Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor learsi » 18 nov 2009 22:32

De Heere Jezus kon het zo maar hebben over witgepleisterde doodsgraven......Mat.23:27.........goed gedrag, gewenst gedrag, echter dood van binnen........!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 nov 2009 22:38

Wellicht kan men het topic beperken tot oprechte vragen aan de Jehova's getuigen die hier aanwezig zijn.
Dat er meningsverschillen over van alles en nog wat bestaan lijkt mij vrij duidelijk maar het heeft geen enkele zin om je eigen mening in zo'n informatief topic door te drukken ten koste van alles.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 18 nov 2009 22:55

Hallo Loëlla,

Kun je zeggen wat de Here Jezus persoonlijk voor je betekent.

Want ook Christus is éénmaal om de zonde gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen." l Petr.3: 18.
De wet verbiedt dat iemand gestraft wordt voor de zonden van iemand anders.

Gerechtigheid komt, volgens Paulus, "buiten de wet om" (Rom.3:21), toch wordt er door de wet van getuigd.
De rechtvaardige stierf voor de onrechtvaardige, 1 Petr.3: 18. er zijn drie voorwaarden voor Iemand om Verlosser te worden:
- Hij moest aan God gelijk zijn en boven alle wet staan.
- Hij moest het vrijwillig doen; dat betekent dat Hij elke dag Zijn keus moest maken.
- Hij moest zichzelf verantwoordelijke stellen voor de schuld van de hele wereld.

Dat Jezus God was, één van de voorwaarden, zou als volgt worden uitgedrukt:
"Ik heb u dan gezegd, dat gij in Uw zonden zult sterven. Want indien gij niet gelooft dat IK BEN zult gij in uw zonden sterven." Volgens het Grieks, zie ook de S.V.
Het zelfbestaan van Christus is het fundament van het verlossingsplan.
Dat Jezus de grote "IK BEN" is, wordt duidelijk in Joh.8:24,28,58. In de Griekse tekst word IK BEN helder zichtbaar. (vergelijk met Ex.3: 14).
Zij die de Godheid van Christus wegnemen, verwerpen daarmee ook de verlossing. Omdat de verlossing gefundeerd is juist op de godheid van Christus.
Het is voor Christus alleen dan mogelijk onze plaatsvervanger te zijn, als Hij boven elke wet staat. Want verlossing is "buiten de wet om." Rom.3: 21.

"De aard van de Heilige Geest is een geheimenis. De mens kan het niet verklaren, want de Heer heeft het hen niet geopenbaard. De mens heeft fantasierijke inzichten en kan bijbelteksten bij elkaar brengen en er een menselijke constructie aan verbinden, maar de aanvaarding van deze inzichten zal de kerk niet versterken. Betreffende zulke geheimenissen, die voor het menselijke begrip te diep zijn, is zwijgen goud."

Hetzelfde wordt gezegd in Handelingen 13:2:
"En terwijl zij vastten bij de dienst des Heren, zeide de Heilige Geest; zondert Mij nu Barnabas en Saulus af voor het werk, waartoe ik hen gegrepen heb." En verder: "Dezen dan, door de Heilige Geest uitgezonden." Vers 4.
Hier vinden we dat de Heilige Geest doordrenkt is met goddelijk gezag. Dit gezag wordt ook uitgedrukt in de zendingsopdracht van Matt.28: 19:
"Gaat dan henen, maakt al de volken tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes."
Lieve lezer, vergis u niet:
"Er wordt gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en van de heilige Geest - in de NAAM van GOD-VADER, GOD-ZOON en GOD-HEILIGE GEEST!"

"De HERE onze God, de HERE IS ÉÉN. Dat betekent: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest zijn één.
Drie afzonderlijke personen die één van ziel en één van geest zijn.
Jezus citeerde het Oude Testament om de eenheid van de Godheid duidelijk aan te tonen - de ENE God, dat er bij de doop drie wezens tegenwoordig zijn:"... en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. Mat.28:19.

De aard van de eenheid binnen de Godheid.
Jezus geeft ons de aanwijzing als Hij zegt:
"... opdat zij één zijn, gelijk wij één zijn." Joh.17: 22.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 20 nov 2009 13:26

Antoinette schreef:Ik geloof dat Jezus Christus de enige weg, waarheid en leven is en vrijheid!!!
We leven onder een nieuw verbond, en we komen niet in de hemel door allerlei wetten na te leven.
De enige weg is Jezus Christus en in Hem is vrijheid!!!

Jullie moeten je aan allerlei regels en wetjes houden, en dat je dat graag doet prima!
Moet je zelf weten. Maar het is geen noodzaak.
We houden ons niet 'zomaar' aan allerlei regels en wetjes, we verzinnen ze niet maar halen ze uit de bijbel. :)

En wij geloven ook dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is, en dat Jezus voor een nieuw verbond heeft gezorgd. Dus ik snap je punt niet zo :puh:

Antoinette schreef:Ik geloof ook in het werk van de Heilige Geest.
Jezus is daar ook heel duidelijk over, Paulus ook trouwens en we zien door het hele nieuwe verbond heen na de uitstorting van de Heilige Geest dat het belangrijk is dat wij ons door de geest laten leiden.
En niet op eigen inzicht en vanuit eigen kracht van alles overhoop halen om mensen proberen te bekeren.

Mijns inziens mogen we blij zijn dat we vrij zijn van de wet!
Dus ik ga er niet meer opnieuw onder zitten het is volbracht!!!
We geloven ook in de werking van de heilige geest, we zijn ons er sterk van bewust dat we Gods hulp nodig hebben om de bijbel goed te begrijpen.

Ik krijg de indruk dat je niet echt bekend bent met de standpunten van Jehovah's Getuigen. :)

Hoe interpreteer jij dan Jezus' werk hier op aarde, namelijk het verkondigen van Gods koninkrijk? Hij droeg zijn discipelen op om te GAAN en de mensen het goede nieuws bekend te maken, namelijk dat Jezus als Koning van dit hemelse koninkrijk alle ziekten zal genezen, de dood teniet gaat doen enz.

learsi schreef:Klopt het wel, dat een christen aan zijn gedrag te kennen is ??

...Arglistig is het hart meer dan enig ding, ja dodelijk is het, wie zal het kennen?........Jer.17:9

Vers 10 leert dat enkel de Heere Zelf kan zien of het gedrag van een gelovige voortkomt uit een herboren hart.........
Ja, christenen zijn te herkennen aan hun gedrag. Jezus zei: Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.”
Als oprechte liefde voor anderen en voor God in iemands hart zit, dan uit zich dat duidelijk in zijn/haar gedrag. Bv: Een christen gaat zijn tong beheersen, zijn/haar partner goed behandelen, zijn naaste liefhebben dus o.a. niet meedoen aan oorlog, anderen vertellen over het goede nieuws van Gods koninkrijk,…

Ja, aan z'n gedrag herken je een ware christen! :)

marin schreef:Kun je zeggen wat de Here Jezus persoonlijk voor je betekent.
Zeer interessante vraag! Sommigen hebben van JG de indruk dat Jezus niet veel voorstelt bij ons, wel integendeel. Jezus (=de Zoon=het Woord) is een zeer, zeer(!) belangrijk figuur. Hij staat centraal in Gods voornemen om de zonde van Adam en Eva ongedaan te maken. Jezus was niet zomaar een mens, hij was door God gezonden en stierf vrijwillig en uit liefde voor de mensheid. Op zich is dat al genoeg om zowel Jezus als God te loven en te eren.

Dankzij Jezus' offer is er hoop voor de toekomst (Gods koninkrijk) en kunnen mensen gered worden. :)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 20 nov 2009 16:19

Loëlla schreef:
marin schreef:Kun je zeggen wat de Here Jezus persoonlijk voor je betekent.
Zeer interessante vraag! Sommigen hebben van JG de indruk dat Jezus niet veel voorstelt bij ons, wel integendeel. Jezus (=de Zoon=het Woord) is een zeer, zeer(!) belangrijk figuur. Hij staat centraal in Gods voornemen om de zonde van Adam en Eva ongedaan te maken. Jezus was niet zomaar een mens, hij was door God gezonden en stierf vrijwillig en uit liefde voor de mensheid. Op zich is dat al genoeg om zowel Jezus als God te loven en te eren.

Dankzij Jezus' offer is er hoop voor de toekomst (Gods koninkrijk) en kunnen mensen gered worden. :)

Loella is het ook niet zo, dat de mens precies moet en kan weten wie Jezus is om Hem die "waarde" te kunnen geven die Hem toekomt, dat juist die Godheid naar deze wereld is gekomen om volkomen mens te worden voor ons.

Zij die de Godheid van Christus wegnemen, verwerpen daarmee ook de verlossing. Omdat de verlossing gefundeerd is juist op de Godheid van Christus.

In het evangelie van Johannes lezen wij: "In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginnen bij God." Joh.1: 1-2

"In den beginne was het Woord; het betekent in zichzelf bestaande, zonder een begin, waar dan ook."
"Het Woord was bij God; er is nooit een tijd geweest dat Vader en Zoon niet tezamen waren."
"En het Woord was God": er is nooit een tijd geweest dat Hij geen God was.

Jezus zeide tot hen: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg U: Eer Abraham was, IK BEN." Joh.8: 58. de Joden begrepen precies wat Jezus hen hier wilde leren:
De naam van God, die aan Mozes gegeven werd om de gedachte van eeuwige tegenwoordigheid tot uitdrukking te brengen, was door de rabbi uit Galilea als de zijne opgeëist. Hij had aangekondigd, dat Hij de In-Zichzelf Bestaande was, Hij die aan Israël beloofd was. "Wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid."

Jezus zegt over zichzelf dat Hij het leven is. Dit betekent dat Hij zijn leven niet van iemand anders gekregen heeft.

"In Christus is leven, oorspronkelijk, echt, aan niemand anders ontleend…..
De goddelijkheid van Christus is voor de gelovige de zekerheid voor het eeuwige leven."

Alles wat wij tot nu toe over Christus hebben gelezen, heeft maar één betekenis: Jezus heeft geen stamboom. Hij is In-Zichzelf bestaand. "Ik ben levend tot in alle eeuwigheden." Openb.1:18.

In Psalm 89. lezen wij de volgende bekende woorden:
"Ja, Ik zal hem tot een eerstgeborene stellen, tot de hoogste van de koningen der aarde." Vers 28.
Deze tekst toont duidelijk aan over wie er gesproken wordt. Er wordt over JEZUS gesproken. Hier wordt Hij duidelijk iets dat Hij tevoren niet was. De tekst zegt: "Ik "zal" Hem tot een eerstgeborene "stellen." –NV "maken."
Hij wordt wat Hij niet was.
Hij wordt de Zoon.
Als wij de verzen in de context lezen, dan zien wij ook dat er iets wordt gezegd over God de Vader.
"Hij zal tot Mij zeggen: Gij zijt Mijn Vader, Mijn God en de rots van mijn heil." Vers 27 van Psalm 89.
Toen Jezus de "Zoon" werd, werd God, de "Vader".

Ook in de profetie in Psalm 89: 27 wordt gezegd dat Hij de Vader van Jezus Christus is. "Hij zal tot Mij zeggen: Gij zijt Mijn Vader." En dit is precies wat Jezus ons heeft geleerd: "God is onze Vader; zoals "Ik Jezus, ben de Zoon van God."
In het Oude Testament, in Psalm 2, Psalm 89 en in Spreuken 8, wordt naar Jezus verwezen als "De Messias" en de "Zoon van God."
Uit Psalm 89:27 en uit Psalm 2:7 wordt duidelijk dat Jezus "bij decreet" de Zoon werd "gemaakt". Zo werd Jezus wat Hij niet was.

Door het decreet was Hij de Zoon van God voordat de wereld geschapen werd. Maar bij de opstanding werd het werkelijkheid; en onze rechtvaardiging rust in de opstanding van Jezus. (Rom.4:25)
Toen God tot Jezus Christus zei: "Gij zijt Mijn Zoon, zei Hij tegelijkertijd tot ieder van ons "Jij bent Mijn kind."

Spreuken 8: 22-23 S.V.
"De HEERE bezat Mij in het begin van Zijn weg, vóór Zijn werken, van toen aan."
Hij kwam niet tot God - Hij was bij God. God kreeg Hem niet – Hij "bezat" Hem. Wanneer? In het begin van Zijn weg, juist daar, precies zo als de Bijbel op veel andere plaatsen zegt.
Waar het begin ook was, Hij was er al. Dit is wat Johannes in zijn evangelie heeft gezegd. "In den beginne was het Woord." Dat is ook wat hij in de Openbaring heeft gezegd. Als Christus zich voorstelt zegt Hij: "Ik ben het begin"; daarom heeft Hij geen begin, Hij is de Eerste. Hier hebben wij weer hetzelfde; Hij was het begin, hetgeen betekent, Hij heeft geen begin.
De volgende tekst vertelt ons iets over de Schepping en de grondlegging ervan. "Van eeuwigheid aan ben Ik gezalfd, van den beginne eer de aarde bestond." Spreuken 8: 23.

"God en Christus wisten vanaf het begin van de opstand van Satan en van de val van Adam door de misleidende macht van de afvallige. Het verlossingsplan was ontworpen om het gevallen geslacht te redden, om ze een andere kans te geven. Christus werd benoemd tot de dienst van Middelaar, door God vanaf de schepping, om voor eeuwig onze plaatsvervanger en zekerheid te zijn..."

Hij sprak tot mij: Mijn zoon zijt gij, Ik heb u heden verwekt." S V
En in Psalm 89:27-28: "Hij zal tot Mij zeggen: Gij zijt mijn Vader, Mijn God en de rots van mijn heil." "Ja, Ik zal hem tot eerstgeborene stellen, tot de hoogste van de koningen der aarde."

De Bijbel beschrijft Jezus als volgt:
- "De Christus die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen." Rom.9: 5.
- "Die is en die was en die komt, de Almachtige." Openb. 1:8.
- "Onze grote God en Heiland, Jezus Christus." Titus 2: 13.
- "Van God en van Jezus, onze Here." 2 Petr. 1:21.
- "Want in Hem woont al de volheid der Godheid lichamelijk." Col.2: 9.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 20 nov 2009 19:00

je zei:
zijn naaste liefhebben dus o.a. niet meedoen aan oorlog,

daar ben ik het echt niet mee eens!
Juist zij doen mee om hun naaste te beschermen,
zodat hun familie vrienden, enz niet word overheerst door de vijand
en dat kun je zo bereiken,
mijn broer heeft bij de mariniers gezeten,
en mijn vader bij de luchtmacht,
en zelf werk ik op een militaire basis als beveiliger,
't zou erg zijn als je je naaste daarop (ver)oordeeld,
je kunt niet in hun hart kijken waarom ze het doen.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 20 nov 2009 23:30

debbie schreef:je zei:
zijn naaste liefhebben dus o.a. niet meedoen aan oorlog,

daar ben ik het echt niet mee eens!
Juist zij doen mee om hun naaste te beschermen,
zodat hun familie vrienden, enz niet word overheerst door de vijand
en dat kun je zo bereiken,
mijn broer heeft bij de mariniers gezeten,
en mijn vader bij de luchtmacht,
en zelf werk ik op een militaire basis als beveiliger,
't zou erg zijn als je je naaste daarop (ver)oordeeld,
je kunt niet in hun hart kijken waarom ze het doen.
Sorry debbie, ik heb niemand willen kwetsen noch (ver)oordelen. :)

Maar toch ben ik zeker dat Jezus en de eerste-eeuwse discipelen nooit in het leger zouden gaan om voor hun land te strijden (en misschien zelfs mensen zouden moeten doodschieten).

Het is gewoon totaal in strijd met volgende teksten:

Joh 13:34, 35 Ik geef U een nieuw gebod, dat GIJ elkaar liefhebt; net zoals ik U heb liefgehad, dat ook GIJ elkaar liefhebt. 35 Hieraan zullen allen weten dat GIJ mijn discipelen zijt, indien GIJ liefde onder elkaar hebt.”

Mattheüs 26:52 Toen zei Jezus tot hem: „Steek uw zwaard weer op zijn plaats, want allen die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard vergaan.

Joh 18:36 Jezus antwoordde: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.”

Rom 12:17-21 Vergeldt niemand kwaad met kwaad. Verschaft voortreffelijke dingen voor het oog van alle mensen. 18 Zijt indien mogelijk, voor zover het van U afhangt, vredelievend jegens alle mensen. 19 Wreekt UZELF niet, geliefden, maar geeft plaats aan de gramschap; want er staat geschreven: „Aan mij is de wraak; ik wil vergelden, zegt Jehovah.” 20 Maar „indien uw vijand honger heeft, geef hem te eten; indien hij dorst heeft, geef hem iets te drinken; want door dit te doen, zult gij vurige kolen op zijn hoofd stapelen”. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar blijf het kwade overwinnen met het goede.

Getuigt het van naastenliefde als Katholieken tegen andere Katholieken strijden? Protestanten tegen Protestanten enz? Is het goed als een christen hier actief aan meewerkt? Hij antwoord lijkt me overduidelijk.
Een christen kan in moeilijke situaties zoals oorlog naastenliefde tonen door met buren, geloofsgenoten, vrienden en familie,… voedsel te delen, gewonden te verzorgen, mensen van onderdak voorzien enz. :)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 nov 2009 09:58

Hallo Loella,

Zou je ook nog in willen gaan over de Godheid van de Here Jezus zie plaatsing 20/11/09.
Want dat is juist het belangrijkste deel van de Verlossing.

Loella is het ook niet zo, dat de mens precies moet en kan weten wie Jezus is om Hem die "waarde" te kunnen geven die Hem toekomt, dat juist die Godheid naar deze wereld is gekomen om volkomen mens te worden voor ons.

Zij die de Godheid van Christus wegnemen, verwerpen daarmee ook de verlossing. Omdat de verlossing gefundeerd is juist op de Godheid van Christus.

Eigenlijk heb ik nog een vraag aansluitend: Als er geen zonde in de hemel (satan) en op de aarde was ontstaan, waar was Jezus of wie was Jezus daarvoor?

marin

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 21 nov 2009 11:50

marin schreef:Hallo Loella,

Zou je ook nog in willen gaan over de Godheid van de Here Jezus zie plaatsing 20/11/09.
Want dat is juist het belangrijkste deel van de Verlossing.

Eigenlijk heb ik nog een vraag aansluitend: Als er geen zonde in de hemel (satan) en op de aarde was ontstaan, waar was Jezus of wie was Jezus daarvoor?

marin
Er is in dit topic al geregeld over de drieëenheid gesproken, maar ik wil zeker op je vraag ingaan.

Om te beginnen is het verwarrend als je een vertaling gebruikt die Gods Naam Jehovah (of Jahweh) uit de vertaling heeft gekrast. Want zowel God als Jezus worden Heer genoemd bv.
Het verwijderen van Gods Naam is verwarrend en bevorderlijk voor leerstellingen zoals de drieëenheid.

Deze website is interessant, gaat over Gods Naam

Wat betreft Joh 8:58 en "Ben ik" geven andere vertalingen het zo weer:
* “Eer Abraham werd geboren was ik.” (Leidse)
* “Ik ben er al van voor de geboorte van Abraham” (LW)
* “Vóór Abraham tot bestaan kwam, was ik er al” (NWV)

De gedachte van Joh 8:58 betekent gewoon dat Jezus reeds lang voordat Abraham geboren werd, bestond. :)
Het is geen bewijs voor de Godheid van Jezus.

