Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor jans1 » 27 nov 2009 19:09

Ik heb net met inparkeren mijn velg lelijk beschadigd.. Het is maar een velg ik weet het maar toch baal ik er van... Iemand enig id hoe je dit een klein btje weg zou kunnen werken?
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 27 nov 2009 21:39

@Ghost
Voor een Hybride moet je kiezen als je bepaalde idealen (mileu, verbruikskosten) hoog in het vaandel
hebt staan. En iets wil opofferen t.a.v. rijeigenschappen (wegligging, acceleratie).

@TheKeimpe
Zoals vermeld, Fiat haalt denk ik niet helemaal de kwaliteit van bijv. Duitse auto's.
(Bij Opel waren ze uiteindelijk heel blij dat niet Fiat de baas werd.)
Maar slecht zijn ze niet. En ze rijden gewoon heerlijk.
Pas in een Seicento gereden. Voor zo'n klein autootje rijdt die heel goed.
Veel beter bijv. dan een Ford Ka (die veel lawaaieriger is).
Maar ja, het gevoel zegt ook wat. Een Toyota of een VW wil ik niet hebben.

Blijft over:
- Swift Beetje apart model, maar rijdt echt heel goed.
"Auto ingeleverd na 160000 tevreden kilometers (160.000 km)
Op 12 juni de auto ingeleverd. Kan alleen maar zeggen dat ik de Swift een absolute aanrader blijf vinden in dit segment.
Voor mij is deze auto gedurende de gehele looptijd en de vele kilometers geen moment door de mand gevallen." Zie review.

- Corsa Gewoon degelijke auto, met 'voor en tegens'. Review.
- Clio Qua comfort denk ik iets beter dan een Corsa. Qua rijeigenschappen iets minder. Review.
- Yaris Degelijke, maar (naar mijn mening) saaie auto. Review.

@Jans
Is moeilijk iets van te zeggen zo, hoe een LM-velg op de Corsa weer netter gemaakt kan worden.
Een foto kan meer informatie over de beschadiging geven.
In eerste instantie denk ik aan licht schuren, en polijsten (met spec. poeder), als de kras niet te diep is.
Opnieuw laten balanceren is wel nodig, tenzij de kras heel klein is.
Laten reparen kan ook.
PS Achterop de auto zit een sticker van Irmscher. Misschien motor met chiptuning.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 28 nov 2009 12:03

@Rolf:
De review van de Clio is van het nieuwste model, maar ik kijk naar model II... Het nieuwste model is nog een beetje duur.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 28 nov 2009 15:32


TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 30 nov 2009 09:47

Zaterdag een rondje gereden in de Clio II. Slechts twee dingen weerhielden mij van verder handelen:

De ruimte tussen de pedalen is te klein. Als ik het gaspedaal intrap, raak ik altijd de koppeling, of ik moet mijn voet meer dan 45 graden draaien, en dat voelt niet fijn.

Daarnaast was de kuipstoel niet mijn ding. Hij zat geweldig voor mijn rug, maar mijn bovenbenen hadden last van de opstaande rand.

Conclusie: de zoektocht duurt voort.

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 30 nov 2009 21:58

Dat probleem is er in de Corsa C niet, die is vrij ruim (voor z'n klasse).
Maar, zoals vermeld, wel een vrij lage zit. Al kan een in hoogte verstelbare stoel
dat enigzins goedmaken. Qua comfort is de Corsa denk ik net iets minder dan de Clio.

Lijst met (semi-)MPV's, die vergelijkbaar zijn met modellen uit het b-segment
Daihatsu Gran Move/Sirion/Young RV
Honda Jazz
Mitsubishi Colt
Opel Agilla / Suzuki Wagon/Plash
Renault Clio Modus
Skoda Roomster
Suzuki Ignis
Toyota Yaris Verso

Modellen uit het c-segment
Alfa Romeo 147
Audi A3
BMW 1-serie
Chevrolet Lacetti
Citroen Xara / C4
Dacia Logan
Daihatsu Applause
Fiat Stilo / Brava
Ford Focus
Honda Civic
Hyundai Accent/I20
Kia Carens/Cee'd
Lancia Delta
Mazda 323/3
Mitsubishi Lancer
Nissan Almera
Opel Astra
Peugeot 306/307/308
Renault Megane
Seat Leon
Suzuki Baleno
Toyota Corolla / Auris
Volkswagen Golf
Qua aanschafprijs is het verschil niet groot, maar de kosten (belasting, verzekering,
verbruik en onderhoud) zijn wel aanmerkelijk hoger.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4857
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor LeChat » 30 nov 2009 22:00

Mijn 206'tje moet volgende week voor z'n apk-keuring, ben benieuwd! Ik merk gelukkig geen gekke dingen, de uitlaat is onlangs vervangen, dus hopelijk valt het dit keer mee.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 30 nov 2009 22:08

Homokineten
Mijn ex-buurman had ook een 206, van 2001.
De rubbers om de homokineten (onderdeel in de aandrijflijn) waren stuk.
Dit had voorkomen kunnen worden, als de rubbers tijdig vervangen zouden zijn.
Duidelijke nalatigheid. Hij was hier niet tevreden over.
Daardoor zijn die drooggelopen, en gaan trillen.
Reparatie daarvan is behoorlijk prijzig.
De auto is nu ingeruild voor een Skoda Fabia (2005).
Hij was over het rijden wel te vreden, maar de kwaliteit
is veel minder dan bijv. bij Ford, Opel en VW.

TheKeimpe schreef:
Zaterdag een rondje gereden in de Clio II. Slechts twee dingen weerhielden mij van verder handelen:
De ruimte tussen de pedalen is te klein. Als ik het gaspedaal intrap, raak ik altijd de koppeling, of ik moet mijn voet meer dan 45 graden draaien, en dat voelt niet fijn.
Daarnaast was de kuipstoel niet mijn ding. Hij zat geweldig voor mijn rug, maar mijn bovenbenen hadden last van de opstaande rand.
Conclusie: de zoektocht duurt voort
Koppeling
Dat zal waarschijnlijk de rem zijn. (Volgorde: koppeling -> rem -> gaspedaal.)
Dat hoeft m.i. niet van beslissende betekenis te zijn. Want a, na gewenning gaat
het makkelijker. En b, zonodig is daar iets aan te doen. Pedalen kunnen wel iets verbogen
worden. Ik (tenger gebouwd, schoenmaat 44) had het laatst in een Seicento.
Bij het remmen raakte ik telkens het gaspedaal (joelende motor).
Na enige tijd wende het, en lukte het te remmen zonder het gaspedaal te raken.
En ook in mijn eigen auto kan de schoen net langs het rempedaal,
bij gasgeven. In het begin vroeg dat enige gewenning.
Nu denk ik er nooit meer aan, gaat vanzelf goed.

Kuipstoelen zijn wel te verwisselen.

Autokosten
Berekening autokosten.
Met als uitkomst, de totale kosten per jaar en per maand, en per kilometer.
Het kan ook gebruikt worden om het verschil tussen benzine en diesel (of LPG)
te berekenen. Doorgaans ligt het omslagpunt voor diesel tussen de 15.000 - 30.000 km.
Voor LPG, vooral bij 2edehands (door minder hoge belasting) soms iets lager.
Als default, een auto van 2 jaar (benzine), met als uitgangspunt inruil na 10 jaar.
Snel in elkaar gezet, geen controle.

PS Mocht een programmeur het script inzien, ik ben geen java-expert.
Heb ooit VB geleerd. En nu met de geringe kennis van HTML en java
geprobeerd een degelijk en nette code te maken. Dat is ook gelukt.
Maar het zal vast (veel) efficienter kunnen.
En het afronden -met Math.round- gaat niet naar wens.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 01 dec 2009 19:48

@Rolf: ja het is de koppeling. :oops:
En verder: al ik allerlei aanpassing aan een auto ga laten doen, gaan de kosten ook omhoog. En dan komt de auto van vanmiddag in zicht:

Toyota Yaris 1.0 Access.

