Waarom de zondag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Familie Bos
Mineur
Mineur

Re: Waarom de zondag?

Berichtdoor Familie Bos » 29 okt 2009 22:32

En het bewijs dat alles uit openbaringen (zegels, bazuinen, schalen, 1e opstanding, wederkomst, duizendjarig rijk, 2e opstanding, dag des oordeels, nieuwe hemel + nieuwe aarde.....) nog niet voorbij is is het volgende:

In openbaringen staat duidelijk dat op het moment van de opstanding van de doden en de opname van de gemeente en het oordeel, dat God dan voor altijd afrekend met de satan en met alles en iedereen die bij de satan horen.
Dat betekend dat er dan geen kwaad, geen pijn, geen verdriet, geen dood, enz.. meer zal zijn, nooit meer.
Duidelijk bewijs dus dat het nog niet voorbij kan zijn, want de wereld van nu zit vol verderf, ellende, pijn, verdriet, moord en doodslag, afgoderij, enz.....

Dus moeten de tien geboden ook nog steeds gelden, en moeten wij ons daar dus ook nog altijd aan houden. :)
En zouden wij aan de hand van de tien geboden dus de Sabbat moeten heiligen en vieren.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 29 okt 2009 22:52

Wat is er dan belangrijker aan de sabbat? Dat ie precies op een veelvoud van 7 dagen later is dan het gebod bedoelde of dat de dag gewijd is aan de Heer?
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 29 okt 2009 23:11

mohamed schreef:
Luck schreef:Hallo iedereen!

Ik vraag mij al een tijd af waarom christenen niet zoals joden shabbat op shabbat vieren, maar shabbat op zondag vieren. Ook de messias en zijn leerlingen vierden shabbat op shabbat en niet op zondag. Waarom? Ik heb het nog nooit van christenen gehoord. Daarom vraag ik het hier. :) Alvast bedankt!

Het antwoord is te vinden op Wikipedia, ik heb het even voor je opgezocht.

De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantius). Door Constantijn werd in een edict in 321 zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon'. Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen.

Link en hele artikel.

Ben je zelf Joods?

Het hele gedoe van de omschakeling heeft te maken met de anti-joodse houding van Constantijn de Grote. In de wet staat toch echt dat je de sabbat moet onderhouden en niet de 6de dag. In het hebreeuws hebben alle dagen een nummer behalve de sabbat. Deze dag is apart gezet
Nosce te ipsum

Joannah

Berichtdoor Joannah » 29 okt 2009 23:29

Andere Jas schreef:Wat is er dan belangrijker aan de sabbat? Dat ie precies op een veelvoud van 7 dagen later is dan het gebod bedoelde of dat de dag gewijd is aan de Heer?

Wat is er belangrijker?
Wat God zegt of wat Constantinus met een stel bisschoppen bepaalde, VOORAL OOK UIT HAAT TEGEN DE JODEN.OOK HET JOODS PASEN WERD VERBODEN!
Pas op, ook Luther riep op om synagoges te verbranden enz enz,en zelfs ds kersten, de stichter van de SGP, vond dat we de Nazi's als nieuwe Overheid moesten erkennen en eren, enm joods kinderen op scholen moesten weigeren!
Wat zegt de bijbel ook al weer, wie mijn volk zegen zal gezegend worden, en wie het vloekt, zal vervloekt worden?!
De sabbath was voor Joden , de fout van vele christenen is dat ze, vooral de vroomsten, de sabbathsfunctie naar de zondag hebben verplaatst.Als je de sabbath wil houden, doe het dan om God te eren, want alleen deze dag is en blijft Zijn rustdag.
Maar het is geen gebod voor heidense christenen.
iedere andere dag is een herdenkingsdag.
Want niet de apostelen maar Jezus Zelf zei dat Hij 3 dagen en 3 nachten in het binnenste der aarde zou zijn, van Goede Vrijdag 3 uur 's middags tot zondagochtend zeer vroeg kom je net aan de helft.
ook dat klopt dus niet.
Maar goed de "kerk" zegt het dus laten we het maar aannemen, he?
STEL JE VOOR DAT JE MENSELIJKE INZETTINGEN EN TRADITIES BETWIJFELT!
De romeinen hebben tijden en wet veranderd en God heeft het in hun hand gegeven, voor 1 Tijd, tijden en een haLve tijd.(DANIEL7:25!)
Toch zullen daarna de bijbelse tijden en indelingen weer terugkomen, en we zullen weer de SABBAT vieren, niet de zondag.
Kijk maar in Jesaia 66:23
Maar zoals de http://WWW.REFDAG.NL op zondag zegt gesloten te zijn, omdat het een OPDRACHT van God is om op deze dag te rusten is een pure dwaling.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 okt 2009 08:22