Ik heb vandaag weinig tijd, de overige teksten zal ik later bespreken. Je ziet het wel verschijnen als ik het heb! :)

Bedankt voor je geduld ;)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 21 nov 2009 19:53

Loella zegt:
De gedachte van Joh 8:58 betekent gewoon dat Jezus reeds lang voordat Abraham geboren werd, bestond.
Het is geen bewijs voor de Godheid van Jezus.

Loella,
Het hele Verlossingsplan voor de mens is gefundeerd op Liefde van Eenheid in de hemel, door dat plan moest de Vader Zoon relatie tot stand worden gebracht dat het daarvoor niet was.

De God "die Zoon moest worden" die voor de verlossing van de verloren mens door de zonde van God gescheiden zou worden weer met God te verzoenen, moest Christus uit de hemel komen, d.w.z. van God komen.
Hij sprak tot mij: Mijn zoon zijt gij, Ik heb u heden verwekt." (voor de verlossing van de mens)

In Psalm 89.
"Ik "zal" Hem tot een eerstgeborene "stellen." of "maken.
Hij wordt wat Hij niet was.
Hij wordt de Zoon.
Als wij de verzen in de context lezen, dan zien wij ook dat er iets wordt gezegd over God de Vader.
"Hij zal tot Mij zeggen: Gij zijt Mijn Vader, Mijn God en de rots van mijn heil." Vers 27 van Psalm 89.
Toen Jezus de "Zoon" werd, werd God, de "Vader".

Ik hoop dat je indringerder in wil gaan op het grote wonder dat God "de Zoon" de heerlijkheid ging verlaten tot Verlossing van de mens.

Je mag het Jehovah, JAHWEH of God noemen door "vertalingen", maar in essentie gaat het daar niet over.

Want Jezus zegt van zichzelf: Ik ben de IK BEN.

marin

Ikkeikkeikke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ikkeikkeikke » 22 nov 2009 00:48

Ik wil me hier niet echt mee bemoeien, maar het is wel veel logischer als Jezus echt de zoon van God is.
In het forum over de 3eenheid in het Open forum, wordt het wel goed gezegd.
Er staat daar iets dag God Jezus heeft gemaakt zelf, en dag God adam zelf heeft gemaakt.
Adam had gezondigd, dus moest er een offer worden gebracht dat net als Adam voorheen, volmaakt was gemaakt door God,
Nou Jezus was het eerste schepsel dat God heeft gemaakt, dus zou hij de enige zijn die als offer gebruikt kon worden.
Ik weet niet precies hoe het zit, maar dat is wat ik ervan over heb gehouden.

En daarbij, tegen wie was Jezus in de hof van Gethsemane aan het bidden? Beetje vreemd als hij dat tegen zichzelf zou doen...
Je zegt zelf namelijk ook al dat Jezus het de hele tijd over "mijn Vader" heeft, en God spreekt over "zijn Zoon".
Het zou een beetje vreemd zijn als God het tegen zichzelf heeft. God zou toch veel eerder zeggen dat "Hij het zelf" zou zijn geweest ipv zijn zoon.

De bijbel zegt namelijk dat het geschreven is voor (om het zo maar te noemen) simpele mensen. Laag geletterde mensen. Dus waarom zou God het zo ingewikkeld maken? Ik heb jarenlang de drie-eenheid niet begrepen, maar ik weet wel hoe dat komt nu... het klopt gewoon niet.

Jezus zei niet van zichzelf: ik ben Die Ik ben. Daarover heb ik iets heel interessants gevonden.

