Waarom de zondag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Waarom de zondag?

Berichtdoor mohamed » 11 nov 2009 09:29

Joannah schreef:zo zo, dat is mooi.Ben nu wel benieuwd of jouw Waarheid.
EN hoe weet je dat het Gods wil was. Ook de duivel presenteert zich als een engel des Lichts!
De meeste mensen zijn daar heel voorzichtig mee.

Dat ging over schijn apostelen (2 Kor 11,13-14) en mag ik je er even aan herinneren dat de apostelen van Joodse huize waren? Indien er dus mensen waren die zich onder valse voorwendselen uitgaven voor de stichters van het christendom, dan moesten zij eveneens van Joodse komaf zijn natuurlijk, want de apostelen droegen geen witte maskers.

Aangezien Mohammed Joods, noch een apostel was en dat eveneens niet claimde, deed hij zich niet voor als een engel des licht en was dus niet de satan waar Paulus naar verwees.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 11 nov 2009 09:54

mohamed schreef:
Joannah schreef:zo zo, dat is mooi.Ben nu wel benieuwd of jouw Waarheid.
EN hoe weet je dat het Gods wil was. Ook de duivel presenteert zich als een engel des Lichts!
De meeste mensen zijn daar heel voorzichtig mee.

Dat ging over schijn apostelen (2 Kor 11,13-14) en mag ik je er even aan herinneren dat de apostelen van Joodse huize waren? Indien er dus mensen waren die zich onder valse voorwendselen uitgaven voor de stichters van het christendom, dan moesten zij eveneens van Joodse komaf zijn natuurlijk, want de apostelen droegen geen witte maskers.

Aangezien Mohammed Joods, noch een apostel was en dat eveneens niet claimde, deed hij zich niet voor als een engel des licht en was dus niet de satan waar Paulus naar verwees.

Je gaat al een stap verder dan ik....
Ik wilde graag weten waarom Rachid denkt dat het de Waarheid is, en wat zijn waarheid dan wel inhoudt!?

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 11 nov 2009 20:01

mohamed schreef:
Jerommel schreef:Nou, volgens mij is dat ook niet de bedoeling, zoals ik al schreef:
''Maar, kennis van Hebreeuws en Grieks is wel handig als je alles wilt onderzoeken, en ook kennis van de volken in de geschiedenis.
Beter zouden we eens goed moeten luisteren naar messiasbelijdende Joden en Tenach-Joden.
Immers, de heidenen in Christus zijn toch geënt op de boom van Israel he.

Het is zeker interessant om hun schrift uitleg te horen, maar of het beter is om naar hen luisteren vraag ik mij zeer af! Beter naar hen te luisteren dan wie?
Ik bedoelde eigenlijk: "het zou goed zijn om zo nu en dan eens naar de uitleg van schriftuurlijke Joden te luisteren, omdat zij de context en betekenis van sommige dingen beter begrijpen".
Beter dan naar Jezus en de apostelen?
Neej... (dus)
Volgens Paulus moeten we blijven in het evangelie zoals hij dat heeft overgeleverd.
'Tuurlijk. Vanzelfsprekend. Maar dan is het wel eens handig om dat vanuit het 'juiste' perspectief te horen, waar de 'heidenen' er niet helemaal uit (lijken te) komen.

Kol 1,23
Indien gij maar blijft in het geloof, gefundeerd en vast, en niet bewogen wordt van de hoop van het Evangelie, dat gij gehoord hebt, hetwelk gepredikt is onder al de kreatuur, die onder de hemel is; van hetwelk ik Paulus een dienaar geworden ben;

Tenach-Joden verwerpen Jezus en de hoop van het evangelie waar christenen in moeten blijven draaide om Jezus, dus hoezo kunnen wij beter luisteren naar hen?
Messiasbelijdende Joden onderscheiden zich naar etniciteit en dat is ook NIET het evangelie waar Paulus een dienaar van was.
Je hebt gelijk. Ik koos m'n woorden niet zo handig. "Bekeerde Joden" was wellicht wat er ontbrak. Maar je begrijpt m'n punt nu wel.

Gal 3,28
Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus.

Dus nee, beter luisteren we naar Jezus en de apostelen om dwalingen te voorkomen, want voor je het weet plaats je een mens op een voetstuk en bega je een zonde zie Rom 1,23.
Yep. Maar, "we" (niet Joden) zijn geënt op de boom Israël, dus vandaar dat ik wilde zeggen:
Laten we de stam (van die boom) appreciëren.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2009 09:04

Jerommel schreef:Israël, dus vandaar dat ik wilde zeggen:

Dat ben ik roerend met je eens en dan kom ik weer bij de apostelen in de eerste eeuw uit.