Ik lees vrij veel over Constantijn (die leefde in de 3e/4e eeuw), maar van wie is het volgende citaat:

„Zij die leefden onder een oude toestand zijn tot nieuwe verwachting gekomen en houden daarom de sabbat niet meer maar nemen de dag des Heeren in acht.”

:?:

Antwoord: Ignatius van Antiochie (overleden 115 na Chr.) in zijn brief aan de Magnesiërs. Ignatius heeft waarschijnlijk de apostelen nog gekend. Vergelijkbare citaten kun je vinden bij Barnabas (brief, gedateerd tussen 120-140) en Tertullianus (ca. 160 - ca. 230). Wie leest er tegenwoordig nog de bronnen?

De invoering van de zondag als rustdag door Constatijn was niet meer dan een bevestiging van de bestaande praktijk die al eeuwenlang onder christenen gangbaar was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 30 okt 2009 09:42

Allemaal prima, maar ook die tekst/instelling is nog steeds afkomstig van mensen, niet van God zelf. God heeft het gebod (de tien geboden) gegeven en De Here Jezus heeft het gebod bevestigd en aangegeven dat het zo moet zijn tot de dag des oordeels.
Daar kan en mag een mens nooit iets aan veranderen (is dat nu zo moeilijk te begrijpen en te geloven ?).
Er is toch geen mens die hoger, grote, machtiger of inteligenter is als God ?

Al zou paulus het zelf nog gezegt hebben, niemand kan en mag de woorden van God of Jezus weerleggen, zelfs paulus niet.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 30 okt 2009 10:12

De Here Jezus heeft het gebod bevestigd en aangegeven dat het zo moet zijn tot de dag des oordeels.
Dat staat nergens letterlijk zo, dus dat is uw interpretatie. Bovendien, zoals ik al zei, wat doet u dan met het feit dat christenen met een niet-Joodse achtergrond zich volgens Paulus niet aan de Thora hoeven houden? Volgens Paulus loochent een heiden die Christus belijdt en toch de Thora houdt, zelfs Christus! (Gal. 5).

Even de feiten op een rijtje.

1. In het begin van de tweede eeuw vinden we onafhankelijke bronnen die de zondag/achtste dag zien als een aparte dag:
- Op. 1:10 (hêmera kuriakê) (ca. 95-115 n.C.)
- Ignatius van Antiochië, Aan de Magnesiërs 9:1 (110 n.C.)
- Didache 14:1 (ca. 120 n.C.)
Deze drie onafhankelijke bronnen laten zien, dat reeds in de 1e eeuw de zondag werd gezien als de "Heer-lijke dag".

2. Barnabas 15:9 (ca. 100-135 n.C.) meldt dat de christenen de achtste dag met vreugde vieren.

3. Uit Hand. 20:7.11 blijkt dat Lucas veronderstelt dat rond het midden van de 1e eeuw de christenen in Klein-Azië bijeenkomsten hielden op zondagavond.

4. Justinus, Apologie I 67 (ca. 150 n.C.) bevestigt dat christenen op zondagavond een verenigingsmaaltijd hielden.

Uit (1) en (2) blijkt, dat de vroege christenen vanaf de eerste eeuw een bijzonder karakter toekenden aan de achtste dag/zondag. Er blijkt echter niet uit, dat de zondag een vrije dag was. Dat was zij namelijk niet.

