Wullimpie schreef:Neen.
Maar wel op geweide muziek, zonder dat een zwoele stem op romantische toon over het liefdesleven van deze of gene zingt. (om maar wat te noemen.)
Dat van de hele noten was enigszins sarcastische bedoelt,maar je bent het waarschijnlijk met me eens dat de meeste muziek waarop gedanst wordt, niet de muziek is die in de refo. gezindte wordt geluisterd.
Ik ga daar dus geen algemeen waardeoordeel aan hangen, maar dat verklaard wel waarom "wij" dansen niet zo zien zitten.
Hm ja, daar heeft het allicht wel mee te maken... (het is overigens gewijde muziek, niet geweide). Maar op zich is dat natuurlijk nog geen excuus. Er zijn best een hoop nummers waar je prima op kan dansen, die geen verkeerde teksten hebben... of zelfs goede teksten. Met romantische liederen, liederen over het leven etc. is niet zoveel mis. Daarnaast kan je ook dansen op klassieke muziek, dus ik denk niet dat de muziekcultuur de enige reden is waarom er niet veel gedanst wordt. Op een wals kan je als refo toch ook niet zoveel aan te merken hebben.
Het zit gewoon niet zo in het gereformeerde bloed. Doet men niet zo aan dansen omdat men dat niet ziet zitten? Of ziet men het niet zo zitten omdat men niet aan dansen doet, het niet kan, niet weet wat ermee aan te moeten?

(en dan krijg je al snel argumenten als: Tja maar die muziek he, die is ook niet altijd goed. Alles leuk en aardig, maar als de muziek wel goed is dansen we nog niet. Bovendien kunnen we ons toch aanleren om op goede muziek te dansen en verkeerde muziek niet te luisteren?
Nee, er is wel wat meer aan de hand, in deze subcultuur. Er zijn mensen die niet principieel tegen muziek zijn, maar wel principieel tegen dansen, ongeacht op wat voor muziek dat gebeurt. Anders werd er op bruiloften enzo, waar je toch zelf kan kiezen of je goede of verkeerde muziek draait, wel gedanst.... Misschien moeten we die cultuur, van het een beetje bang zijn voor bewegen, eens gaan veranderen. Onbijbels is het namelijk niet.