Vrouwen bij het graf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Vrouwen bij het graf

Berichtdoor Faramir » 24 nov 2009 23:06

Pietpiet schreef:Beste Faramir,

Ik ga geen discussie beginnen over de Roomse Kerk.

Prima en duidelijk. Nog even kort twee dingetjes om een en ander te verduidelijken;

Het is katholieke kerk of rooms katholieke kerk (kerk al dan niet met hoofdletter). Roomse kerk wordt over het algemeen als belediging gezien en is ook gewoon een verkeerde naam tenzij je het bisdom Rome wil aanduiden.

Het loket is niet van mij en aangezien mensen op deze site schijnbaar niet op een normale manier met zo'n loket om kunnen gaan heb ik weinig behoefte om daar nog enige moeite in te stoppen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 nov 2009 03:07

Pietpiet schreef:En zo bijzonder fel was het nu ook weer niet, ik stel alleen dat het een leugenleer is. Dit is geen geheim dat we dat vinden. Ik heb het dan over de leer en niet over de mensen. Ik doe bijvoorbeeld over het feit dat de Paus zichzelf tot voorman van de gehele christelijke kerk heeft gemaakt af met een eenvoudige opmerking: dat moet hij zelf weten.

Ik sta even scherp tegen R.K. leer als tegen bijvoorbeeld Remonstrantisme. Het misleid mensen op weg naar een eeuwigheid ik zou pas liefdeloos zijn als ik zou zeggen: "de leer maakt niet zoveel uit....

Vet: Waarmee iemand dus feitelijk de deur dicht gooit voor de ander. Men stelt dus feitelijk, wat wij leren is de enige waarheid en iemand die wat anders zegt dwaalt, om niet te zeggen: die "mens" liegt of hangt een valse leer aan. Tenslotte geldt, alleen wat wij leren is de enige waarheid.

Waarmee je m.i. dus ook de liefde ten opzichte van de naaste bij het grofvuil deponeert, daar die ander toch (al) een valse leer aanhangt. Een discussie of wederzijds respect voor elkaars opvatting is niet meer mogelijk, tenzij die ander natuurlijk jouw/jullie leersopvattingen overneemt. Let wel een éénrichtings verkeer dus. De ander zijn leer en mens zijn tenslotte al als misleidend en bij het grofvuil gedeponeerd. Men kan leer en mensen niet scheiden,

Rood: Men kan wel pogen respect op te brengen voor een ander "mens" zijn leer, dan wel opvattingen. Men hoeft het niet samen eens te worden, maar laat wel het oordeel liggen over leer i.c.m de mens liggen waar het m.i. hoort te liggen, namelijk bij God. Door te schrijven van: Het misleid mensen op weg naar een eeuwigheid, plaatst iemand zich zelf op een plaats waar hij zich zelf niet hoort te plaatsen. Het (uiteindelijke) oordeel is niet aan de mens gegeven doch enkel aan God.

Prima, dat men binnen de eigen kerk, een vastomlijnde leer, structuur wil behouden, het geeft m.i. de mens niet het recht om over mensen te oordelen die buiten die kerkgemeenschap een andere opvatting zijn toegedaan. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle overtuigd. Om Paulus maar even te citeren.*

*Zoek zelf de context er maar bij.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 nov 2009 08:47

@Harm-J: volgens mij heeft PietPiet het niet over mensen gehad, maar over de leer:
Ik heb het dan over de leer en niet over de mensen.

Ik vraag me af wie er nu leer en mensen niet kan scheiden.
Ik denk zelf dat het een misvatting is om te denken dat je, om anderen te respecteren, ook altijd hun mening/leer als goed moet willen bestempelen. Dat is vaagheid introduceren om verschillen te verdoezelen. Ik vind dat een overmaat aan politieke correctheid.
Wees maar gewoon eerlijk over de verschillen en ook hoe je er zelf over denkt. Dat kan ook met respect voor iemand als persoon.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 nov 2009 09:32

Pietpiet schreef:
Jantjes schreef:
Het woord ‘geïnspireerd’ is iegelijk een on-Bijbels woord.