De gegevens (1)-(4) zijn zo consistent, dat ze het beste verklaard kunnen worden door een gezamenlijke traditie vanuit Jeruzalem. Vanaf het begin in Jeruzalem werd er door christenen op zondagavond een gezamenlijke maaltijd gehouden. Dit ging bij de christenen van Joodse afkomst zeker niet ten koste van de sabbat! De maaltijd die de vroegste christenen op zondagavond hielden, is gemodelleerd naar de hellenistische verenigingsmaaltijden die periodiek plaatsvonden.

Pas Constantijn maakt in 321 van de zondag een rustdag. Daarop mocht trouwens wel veldarbeid en het vrijlaten van slaven gewoon doorgaan.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 30 okt 2009 11:54

Dat niet joodse christenen zich volgens poulus niet aan de thora hoeven te houden klopt, maar dat gaat dan wel over de wet van mozes en niet over de tien geboden.

Exodus 20:10 meld namelijk duidelijk (het gobod van God zelf dus):
Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.

Zondag vieren is niets mis mee, zolang men de sabbat (zaterdag) maar als Gods Heilige dag houd waarom men niet mag werken en moet rusten en met zaken van God bezig moet zijn.
Niemand zegt dat op zondag naar de kerk gaan verkeerd is, maar het is wel verkeerd als men de sabbat niet meer viert.

Wat de vroege christenen in de eerste eeuw deden zegt toch helemaal niets.
In de eerste eeuw werden ook alle gelovigen die met Christus te maken hadden vervolgd en de dood in gejaagd.
Het zijn allemaal maar mensen.
De joden vieren sabbat, maar erkennen Jezus niet.
Allemaal mensen, mensen, mensen....

God heeft een gebod gegeven, Jezus heeft het bevestigd, Wij (gelovigen in Jezus) zijn geënt op israël (niks heidenen dus, wij zijn kinderen van God geworden).

Even op een rijtje van mijn kant:

Genesis 2:2+3
2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had. 3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.

Exodus 20:8-12
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Matteüs 5:17-22 (gaat over de wet van God, niet over de wet van mozes)
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20 Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

1 Petrus 2:10 (zijn wij vreemdelingen/niet joodse christenen en hoeven wij ons daarom niet aan de wet te houden ?)
10 Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken.

Romeinen 8:15
u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.

Jakobus 2:14+17-20+24+26
14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?
17 Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood. 18 Maar dan zegt iemand: ‘De een gelooft, de ander doet.’ Laat mij maar eens zien dat je kunt geloven zonder daden; ik zal u door mijn daden tonen dat ik geloof. 19 U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. Maar de demonen geloven dat ook, en ze sidderen.
24 U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof
26 Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is ook geloof zonder daden dood.

Openbaringen 20:12
12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden.

Nou, dat moet toch duidelijk en ernstig genoeg zijn lijkt mij.
Dan zullen er nog velen zeggen:
Maar in de bijbel staat dat gelovigen niet geoordeeld worden (romeinen 8:1+2).
Ja, dat is waar, maar hierboven heb je net ook kunnen lezen dat "gelovigen" zich aan de wet moeten proberen te houden, want een geloof zonder daden is een dood geloof.
Met andere woorden als je gelooft maar er niet naar leeft, dan geloof je dus niet, want je geloof is dan dood.
En, laat God zelf ons nu leefregels gegeven hebben waar wij naar moeten leven (de wet/tien geboden).
Er staat immers ook dat als je tot geloof komt, dan moet je breken met de zonden.
Wat zijn dan zonden?
Nou, simpel, zondigen is het niet leven naar de wet. De defenitie van zonden is dus ook weer door God zelf in de wet/tien geboden gegeven.

Als dit alles nu nog niet duidelijk genoeg is, dan weet ik het echt niet meer.

