Vraagje aan Joella.
Waarom zijn bloedtranfusies in jullie kringen niet toegestaan?
Is dit op een bijbeltekst gegrond?
Bij voorbaat dank
Moderator: Moderafo's
De nieuwbakken christenen moesten zich van afgodendienst onthouden, van hoererij, van verstikt vlees en van het bloed zelf. Wat betekent onthouden van?Hand 15:20 (Nieuwe Bijbelvertaling) " maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf."
Onthouden van bloed wil zeggen er dat je er afstand van neemt. Dus niet eten, niet drinken, niet intraveneus. Gewoon niet.Vandale schreef:ont•hou•den 3 zich ~ afzien van
af•zien 1 (van) besluiten er afstand van te doen
Loella schreef:Maar de artsen hadden misschien niet persé bloed moeten gebruiken, zoals ik zei bestaan er goede alternatieven die voor elke leeftijd gebruikt kunnen worden -van pasgeborenen tot hoogbejaarden. Ze hadden je bv EPO kunnen inspuiten en 1 liter vocht kunnen toedienen, dat kwam op hetzelfde neer.
Loëlla schreef:Onze Schepper vraagt ons om ons van bloed te onthouden. Wie zijn wij om het beter te weten? Hij kent de werking van ons lichaam het beste
Als je dit letterlijk neemt, dan zouden ze dus geen dierenbloed mogen eten of drinken hebben, maar wel mensenbloed. Wat absurd is natuurlijk, bloed is bloed!elbert schreef:In de teksten die over "geen bloed eten" handelen (bijv. Gen. 9:4, Lev. 3:17, 7:26, 17:10-14, enz.) gaat het in alle gevallen om dieren en gaat het om het niet "eten" van dat dierenbloed. Het gaat uitdrukkelijk om het verbod van bloed in voedsel (Gen. 9:3-4).
Ook het "onthouden" in Hand. 15:20 wijst terug naar dit Noachitische verbod.
Het gaat dus niet om mensenbloed en nog minder om bloedtransfusies, want die waren er nog niet. Bovendien gaat het bij transfusies niet om bloed als voedsel.
Loëlla schreef:Zoals ik liet zien is de defenitie van "zich onthouden" volgens Vandale "afzien van", wat betekent dat je ergens afstand van neemt.
In dit geval betekent het afstand nemen van "het" bloed.Als je dit letterlijk neemt, dan zouden ze dus geen dierenbloed mogen eten of drinken hebben, maar wel mensenbloed. Wat absurd is natuurlijk, bloed is bloed!elbert schreef:In de teksten die over "geen bloed eten" handelen (bijv. Gen. 9:4, Lev. 3:17, 7:26, 17:10-14, enz.) gaat het in alle gevallen om dieren en gaat het om het niet "eten" van dat dierenbloed. Het gaat uitdrukkelijk om het verbod van bloed in voedsel (Gen. 9:3-4).
Ook het "onthouden" in Hand. 15:20 wijst terug naar dit Noachitische verbod.
Het gaat dus niet om mensenbloed en nog minder om bloedtransfusies, want die waren er nog niet. Bovendien gaat het bij transfusies niet om bloed als voedsel.
Daarom slaat "onthouden van het bloed" niet alleen op dierenbloed maar ook op mensenbloed.
Tuurlijk hadden ze in die tijd geen bloedtransfusies, maar dat is geen geldig excuus.Bloed is bloed en het is op eendert welke manier verboden om het tot zich te nemen omdat bloed heilig is in Gods ogen.
Waarom niet? In feite is God de schrijver van de bijbel. Daarbij kleven er reële risico's aan bloed en bloedtransfusies. In veel gevallen betekent een bloedtransfusie extra complicaties, langere ziekenhuisopname, en in het slechtse geval de dood.Faramir schreef:Het spreekt voor zichzelf dat mijn ten tijde van het schrijven van de bijbel niet kon voorzien dat wij vandaag de dag levens konden redden door bloedtransfusie.
HahaFaramir schreef:Daarnaast zijn Jehova's getuigen er schijnbaar nogal selectief in aangezien in het stukje vlees wat op tafel staat bij het avondeten ook bloed zit. En hoe zit het eigenlijk als je op je lip bijt?
Ik begrijp je reactie, maar als de ouders samen met de arts alle moeite hebben gedaan om het kind zo goed mogelijk te helpen en het sterft toch, betwijfel ik of het aan de geweigerde bloedtransfusie zal liggen.Faramir schreef:Het wordt pas kwalijk als kinderen overlijden terwijl dat niet nodig was geweest.
Faramir schreef:Zelf heb ik ze geregeld aan de deur gehad. Altijd vriendelijke en nette mensen. Maak er een kort praatje mee aan de deur en daar blijft het bij. Heb ze ook eens binnen gelaten maar dat vond ik niet fijn.
Wel, dan krijg je hier je kans!Antoinette schreef:Ik geef ze de kans niet om wat te zeggen, ik vertel hun het evangelie en de noodzaak om zich te bekeren van deze gekte.
En ik vertel ze over de liefde die Jezus voor hun heeft. En dat Hij het allemaal al heeft volbracht!!!
Helaas meestal zijn ze zo vertrokken..
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten