Deze refo viert kerst zo:
In de kerk hebben we eerste kerstdag 2 'gewone' diensten. We zingen psalmen & de gezangen die je achterin je psalmboek vindt. Tweede kerstdag hebben we een speciale kerstviering, voor en door de verschillende verenigingen. We zingen veel, een aantal kinderen zeggen een tekst op, er is een korte meditatie en er wordt een spannend kerstverhaal verteld. In de pauze is er ruimschoots de gelegenheid elkaar te ontmoeten.
Geen kerstboom of andere versieringen, maar als de kinderen wat moois hebben gemaakt met de club, krijgt dat wel een ereplaatsje in de kerk.

Wat de motivatie is om geen kerstboom neer te zetten weet ik eigenlijk niet precies, nooit naar gevraagd. Ik denk dat men vindt dat het de aandacht afleidt van waar het met kerst echt om gaat. Daarnaast vind ik het persoonlijk gewoon jammer van de boom, die komt m.i. beter tot zijn recht in de natuur. Maar da's een kwestie van smaak.
Thuis is kerst vooral gezellig samenzijn met het hele gezin, lang aan tafel (niet overdreven luxe, maar gewoon de tijd nemen voor gesprekken), gezellig spelletjes doen en samen zingen. We hebben geen kerstboom, wél staat er ieder jaar traditiegetrouw een amaryllis in de kamer. (Als het om symboliek gaat, vind ik een amaryllis ook veel sprekender dan een kerstboom. Dus tenzij iemand mij nu gaat vertellen welk een prachtige symboliek de kerstboom heeft, ben ik van plan om deze amaryllis-traditie voort te zetten.

)
Een aantal mensen van ons gezin hebben wel kerstverlichting op de slaapkamers, in de huiskamer blijft het bij een 'kerstbakje' & kaarsen. (al branden we kaarsen de hele winter door, dus misschien hoef ik die hier niet eens te noemen)
Marnix schreef:Het lijkt me toch raar, kerst met alleen maar Psalmen. Ik zou denk ik wel wat missen.
Soms mis ik ook wel wat... Maar ik ben het zo gewend, en er zijn zoveel andere gelegenheden om die gezangen alsnog te zingen, dat het gemis niet zo groot is. (en 2e kerstdag met de kerstviering halen we de schade ruimschoots in

)