Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Vrouwen tot het ambt toegelaten in Geref. Bondsgemeente

Berichtdoor LeChat » 12 aug 2009 18:15

Ook binnen de GG zijn er steeds meer vrouwen die bijvoorbeeld bezoeken afleggen, dan in het kader van een Kerkelijke Thuiszorg o.i.d., maar toch. Daarnaast worden ook vrouwen betrokken bij bijvoorbeeld activiteitencommissies en jeugdwerk, maar in mijn oude gemeente volgens mij dan weer (nog) niet bij de bouwcommissie. En men zegt ook wel dat de vrouwen van kerkenraadsleden ook in de kerkenraad zitten hè. :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 aug 2009 06:46

LeChat schreef:Ook binnen de GG zijn er steeds meer vrouwen die bijvoorbeeld bezoeken afleggen, dan in het kader van een Kerkelijke Thuiszorg o.i.d., maar toch. Daarnaast worden ook vrouwen betrokken bij bijvoorbeeld activiteitencommissies en jeugdwerk, ...

Ik begrijp dat niet helemaal, want dit gebeurd al jaren. In veel GG's is al sinds de jaren 80 een eigen thuiszorg actief. Vrouwen die vrijwillig bij gezinnen inspringen om ze te helpen in geval van ziekte of overspannenheid en ik weet bij vrienden dat hun kinderen boodschappen deden 1x in de week voor diverse gezinnen in geval van ziekte of dat het vanwege ouderdom niet meer ging. Er is altijd al zorg geweest alleen je ziet het dat het op verschillende plekken nu officieel gemaakt wordt en dat men kijkt of het efficienter en effectiever kan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 aug 2009 08:48

Ik vind het toch heel wat anders of vrouwen thuiszorg bieden of op de preekstoel staan.
Afbeelding

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 14 aug 2009 11:31

@ Speedy: Wat begrijp je dan niet helemaal?

@ Daphne: Het is inderdaad heel iets anders, maar het ging erom dat vrouwen steeds meer actief zijn binnen de gemeente, ook in kerkgenootschappen waar het nicht im frage is om vrouwen ambtsdrager te maken.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 05 nov 2009 14:43

LeChat schreef:Ook binnen de GG zijn er steeds meer vrouwen die bijvoorbeeld bezoeken afleggen, dan in het kader van een Kerkelijke Thuiszorg o.i.d., maar toch. Daarnaast worden ook vrouwen betrokken bij bijvoorbeeld activiteitencommissies en jeugdwerk, maar in mijn oude gemeente volgens mij dan weer (nog) niet bij de bouwcommissie. En men zegt ook wel dat de vrouwen van kerkenraadsleden ook in de kerkenraad zitten hè. :wink:

De enige vrouwen die bij ons in de kerkenraadsbank zitten zijn doorgaans toch één van de kinderen / meisjes van het desbetreffende kerkenraadslid....
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 nov 2009 15:30

Ik heb het ook niet over de kerkenraadsbank ...

Riska

Berichtdoor Riska » 05 nov 2009 16:37

Daphne schreef:Ik vind het toch heel wat anders of vrouwen thuiszorg bieden of op de preekstoel staan.

Ik ben al jaren ouderling. Ik mag meedenken in het beleid van de kerkenraad en ik denk dat vrouwen vaak een andere kijk op dingen hebben dan mannen en dat het goed is als die beide vertegenwoordigd zijn in een kerkenraad.
In onze (PKN-vroeger GKN-)gemeente heeft zeven jaar een vrouw gestaan. Ik ben daar nog altijd dankbaar voor.
In mijn woonplaats was het de gewoonte dat de Hervormde - lees Gereformeerde Bond - predikanten tweemaal per jaar een gesprek hadden met de predikant van de GKN. En dat over een theologische kwestie. Vaak was er alleen maar respect voor haar kennis en haar diepgang.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 05 nov 2009 22:12

Daphne schreef:Ik vind het toch heel wat anders of vrouwen thuiszorg bieden of op de preekstoel staan.

en maakt dat wat uit, zou de kern / boodschap anders zijn dan als een man op de preekstoel staat ??

Overigens ben ik dan modern in mijn opvattingen maar ik zie niets mis in het ambt van de vrouw !

Denk dat de wat zwaardere stromingen wel eens te veel vasthouden aan ouderwetse ideën en daardoor gemeente leden verliezen cq vreemd worden aangekeken door de "buitenwereld"

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 nov 2009 18:13

Ik lees hier wel erg vaak: ik zie, ik vind, ik lees, beste mensen. Paulus zegt dat de vrouw de gemeente niet moet leren. Ergens verderop staat dat de gehele bijbel door God is ingegeven, dus ook die woorden van de apostel. Daar is toch geen woord Spaans bij. Ik snap niet waarom je je daar niet bij neer zou leggen.