Dat klopt het is dan ook niet afgeleid van 1 tekst maar van vele teksten uit Gods Woord. Dat gebeurt in de dogmatiek behoorlijk vaak.

Geldt dat dan ook voor het woord 'onfeilbaar'? Want dat kan ik ook nergens vinden in de Bijbel. (volgens de concordantie van statenvertaling.net)
En heeft het dan ook de betekenis van 'foutloos'? Of zijn wij geneigd er die betekenis aan te geven?
Naar mijn mening heeft het n.l. veel meer de betekenis van 'betrouwbaar'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 nov 2009 11:45

elbert schreef:@Harm-J: volgens mij heeft PietPiet het niet over mensen gehad, maar over de leer:

elbert schreef:Ik vraag me af wie er nu leer en mensen niet kan scheiden.

Lees: de regel van Pietpiet: "k sta even scherp tegen R.K. leer als tegen bijvoorbeeld Remonstrantisme. Het misleid mensen op weg naar een eeuwigheid". nog maar eens.

elbert schreef:Ik vraag me af wie er nu leer en mensen niet kan scheiden.
Ik denk zelf dat het een misvatting is om te denken dat je, om anderen te respecteren, ook altijd hun mening/leer als goed moet willen bestempelen. Dat is vaagheid introduceren om verschillen te verdoezelen. Ik vind dat een overmaat aan politieke correctheid.
Wees maar gewoon eerlijk over de verschillen en ook hoe je er zelf over denkt. Dat kan ook met respect voor iemand als persoon.

Het heeft niets met politieke correctheid te doen, meer met menselijke ijdelheid, als mensen of een kerkgenootschap menen te kunnen spreken van, dat zij als enige de bijbel op de juiste wijze interpreteren en een ieder die hun uitleg niet volgt, niet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 nov 2009 13:18

Harm-J schreef:
elbert schreef:@Harm-J: volgens mij heeft PietPiet het niet over mensen gehad, maar over de leer:
Lees: de regel van Pietpiet: "k sta even scherp tegen R.K. leer als tegen bijvoorbeeld Remonstrantisme. Het misleid mensen op weg naar een eeuwigheid". nog maar eens.

Ik heb het nog eens gelezen en ik lees niets over foute mensen, wel over het veroordelen van een (volgens PietPiet) foute leer.

Harm-J schreef:Het heeft niets met politieke correctheid te doen, meer met menselijke ijdelheid, als mensen of een kerkgenootschap menen te kunnen spreken van, dat zij als enige de bijbel op de juiste wijze interpreteren en een ieder die hun uitleg niet volgt, niet.

Hoe weet je of dit ijdelheid is, of oprechte bezorgdheid?
Bovendien: ben je zelf niet een beetje ijdel door te zeggen dat je weet dat ze ijdel zijn? Want dan zeg je eigenlijk dat je meer weet dan hen.

Op de achtergrond van deze vraag speelt ook een andere vraag mee: wat is geloven eigenlijk?
Is geloof hetzelfde als "zeker weten en vast vertrouwen", zoals de catechismus dat zegt, of is geloven hetzelfde als: "ik vermoed dat iets waar is, maar ik weet het ook niet helemaal zeker, dus ben ik maar niet te stellig in wat ik zeg. Daarom verwacht ik van anderen hetzelfde en roep ik ze tot de orde als ze te stellig op me overkomen."?

Dit zijn geen woordspelletjes wat mij betreft. Volgens mij ben je net zo stellig als degenen waar je je tegen verzet, alleen dan vanuit een ander uitgangspunt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2009 14:14

Pietpiet schreef:En zo bijzonder fel was het nu ook weer niet, ik stel alleen dat het een leugenleer is.

Ik had gehoopt dat we na vijfhonderd jaar wederzijds verketteren toch wel eens uitgeschreeuwd waren, maar blijkbaar niet. Omgekeerd is er ook een bisschop in Rome die roept dat het calvinisme een leugenleer is. Wie heeft er nu, objectief gezien, gelijk? Zowel Pietpiet als de Piet met den Mijter in Rome blijven elkaar beschuldigen van leugens.

Een fijne PR naar de niet-christelijke wereldburger is me dat zeg...

Terug naar het topic maar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 nov 2009 14:19

elbert schreef:Ik heb het nog eens gelezen en ik lees niets over foute mensen, wel over het veroordelen van een (volgens PietPiet) foute leer.

Het gaat mij er om dat Pietpiet schrijft: "Het misleid mensen op weg naar een eeuwigheid". Misleiden betekent net zoveel als bedriegen. Daarmee stel Pietpiet feitelijk dat alleen zijn interpretatie van de bijbel juist is. Daarmee zet, hij niet alleen iemands anders zijn geloof als vals weg, maar ook zijn mens zijn. Je kunt iemand in het diepst van zijn ziel en dus zijn mens zijn raken door te spreken of schrijven, dat wat iemand gelooft niets dan larie koek is.

Harm-J schreef:Dit zijn geen woordspelletjes wat mij betreft. Volgens mij ben je net zo stellig als degenen waar je je tegen verzet, alleen dan vanuit een ander uitgangspunt.

Voor mij is het zeker geen woordspel, daar ik wars van dogmatiek ben. Juist het overeind houden ervan, anders gelovigen bij voorbaat verketteren, zich niet willen verdiepen in een ander zijn leer geloof, doet God en mens geen goed.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 nov 2009 19:13

Harm-J schreef:
elbert schreef:Ik heb het nog eens gelezen en ik lees niets over foute mensen, wel over het veroordelen van een (volgens PietPiet) foute leer.

Het gaat mij er om dat Pietpiet schrijft: "Het misleid mensen op weg naar een eeuwigheid". Misleiden betekent net zoveel als bedriegen. Daarmee stel Pietpiet feitelijk dat alleen zijn interpretatie van de bijbel juist is. Daarmee zet, hij niet alleen iemands anders zijn geloof als vals weg, maar ook zijn mens zijn. Je kunt iemand in het diepst van zijn ziel en dus zijn mens zijn raken door te spreken of schrijven, dat wat iemand gelooft niets dan larie koek is.

Harm-J schreef:Dit zijn geen woordspelletjes wat mij betreft. Volgens mij ben je net zo stellig als degenen waar je je tegen verzet, alleen dan vanuit een ander uitgangspunt.

Voor mij is het zeker geen woordspel, daar ik wars van dogmatiek ben. Juist het overeind houden ervan, anders gelovigen bij voorbaat verketteren, zich niet willen verdiepen in een ander zijn leer geloof, doet God en mens geen goed.

Dan ben je waarschijnlijk ook geen fan van Jezus en Paulus, zij waren immers ook redelijk fel in sommige van hun betogen in de Bijbel.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 nov 2009 19:16

Wullimpie schreef:Dan ben je waarschijnlijk ook geen fan van Jezus en Paulus, zij waren immers ook redelijk fel in sommige van hun betogen in de Bijbel.

Zoals?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 nov 2009 19:45

Harm-J schreef:
Wullimpie schreef:Dan ben je waarschijnlijk ook geen fan van Jezus en Paulus, zij waren immers ook redelijk fel in sommige van hun betogen in de Bijbel.

Zoals?

Matthéüs Hoofdstuk 23, met als "toppunt" vers 33.
Hier zegt Jezus van de farizeeën dat het duivelskinderen zijn.

33 Gij slangen, gij adderengebroedsels, hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

Romeinen Hoofdstuk 3 vers 9-20, Paulus is hier niet echt mild over hen die denken beter te zijn.

2 Thessalonicensen Hoofdstuk 2, Ook Paulus heeft het hier over een leugenleer, natuurlijk past ons voorzichtigheid om anderen dit te verwijten, maar er is dus wel zoiets als een leugenleer.

Voor de duidelijkheid, ik wil hiermee niet betogen dat we te pas en te onpas met de termen "duivelskinderen" en "leugenleer" moeten gaan smijten.
Maar soms moeten wij wel duidelijk stelling nemen tegen dwalingen die wij op grond van de bijbel moeten afwijzen, ook in de bijbel zelf gebeurd dit.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 25 nov 2009 20:08

Wullimpie schreef:Maar soms moeten wij wel duidelijk stelling nemen tegen dwalingen die wij op grond van de bijbel moeten afwijzen, ook in de bijbel zelf gebeurd dit.

De vraag is wie wat als dwaling ziet.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 nov 2009 20:45

Harm-J schreef:Het gaat mij er om dat Pietpiet schrijft: "Het misleid mensen op weg naar een eeuwigheid". Misleiden betekent net zoveel als bedriegen.

Ik wil het ook in andere woorden weergeven: sommige dingen waar je in kunt geloven, daar kun je bedrogen mee uitkomen.
Daar lijkt me niks mis mee als iemand dat zegt, zeker als dat bijbels te onderbouwen is. Sterker nog: dat laatste (een deugdelijke onderbouwing) is absoluut noodzakelijk, anders kletsen we maar wat.
In de Bijbel vind je voorbeelden van mensen die zichzelf bedriegen met een valse leer.
Een enkel voorbeeld van de vele:
Jes. 44, waar van de afgodendienaar gezegd wordt:
20 Hij voedt zich met as, het bedrogen hart heeft hem ter zijde afgeleid; zodat hij zijn ziel niet redden kan, noch zeggen: Is er niet een leugen in mijn rechterhand?

Maar is de afgodendienaar dan niet oprecht in zijn afgodsdienst? Jazeker, dat is juist het probleem! Hij zal dan ook best gekwetst zijn als iemand zegt dat het pure onzin is waar hij in gelooft. Is dat erg? Nee, absoluut niet. Het is juist goed voor hem om verwond te worden in zijn hart, zodat hij/zij de waarheid van het geloof in de ene ware God ontdekt.
Als Petrus tegen Simon de tovenaar zegt: "Uw geld zij met u ten verderve", dan zegt hij met deze "donder en bliksem" preek dat Simon helemaal op de verkeerde weg zit, namelijk op de weg naar het verderf. Dat is gezegd tot zijn behoud, want dat wordt gezegd opdat Simon zich zou bekeren. Er zit liefde achter: liefde tot de gemeente, die bij de waarheid van Gods Woord moet blijven en liefde tot Simon, zodat hij zich daar ook bij aansluit.

Harm-J schreef:Voor mij is het zeker geen woordspel, daar ik wars van dogmatiek ben. Juist het overeind houden ervan, anders gelovigen bij voorbaat verketteren, zich niet willen verdiepen in een ander zijn leer geloof, doet God en mens geen goed.

En als je je er wel in verdiept en je moet het afwijzen, mag je het vooral niet zeggen om die arme mensen niet te kwetsen?

Kijk, ik geef ook toe dat er op minder belangrijke punten verschil van inzicht is. Dat komt algemeen voor, zeker ook onder christenen. Daar heb ik het dan ook niet over. Maar er zijn ook zaken die onopgeefbaar zijn en dan kun je niet anders dan dat ronduit te zeggen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 nov 2009 23:41

elbert schreef:Kijk, ik geef ook toe dat er op minder belangrijke punten verschil van inzicht is. Dat komt algemeen voor, zeker ook onder christenen. Daar heb ik het dan ook niet over. Maar er zijn ook zaken die onopgeefbaar zijn en dan kun je niet anders dan dat ronduit te zeggen.

Ok, dan nog, vind ik persoonlijk, kan je niet spreken, schrijven: "Het misleid mensen op weg naar een eeuwigheid" dat oordeel ligt niet bij de mens, het is ook niet aan de mens gegeven. Wel kan men aangeven van: Ik ben van mening bent dat ..., maar dat je een ander respecteert in zijn opvatting als die persoon jouw opvatting niet deelt.

Men kan zulk soort zaken gelukkig wel altijd, 24 uur per dag, bij God neerleggen, dat is waar het m.i. ook neergelegd moet worden, als men er samen niet uit (meer) komt.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 26 nov 2009 01:21

Pietpiet,

De hoofdvraag: hoe onderscheiden we wat menselijk en wat goddelijk is aan de Bijbel, wanneer we de onfeilbaarheid van de Bijbel loslaten.

Hier doet zich een onmogelijkheid aan ons voor: Als we zeggen, dat de Bijbel Gods Woord is en onfeilbaar, is dat een pure geloofsuitspraak. Een geloofsuitspraak is een uitspraak die we doen, omdat we een sterke wil hebben, dat het waar is wat we uitspreken. Wij willen graag, dat de Bijbel Gods Woord is en dat de Bijbel dan ook onfeilbaar is. Immers, wij beseffen, dat we elke grond verliezen, wanneer we ook maar weinig hieraan zouden twijfelen. Wanneer we onszelf toestaan te denken, dat het anders is (als we in feite iets anders willen, dan de Bijbel als Gods Woord en onfeilbaar beschouwen) is de Bijbel op hetzelfde moment al niet meer onfeilbaar. Wij staan immers een kleine afwijking van dit hermetische standpunt toe.
De zienswijze van de Bijbel als Gods Woord en als onfeilbaar is een geloofsaanname, een gekozen en gewild uitgangspunt, dat, mits zorgvuldig volgehouden en krachtdadig beleden, inderdaad kan leiden tot een sluitende en systematisch te doordenken theologische denk- en handelswijze.

Echter, de praktijk wijst uit, dat deze geloofsaanname leidt tot ontzettend veel verschillende inzichten. En tot veel verschilleden sluitende theologische denksystemen. En dan ga ik alleen uit van christenen, die de Bijbel als Gods Woord en als onfeilbaar beschouwen. Dus zelfs in het geval, dat deze geloofsaanname wordt gekoesters blijft de vraag actueel wie de onfeilbare Bijbel nu goed begrijpt en juist interpreteert. Er blijven theologien tegenover elkaar staan, hoezeer ook verwant. vergelijk Luther, Calvijn en Zwingli.

Dan kun je inderdaad zeggen, de Bijbel is onfeilbaar, maar wij niet. En daarom kan niemand de onfeilbare betekenis van de Bijbel ooit voluit verwoorden of zoner fouten interpreteren. Maar dan blijft de vraag, wat we aan een onfeilbare grootheid hebben, wanneer die voor ons niet volledig te ontsluiten is. Wie zegt, dat we de kern van dat onfeilbare Woord Gods dan wel ooit hebben begrepen. We kunnen er met elkaar dan net zo goed helemaal naast zitten, ondanks dat we in theorie nog steeds kunnen vinden en willen, dat de Bijbel Gods Woord is en onfeilbaar.

En dat dat gebeurt, daar zijn zelfs bijbelse aanwijzingen voor. Lees de kritiek op het volk Israel, dat de Thora niet begrijpt, de profeten doodt en zich met een volstrekt uit de hand gelopen wetsuitleg heeft vergaloppeerd, zoals Jezus' kritiek luidt. Hoe onfeilbaar het Woord Gods ook moge zijn, het blijft duister en gesloten voor velen, hoezeer zij zichzelf ook als bijbels, vroom, volk van God, bondskinderen of rechtzinnigen en wetsgetrouwen beschouwen.

De kern van mijn kritiek is dan ook, dat het begrip " onfeilbaar" een leeg begrip is, dat alleen een functie lijkt te hebben in het bevestigen van een eigen particuliere opvatting van een persoon of een gemeenschap. Zo kan ik mij voorstellen, dat iemand, die een aanhanger is van het duizendjarig rijk (chiliast in een of andere zin) meent, dat hij zijn visie op de toekomst of het einde der tijden probeert te staven met de opmerking: " En toch zegt de Bijbel het...het is het onfeilbare Woord van God". Hij bedoelt natuurlijk, dat hij vind en wil, dat zijn interpretatie van de Bijbel klopt en dat hij door God zelf daarin wordt bevestigt.

Maar een straathoek verder opent een ander zijn kerk en verkondigt met hetzelfde beroep op de Bijbel zijn visie. Wat voor inhoud heeft die onfeilbaarheid nu eigenlijk? Het schijnt zo'n beetje alles aan een keurmerk van waarachtigheid te kunnen helpen. Iedereen weet, dat kerkelijke gemeenschappen ergens voor willen staan, iets voluit willen geloven, ook al zijn er duizenden die er anders over denken. Als je dat wil volhouden, heb je iets nodig, dat ontegenzeggelijk gezag heeft. De Bijbel dus. Het einde van alle tegenspraak. Maar buiten die gemeenschap is die tegenspraak er gewoon weer wel. En dan vooral van die gemeenschappen, die er zoveel op lijken. Die de Bijbel ook als absoluut gezaghebbend hanteren, als Gods Woord, onfeilbaar en toetsteen van het eigen gelijk.

Het is een wet van Meden en Perzen, dat gelovigen, die het meest aan elkaar verwant zijn de grootste bonje hebben met elkaar. Het allerkleinste meningsverschil groeit uit tot polarisatie en verwijten van afval ongeloof, ketterij en duivelse misvatting.

Volgens mij komt, dat omdat wij het predikaat "onfeilbaar" voor de Bijbel in de praktijk helemaal niet kunnen hanteren. De Bijbel spreekt niet hardop en uit zichzelf, klaar, duidelijk en autonoom. De Bijbel komt alleen tot leven via mensen, die de Bijbel lezen, die proberen te begrijpen, er betekenis aan geven en tot een interpretatie komen. Dat is de enige manier waarop de Bijbel tot ons komt. Dwars door onze ogen, ons verstand, onze ziel en onze mond heen. Je kunt de Bijbel niet onbesmet en puur uit de hemel ontvangen, zoals Mohammed de Koran. Het Woord van God is alleen in de gedaante van een mens zichtbaar en verkrijgbaar. Gods Woord is op aarde gekomen en heeft een onaanzienlijke menselijke vorm aangenomen, zonder luister, gedaante of heerlijkheid. We moeten de Bijbel niet boven Christus stellen. Zelfs Jezus Christus heeft nooit over Zijn eigen onfeilbaarheid gesproken. Hij heeft de gestalte van een dienstknecht aangenomen " Wat noemt gij mij goed...?" Zo is de Bijbel ook een dienstbaar boek, bestaande uit gewone mensenwoorden in brieven, verhalen en verkondigingen.

Ik belijd, dat God Zich in die onaanzienlijkheid, in die aardse en kwestbare middelen van menswording en van de Schriften, heeft geopenbaard. Maar vlees blijft vlees, lompen blijven lompen, mensenwoorden blijven mensenwoorden. Hoe onfeilbaar wij God ook noemen, wij zullen het moeten doen met tussenpersonen, net zoals Petrus, Jacobus en Johannes het moesten doen met Mozes, Elia en met de Middelaar tussen God en mensen. Maar om op aarde de hemel te bouwen en drie tenten op te richten waarin we nu kunnen gaan wonen, tenten die ons de bezitters maken van Gods onfeilbare Woord, de Thora, de Profeten en het Evangelie, nee dat gaat niet. Deze gestalten van Gods Openbaring worden nooit ons bezit, ze zijn on(be)grijpbaar.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Terug naar “Archief”