HSV doet afbreuk aan Gods woord

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: HSV doet afbreuk aan Gods woord

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2009 17:53

mohamed schreef:
Faramir schreef:Dank je voor de vraag. Ik ben niet geheel duidelijk geweest. Ik bedoelde de pretentie van de individuele gelovige om de Schrift juist uit te leggen.

Graag gedaan. Ik heb er nog één voor je als ik mag.

Hoe kijk je dan tegen Apollos aan? Immers, hij ging in zijn eentje naar Efeze om middels de Schrift te bewijzen dat Jezus de Christus is ( Hand 18,28) was dat in jouw optiek pretentieus? Zo nee, waarom niet?

Niet vergelijkbare situaties.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 01 dec 2009 18:46

Riska schreef:Maar wat heeft dat alles te maken met de Herziene Statenvertaling?
De boodschap wordt toch niet gewijzigd? Alleen wordt er iets begrijpelijker Nederlands gebruikt?

Afgelopen weekend had ik een echtpaar op visite, waarvan de vrouw meeleest bij dit project(HSV). Zij vertelde, dat in de tijd van het uitkomen van de statenvertaling, afgesproken is om elke 50 jaar deze vertaling bij te werken in het dan gangbare Nederlands. Dit wist ik niet. Van haar kreeg ik "Advent en Kerst", een samenstel van teksten uit de HSV.Heb net nog even heir en daar vergeleken.Omdat ik zelf SV lees mis ik hier en daar wel wat. Je zou de hebr. tekst erbij moeten pakken om te kijken of er werkelijk iets gemist wordt. Daar heb ik tot op heden nog geen tijd voor vrij gemaakt.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 dec 2009 19:13

Ik ben het Hebreeuws niet machtig, dus ben volledig afhankelijk van vertalers.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 dec 2009 19:14

Faramir schreef:
mohamed schreef:
Faramir schreef:Dank je voor de vraag. Ik ben niet geheel duidelijk geweest. Ik bedoelde de pretentie van de individuele gelovige om de Schrift juist uit te leggen.

Graag gedaan. Ik heb er nog één voor je als ik mag.

Hoe kijk je dan tegen Apollos aan? Immers, hij ging in zijn eentje naar Efeze om middels de Schrift te bewijzen dat Jezus de Christus is ( Hand 18,28) was dat in jouw optiek pretentieus? Zo nee, waarom niet?

Niet vergelijkbare situaties.

Nee? Apollos was een individu die dacht dat hij de Schrift juist uitlegde, dus wat is daar zo anders aan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2009 23:31

mohamed schreef:Nee?

Dat is wat ik zeg.
Apollos was een individu die dacht dat hij de Schrift juist uitlegde, dus wat is daar zo anders aan?

Apollos legde natuurlijk niet de Schrift uit zoals wij de Schrift vandaag de dag kennen. Apollos leefde in een heel andere tijd. Apollos is onderwezen door de apostel Paulus. Apollos schijnt zelfs als auteur van een NT boek (Brief aan de Hebreeën) aangemerkt te worden.

Kortom; niet vergelijkbare situaties.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2009 00:03

Faramir schreef:Apollos legde natuurlijk niet de Schrift uit zoals wij de Schrift vandaag de dag kennen. Apollos leefde in een heel andere tijd. Apollos is onderwezen door de apostel Paulus.
Als wij de brieven van Paulus lezen dan hebben we immers dezelfde leraar als Apollos. Daardoor begrijp ik nog steeds niet waarom je het pretentieus vindt als iemand probeert in de praktijk te brengen wat hij heeft opgeschreven, terwijl je vol lof over Paulus bent. Zou je mij dat misschien duidelijk kunnen maken?

Apollos schijnt zelfs als auteur van een NT boek (Brief aan de Hebreeën) aangemerkt te worden.
Waar baseer je die aanname op?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 02 dec 2009 09:14

Faramir schreef:Apollos leefde in een heel andere tijd.

Ze hebben tenminste een groot gedeelte van de tijd van hun leven gedeeld.
Zo groot zal die andere tijd niet zijn. Of kun jij hard maken dat het wél zo is?
Faramir schreef:Apollos is onderwezen door de apostel Paulus.

Wat zou dit kunnen betekenen voor de inhoud van de boodschap die Apollos heeft gebracht?
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 dec 2009 19:19

Goed laatste reactie betreffende dit onderwerp;
mohamed schreef:Als wij de brieven van Paulus lezen dan hebben we immers dezelfde leraar als Apollos.

Slechts deels. Volgens jouw theorie kunnen we het onderwijs zoals we dat vandaag de dag hebben en de afgelopen duizenden jaren hebben gehad wel afschaffen.
Daardoor begrijp ik nog steeds niet waarom je het pretentieus vindt als iemand probeert in de praktijk te brengen wat hij heeft opgeschreven, terwijl je vol lof over Paulus bent. Zou je mij dat misschien duidelijk kunnen maken?

Je begrijpt het best. Ik vind het pretentieus als iemand vandaag de dag wel eens even komt vertellen hoe de Bijbel gelezen dient te worden. Paulus had uit eerste hand de verhalen gehoord en leefde in ongeveer dezelfde tijd zodat de context voor hem veel duidelijker was.

Waar baseer je die aanname op?

Ik doe geen aanname. Ik zeg enkel dat hij door enkele (oa Luther, maar ook latere geleerden) als auteur wordt aangemerkt. Dat is een feit en geen aanname. Waar die mensen hun aanname op gebaseerd hebben weet ik niet. Ik benoem slechts een feit.
hamlap schreef:Ze hebben tenminste een groot gedeelte van de tijd van hun leven gedeeld.

Ik bedoelde natuurlijk dat Apollos in een andere tijd leefde dan de christenen van vandaag de dag.
Zo groot zal die andere tijd niet zijn. Of kun jij hard maken dat het wél zo is?

Ik neem aan dat deze vraag dus ook opgelost is maar indien dat niet het geval is;
Apollos leefde in de tijd van apostel Paulus. Die stierf rond 64/67 na Christus. Het is nu 2009 na Christus. Het verschil is dus zo'n kleine 2000 jaar.
Wat zou dit kunnen betekenen voor de inhoud van de boodschap die Apollos heeft gebracht?

Dat die vrij dicht bij de Waarheid lag. Dichter dan een willekeurig christen die vandaag de dag zelfstandig aan de hand van de Bijbel er dingen in gaat zien, of juist niet ziet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 dec 2009 21:18

Riska schreef:Ik ben het Hebreeuws niet machtig, dus ben volledig afhankelijk van vertalers.

Dat lijkt me een hele goede oefening in vertrouwen en danbaarheid. Niet alleen vertrouwen in en dankbaarheid voor Gods Woord, maar ook veel feitelijker vertrouwen dat de vertalers hun vak verstaan en hun keuzes weloverwogen maken, en dankbaarheid dat zij het woord van God voor ieder van ons toegankelijk maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2009 22:30

Faramir schreef:Goed laatste reactie betreffende dit onderwerp;

Dat vind ik ergens wel jammer, want ik ben best bereid om mijn mening te herzien als je me aantoont dat ik er naast zit. Doch respecteer ik het ook als je er niet meer over wilt praten.
Slechts deels. Volgens jouw theorie kunnen we het onderwijs zoals we dat vandaag de dag hebben en de afgelopen duizenden jaren hebben gehad wel afschaffen.

Ik kan me niet herinneren dat ik dat heb gezegd want ik vind het archief van de kerk zeer waardevol en zou het op prijs stellen als de kerkvaders naar het Nederlands vertaald - en gedigitaliseerd zouden worden.
Je begrijpt het best. Ik vind het pretentieus als iemand vandaag de dag wel eens even komt vertellen hoe de Bijbel gelezen dient te worden. Paulus had uit eerste hand de verhalen gehoord en leefde in ongeveer dezelfde tijd zodat de context voor hem veel duidelijker was.

Nee echt niet! Maar dat je je bewust bent van de tijd waarin Paulus leefde kan ik alleen maar toejuichen en dat probeer ik mij ook te zijn! Echter is het evangelie in essentie niet aan tijd en plaats onderhevig, want er staat duidelijk:

Heb 13,8
Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in eeuwigheid.

