Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Carpento
Luitenant
Luitenant

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Carpento » 29 okt 2009 20:14

Vandaag aan het rijden geweest met een 2003 Renault Kangoo DCI70, en ik moet zeggen: dat rijdt best goed eigenlijk. Enige nadeel is het geluidsniveau, ligt Renault-achtig hoog :P

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 nov 2009 06:23

Opel Meriva, bij 100 km/h 62 dB.
Ter vergelijking, veel auto's uit een segement hoger (D-segment, Ford Mondeo, VW Passat, enz. produceren bij 100 ong. 66 - 68 dB.)
Auto's uit het B segment, VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa, enz. produceren vaak bij 100 km/h al zo'n 70 dB of meer.
Ook hier is trouwens de nieuwste Opel Corsa (D) een gunstige uitzondering. Bij 120 km/h is de motor niet te horen.
Nadelen zijn er ook. Door de lange overbrenging, stiller en zuiniger, is de trekkracht geringer.
Bij 140 km/h, en sneller, zullen die grotere auto's (Passat, enz.) wel weer stiller zijn dan de Meriva.
Maar toch, 60 dB bij 80 km/h , 62 dB bij 100, in dat gebied is de Meriva heerlijk rustig.
Test Renault Kangoo.
Bij 100 km/h 71 dB, bij 120 74 dB.
Review Renault Kangoo.

De video van de Meriva is gemaakt met een Full HD camcorder, maar de kwaliteit is voor het uploaden verminderd.
De geluidsmeting is uitgevoerd met een Voltcraft Sound Level Meter (bereik: 50 - 130 dB).
Dit is een niet professionele meter, maar ik ga ervan uit dat de resultaten toch realistisch zijn.
De Meriva staat er nl. om bekend dat deze bij snelheden tot iets boven de 100, voor zijn klasse behoorlijk stil is.
Zelfs kritische autoverkopers rijden in de Opel Meriva. Hoe dat kan? Stille motor, lange overbrenging, goede isolatie.
Nadeel is evenwel dat de Meriva behoorlijk zwaar is (massa werkt ook dempend). Voor langere afstanden is dit geen probleem,
maar op korte afstanden is dit van grote invloed op het verbruik (varierend van 1 : 9 tot 1 : 18).
Verder, in de praktijk blijkt het soort wegdek een grote invloed te hebben. Zo bleek dat het geluid bij 80 km/h
op ander asfalt opliep van 60 > 66 dB.
En, de plaats van meting kan ook iets verschillen. Op oorhoogte is het ong. 2 dB hoger dan op 'handhoogte'.
Professionele geluidsmeters zijn er vanaf €80.
Geluidsforum.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 04 nov 2009 21:18

Ghehe...Morgen heb ik 3 jaar mijn rijbewijs, en had tot vanmiddag nog nooit een bekeuring op de mat gehad!
Precies: vanmiddag lag er dus 1tje op de mat...Het is voor 12 km/u te hard, na correctie dus 8, en het totaal is 39 euro (incl 6 euro admininstratiekosten :roll: ZIJ willen flitsen, maar ík moet de administratie betalen... :roll: )
Maar goed, m'n vriend heeft laatst van iemand gehoord dat er ergens op het net een brief staat, als bezwaarschrift op een snelheidsovertreding, in die brief worden vrij veel dingen gevraagd ,en vaak word er dan bij 'lage' boetes, de boetes ingetrokken...
Iemand enig idee waar ik die brief kan vinden? En wie heeft er ervaring mee om er tegen in te gaan?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 nov 2009 09:08

Meissie, betaal gewoon. Jij rijdt toch te hard? Niet mauwen, maar lekker betalen en verder je weer gewoon netjes gedragen.
Als de boete nu onterecht was, omdat jij helemaal niets fout gedaan hebt, zou ik wel bezwaar aantekenen.

---
De motor van onze Zaf wordt amper meer warm. Gisteren reed ik ruim 30 km, verwarming halverweg, airco aan, ventilatorstand 2 van 4, want het was heel erg vochtig. De laatste 3 km stond ik in de file, toen werd de motor pas echt warm, tot die tijd kwam de temperatuur niet boven de 85 graden uit.
Misschien kwam het door mijn zeer rustige rijstijl (90 a 100 in zijn 5), maar ik vraag me af of dit normaal is voor een benzineauto.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 05 nov 2009 10:10

TheKeimpe schreef:Meissie, betaal gewoon. Jij rijdt toch te hard? Niet mauwen, maar lekker betalen en verder je weer gewoon netjes gedragen.
Als de boete nu onterecht was, omdat jij helemaal niets fout gedaan hebt, zou ik wel bezwaar aantekenen.

---

Waarschijnlijk was dat op het punt dat ik net iemand ingehaald had...Wat wil je dan, vol in de ankers zodra je 'm voorbij bent?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 05 nov 2009 10:49

TheKeimpe schreef:De motor van onze Zaf wordt amper meer warm. Gisteren reed ik ruim 30 km, verwarming halverweg, airco aan, ventilatorstand 2 van 4, want het was heel erg vochtig. De laatste 3 km stond ik in de file, toen werd de motor pas echt warm, tot die tijd kwam de temperatuur niet boven de 85 graden uit.
Misschien kwam het door mijn zeer rustige rijstijl (90 a 100 in zijn 5), maar ik vraag me af of dit normaal is voor een benzineauto.
Welke motor zit er in de Zafira?
Een 1.6 8V of 16V, of 1.8? En wat is het bouwjaar, de motoren zijn nog al eens veranderd.
Mijn Opel (misschien ong. dezelfde motor, nl. 1.6 16V Twinport) maakt nog minder toeren, 2000 rpm bij 80 in 5.
Ik rij meestal ook erg rustig, kijk niet zo vaak op de temperatuurmeter, maar na enkele minuten werkt de kachel.
Met de ventilator op stand 1.
Dit lijkt mij niet normaal. Misschien iets niet in orde met de thermostaat. Even langs de dealer gaan.
Die hebben de kennis en ervaring. 'k Heb gezocht met Google, maar hierover niet veel gevonden.

