Faramir schreef:Goed laatste reactie betreffende dit onderwerp;
Dat vind ik ergens wel jammer, want ik ben best bereid om mijn mening te herzien als je me aantoont dat ik er naast zit. Doch respecteer ik het ook als je er niet meer over wilt praten.
Slechts deels. Volgens jouw theorie kunnen we het onderwijs zoals we dat vandaag de dag hebben en de afgelopen duizenden jaren hebben gehad wel afschaffen.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat heb gezegd want ik vind het archief van de kerk zeer waardevol en zou het op prijs stellen als de kerkvaders naar het Nederlands vertaald - en gedigitaliseerd zouden worden.
Je begrijpt het best. Ik vind het pretentieus als iemand vandaag de dag wel eens even komt vertellen hoe de Bijbel gelezen dient te worden. Paulus had uit eerste hand de verhalen gehoord en leefde in ongeveer dezelfde tijd zodat de context voor hem veel duidelijker was.
Nee echt niet! Maar dat je je bewust bent van de tijd waarin Paulus leefde kan ik alleen maar toejuichen en dat probeer ik mij ook te zijn! Echter is het evangelie in essentie niet aan tijd en plaats onderhevig, want er staat duidelijk:
Heb 13,8 Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in eeuwigheid.
Kortom, onze verlosser verandert niet, dus kan het ook geen kwaad om de brieven van Paulus te lezen en daar met elkaar over van gedachten wisselen. Ik vind het ergens wel opmerkelijk dat jij je dat pretentieus vindt want het woord katholiek betekent algemeen of universeel en Paulus schreef:
Kol 1,23Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop van het Evangelie, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreatuur, die onder de hemel is; van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben;
Geldt dit soms niet meer? In het OT staat:
'Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en
vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel;
maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.' (Jer 6,16)
Wat zou God met de oude paden bedoelt hebben denk je, misschien de geschriften van de laatste 2000 jaar? Nee, natuurlijk niet en ik weiger te geloven dat jij je zou willen conformeren aan het koppige volk waarover Jeremia profeteerde.
Ik doe geen aanname. Ik zeg enkel dat hij door enkele (oa Luther, maar ook latere geleerden) als auteur wordt aangemerkt. Dat is een feit en geen aanname. Waar die mensen hun aanname op gebaseerd hebben weet ik niet. Ik benoem slechts een feit.
Dat is verder ook geen probleem, maar ik ben nu eenmaal een vreselijke scepticus en wanneer ik dergelijke zaken lees dan zie ik graag een bron zodat ik er meer over te weten kan komen. Bovendien onderbouw ik mijn eigen stellingen ook en als iemand dat niet op prijs stelt dan denk ik daar het mijne van, want waarom zou God ons hersens hebben gegeven als we een ander alleen maar wat hoeven na te praten!