Kortom, onze verlosser verandert niet, dus kan het ook geen kwaad om de brieven van Paulus te lezen en daar met elkaar over van gedachten wisselen. Ik vind het ergens wel opmerkelijk dat jij je dat pretentieus vindt want het woord katholiek betekent algemeen of universeel en Paulus schreef:

Kol 1,23
Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop van het Evangelie, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreatuur, die onder de hemel is; van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben;

Geldt dit soms niet meer? In het OT staat:

'Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.' (Jer 6,16)

Wat zou God met de oude paden bedoelt hebben denk je, misschien de geschriften van de laatste 2000 jaar? Nee, natuurlijk niet en ik weiger te geloven dat jij je zou willen conformeren aan het koppige volk waarover Jeremia profeteerde.
Ik doe geen aanname. Ik zeg enkel dat hij door enkele (oa Luther, maar ook latere geleerden) als auteur wordt aangemerkt. Dat is een feit en geen aanname. Waar die mensen hun aanname op gebaseerd hebben weet ik niet. Ik benoem slechts een feit.

Dat is verder ook geen probleem, maar ik ben nu eenmaal een vreselijke scepticus en wanneer ik dergelijke zaken lees dan zie ik graag een bron zodat ik er meer over te weten kan komen. Bovendien onderbouw ik mijn eigen stellingen ook en als iemand dat niet op prijs stelt dan denk ik daar het mijne van, want waarom zou God ons hersens hebben gegeven als we een ander alleen maar wat hoeven na te praten!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2009 22:46

Mortlach schreef:
Riska schreef:Ik ben het Hebreeuws niet machtig, dus ben volledig afhankelijk van vertalers.

Dat lijkt me een hele goede oefening in vertrouwen en danbaarheid. Niet alleen vertrouwen in en dankbaarheid voor Gods Woord, maar ook veel feitelijker vertrouwen dat de vertalers hun vak verstaan en hun keuzes weloverwogen maken, en dankbaarheid dat zij het woord van God voor ieder van ons toegankelijk maken.

Absoluut!

Misschien is het wel bekend, maar op deze site vind je een digitaal woordenboek van de grondtekst met de originele talen.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 dec 2009 23:13

mohamed schreef:Misschien is het wel bekend, maar op deze site vind je een digitaal woordenboek van de grondtekst met de originele talen.

Ja, dat is boeiend. Maar dan nóg ben ik afhankelijk van de vertalers. Ik herken enkele woorden zoals Israël en Sjaloom in het Hebreeuws. Dat is echt niet genoeg om te weten wat er in de grondtekst staat.

Mortlach schreef:Dat lijkt me een hele goede oefening in vertrouwen en danbaarheid. Niet alleen vertrouwen in en dankbaarheid voor Gods Woord, maar ook veel feitelijker vertrouwen dat de vertalers hun vak verstaan en hun keuzes weloverwogen maken, en dankbaarheid dat zij het woord van God voor ieder van ons toegankelijk maken.

Ik kan gewoon niet anders en ik ga er vanuit dat het mensen zijn die hun vak verstaan en die zo getrouw mogelijk zullen vertalen in hedendaags Nederlands.
En ja, ik weet dat er in de NBV enkele fouten staan. Maar die staan in alle vertalingen.
Dat tast mijn geloof niet aan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2009 00:52

Riska schreef:
mohamed schreef:Misschien is het wel bekend, maar op deze site vind je een digitaal woordenboek van de grondtekst met de originele talen.

Ja, dat is boeiend. Maar dan nóg ben ik afhankelijk van de vertalers. Ik herken enkele woorden zoals Israël en Sjaloom in het Hebreeuws. Dat is echt niet genoeg om te weten wat er in de grondtekst staat.

Je kan meerdere bronnen checken en als ze overeenkomen wordt de kans dat het vervalsingen zijn kleiner. En als je nog dieper wilt gaan kun je een cursus Hebreeuws overwegen, als je maar oplossend wilt denken! :lol:

Riska

Berichtdoor Riska » 03 dec 2009 09:37

Ja, ik vergelijk wel vaak en veel. Ik heb zowat alle soorten vertalingen in huis.
Aan Hebreeuws leren begin ik niet meer, ben ik te oud voor (en ik heb momenteel een zware klus in mantelzorg).

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 dec 2009 10:45

mohamed schreef:Je kan meerdere bronnen checken en als ze overeenkomen wordt de kans dat het vervalsingen zijn kleiner. En als je nog dieper wilt gaan kun je een cursus Hebreeuws overwegen, als je maar oplossend wilt denken! :lol:

Ik neem aan dat je "fouten" bedoelt, en niet "vervalsingen"; dat heeft zo de connotatie van kwaadwillige opzet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”