Vrijgezellen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Vrijgezellen

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2009 16:08

elvira (gast) schreef:beide hebben soortgelijke levensopvattingen;

Iemand die principieel tegen elke vorm van gamen is, zie ik idd nog niet zo snel als mijn toekomstige levenspartner. ;-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 30 nov 2009 16:26

elvira (gast) schreef:
Terug on topic: naar mijn idee zijn dit de basics voor een goede relatie: beide hebben voldoende zelfvertrouwen; beide hebben soortgelijke levensopvattingen; er is sprake van elkaar aanvullen en overlap (in interesses/vaardigheden/etc); beide hebben (naast gezamenlijke factoren) eigen interesses en vrienden.

Laat de discussie hierover maar losbarsten! :mrgreen:

Daar kan ik het helemaal mee eens zijn! Mijn man heeft een ingewikkelde baan, ik vind het totaal niet interessant en snap er niets van. Maar omdat het zijn baan is ga ik er mij voor interesseren en in verdiepen. Hierdoor verteld hij er weer meer dingen over. En zo ook omgekeerd.

Diploma zegt ook niet alles, het gaat meer om het niveau. Mijn man is hoogbegaafd, maar heeft geen diploma's. Ik heb wel een diploma op HBO niveau. En dat stukje dat hij meer weet, sneller kan denken en schakelen heb ik nodig voor de uitdaging. Mijn man heeft totaal geen last van het ontbreken van sociale vaardigheden, wel vind hij emotie lastig. Hier ben ik weer sterker in. Aanvullen dus.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 dec 2009 18:51

Ik ben dus ook vrijgezel, en 36 jaar.

Ik noem het maar gewoon vrijgezel. Het woord single is Engels. Ik kies graag consequent voor een bepaalde taal, in plaats van de rotzooi van een mengtaal. (Lukt me niet altijd helemaal, maar het streven is er wel.) Ik vraag me werkelijk af waarom Engelse woorden blijkbaar altijd zo stoer en eigentijds gevonden worden. Ik vind dat nergens op slaan. Het is gewoon een andere taal, en niets anders.
Ik heb ooit wel eens vernomen dat single wat meer de klank in zich schijnt te hebben van: lekker vrij zijn en gelukkig zijn met je eigen leven. Maar voor mijn gevoel heeft het woord vrijgezel dat minstens zo. Het woord 'vrij' zit er immers nadrukkelijk in. Dus een zéér geschikt woord!

En 'speeddate'? Yeah, why don't we speak entirely English, if English is so cool? 8)
Ma la lingua italiana mi piace più. È una lingua moltissima più bella. 8) 8) 8)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 dec 2009 11:06

Boekenlezer schreef:Ik ben dus ook vrijgezel, en 36 jaar.

Ik noem het maar gewoon vrijgezel. Het woord single is Engels. Ik kies graag consequent voor een bepaalde taal, in plaats van de rotzooi van een mengtaal. (Lukt me niet altijd helemaal, maar het streven is er wel.) Ik vraag me werkelijk af waarom Engelse woorden blijkbaar altijd zo stoer en eigentijds gevonden worden. Ik vind dat nergens op slaan. Het is gewoon een andere taal, en niets anders.

Daar loop ik ook vaak tegen aan in mijn werk. Veel gamers (daar ga je al) willen niet in het Nederlands gamen omdat dat suf zou klinken. Ik denk dan dat de vertalers een extra uitdaging hebben. Aan de andere kant zijn er voor bepaalde woorden simpelweg geen vertalingen, of geen alternatieven die kort genoeg zijn.

Dat gezegd wil ik ook even opmerken dat ALLE talen mengtalen zijn. Engels is een mengeling van Latijn, Frans en een beetje Scandinavisch en een beetje Keltisch. Nederlands is ook een mengtaal; als je daar alle woorden uit gaat halen die niet oer-nederlands zijn, hou je maar een bijzonder dun woordenboekje over.

Ik heb ooit wel eens vernomen dat single wat meer de klank in zich schijnt te hebben van: lekker vrij zijn en gelukkig zijn met je eigen leven. Maar voor mijn gevoel heeft het woord vrijgezel dat minstens zo. Het woord 'vrij' zit er immers nadrukkelijk in. Dus een zéér geschikt woord!

Alleen begint het wat oubollig aan te doen - voor mij tenminste. Waarschijnlijk door dat "gezel" waarvan niet meer direct duidelijk is wat het betekent. Ik weet het wel, de leerling van een ambachtsmeester noemde men destijds "gezel", en het komt ook terug in "gezelschap", maar toch. Ja, de media heeft ons "single" door de strot gedrukt, maar mij smaakt dat woord prima. Allemaal heel persoonlijk natuurlijk.