Pas m'n tweede Meriva (1.6 Twinport Temptation, 2007) aangeschaft.
Vooral de degelijkheid, rijeigenschappen en comfort (stil) waren voor mij reden weer
een Meriva aan te schaffen. Bevalt tot nu toe uitstekend.
Wel een 'maatje kleiner' dan de Zafira.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 nov 2009 11:33

meissie88 schreef:
TheKeimpe schreef:Meissie, betaal gewoon. Jij rijdt toch te hard? Niet mauwen, maar lekker betalen en verder je weer gewoon netjes gedragen.

---

Waarschijnlijk was dat op het punt dat ik net iemand ingehaald had...Wat wil je dan, vol in de ankers zodra je 'm voorbij bent?

gewoon niet inhalen... :wink: :P

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 nov 2009 16:38

Inderdaad ja. Ook bij inhalen moet je niet te hard gaan rijden, want als dat nodig is kun je ook wel even achter je voorganger blijven rijden.

@Rolf: ik heb een Zafira A 1.8i 16v. Hij is juist pas voor zijn APK geweest, toen was er niets loos dan alleen de eerder genoemde remleiding. Afijn, ik moet binnenkort met de Clio voor een grote beurt, dus dan vraag ik het wel even. Bij stevig rijden istie wel zo warm, maar ja, dat wilde ik nu juist niet omdat de motor dan de preek die ik luisterde zou overstemmen...

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 05 nov 2009 17:42

TheKeimpe schreef:Inderdaad ja. Ook bij inhalen moet je niet te hard gaan rijden, want als dat nodig is kun je ook wel even achter je voorganger blijven rijden.
..

Het is niet voor niks een overtreding van 8 km/u...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 nov 2009 18:17

Daarom, als jij 8 km/uur te hard moet rijden om in te kunnen halen, dan reed je voorganger ook al rond de maximumsnelheid, of je had te weinig ruimte voor een nette manouvre, conclusie: je had er achter moeten blijven.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 05 nov 2009 18:25

TheKeimpe schreef:Daarom, als jij 8 km/uur te hard moet rijden om in te kunnen halen, dan reed je voorganger ook al rond de maximumsnelheid, of je had te weinig ruimte voor een nette manouvre, conclusie: je had er achter moeten blijven.

Nee .. helemaal fout; m'n voorbijganger reed +/- 90 op een auto-weg, dus je mag 100... en als je dan iemand in gaat halen met een gangetje van 100, duurt het zo lang voor je er voorbij bent, dus geef je éven gas extra en laat je daarna je auto iets uitrollen, voor zover dat nodig is

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 05 nov 2009 18:45

meissie88 schreef:
TheKeimpe schreef:Daarom, als jij 8 km/uur te hard moet rijden om in te kunnen halen, dan reed je voorganger ook al rond de maximumsnelheid, of je had te weinig ruimte voor een nette manouvre, conclusie: je had er achter moeten blijven.

Nee .. helemaal fout; m'n voorbijganger reed +/- 90 op een auto-weg, dus je mag 100... en als je dan iemand in gaat halen met een gangetje van 100, duurt het zo lang voor je er voorbij bent, dus geef je éven gas extra en laat je daarna je auto iets uitrollen, voor zover dat nodig is

Of je geeft geen extra gas en rijd er dan iets langzamer langs...
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 06 nov 2009 11:14

Ach, een beetje zand in de raderen kan soms best leuk zijn ;) Zo was er ook iets met WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) waarmee je het systeem behoorlijk kunt frustreren. En waarom ook niet, ik rij te hard, zij willen bekeuren, maar dan wil ik wel weten dat ze hun werk nétjes doen, dus laat ze dat maar eens aantonen.

Doordat er veel mensen een beroep op de WOB deden zijn er ook al behoorlijk wat boetes kwijtgescholden. Terecht, had de overheid de zaken maar op orde moeten hebben. Ook voor overheden zijn er regels waar ze zich aan moeten houden. (En nee, te hard rijden mag niet, maar de overheid kan ook niet alles zomaar uitspoken)

En iets geheel anders: de afgelopen drie dagen ben ik zo'n 750 kilometer onderweg geweest in een Fiat Doblo, en dat kan op de lange duur qua stoelen niet tippen aan een Kangoo of Berlingo. Franse auto's zitten toch wel even wat beter, en zelfs een Cuore zat ik beter in. Die Fiats zitten niet _slecht_ maar qua steun enzo is het allemaal net niet geweldig.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 nov 2009 19:12

kom op zeg, waar gaat dit over. Je hebt een risico genomen, helaas pindakaas, het valt negatief voor je uit, dan moet je ook niet zeuren en gewoon betalen. als je zeker wil weten dat je geen boete krijgt, haal dan niet in.

overigens is het geen overtreding van 8 km/u, maar van 12, alleen wordt je in verband met de wettelijke correctie beboet voor een overtreding van 8 km/u.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 06 nov 2009 19:42

Meissie jij rijdt te hard zul je ook je boete moeten betalen! Ik heb volgens mij ook 2 keer een boete gehad jammer maar ik heb het zelf gedaan je kunt niet je voorganger de schuld gaan geven :D

Terug naar “Algemene Zaken”