Dansen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Re: Dansen

Berichtdoor Spons » 08 nov 2009 14:55

em_ma schreef:Waarom zou je willen kunnen dansen? Voor welke gelegenheden wil je dat kunnen?
Alleen op een bruiloft of wil je kunnen dansen als je uitgaat?
Ik denk dat je je met dansen al snel op glad ijs begeeft... Sowieso in uitgaansgelegenheden. Dan bekruipt mij de vraag of je daar als christen wel hoort....
De hele sfeer die eromheen hangt, zo seksistisch. Dat zie ik ook terug op onze personeelsfeestjes etc.
Stijldansen lijkt mij een ander verhaal, dat lijkt mij wat 'netter' dansen, maar daar heb ik me nooit zo in verdiept.
De enig plek waar ik dans is als ik een gekke bui thuis heb en dat hou ik graag zou :mrgreen:

wat een rare opmerking dat je je met dansen op glad ijs begeeft, alles wordt maar meteen geasscosieerd met negatief. persoonlijk hou ik niet van dansen, kan het zelfs niet maar wat is er mis als je plezier maakt, en anderen er van genieten kunnen dat jij straalt. En dat dansen sexistisch is slaat helemaal nergens op. Dat kan het zijn .. maar dat kan je ook op vele andere manieren... als je daar iets tegen wil doen moet je maar terug gaan naar de middeleeuwen met corsetten enzo !

is er dan bv ook wat tegen op ballet ? want dan zie je ook wel 90 % van de benen.... en strakke boven lijfen. Zo kan je ook wel beweren dat een zwembad erg sexistisch is want dan zie je helemaal alle rondingen van een vrouw.. of ze nu een badpak aan heeft of niet !

Volgens mij gaat het erom dat je plezier maakt, met elkaar , en hoe je lichaamstaal is en je kleding. Het is maar hoe je het instrument dans / kleding gebruikt maar dat is met meer dingen in het leven zo ! helaas kan je met kleding en dans ook te ver gaan maar dan ben je toch wel op een verkeerde plek als ze dat doen !

zoals Marnix zei in de bijbel danste men ook !

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 08 nov 2009 15:05

@ Spons: ga maar eens kijken in uitgaansgelegenhedenof op feesten hoe men daar danst. Dan mag je nog een keer je mening geven. Ik heb het daar met eigen ogen gezien, dus niet van horen zeggen. Ik ben er zelf geweest.
DAT dansen keur ik af.
Inderdaad danste men in de Bijbel ook. Zeg ik dat dat ook verkeerd is? Nee hoor.
Dan dans je met een hele andere intentie.

Als je ballet af zou keuren, zou je ook niet meer mogen sporten. Je moet mij geen dingen in de mond leggen die ik niet zeg.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 nov 2009 19:32

em_ma schreef:@ Spons: ga maar eens kijken in uitgaansgelegenhedenof op feesten hoe men daar danst. Dan mag je nog een keer je mening geven. Ik heb het daar met eigen ogen gezien, dus niet van horen zeggen. Ik ben er zelf geweest.
DAT dansen keur ik af.
Inderdaad danste men in de Bijbel ook. Zeg ik dat dat ook verkeerd is? Nee hoor.

Als je ballet af zou keuren, zou je ook niet meer mogen sporten. Je moet mij geen dingen in de mond leggen die ik niet zeg.

ho , even voor de goede orde. ik heb nooit gezegd dat JIJ ballet moet afkeuren, ik gaf het alleen aan als voorbeeld omdat ballet weinig verhullend is voor een vrouw , dat ter zijde !

Maar als jij bedoelt een disco.. en dansen kan ik me er wel iets bij voorstellen , sexy gekleed, drank, roken, etc.

Maar een normale dans, ( dus geen gespring op pop muziek ) of stijldansen op klassieke muziek is niks mis mee , zo heb je bv country en western dansen. of line dansing. op normale muziek . Dat is ook een vorm van dansen die totaal anders is dan de beleving in een disco ! Zo is er ook het volksdansen al dan niet in klederdracht, en zo heb je bv de ierse dansen !

Wat ik er mee wil zeggen is dat er verschillende vormen van dansen zijn waarbij je met een zelfde bijbelse norm toch verschillende uitkomsten krijgt !

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 08 nov 2009 20:03

Spons schreef:
em_ma schreef:@ Spons: ga maar eens kijken in uitgaansgelegenhedenof op feesten hoe men daar danst. Dan mag je nog een keer je mening geven. Ik heb het daar met eigen ogen gezien, dus niet van horen zeggen. Ik ben er zelf geweest.
DAT dansen keur ik af.

ho , even voor de goede orde. ik heb nooit gezegd dat JIJ ballet moet afkeuren, ik gaf het alleen aan als voorbeeld omdat ballet weinig verhullend is voor een vrouw , dat ter zijde !

Maar als jij bedoelt een disco.. en dansen kan ik me er wel iets bij voorstellen , sexy gekleed, drank, roken, etc.

Maar een normale dans, ( dus geen gespring op pop muziek ) of stijldansen op klassieke muziek is niks mis mee , zo heb je bv country en western dansen. of line dansing. op normale muziek . Dat is ook een vorm van dansen die totaal anders is dan de beleving in een disco ! Zo is er ook het volksdansen al dan niet in klederdracht, en zo heb je bv de ierse dansen !

Wat ik er mee wil zeggen is dat er verschillende vormen van dansen zijn waarbij je met een zelfde bijbelse norm toch verschillende uitkomsten krijgt !

Nou, dan vinden we elkaar toch. :wink:
Want het gaat mij inderdaad ook om de intentie die ergens achter zit.
En dan kan ik dansen in discotheken alleen maar afkeuren en netjes dansen op klassieke muziek, daar zie ik ook geen kwaad in.
Maar waar gebeurd dat 'nette dansen' nog? Niet vaak, daar moeten we eerlijk in zijn.
Als ik kinderen zou hebben die op dansles willen gaan, zou ik daar niet blij mee zijn.
Ik vind dat je je echt op glad ijs begeeft.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2009 21:35

em_ma schreef:Waarom zou je willen kunnen dansen? Voor welke gelegenheden wil je dat kunnen?
Alleen op een bruiloft of wil je kunnen dansen als je uitgaat?
Ik denk dat je je met dansen al snel op glad ijs begeeft... Sowieso in uitgaansgelegenheden. Dan bekruipt mij de vraag of je daar als christen wel hoort....
De hele sfeer die eromheen hangt, zo seksistisch. Dat zie ik ook terug op onze personeelsfeestjes etc.
Stijldansen lijkt mij een ander verhaal, dat lijkt mij wat 'netter' dansen, maar daar heb ik me nooit zo in verdiept.
De enig plek waar ik dans is als ik een gekke bui thuis heb en dat hou ik graag zou :mrgreen:

Waarom zou je willen dansen? Omdat je je vrolijk voelt en dat wil uiten bijvoorbeeld?
Waar zou je willen dansen? Dat kan op zoveel plaatsen: Op een feest, een verjaardag, als er wat te vieren valt, maar bijvoorbeeld ook in de kerk. Mogelijkheden genoeg. En wat is er dan mis met op dansles gaan? Daar hangt die seksistische discotheek-sfeer ook totaal niet.... en die hangt overigens ook echt niet in alle uitgaansgelegenheden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 08 nov 2009 22:09

Ik werk op een school, jaja niets bijzonders hoor, ik maak daar schoon, maar ook na disco's, en dan zie ik de jeugd dansen.
walgelijk. een woord is genoeg.

als je kind op dansen gaat ligt dat wel op de loer denk ik.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 nov 2009 22:16

esthervanbuuren schreef:Ik werk op een school, jaja niets bijzonders hoor, ik maak daar schoon, maar ook na disco's, en dan zie ik de jeugd dansen.

bedoel je als op dansen gaan als op dansles ? dan heb je het denk ik verkeerd, want disco dansen kan bij wijze van spreken elke hark, maar als je echt dansles volgt is het heel wat anders ! dan gaat het meer om het gracieus draaien, het voetenwerk etc. dan ben je ook serieuzer omdat dansles nu eenmaal een serieuze keuze is ! en dan denk ik eerder dat men juist niet naar disco dansen toe gaat !

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 nov 2009 00:13

esthervanbuuren schreef:Ik werk op een school, jaja niets bijzonders hoor, ik maak daar schoon, maar ook na disco's, en dan zie ik de jeugd dansen.

erg kort door de bocht vind ik.

Als ik een jongen in de gemeente waar wij kerken zie die hij op style dansen zitten, wedstrijden wint (zo goed is hij daar in met zijn vriendin), dan zie ik daar echt niets verkeerds in. Het is puur sport voor ze.

Er zullen mensen zijn die het met verkeerde intentie doen, maar moet je het dan helemaal afkeuren? moet je daarom er maar totaal niet aan beginnen?

Is de kerk 100% zuiver? Volgens mij niet. Als ik zie hoe daar geroddeld wordt, mensen dingen doen voor eigen aanzien ipv voor de naasten en dat soort zaken, dan moeten we ons ook maar niet meer in een kerk gaan begeven? We begeven ons dan ook op glad ijs om daar aan mee te doen.

Doe zelf wat jij denkt dat goed is. Als iemand het voor God en voor zichzelf niet kan verantwoorden om te dansen: prima!
veroordeel alleen niet diegene die dat wel kunnen. Het stukje van christelijke vrijheid is ook mooi en mogen we ook best koesteren. Niet alles is dicht gemetseld in de Bijbel.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 09 nov 2009 08:21

Dus als ik het goed begrijp mogen de kinderen later van een aantal van jullie wel op bijvoorbeeld breakdance of streetdance??

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 nov 2009 09:41

Wij hebben ook op stijldansen gezeten, maar ik vind zelf dat stijldansen (of met iemand anders dansen, die dan zo dichtbij je is), alleen met je eigen partner kan. Het is in sommige dansen best heel intiem, dat hoeft voor mij niet met een andere man. Op bruiloften waar gedanst wordt, stijldansen wij dus ook alleen samen.
Gewoon een beetje hopsen kan iedereen wel, dat doe je niet perse met iemand.
Dus ik vind individueel dansen prima, lekker bewegen, lijkt me weinig verkeerd aan. maar samen dansen alleen met je eigen partner.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2009 14:18

Hm, ligt er ook aan hoe je danst. Ik kan niet stijldansen en ik wil Joanne dat plezier niet onthouden dus als iemand kan dansen mag ze daar best mee dansen, zolang het foetsoenlijk blijft :D Stijldansen hoeft ook niet heel intiem te zijn hoor, dat ligt er ook weer aan waar je op danst en hoe.

Overigens mis ik in je rijtje nog 1 dans. Samen dansen en individueel dansen is genoemd, maar we hebben natuurlijk ook nog de polonaise, ook wel de reidans genoemd. Ook uitermate geschikt op bruiloften en het vergt 0,0 oefenen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 09 nov 2009 16:58

tsja wat voor de een intiem is is het voor de ander weer niet, ligt helemaal aan de intensie en hoe je met elkaar omgaat,

klein beetje offtopic , Wij hebben een vriendin waar ik altijd geregeld over de vloer kwam als mijn vrouw werken was. zaten dan een spelletje te doen, te kletsen of keken samen tv terwijl de babyfoon aan stond. Wisten precies wat we aan elkaar hadden, ze is best aantrekkelijk voor mannen maar absoluut mijn type niet.. kregen mijn ouders te horen dat ik vreemd ging... Terwijl mijn vrouw en ik precies weten wat we doen en die vriendin niks in mij ziet (en ze is nog steeds onze beste vriendin ) maar tsja dat krijg je met een exbuurman die kwaad in de kop heeft ...

Kennelijk mag je niet goed met elkaar omgaan , en wordt er meteen weer wat gedacht...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 nov 2009 20:34

Inderdaad een beetje offtopic.
Niemand beweerd dat je niet goed met iemand om mag gaan, dat jou ex-buurman daar anders overdenkt is natuurlijk rot voor je.
Maar ja........wat vinden we "goed omgaan". :-k

De bezwaren rondom dansen zitten denk ik ook in de muziek, er wordt meestal niet gedanst op hele noten, en ook de muziek stijlen zijn soms "werelds".
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 09 nov 2009 20:52

Wullimpie schreef:Inderdaad een beetje offtopic.
Niemand beweerd dat je niet goed met iemand om mag gaan, dat jou ex-buurman daar anders overdenkt is natuurlijk rot voor je.
Maar ja........wat vinden we "goed omgaan". :-k

De bezwaren rondom dansen zitten denk ik ook in de muziek, er wordt meestal niet gedanst op hele noten, en ook de muziek stijlen zijn soms "werelds".

Mogen we dan alleen naar hele noten muziek luisteren?

er is genoeg christelijke muziek te vinden waarop mensen al kunnen dansen.
ga is in en Afrikaanse christelijke kerk kijken, daar dansen ze heel wat af tot eer van God!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 nov 2009 22:40

Spons schreef:tsja wat voor de een intiem is is het voor de ander weer niet, ligt helemaal aan de intensie en hoe je met elkaar omgaat,

klein beetje offtopic , Wij hebben een vriendin waar ik altijd geregeld over de vloer kwam als mijn vrouw werken was. zaten dan een spelletje te doen, te kletsen of keken samen tv terwijl de babyfoon aan stond. Wisten precies wat we aan elkaar hadden, ze is best aantrekkelijk voor mannen maar absoluut mijn type niet.. kregen mijn ouders te horen dat ik vreemd ging... Terwijl mijn vrouw en ik precies weten wat we doen en die vriendin niks in mij ziet (en ze is nog steeds onze beste vriendin ) maar tsja dat krijg je met een exbuurman die kwaad in de kop heeft ...

Kennelijk mag je niet goed met elkaar omgaan , en wordt er meteen weer wat gedacht...

(mijn zwager ging bij zijn zus op bezoek die weduwe is. "pppsssttttt ze heeft een vriend.."
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”