Rom 11,1
Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een Israëliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin.

Ik luister liever naar Paulus dan naar een Joodse tijdgenoot van me die het evangelie ook maar overgeleverd heeft gekregen en er evenals ik ook niet bij was. Dus zeker waardeer ik de stam, maar de wortel draagt de stam en de stam niet de wortel.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 12 nov 2009 16:32

mohamed schreef:

Dat ben ik roerend met je eens en dan kom ik weer bij de apostelen in de eerste eeuw uit.

Rom 11,1
Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een Israëliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin.

Ik luister liever naar Paulus dan naar een Joodse tijdgenoot van me die het evangelie ook maar overgeleverd heeft gekregen en er evenals ik ook niet bij was. Dus zeker waardeer ik de stam, maar de wortel draagt de stam en de stam niet de wortel.
Ben het wel met je eens hoor, maar het christendom heeft wel een verwestersing ondergaan die niet altijd zo goed klopt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2009 16:56

Jerommel schreef:
mohamed schreef:

Rom 11,1

Ben het wel met je eens hoor, maar het christendom heeft wel een verwestersing ondergaan die niet altijd zo goed klopt.

Dat hoor je mij ook niet ontkennen en daarom zouden ze Paulus, Petrus en Jakobus moeten lezen, dat waren Joden die het evangelie rechtstreeks door de Geest van God verkondigden. Paulus leert ons dat er niet afgeweken mag worden van het evangelie zoals hij en de andere apostelen dat verkondigden en dat lijkt mij heldere taal.

Gal 1,8
Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit de hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

De verwestersing van het christendom kan alleen bestreden worden als christenen teruggaan naar de bron en het ware evangelie zoals ons dat overgeleverd is. Laten we bedenken dat apostel Paulus in vele opzichten een stichter en vader van het evangelie was en daarom moeten we ons wenden tot de Joden noch de Grieken, maar we moeten de brieven van Paulus lezen!

1 Kor 4,15
Want al hadt gij duizenden opvoeders in Christus, gij hebt niet vele vaders. Immers, ik heb u in Christus Jezus door het evangelie verwekt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2009 17:07

mohamed schreef:Ben het wel met je eens hoor, maar het christendom heeft wel een verwestersing ondergaan die niet altijd zo goed klopt.

De verwestersing van het christendom kan alleen bestreden worden als christenen teruggaan naar de bron en het ware evangelie zoals ons dat overgeleverd is. Laten we bedenken dat apostel Paulus in vele opzichten een stichter en vader van het evangelie was en daarom moeten we ons wenden tot de Joden noch de Grieken, maar we moeten de brieven van Paulus lezen!

Hoe bepaal je of die verwestersing wel of niet "klopt"? We leven nu eenmaal in de westerse wereld en niet in de oosterse. Cultuur en manier van denken is dan ook heel anders. Als je probeert geforceerd zo veel mogelijk het oosterse karakter te handhaven, loop je het enorme risico dat het een hele hoop van zijn aansprekendheid verliest. Mij lijkt het juist de kracht van het "systeem" dat het zich zo goed laat overzetten naar een andere cultuur zonder haar grondbeginselen geweld aan te doen. De (zorgvuldige) verwestersing moet juist niet bestreden worden maar gestimuleerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 13 nov 2009 01:16

Ik geloof dat jullie me niet helemaal goed begrijpen.

Ik wilde alleen maar zeggen dat het nieuwe testament zo sterk samen hangt met het oude, dat het heel verduidelijkend kan zijn om het ook vanuit die context te bekijken, en niet (of minder) vanuit de westerse kerkelijke context.
M.i. is de 'gangbare' interpretatie op een aantal punten wel eens afwijkend van 'de juiste'.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2009 09:33

Jerommel schreef:Ik geloof dat jullie me niet helemaal goed begrijpen.

Ik wilde alleen maar zeggen dat het nieuwe testament zo sterk samen hangt met het oude, dat het heel verduidelijkend kan zijn om het ook vanuit die context te bekijken, en niet (of minder) vanuit de westerse kerkelijke context.

Wat je nu zegt is heel wat anders als wat je eerst zei hoor, want hier ben ik het mee eens.

Jer 6,16
Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg is, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.
M.i. is de 'gangbare' interpretatie op een aantal punten wel eens afwijkend van 'de juiste'.

Dat denk ik ook, maar ik ben eveneens van mening dat de Joden anno nu ook niet de wijsheid in pacht hebben. Het is leerzaam om de interpretatie van anderen te horen, maar het evangelie wat we aannemen mag niet afwijken van wat de uitverkoren apostelen de mensheid hebben overlevert!

Terug naar “[Religie] - Open forum”