Minaretten
Vanmiddag is gestemd over de motie-Van der Staaij die vorige week werd ingediend bij de behandeling van de begroting Integratie. De motie dringt aan op een “wijze terughoudendheid” bij toekennen van een vergunning voor o.a. minaretten en moskeeën, dit in goed overleg met o.a. migrantenorganisaties en gemeentebesturen. Niets meer en niets minder.
De motie kreeg de steun van SGP, PVV en mevrouw Verdonk. De VVD was gisteren nog voor, maar stemde nu tegen. Het stelt ook buitengewoon teleur dat deze oproep tot “wijze terughoudendheid” inzake de islam aan CDA en CU (twee christelijke partijen) niet (meer) is besteed.
Tekst van de motie:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het kabinet terecht aandacht wil schenken aan gevoelens van vervreemding en onbehagen onder veel autochtone Nederlanders;
overwegende dat ook wettelijk toegestane activiteiten zoals het plaatsen van
opvallende schotelantennes, het laten horen van islamitische gebedsoproepen en het bouwen van grote
moskeeën en minaretten kunnen bijdragen aan die gevoelens van vervreemding en van aantasting van de historische Nederlandse identiteit;
verzoekt de regering, in overleg met migrantenorganisaties en gemeentebesturen hiervoor uitdrukkelijk aandacht te vragen, en te bevorderen dat wijze terughoudendheid in acht wordt genomen ten aanzien van dergelijke uitingen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van der Staaij
Zwitserland betoonde zich van de week al populistischer dan menigeen had verwacht. En Nederland leek direct te volgen, maar gelukkig haalde bovenstaande motie van de SGP de stemming niet.
Ze noemen het terughoudendheid, lekker vage, wollige taal der politici, maar het zou natuurlijk op een verbod uitdraaien. Kijk, van de PVV verwacht je niks anders, en zelfs de VVD zie ik het nog wel doen (al hebben die zich gelukkig bedacht), maar je zou toch denken dat de SGP voorzichtiger zou zijn met het morrelen aan de vrijheid van godsdienst.
Mooi vind ik wel weer dat "het plaatsen van opvallende schotelantennes" ook moet worden aangepakt volgens de SGP. Dus als ik bepaalde zenders wil kunnen ontvangen waar ik een schotelantenne voor nodig heb, dan heb ik pech?