En 'speeddate'? Yeah, why don't we speak entirely English, if English is so cool? 8)

Ik kan het als aartsredacteur en Anglist toch niet laten je even te verbeteren: "Yeah, why don't we speak English entirely, if English is so cool?" Over dat Yeah valt ook nog wel te twisten

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2009 20:57

Boekenlezer schreef:I

In dat geval ben ik geen van beide. Wat hou je dan nog over? Alleenstaand... ja, zo voel ik me wel; alleen. Ik ben alleen en ik vind daar geen barst aan.

Nanoe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Nanoe » 06 dec 2009 21:41

Mortlach schreef:
Boekenlezer schreef:I

In dat geval ben ik geen van beide. Wat hou je dan nog over? Alleenstaand... ja, zo voel ik me wel; alleen. Ik ben alleen en ik vind daar geen barst aan.

Precies wat je zegt, alleenstaand.
En langzaamaan valt iedereen weg omdat ze je niet begrijpen...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2009 00:01

Nanoe schreef:Precies wat je zegt, alleenstaand.
En langzaamaan valt iedereen weg omdat ze je niet begrijpen...

Het helpt ook niet dat ik van de leeftijd ben waarop als alles een beetje loopt je gaat trouwen, een huisje koopt en als het je gegeven is, kinderen krijgt. De de vriendenstellen om me heen zijn daar allemaal druk mee bezig, maar ja, in je eentje is geen van die dingen een optie. Dus je maakt het allemaal bij hen wel mee, maar er valt toch een hoop aansluiting weg.

Mensen proberen je wel op te beuren met dingen als "jouw tijd komt nog wel" enzo, maar waar ik het meeste aan had was toen iemand zei: "Ja, ik begrijp dat je het heel vervelend voor je is." Echt medeleven, je echt even begrepen voelen, dat was op dat moment even heel fijn.

Ondertussen ben ik boos en gefrustreerd, dat het niet zo loopt zoals ik had gehoopt, en dat ik niet goed weet wat ik daar aan moet doen. En ik denk dat ik dat vooral voel, omdat ik me dan tenminste niet verdrietig voel. Ik mediteer weer, en dat helpt om beter om te gaan met de boosheid en frustratie, en tegen die tijd hoop ik, ook het verdriet.

Ik heb zo het idee van mezelf dat ik niet alleen kan zijn, maar ondertussen doe ik het al wel 4 jaar. Een vriendin van me is 8 jaar alleenstaand geweest voor ze haar huidige vriend leerde kennen, dus ik kan nog wel even. :?

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 07 dec 2009 08:47

Ja, heel herkenbaar wat je schrijft. Vooral als iedereen om je heen gaat trouwen en lekker samen is. En nu met zo'n feestmaand voor de deur vind ik het ook moeilijk. De rest zit gezellig met z'n tweetjes, en ik... :?

Prince Caspian

Berichtdoor Prince Caspian » 07 dec 2009 14:14

Hmm, ik zie eventueel nog wel wat matches hier 8)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2009 14:43

Prince Caspian schreef:Hmm, ik zie eventueel nog wel wat matches hier 8)

Haha, ik reken nergens op hoor; zolang christelijk geloof een harde eis is wordt het lastig.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2009 14:58

Gretchen schreef:Ja, heel herkenbaar wat je schrijft. Vooral als iedereen om je heen gaat trouwen en lekker samen is. En nu met zo'n feestmaand voor de deur vind ik het ook moeilijk. De rest zit gezellig met z'n tweetjes, en ik... :?

Het is natuurlijk nooit leuk, maar inderdaad, de "gezellige" decembermaand en Oud&Nieuw zijn momenten waarop je het even extra voelt. Je kunt alleen maar proberen het je niet te veel negatief te laten beïnvloeden, en meestal gaat dat ook wel, maar ja. Het is ook overal om je heen - het valt ook niet te ontlopen. Ik merk bij mezelf al dat ik wegkijk als er op televisie of in films een "knuffelscene" zit, en dat vind ik dan weer suf, het is immers maar geacteerd, maar toch.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 07 dec 2009 14:59

Mortlach schreef:

Haha, ik reken nergens op hoor; zolang christelijk geloof een harde eis is wordt het lastig.

Aangezien koppelen not done is, heeft Prince Caspian het hier over eventuele matches voor zichzelf... 8)
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2009 15:05

filia schreef:
Mortlach schreef:

Aangezien koppelen not done is, heeft Prince Caspian het hier over eventuele matches voor zichzelf... 8)

Ah, maar ik ben zijn type niet, helaas :wink:

Prince Caspian

Berichtdoor Prince Caspian » 07 dec 2009 15:28

Ik heb ook altijd pech... wéér liefdesverdriet

(Jammer hoor Mortlach, want het eerste Refoweb homohuwelijk moet nog gebeuren) :lol:

Gretchen

Berichtdoor Gretchen » 07 dec 2009 15:31

:D

Ja, soms kan je je een beetje mee laten drijven op het negatieve gevoel ervan...

Terug naar “Archief”