Moderator: Moderafo's
LeChat schreef:Ook binnen de GG zijn er steeds meer vrouwen die bijvoorbeeld bezoeken afleggen, dan in het kader van een Kerkelijke Thuiszorg o.i.d., maar toch. Daarnaast worden ook vrouwen betrokken bij bijvoorbeeld activiteitencommissies en jeugdwerk, ...
LeChat schreef:Ook binnen de GG zijn er steeds meer vrouwen die bijvoorbeeld bezoeken afleggen, dan in het kader van een Kerkelijke Thuiszorg o.i.d., maar toch. Daarnaast worden ook vrouwen betrokken bij bijvoorbeeld activiteitencommissies en jeugdwerk, maar in mijn oude gemeente volgens mij dan weer (nog) niet bij de bouwcommissie. En men zegt ook wel dat de vrouwen van kerkenraadsleden ook in de kerkenraad zitten hè.
Daphne schreef:Ik vind het toch heel wat anders of vrouwen thuiszorg bieden of op de preekstoel staan.
Daphne schreef:Ik vind het toch heel wat anders of vrouwen thuiszorg bieden of op de preekstoel staan.
henkie schreef:Ik lees hier wel erg vaak: ik zie, ik vind, ik lees, beste mensen. Paulus zegt dat de vrouw de gemeente niet moet leren. Ergens verderop staat dat de gehele bijbel door God is ingegeven, dus ook die woorden van de apostel. Daar is toch geen woord Spaans bij. Ik snap niet waarom je je daar niet bij neer zou leggen.
Is het hele probleem niet gewoon dat we graag een beetje met de wereld mee willen doen? We willen niet ouderwets gevonden worden, graag onze eigen talenten ontplooien en onze eigen gang gaan. Dat we daarmee de bijbel relativeren, lijkt bijzaak.
Joannah schreef:In iedere religie en in de natuur is de vrouw ondergeschikt aan de man.
In het beste geval zijn we allen gelijk als broeders en zusters in het NT, van de huidige rol en rang verdeling lees ik weinig.
Maar dat een vrouw degene is die leert, blijf ik inderdaad een beetje onnatuurlijk vinden.
Zij moeten in hun onderdanige positie toch ook een hoofddeksel dragen?
leren en onderdanig zijn gaat niet samen.
Met elkaar vergaderen is natuurlijk wel zo normaal, dat deden ze in bijbelse tijden ook, toen was er echter veel minder hierarchie.
En al helemaal geen paus en dat soort verwerpelijke machtsposities.
Joannah schreef:De gewoonte in het NT was dat er bijeenkomsten waren waarbij niet alleen de apostel aan het woord was, maar waarbij er interactie was tussen de meesten die deelnamen, <Nu praat de dominee, en iedereen zwijgt.
Hierdoor hebben de ambtsdragers een hierarchie gekweekt, die eigenlijk niet echt volgens de broeder-zuster gewoonte was van 2000 jaar geleden.
henkie schreef:Ik lees hier wel erg vaak: ik zie, ik vind, ik lees, beste mensen. Paulus zegt dat de vrouw de gemeente niet moet leren. Ergens verderop staat dat de gehele bijbel door God is ingegeven, dus ook die woorden van de apostel. Daar is toch geen woord Spaans bij. Ik snap niet waarom je je daar niet bij neer zou leggen.
Is het hele probleem niet gewoon dat we graag een beetje met de wereld mee willen doen? We willen niet ouderwets gevonden worden, graag onze eigen talenten ontplooien en onze eigen gang gaan. Dat we daarmee de bijbel relativeren, lijkt bijzaak.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten