Ik weet trouwens ZEKER dat kabouters bestaan. Als ik smorgens opsta gebeurt het regelmatig dat opeens de afwas gedaan is.
Nou weet ik in een aantal gevallen me te herinneren dat ik zelf die afwas de vorige dag gedaan heb, maar zeker niet in alle gevallen. DUS bestaan kabouters.
Maar alle dolle stokjes op een gekheid.
Lichtsnelheid die in de afgelopen eeuwen dramatische veranderingen zou hebben ondergaan, kraters op de maan van opspattend bevroren water van de aarde, een ondergrondse waterlaag van honderden meters om de gehele aarde die "plotseling" zich een weg naar buiten baande, een ecosysteem waarin de dood niet bestaat, dat alles en iedereen op deze aarde zou "degenereren", er geen krachten zouden zijn om sterren te vormen uit kosmisch stof, ALLE geologische "features" op deze aarde zouden zijn ontstaan in de afgelopen 6000 jaar, de halfwaardetijden van radio actieve isotopen in het verleden honderdduizenden malen korter waren, Meer zuurstof in de atmosfeer mensen 800 jaar oud laat worden, alle dieren 6000 jaar terug vegetarier waren, [...] , het is allemaal, met alle respect, toch echt onzin.
Het soort naieve redenaties als "met meer zuurstof zijn mensen gezonder, want zonder zuurstof ga je dood" is toch iets waar je je als weldenkend mens niet mee geassocieerd wil worden, dacht ik.
Ach, aan de andere kant vind ik dat op een forum als dit wel helder wordt hoezeer het creationisme gekleurd is en voortdurend werkt met schuivende panelen. Zie ook de discussie over wie nou wat te bewijzen heeft.
Het gaat inderdaad ook niet om vaststellen hoe het zit, maar proberen zoveel mogelijk ruis te laten ontstaan om de indruk te wekken "dat zij het ook niet weten" en dat er sprake zou zijn van een discussie. Er is geen discussie. Er is alleen de eeuwige mantra "dat weet je niet zeker. Bewijs het maar". En ALS dan het bewijs geleverd wordt, begin je gewoon weer met "dat weet je niet zeker, bewijs het maar".
Hoeveel zin heeft het te twijfelen aan de radio-dating methodes als ALLE methoden, mits juist toegepast, een congruent en aanvullend beeld geven. De creationistische insteek is dan dat je vervolgens een niveau omhoog gaat en DAAR dan de vraag stelt "hoe weet je dat". Komt ook daar een antwoord, dan ga je gewoon NOG een niveau hoger en doe je hetzelfde. Uiteindelijk ben je dan op het niveau dat de vraag gaat over de gehele wetenschap. Dan krijg je het soort vragen als "hoe weet je zeker dat de wetenschappelijke wereld de enige waarheid is die er bestaat. Ofwel hoe weet je dat er geen kabouters zijn.
Het is een 100% voorspelbaar patroon. Je zou in een paar bladzijden de creationistische lobby kunnen samenvatten en voorspellen, inclusief de wetenschappelijke fouten die gemaakt worden.
En dat klinkt dan weer "arrogant" voor de creationisten. Dan hebben "wij" het weer gedaan omdat we geen andere werkelijkheid toelaten dan alleen de wetenschappelijke. En zo is het nu net NIET.
het punt is dat men de "aanval" opent vanuit de creationistische hoek op de wetenschap en tracht met pseudo wetenschappelijke argumenten een discussie te voeren. Maar dan krijg je ook vanuit die WETENSCHAP antwoord. Als iemand de open vraag stelt of de wetenschappelijke wereld de enige is die bestaat, dan is (m.i.) het juiste antwoord dat dat vanuit de wetenschap zo is, maar dat is dan ook het wetenschappelijke antwoord. Zie je het anders? prima. Dan kunnen we twee dingen doen:
1. We praten vanuit de wetenschap en dan ligt de bewijslast bij degene, die meent "dat er meer is".
2. We laten de wetenschap los en gaan op de metafysische of gelovige toer.
Prima, zolang we weten waarvandaan we vertrekken.