Had God niet tot Mozes gezegd: „Ik ben, die Ik ben”, waarna hij vervolgens zei: „Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden”? (Ex. 3:14, Nieuwe Vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap) Veel vertalingen gebruiken de uitdrukking „Ik ben” of „ben Ik” zowel in Johannes 8:58 als in Exodus 3:14. Maar brengen beide teksten dezelfde gedachte tot uitdrukking? (Zie voetnoot bij Joh. 8:58 in de Willibrordvertaling.)
Neen. Wij weten dat dit niet het geval is omdat in de Griekse Septuagintavertaling (de vertaling die vaak door de apostelen in de eerste eeuw G.T. werd aangehaald) Exodus 3:14 als volgt luidt: ego eimi ho Ohn, „Ik ben het Wezen”. Dit is totaal verschillend van het eenvoudige gebruik van de woorden ego eimi (ben ik) in Johannes 8:58.
Het werkwoord eimi, in Johannes 8:58, staat klaarblijkelijk in de historische tegenwoordige tijd, aangezien Jezus in verband met Abrahams verleden over zichzelf sprak. Talrijke vertalingen geven dit in hun vertolkingen te kennen. An American Translation luidt bijvoorbeeld: „Ik bestond voordat Abraham werd geboren!”

Dus daar gaat het echt niet om de IK BEN in Exodus...

Over het gebruik van Gods naam heb ik hun nog niet gevraagd. Dat zal ik volgende keer doen wanneer ze aan de deur staan.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 22 nov 2009 09:44

De soldaten sloegen stijl achterover toen Jezus de woorden IK BEN tegen ze uitsprak. Is dat geen teken van goddelijkheid?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2009 10:24

Ikkeikkeikke schreef:Ik heb jarenlang de drie-eenheid niet begrepen, maar ik weet wel hoe dat komt nu... het klopt gewoon niet.

Het wel of niet begrijpen van de heilige drie-eenheid is geen maatstaaf voor het waar of onwaar zijn. Wellicht zou je eens de moeite kunnen nemen om goede lectuur te huren/kopen om je zo in te lezen over de heilige drie-eenheid. Daarnaast blijft het natuurlijk gewoon een geloofsmysterie wat nou eenmaal moeilijk te doorgronden is.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 22 nov 2009 11:14

Ik heb nooit begrepen, waarom er een theorie aan vast moest komen te zitten, waar daaropvolgend weer mensen om veroordeeld konden worden, of niet, en zich beter voelen dan een ander.
Was het niet het Arminius debacle, wat hierover ging en waar weer synodes, sacramenten en leerregels uit voortvloeiden?
God, Jezus en de Heilige Geest hebben allen dezelfde goddelijke Geest van JWHW.
Ze zijn allen uit en door deze Geest..
Ze preken elkaar dus nooit tegen omdat ze 1 van geest zijn.
Zo zie ik het tenminste, ik snap niet dat er hele vraagstukken en discussies over kunnen komen, in ons beprekte menselijke denken zullen we het toch nooit ehlemaal kunnen begrijpen, wellicht.
Voor het begrip eeuwigheid zijn we in feite al te onontwikkeld om te beseffen wat het inhoudt .
Desalnietttemin zouden we ons met de ernst ervan wel eens wat meer mee bezig moeten houden.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 22 nov 2009 11:43

Faramir zegt:
Het wel of niet begrijpen van de heilige drie-eenheid is geen maatstaaf voor het waar of onwaar zijn.

en, daarnaast blijft het natuurlijk gewoon een geloofsmysterie wat nou eenmaal moeilijk te doorgronden is.

Faramir, volkomen mee eens, in de raadsbesluiten van de Drie Eenheid is voor de grondlegging der wereld het besluit genomen dat de Drie Eenheid een periode van verlossing gescheiden zou worden als de mens die de beelddrager van zijn schepper zou zijn in zonde zou vallen, want de zonde is in de hemel ontstaan.

Het probleem is dat de mens in denken (en verstand) zich verbonden heeft met de aarde door de zonde daarom kan de mens nog niet "volkomen" denken (alles overzien), wij willen het wel maar kunnen het niet.

Daarom leidt de Heilige Geest Zijn kinderen die bereid zijn om datgene wat zij nodig hebben (ieder naar persoon) te onderwijzen.

marin

Terug naar “Archief”