Dat was een genot om in te rijden!
Maar wel meer dan €10.000,- ook na inruil Clio en ondanks dat dit een demowagen was, met dus een paar duizend km op de teller.

Deze auto reed 1:20, binnen de bebouwde kom zelf 1:27! (50 in zijn 3, bij 2200 toeren). De stoel is fijn, het geluid aanwezig maar niet al te erg (ik reed ook in de oude Yaris, maar daar kon je bij 120 de muziek wel uitzetten).

Afijn, nog maar eens over denken. Mijn hart is om, nu de portemonnee nog...

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 01 dec 2009 20:37

TheKeimpe schreef:@Rolf: ja het is de koppeling. :oops:
En verder: al ik allerlei aanpassing aan een auto ga laten doen, gaan de kosten ook omhoog. En dan komt de auto van vanmiddag in zicht:

Toyota Yaris 1.0 Access.

Dat was een genot om in te rijden!
Maar wel meer dan €10.000,- ook na inruil Clio en ondanks dat dit een demowagen was, met dus een paar duizend km op de teller.

Deze auto reed 1:20, binnen de bebouwde kom zelf 1:27! (50 in zijn 3, bij 2200 toeren). De stoel is fijn, het geluid aanwezig maar niet al te erg (ik reed ook in de oude Yaris, maar daar kon je bij 120 de muziek wel uitzetten).

Afijn, nog maar eens over denken. Mijn hart is om, nu de portemonnee nog...
Nogmaals, doorgaans zit naast het gaspedaal de rem.
En links de koppeling. (Is ook logisch, want remmen en gasgeven hoeft niet tegelijk.)

Toyota Yaris 1.0, techn. gegevens.
Eén van mijn buren heeft een Yaris (1.3). Is er zeer tevreden over. De 1.0 heeft een driecilinder motor.
Qua kosten is dit gunstig. Voor vaak kleine eindjes kan het ook. Maar voor elke dag meer dan 10 km,
en ook snelweg, zou ik zo'n auto niet willen. Minder pit, meer geluid. En die typische brom bij de driecilinders.
Voor ritjes van vijf minuten is dat niet zo'n probleem. Maar voor langere ritten lijkt het me uiterst irritant.
(Ik houd helemaal niet van herrie. In de mijne is de motor niet te horen bij 120 km/h).
De Access is de goedkoopste uitvoering.
Test Yaris 1.0 (ANWB) (voor leden).
Test Yaris 1.3.
Reviews Yaris.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4857
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor LeChat » 02 dec 2009 10:41

Mijn ouders hebben een Yaris (vraag me niet welk type), maar ik vind alles toch een beetje 'popperig': een iel versnellingspookje en een klein stuur. Ik heb een auto liever een slagje groter.

Zuinig zijn ze zeker: op een gemiddelde rit (zowel autoweg als binnen de bebouwde kom, etc.) haalde zelfs ik een gemiddelde van 1:19 (ik hou wel van een beetje doortrekken).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3902
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 02 dec 2009 11:47

Help, ben ik gek geworden. Ik wilde Rolf juist gelijk geven dat het de REM is die ik aanraak, maar ik heb weer koppeling getypt... :oops: :oops:

Maar ik heb de knoop doorgehakt en de auto wel gekocht. Ik denk dat het geluid ook een kwestie is van wat je gewend bent. Ik kom uit een oude Clio, en bij 120 hoorde je daar ook de muziek niet meer. In de Yaris wel, ondanks zijn 1.0 motor. Ten tweede: Ik rijd zelden 120 km/uur. 's Ochtends kan het sowieso niet, 's middags is ook het grootste gedeelte max 100 km/uur. En ook met de Zafira, die wel harder kan, rijd ik zelf meestal maar iets van 110, en dat voldoet de Yaris nog prima.

De auto van mijn keuze is een demomodel, dus gustiger geprijsd, maar wel zo goed als nieuw (<4000 km gereden).

Deze is het:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=218778891&p_type_lijst=RL&o_id=6409974

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 504
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 02 dec 2009 12:34

Nette wagen hoor :) Ben benieuwd hoe die 1.0 driepitter zich houdt in een Yaris, in een Aygo wil het best, maar die is toch wel een slagje lichter :P

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 02 dec 2009 17:56

TheKeimpe schreef:Help, ben ik gek geworden. Ik wilde Rolf juist gelijk geven dat het de REM is die ik aanraak, maar ik heb weer koppeling getypt... :oops: :oops:

Maar ik heb de knoop doorgehakt en de auto wel gekocht. Ik denk dat het geluid ook een kwestie is van wat je gewend bent. Ik kom uit een oude Clio, en bij 120 hoorde je daar ook de muziek niet meer. In de Yaris wel, ondanks zijn 1.0 motor. Ten tweede: Ik rijd zelden 120 km/uur. 's Ochtends kan het sowieso niet, 's middags is ook het grootste gedeelte max 100 km/uur. En ook met de Zafira, die wel harder kan, rijd ik zelf meestal maar iets van 110, en dat voldoet de Yaris nog prima.

De auto van mijn keuze is een demomodel, dus gustiger geprijsd, maar wel zo goed als nieuw (<4000 km gereden).

Deze is het:
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=218778891&p_type_lijst=RL&o_id=6409974
Koppeling of rem
Nu zal het er wel vast inzitten: koppeling - rem - gaspedaal.

Toyota Yaris 1.0
Financieel gezien gunstig denk ik. Bijna nieuw, dus voorlopig geen onderhoud.
En misschien eerste beurt ook gratis.
De Yaris 1.0, zoals al vermeld, schijnt inderdaad heel zuinig te zijn.
Wat betreft het geluid, het is denk ik van invloed wat je gewend bent.
Op de duur wordt je wat kritischer, je wilt steeds beter en stiller.
('k Zat voor de aanschaf van de Meriva even te denk aan een Mercedes B,
maar die zijn veel duurder. En geen echte MPV's, een soort hoge hatchbacks
met dubbele bodem.)
De Yaris is het allernieuwste type. Eind 2008 zijn er een aantal wijzigingen aangebracht.
Vooral technische verbeteringen, o.a. zuiniger en schoner.
Hij heeft ook enkele praktische extra's, el. ramen en centrale vergrendeling.
Dit blijkt in de praktijk heel handig (bij beslagen ramen even op en neer laten gaan).
En een boordcomputer, best lux. Geen cruise control. Had beter andersom kunnen zijn,
maar goed, hij is redelijk uitgerust.

Het lijkt mij, voor de gegeven omstandigheden, een passende auto.
Pas las ik een review van een Opel Corsa 1.0. Er werd opgemerkt wie
nu zo'n model met een 1.0 koopt. Maar de eigenaar was er tevreden mee.
Snelheid hoefde voor hem niet. En bij de pomp bleek het voordeel: 1 : 20,2.
Van de Yaris staan er bijna geen reviews op Autoweek.nl.
Wel korte reviews op Topproduct. Over het algemeen positief.
En, al zou ik niet kiezen voor Toyota, ze lijken behoorlijk betrouwbaar en degelijk.
"We hebben al 220.000 km met de Yaris 1.0 gereden (3e review)."

Goede en aangename kilometers toegewenst.
Laat eens wat horen over de ervaringen.
Laatst gewijzigd door Rolf op 02 dec 2009 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor jans1 » 02 dec 2009 18:26

Dat is een fijne auto Thekeimpe!! Ik had er zo een op vakantie in Noorwegen, dat was welliswaar een diesel met een zwaardere motor maar hij rijd voor de rest echt super!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten