probleem om en stampei over te gaan maken.
Laatst gewijzigd door pannenkoek op 09 dec 2009 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 dec 2009 10:30

Lalage schreef:
Napoleon schreef:

Hoe dat gaat weet ik toevallig al ;)

@pannenkoek: welke psalmen worden dan gezongen?
(Sinds het project "Psalmen voor nu" is begonnen, snap ik trouwens veel beter waarom mensen zoveel waarde aan de psalmen hechten!)

Naast de psalmen zingen wij ook de gezangen achter in het psalmboek.

Ik denk dan aan ps. 132, 118, 98, 89, en de lofzangen van Maria, Zacharias, en Simeon.
maar ze moeten wel bij de preek passen, dus zullen er ook andere gezocht worden.

Met het kinderkerstfeest( 2e kerstdag) dus gezangen zoals
-bethlehems stal
- roze fris ontloken
- hoor de eng'len zingen de eer
-
Laatst gewijzigd door pannenkoek op 09 dec 2009 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 09 dec 2009 10:45

Bij ons thuis ging / gaat (ik heb drie jaar terug voor het laatst Kerst in NL gevierd ;) ) het altijd zoals bij Filia. 1e kerstdag twee diensten in de kerk, 2e Kerstdag het kinderkerstfeest v.d. zondagsschool. In de kerk zingen we zoals altijd alleen psalmen en gezangen (die van de 12 gez. die achter de psalmen staan)
Thuis eten we gezellig met z'n allen, er komt familie naar ons of wij naar hen, we zijn vooral samen en hebben het fijn.

M'n ouders hebben nooit een kerstboom gehad, ook geen snoer met lichtjes ofzo, maar wel kerstbakjes met groene takken, versiering etc.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 09 dec 2009 10:56

Idd, bij ons gaat het ook wel hetzelfde als bij filia en saskia. Alleen op tweede kerstdag, als het kerstfeest met de zondagsschool wordt gevierd worden er wel allerlei kerstversjes gezongen, zoals Herders op de veld, In Bethlehems stal etc.

Wij hebben thuis veel kerstversiering: boompje, guirlande met klokjes en ballen enzo, kunstsneeuw, huisje met lichtjes, véééél lampjes, ik vind dat erg gezellig. En omdat het voor mij totaal niets met het grote kerstwonder te maken heeft voel ik me er ook niet schuldig over, wat in veel reformatorische kerken wel wordt 'aangepraat'. (wij zijn trouwens gergem...)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 dec 2009 11:59

filia schreef: We hebben geen kerstboom, wél staat er ieder jaar traditiegetrouw een amaryllis in de kamer. (Als het om symboliek gaat, vind ik een amaryllis ook veel sprekender dan een kerstboom. Dus tenzij iemand mij nu gaat vertellen welk een prachtige symboliek de kerstboom heeft, ben ik van plan om deze amaryllis-traditie voort te zetten. ;))

Wat is de symboliek van de amaryllis dan volgens jou? Dat ken ik helemaal niet...

In 'ons' deel van Zeeland is er op 2e Kerstdag geen kerk, voor het overige vieren we de Kerstdagen zoals de meeste refo's hierboven hebben beschreven. Omdat wij allebei uit een regio komen waar ze wél op 2e Kerstdag kerk hebben, gaan we trouwens waarschijnlijk die dag al vroeg naar mijn ouders om daar naar de kerk te gaan, daarna dan waarschijnlijk gezellig met hen eten ofzo, staat eigenlijk nog niet helemaal vast. Eerste kerstdag vieren we gezellig met z'n tweetjes, zoals op zondag samen een mooie maaltijd bereiden, wellicht een spelletje doen, muziek luisteren... (naast de kerkdiensten dus).
Wij hebben geen kerstboom, wel heb ik wat stukjes gemaakt en gekregen, hangen we lichtjes in de toog naar de keuken en hangen we de kerstkaarten op. Die versiering gaat trouwens na de kerst niet weg hoor, is meer 'winterversiering', zo noem ik dat dan :). Ook in de donkere dagen na kerst juist gezellig...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”