Is het hele probleem niet gewoon dat we graag een beetje met de wereld mee willen doen? We willen niet ouderwets gevonden worden, graag onze eigen talenten ontplooien en onze eigen gang gaan. Dat we daarmee de bijbel relativeren, lijkt bijzaak.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 07 nov 2009 19:33

henkie schreef:Ik lees hier wel erg vaak: ik zie, ik vind, ik lees, beste mensen. Paulus zegt dat de vrouw de gemeente niet moet leren. Ergens verderop staat dat de gehele bijbel door God is ingegeven, dus ook die woorden van de apostel. Daar is toch geen woord Spaans bij. Ik snap niet waarom je je daar niet bij neer zou leggen.

Is het hele probleem niet gewoon dat we graag een beetje met de wereld mee willen doen? We willen niet ouderwets gevonden worden, graag onze eigen talenten ontplooien en onze eigen gang gaan. Dat we daarmee de bijbel relativeren, lijkt bijzaak.

Paulus schrijft ook dat in Christus noch man noch vrouw is.
Kijk, heel de discussie gaat niet over wat er in de BIjbel staat. Voor én tegenstanders van de vrouw in het ambt lezen dezelfde teksten. De vraag is naar de betekenis van deze teksten. Het helpt echt niet in deze discussie door te zeggen: 'kijk, hier staat het toch....'
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 08:34

In iedere religie en in de natuur is de vrouw ondergeschikt aan de man.
In het beste geval zijn we allen gelijk als broeders en zusters in het NT, van de huidige rol en rang verdeling lees ik weinig.
Maar dat een vrouw degene is die leert, blijf ik inderdaad een beetje onnatuurlijk vinden.
Zij moeten in hun onderdanige positie toch ook een hoofddeksel dragen?
leren en onderdanig zijn gaat niet samen.
Met elkaar vergaderen is natuurlijk wel zo normaal, dat deden ze in bijbelse tijden ook, toen was er echter veel minder hierarchie.
En al helemaal geen paus en dat soort verwerpelijke machtsposities.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 nov 2009 10:22

Joannah schreef:In iedere religie en in de natuur is de vrouw ondergeschikt aan de man.

Ik ben geen bioloog, maar elke bioloog zal je kunnen vertellen dat deze uitspraak simpelweg onwaar is. Verdiep je eens in spinnen bijvoorbeeld.
In het beste geval zijn we allen gelijk als broeders en zusters in het NT, van de huidige rol en rang verdeling lees ik weinig.

Ongetwijfeld dat er gereformeerde christenen zijn op dit forum die je precies vanuit de Bijbel aan kunnen geven dat de huidige rolverdeling prima uit de Bijbel te halen is.
Maar dat een vrouw degene is die leert, blijf ik inderdaad een beetje onnatuurlijk vinden.
Zij moeten in hun onderdanige positie toch ook een hoofddeksel dragen?
leren en onderdanig zijn gaat niet samen.

In het Nederlandse basisonderwijs zijn het toch voornamelijk vrouwen die les geven. Onnatuurlijk? Wellicht voor jou, maar jij bent geen maatstaaf. En ook in de gereformeerde kerken kunnen vrouwen prima lesgeven, wellicht (verschilt per stroming/gemeente) niet op de kansel tijdens de preek, maar zeker wel daarbuiten.
Met elkaar vergaderen is natuurlijk wel zo normaal, dat deden ze in bijbelse tijden ook, toen was er echter veel minder hierarchie.
En al helemaal geen paus en dat soort verwerpelijke machtsposities.

Wat heeft de paus hier met dit gereformeerde onderwerp te maken? Wat een onnodige kleinzielige opmerking weer die kant noch wal raakt en bovendien volledig offtopic is.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 nov 2009 11:31

