Minarettenverbod in Zwitserland... en Nederland?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Minarettenverbod in Zwitserland... en Nederland?

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2009 16:49

Van de site van de SGP:

Minaretten

Vanmiddag is gestemd over de motie-Van der Staaij die vorige week werd ingediend bij de behandeling van de begroting Integratie. De motie dringt aan op een “wijze terughoudendheid” bij toekennen van een vergunning voor o.a. minaretten en moskeeën, dit in goed overleg met o.a. migrantenorganisaties en gemeentebesturen. Niets meer en niets minder.

De motie kreeg de steun van SGP, PVV en mevrouw Verdonk. De VVD was gisteren nog voor, maar stemde nu tegen. Het stelt ook buitengewoon teleur dat deze oproep tot “wijze terughoudendheid” inzake de islam aan CDA en CU (twee christelijke partijen) niet (meer) is besteed.

Tekst van de motie:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat het kabinet terecht aandacht wil schenken aan gevoelens van vervreemding en onbehagen onder veel autochtone Nederlanders;

overwegende dat ook wettelijk toegestane activiteiten zoals het plaatsen van
opvallende schotelantennes, het laten horen van islamitische gebedsoproepen en het bouwen van grote

moskeeën en minaretten kunnen bijdragen aan die gevoelens van vervreemding en van aantasting van de historische Nederlandse identiteit;

verzoekt de regering, in overleg met migrantenorganisaties en gemeentebesturen hiervoor uitdrukkelijk aandacht te vragen, en te bevorderen dat wijze terughoudendheid in acht wordt genomen ten aanzien van dergelijke uitingen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van der Staaij

Zwitserland betoonde zich van de week al populistischer dan menigeen had verwacht. En Nederland leek direct te volgen, maar gelukkig haalde bovenstaande motie van de SGP de stemming niet.

Ze noemen het terughoudendheid, lekker vage, wollige taal der politici, maar het zou natuurlijk op een verbod uitdraaien. Kijk, van de PVV verwacht je niks anders, en zelfs de VVD zie ik het nog wel doen (al hebben die zich gelukkig bedacht), maar je zou toch denken dat de SGP voorzichtiger zou zijn met het morrelen aan de vrijheid van godsdienst.

Mooi vind ik wel weer dat "het plaatsen van opvallende schotelantennes" ook moet worden aangepakt volgens de SGP. Dus als ik bepaalde zenders wil kunnen ontvangen waar ik een schotelantenne voor nodig heb, dan heb ik pech?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Minarettenverbod in Zwitserland... en Nederland?

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2009 17:49

Mortlach schreef:Zwitserland betoonde zich van de week al populistischer dan menigeen had verwacht. En Nederland leek direct te volgen, maar gelukkig haalde bovenstaande motie van de SGP de stemming niet.

Ze noemen het terughoudendheid, lekker vage, wollige taal der politici, maar het zou natuurlijk op een verbod uitdraaien. Kijk, van de PVV verwacht je niks anders, en zelfs de VVD zie ik het nog wel doen (al hebben die zich gelukkig bedacht), maar je zou toch denken dat de SGP voorzichtiger zou zijn met het morrelen aan de vrijheid van godsdienst.

Mooi vind ik wel weer dat "het plaatsen van opvallende schotelantennes" ook moet worden aangepakt volgens de SGP. Dus als ik bepaalde zenders wil kunnen ontvangen waar ik een schotelantenne voor nodig heb, dan heb ik pech?

Waarom verwacht je dat eigenlijk van de SGP. De SPG is volgens mij niet voor de vrijheid van godsdienst. De SGP is voor een theocratie en wel een volgens orthodox gereformeerde invulling. Dat houd dus geen vrijheid van godsdienst in voor al het andere.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2009 17:58

Faramir schreef:Waarom verwacht je dat eigenlijk van de SGP. De SPG is volgens mij niet voor de vrijheid van godsdienst. De SGP is voor een theocratie en wel een volgens orthodox gereformeerde invulling. Dat houd dus geen vrijheid van godsdienst in voor al het andere.

Hadden ze dat standpunt een tijdje terug niet officieel verlaten? Ik weet wel dat ze de Islam als valse godsdienst beschouwen die te vuur en te zwaard bestreden dient te worden, maar ze zullen toch zelf ook wel doorhebben dat als je minaretten verbiedt, dat dan kerktorens binnen de kortste keren volgen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2009 18:04

Mortlach schreef:
Faramir schreef:Waarom verwacht je dat eigenlijk van de SGP. De SPG is volgens mij niet voor de vrijheid van godsdienst. De SGP is voor een theocratie en wel een volgens orthodox gereformeerde invulling. Dat houd dus geen vrijheid van godsdienst in voor al het andere.

Hadden ze dat standpunt een tijdje terug niet officieel verlaten? Ik weet wel dat ze de Islam als valse godsdienst beschouwen die te vuur en te zwaard bestreden dient te worden, maar ze zullen toch zelf ook wel doorhebben dat als je minaretten verbiedt, dat dan kerktorens binnen de kortste keren volgen?

Nee hoor. Het ene gooi je dan gewoon op cultureel erfgoed oid. Daarnaast zijn de meeste kerktorens toch verderfelijk 'rooms' of hebben een 'roomse' oorsprong dus als ook dat verboden wordt zou dat een gunstige bijkomstigheid van ze zijn.

Ik ben wel benieuwd naar het officiële standpunt van de verschillende gereformeerde kerken in deze.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2009 18:11

Ik vind het in ieder geval een flinke stap richting de Middeleeuwen voor Zwitserland, en ben verbaasd (en ook een beetje verdrietig) dat dit ook gewoon echt aan het gebeuren is. De Islam is niet de grote bedreiging waar iedereen bang voor zou moeten zijn, het zijn lui die met dit soort verboden aan komen zetten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2009 18:20

Mortlach schreef:Ik vind het in ieder geval een flinke stap richting de Middeleeuwen voor Zwitserland, en ben verbaasd (en ook een beetje verdrietig) dat dit ook gewoon echt aan het gebeuren is. De Islam is niet de grote bedreiging waar iedereen bang voor zou moeten zijn, het zijn lui die met dit soort verboden aan komen zetten.

Ik heb weinig nieuws vernomen van radicalisering van de Zwitsers of van Zwitserse terroristen oid. Wellicht kun jij me meer informatie verschaffing over de Zwitserse bedreiging voor de vrede?

Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind zo'n verbod vrij onzinnig maar niet omdat er in de islam geen gevaar schuilt. Of een moskee nu een minaret heeft of niet, of de aanwezige islamitische populatie een moskee heeft of niet het maakt allemaal maar vrij weinig uit en is in mijn ogen meer symboolpolitiek. Waar we met zijn allen waakzaam voor moeten zijn is extremisme, en of dat nou islamitisch, christelijk, atheïstisch of communistisch is (enz enz) maakt niet uit. Dat de kans op radicalisering binnen de islam vandaag de dag groter is dan bij christenen of atheïsten is bekend.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2009 18:26

Faramir schreef:Ik heb weinig nieuws vernomen van radicalisering van de Zwitsers of van Zwitserse terroristen oid. Wellicht kun jij me meer informatie verschaffing over de Zwitserse bedreiging voor de vrede?

Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind zo'n verbod vrij onzinnig maar niet omdat er in de islam geen gevaar schuilt. Of een moskee nu een minaret heeft of niet, of de aanwezige islamitische populatie een moskee heeft of niet het maakt allemaal maar vrij weinig uit en is in mijn ogen meer symboolpolitiek. Waar we met zijn allen waakzaam voor moeten zijn is extremisme, en of dat nou islamitisch, christelijk, atheïstisch of communistisch is (enz enz) maakt niet uit. Dat de kans op radicalisering binnen de islam vandaag de dag groter is dan bij christenen of atheïsten is bekend.

Maar je moet je vooral afvragen waarom moslims zo radicaliseren. Nu worden ze bestreden terwijl ze dat voor het overgrote deel niet verdiend hebben. Ik kan me zo voorstellen dat hen dat ook niet koud laat. In dit geval vermoed ik dat de bestrijding juist een deel van de radicalisering veroorzaakt.

Het is niet zo dat ik ineens zwitsere nationalisitsche terroristen zie verschijnen, maar de open cultuur waar iedereen welkom is om in vrijheid te leven wordt zo wel ondergraven. En dat zie ik als een stap achteruit.

The Gentleman

Berichtdoor The Gentleman » 01 dec 2009 20:06

We hebben ook te maken met een nationalistische Hofstadgroep, of was het toch een islamitische organisatie?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2009 21:04

The Gentleman schreef:We hebben ook te maken met een nationalistische Hofstadgroep, of was het toch een islamitische organisatie?

Nou, laten we die vriendenclub niet overschatten; om hoeveel man ging het uiteindelijk? Ok, we moeten ze ook niet onderschatten, en elke vorm van terroristen moet fel bestreden worden. Maar om alle moslims in Nederland te laten boeten voor een groepje van een man of 10... nee dank je.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 01 dec 2009 21:18

Als christen zie ik liever een kerk dan een minaret, maar kun je een verbod/rem op gaan leggen voor Nederland? Mijn hart zegt wel ja en ik draag de SGP een warm hart toe, maar of dit de juiste weg is? In hoeverre mogen wij dan van onze landgenoten verwachten dat wij onbeperkt kerken mogen bouwen? Dat vind ik een lastig dilemma.
Al besef ik wel dat wij in een land staan met de chr. traditie en het in die zin logischer is dat er kerken ipv. minaretten gebouwd worden.
Wij hebben vrijheid van godsdienst in dit land en als christen 'profiteren' wij daar ook van.

De Islam zie ik wel als een gevaar voor onze democratie, ik heb er grote moeite mee. Net als de niet lopende integratie en de daarbij komende maatschappelijke problemen van veel allochtonen.
Vandaag was ik op een school in Utrecht en ik was werkelijk de enige hollandse dame in een groep van 10 meiden. Nou daar heb ik wel wat moeite mee. Soms voel ik mij buitenlander in mijn eigen land....
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 01 dec 2009 21:57

Geloof is niet its dat opgelegd kan/mag worden denk ik.

Wat betreft politiek... Ik ben zelf van mening dat politiek en geloof niet samen gaan.

Een onderbouwing vanuit de bijbel: Het volk Israel had van oorsprong geen koning. God leidde ze Zelf.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 dec 2009 23:10

De SGP zelf is ook een gevaar voor de democratie. :)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 02 dec 2009 11:32

em_ma schreef:In hoeverre mogen wij dan van onze landgenoten verwachten dat wij onbeperkt kerken mogen bouwen? Dat vind ik een lastig dilemma.
Al besef ik wel dat wij in een land staan met de chr. traditie en het in die zin logischer is dat er kerken ipv. minaretten gebouwd worden.

Het gaat om een minaretten verbod, "niet" om een moskeeverbod. Minaretten zijn de (hoge) torens die zich op de hoeken van een moskee bevinden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 02 dec 2009 13:26

Lathron schreef:Wat betreft politiek... Ik ben zelf van mening dat politiek en geloof niet samen gaan.

Vreemde opmerking. Graag even uitleggen wat geloof volgens jou is, en waarom je je geloof niet mag meebrengen de politiek in.
Een onderbouwing vanuit de bijbel: Het volk Israel had van oorsprong geen koning. God leidde ze Zelf.

De Bijbelse monarchie is net zo goed theocratisch.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

The Gentleman

Berichtdoor The Gentleman » 02 dec 2009 20:25

Mortlach schreef:Nou, laten we die vriendenclub niet overschatten; om hoeveel man ging het uiteindelijk? Ok, we moeten ze ook niet onderschatten, en elke vorm van terroristen moet fel bestreden worden. Maar om alle moslims in Nederland te laten boeten voor een groepje van een man of 10... nee dank je.

Dat groepje van 10 heeft dan ook weer een bepaalde aanhang. Typerend dat zij juist zo extremistisch zijn, welke groepering nog meer?

Terug naar “Archief”