Dansen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dansen

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2009 21:44

Inderdaad... die mogelijkheden zijn er zeker.... en anders kan je ze creeeren. Christenen zijn zo goed in het hun eigen clubjes voor dit en voor dat oprichten.... dan richt je toch een christelijke streetdance / breakdance-vereniging op ofzo? Ik heb het overigens wel eens gezien, een dansteam die dat deed.... op christelijke muziek enzo... kan prima.

Mogelijkheden zat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 15 nov 2009 22:09

Kan idd. prima. Vanmiddag hadden we een jeugddienst waar een team van YFC aan meewerkte.
Die hadden ook een stuk met streetdance erbij!
(ik wilde dat ik kon dansen...)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 nov 2009 23:07

esli schreef:(ik wilde dat ik kon dansen...)

hier nog iemand!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2009 12:59

esli schreef:Kan idd. prima. Vanmiddag hadden we een jeugddienst waar een team van YFC aan meewerkte.
Die hadden ook een stuk met streetdance erbij!
(ik wilde dat ik kon dansen...)

Je kan het toch leren?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 17 nov 2009 16:44

Gerdien B. schreef:Van de week moest ik even aan dit topic terug denken. Mensen die vinden dat je niet kunt dansen omdat het 'gevaarlijk' is. Hoe kijken jullie dan tegen zwemmen? Dan zie je veel meer naaktheid van mensen en raak je elkaar ook nog wel is aan, zeker als het druk is in het zwembad!

Nogmaals, ik ben niet tegen dansen, maar ik vind dat je er ontzettend mee uit moet kijken en geloof dat je niet mee kan doen met de manier waarop de wereld tegen de meeste vormen van dansen aankijkt.
Omdat je je echt af moet vragen wat je intentie is met dansen, of toeters en bellen die bij dansen komen kijken voor jou als christen door de beugel kunnen, daar heb ik moeite mee.
Zwemmen vind ik heel wat anders. Daar komt meestal geen drank/versieren bij kijken.

Het gaat er mij in je hele levensheiliging om of God op dat moment naast je kan komen zitten bij wat je op dat moment aan het doen bent. Dus: ben je op God gericht of alleen op je eigen lusten?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 nov 2009 19:59

Gerdien B. schreef:Van de week moest ik even aan dit topic terug denken. Mensen die vinden dat je niet kunt dansen omdat het 'gevaarlijk' is. Hoe kijken jullie dan tegen zwemmen? Dan zie je veel meer naaktheid van mensen en raak je elkaar ook nog wel is aan, zeker als het druk is in het zwembad!

Toch vorm je met die mensen niet welbewust een duo, een aanraking is een incident, geen langdurige bezigheid.

Overigens ben ik de laatste die zal zeggen dat ik het als puberjongetje helemaal niet erg vond als je in botsing kwam met een zacht lichaam van een jongedame :oops:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 17 nov 2009 20:57

lijkt me ook vrij natuurlijk nietwaar ?

gaan we een slotje op dit topic gooien of gaan we door ?

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 17 nov 2009 21:21

Wullimpie schreef:Inderdaad een beetje offtopic.
Niemand beweerd dat je niet goed met iemand om mag gaan, dat jou ex-buurman daar anders overdenkt is natuurlijk rot voor je.
Maar ja........wat vinden we "goed omgaan". :-k

De bezwaren rondom dansen zitten denk ik ook in de muziek, er wordt meestal niet gedanst op hele noten, en ook de muziek stijlen zijn soms "werelds".

Denk je dat David ook op hele noten voor de ark uit danste?
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 18 nov 2009 18:34

Neen. :)

Maar wel op geweide muziek, zonder dat een zwoele stem op romantische toon over het liefdesleven van deze of gene zingt. (om maar wat te noemen.)

Dat van de hele noten was enigszins sarcastische bedoelt,maar je bent het waarschijnlijk met me eens dat de meeste muziek waarop gedanst wordt, niet de muziek is die in de refo. gezindte wordt geluisterd.
Ik ga daar dus geen algemeen waardeoordeel aan hangen, maar dat verklaard wel waarom "wij" dansen niet zo zien zitten.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 18 nov 2009 22:39

Wullimpie schreef:Neen. :)

Maar wel op gewijde muziek, zonder dat een zwoele stem op romantische toon over het liefdesleven van deze of gene zingt. (om maar wat te noemen.)

Ik weet niet wat ik onder 'gewijde'muziek in dit opzicht moet verstaan...
Ik kan de term 'gewijd' niet erg rijmen met hoe de Bijbel het beschrijft:
En David danste uit alle macht voor het aangezicht des HEREN; David nu was omgord met een linnen lijfrok. 2 Sam 6:14
Toen de ark des HEREN de stad Davids binnenkwam, keek Mikal, de dochter van Saul, door het venster en zag koning David huppelen en dansen voor het aangezicht des HEREN; en zij verachtte hem in haar hart. 2 Sam 6:16
Aan Mikal's reactie te zien is hij kennelijk nogal tekeer gegaan.

Dat van de hele noten was enigszins sarcastische bedoelt,maar je bent het waarschijnlijk met me eens dat de meeste muziek waarop gedanst wordt, niet de muziek is die in de refo. gezindte wordt geluisterd.
Ik ga daar dus geen algemeen waardeoordeel aan hangen, maar dat verklaard wel waarom "wij" dansen niet zo zien zitten.

Ik ben het met je eens dat je op de muziek die je in de refokerken hoort niet kunt dansen, hooguit marcheren... :wink:
Ik ben stiekum wel een beetje benieuwd hoe David en Refo-kerkdienst zou beleven....
Nu ben ik beslist geen voorstander van alleen maar opwekkingsliederen maar ook geen echte refo (ngk)
Ik denk wel dat ons soort kerken soms iets missen.

het uitbundige van David....
Laatst gewijzigd door egbert op 19 nov 2009 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 nov 2009 09:57

Een amateur opname van de dansgroep LEV van onze kerk: http://www.youtube.com/watch?v=jz9f6LeFf_g samen met een stel kinderen uit onze kerk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2009 12:55

Wullimpie schreef:Neen. :)

Maar wel op geweide muziek, zonder dat een zwoele stem op romantische toon over het liefdesleven van deze of gene zingt. (om maar wat te noemen.)

Hm ja, daar heeft het allicht wel mee te maken... (het is overigens gewijde muziek, niet geweide). Maar op zich is dat natuurlijk nog geen excuus. Er zijn best een hoop nummers waar je prima op kan dansen, die geen verkeerde teksten hebben... of zelfs goede teksten. Met romantische liederen, liederen over het leven etc. is niet zoveel mis. Daarnaast kan je ook dansen op klassieke muziek, dus ik denk niet dat de muziekcultuur de enige reden is waarom er niet veel gedanst wordt. Op een wals kan je als refo toch ook niet zoveel aan te merken hebben.

Het zit gewoon niet zo in het gereformeerde bloed. Doet men niet zo aan dansen omdat men dat niet ziet zitten? Of ziet men het niet zo zitten omdat men niet aan dansen doet, het niet kan, niet weet wat ermee aan te moeten? :) (en dan krijg je al snel argumenten als: Tja maar die muziek he, die is ook niet altijd goed. Alles leuk en aardig, maar als de muziek wel goed is dansen we nog niet. Bovendien kunnen we ons toch aanleren om op goede muziek te dansen en verkeerde muziek niet te luisteren?

Nee, er is wel wat meer aan de hand, in deze subcultuur. Er zijn mensen die niet principieel tegen muziek zijn, maar wel principieel tegen dansen, ongeacht op wat voor muziek dat gebeurt. Anders werd er op bruiloften enzo, waar je toch zelf kan kiezen of je goede of verkeerde muziek draait, wel gedanst.... Misschien moeten we die cultuur, van het een beetje bang zijn voor bewegen, eens gaan veranderen. Onbijbels is het namelijk niet.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 19 nov 2009 13:41

em_ma schreef:
Nogmaals, ik ben niet tegen dansen, maar ik vind dat je er ontzettend mee uit moet kijken en geloof dat je niet mee kan doen met de manier waarop de wereld tegen de meeste vormen van dansen aankijkt.
Omdat je je echt af moet vragen wat je intentie is met dansen, of toeters en bellen die bij dansen komen kijken voor jou als christen door de beugel kunnen, daar heb ik moeite mee.
Zwemmen vind ik heel wat anders. Daar komt meestal geen drank/versieren bij kijken.

Het gaat er mij in je hele levensheiliging om of God op dat moment naast je kan komen zitten bij wat je op dat moment aan het doen bent. Dus: ben je op God gericht of alleen op je eigen lusten?

Zo ben ik ook altijd opgevoed. Mijn ouders zeiden altijd: wat zou je doen als Jezus naast je zou zitten? Volgens mij wel een goede afweging bij dingen die je doet in je leven.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 nov 2009 14:27

Dan zou ik ook rustig een dansje doen hoor. Heerlijk! Volgens mij word je daar namelijk heel blij van.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2009 14:51

BigSmile schreef:
em_ma schreef:

Zo ben ik ook altijd opgevoed. Mijn ouders zeiden altijd: wat zou je doen als Jezus naast je zou zitten? Volgens mij wel een goede afweging bij dingen die je doet in je leven.

Klopt. Alleen moeten we dat niet teveel vanuit onze cultuur invullen. Alsof we dan zo serieus zouden zijn dat we alleen in ernst voor ons uit zouden staren en plezier er dan niet meer bij zou zijn. Als we voor altijd bij Hem zijn, denken we dan dat we houterig in de "kerkbanken" staan en met strak gezicht voor ons uit zingen? Dat we dan de gereformeerde mentaliteit van "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg" nog zouden hebben? En in de Bijbel lees ik over Jezus op een bruiloft. Werd daar 7 dagen lang wijn gedronken, waarbij men verder een beetje met elkaar praatte en dat was het dan? Daar werd zeker wel gedanst.

Als we van tevoren dansen fout vinden en we zeggen: Wat zouden we doen als Jezus er bij was.... is het logische antwoord: Niet dansen, want dat is fout. Het gevaar is dus nog steeds wel dat we onze eigen maatstaf hanteren. Daar moeten we denk ik wel voor uitkijken.

Terug naar “Archief”