Als het gaat over de lerende postitie van de vrouw, is dat met betrekking tot de Schrift, niet op scholen.
Veel dieren zijn mooier en kleurrijker in de mannelijke vorm, dan in de vrouwelijke vorm.
denk aan, leeuw, woerd doffer, kanarie,pauw, haan, en nog veel meer.
Maar goed wij zijn geen dieren, het viel me zomaar op....
Mannen zijn natuurlijk wel sterker dan vrouwen.
De gewoonte in het NT was dat er bijeenkomsten waren waarbij niet alleen de apostel aan het woord was, maar waarbij er interactie was tussen de meesten die deelnamen, <Nu praat de dominee, en iedereen zwijgt.
Hierdoor hebben de ambtsdragers een hierarchie gekweekt, die eigenlijk niet echt volgens de broeder-zuster gewoonte was van 2000 jaar geleden.
Bij de paus, die zelfs voor zich laat knielen, is dat helemaal doorgeschoten.
Maar goed , de maria hemelvaart is ook uit de katholieke duim gezogen en is volledig anti-christelijk.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 nov 2009 12:24

Als we nou eens, om te beginnen, de RK-gebruiken en rituelen er buiten houden.
We hebben het hier in dit topic over orthodox protestantse gewoonten en leer.

Joannah schreef:De gewoonte in het NT was dat er bijeenkomsten waren waarbij niet alleen de apostel aan het woord was, maar waarbij er interactie was tussen de meesten die deelnamen, <Nu praat de dominee, en iedereen zwijgt.
Hierdoor hebben de ambtsdragers een hierarchie gekweekt, die eigenlijk niet echt volgens de broeder-zuster gewoonte was van 2000 jaar geleden.

Daar zit dus inderdaad de kern. Vrouwen verbleven in vrouwenverblijven en mochten alleen de mannenverblijven betreden als de man dat vroeg of wilde. Paulus doorbrak het door allen, mannen en vrouwen, naar de samenkomsten te laten komen.
De mannen waren wel het een en ander gewend, de vrouwen vroegen wat er gebeurde. En toen heeft Paulus gezegd, dat de vrouw moest zwijgen in de samenkomst (en het thuis maar eens moesten vragen aan hun mannen.)
Dat is inderdaad vertaald door de kerk (welke dan ook) dat Paulus heeft bedoeld dat de vrouw niks mag zeggen in een samenkomst en dus ook geen ambt kan vervullen.
Consequent is het niet, want ze mogen wel leren op zondagscholen.

Wat mij altijd weer opvalt is, dat wat Paulus gezegd heeft vaak belangrijker lijkt gevonden te worden dan wat Jezus heeft geleerd en gedaan.
Waarom zou Jezus Zich niet als eerste bij de discipelen hebben geopenbaard als de Opgestane Heer, maar bij een vrouw??? Bij vrouwen zelfs?
Zij mocht(en) vertellen aan de mannen wat er gebeurd was.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 nov 2009 20:15

henkie schreef:Ik lees hier wel erg vaak: ik zie, ik vind, ik lees, beste mensen. Paulus zegt dat de vrouw de gemeente niet moet leren. Ergens verderop staat dat de gehele bijbel door God is ingegeven, dus ook die woorden van de apostel. Daar is toch geen woord Spaans bij. Ik snap niet waarom je je daar niet bij neer zou leggen.

Ik denk neit dat het probleem is dat WE graag met de wereld mee willen doen is , ik denk dat je zeker de contekst , cultuur en het tijdsbestek van de uitspraken moet mee overwegen in deze kwestie .

Of sta jij meer achter het feit dat de vrouw maar nederig moet volgen heeft te gehoorzamen aan de man ze de beslissing van de man moet respecteren en daar zelf geen inbreng in mag hebben.

er staat in de bijbel toch ook dhet volgende ! Prediker 4:12b
Een drievoudig snoer wordt niet spoedig verbroken

Een drievoudig snoer wordt niet spoedig (niet gauw) verbroken.
Een koord dat uit meerdere draden bestaat,
in elkaar gedraaid is, is sterker dan één enkele draad.
3 is meer dan 1 en ook meer dan 2.

wat heb je er aan als je geen nieuwe predikanten meer kan vinden in je eigen gemeenschap terwijl er wel vrouwen bereid zijn om dat ambt te vervullen,? Ga je dan zo ver dat je overal maar voorlezers moet hebben en een gemeente geen predikant heeft. volgens mij is het tekort aan dominees in gerefomeerden gemeentes behoorlijk en wordt er veelvuldig gaten met andere gaten gevuld. soms worden dingen uit de bijbel wel heel krampachtig vast gehouden aan de bijbel om eigen cultuur / gebruiken, te beschermen boven alles waarbij het doel wel eens uit eht oog verloren gaat.

Jezus leerde ons dat we verder moesten kijken dan het letterlijke wat de farizeeërs nogal eens deden. of moeten we worden zoals de priester in het verhaal van de barmhartige sameritaan ?

Terug naar “Archief”