Ik hoop dat iedereen nu duidelijk wordt wat God in de bijbel gebied, en dat we daag eens gehoor aan gaan geven, en dus niet altijd maar naar mensen, tradities, kerkgeschiedenis, vroege christenen, enz... blijven luisteren.

Dit houd zelfs in dat IEDEREEN zich aan Gods wet moet houden, ook de niet gelovigen.
Iedereen die dat niet doet komt dus kennelijk niet in de hemel maar in de hel.
Klinkt heel cru, maar dat is toch echt wat er staat.
(geloof zonder daden is dood (komt niet in de hemel), mensen worden geoordeelt naar hun daden)

Met vriendelijke groet,
A. Bos
Laatst gewijzigd door Familie Bos op 30 okt 2009 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 30 okt 2009 12:00

In het NT staat nergens dat de 10 geboden voor christenen uit de heidenen gelden. Bovendien wordt nergens in het NT geeist dat christenen uit de heidenen de sabbat onderhouden.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 30 okt 2009 13:57

Cicero schreef:In het NT staat nergens dat de 10 geboden voor christenen uit de heidenen gelden. Bovendien wordt nergens in het NT geeist dat christenen uit de heidenen de sabbat onderhouden.

Is een beetje dubbelop. Het onderhouden van de sabbat is één van de tien geboden.
En inderdaad, je hoeft er niet naar te leven, maar dan moet je ook niet in de hemel willen komen.
Jakobus 2:14
14 Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden?
(niet naar de hemel dus, tja, tis maar net wat je er voor over hebt he, om gered te worden)

Exodus 20:8-12
8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.

Daar staat het, voor slaven, slavinnen, vreemdelingen van buitenaf (niet joods dus) zelfs voor de dieren geld dit gebod (het vee).
Of bestaat het vee soms ook uit joodse christenen ?

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 30 okt 2009 16:13

(het is: Openbaring. Enkelvoud. Niet: Openbaringen.)

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 30 okt 2009 18:28

Cicero schreef:Je verliest uit het oog dat heidenchristenen volgens Hand. 15 en Gal. 2 niet de Thora hoefden te volgen.

Nee, het heeft hier simpelweg niet mee te maken. Het gaat hier om christenen die leren de tien geboden te volgen en alsnog de zondag als rustdag zien. Voor ons, heidenen, is het idd:

-Geen afgoderij
-Geen ontucht
-Geen bloed

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 okt 2009 20:48

Zoals ik reeds heb aangegeven is er een hele rits bronnen uit het vroege christendom al te halen dat zondag de rustdag was.

Hieronder nog een korte en niet volledige opsomming;
Didachè (70 na Christus)
De brief van Barnabas (74 na Christus)
Ignatius van Antiochië (110 na Christus)
Justinus de Martelaar (155 na Christus)
lemens van Alexandrië (202 na Christus)
Tertullianus (203 na Christus)
Didascalia (225 na Christus)
Cyrillus van Jeruzalem (350 na Christus)
Augustinus (412 na Christus)

Ook nog de tekst uit de catechismus van de katholieke Kerk. Zoals geplaatst op di okt 27, 2009 9:30 pm; viewtopic.php?f=33&t=23593&start=45 Het betreft alinea 2168 t/m 2176. Ondanks dat die alinea's doordrengt zijn met verwijzingen naar de Bijbel (en ook concilie teksten en teksten van kerkvaders) schijn het nog niet genoeg te zijn voor een enkeling om christenen te respecteren die hun rustdag op de zondag houden. Zij claimen dat de Bijbel een plat boek is wat slechts 1 laag heeft en dat is hoe toevallig de laag die zij erin lezen. Dat er onder de oppervlakte van de Bijbel nog enkele andere lagen te vinden zijn ontgaat ze schijnbaar compleet. Een dergelijke manier van omgaan met de Bijbel vind ik vrij schokkend.

Vandaar dat ik nog even voor een laatste maal de moeite heb genomen om uit te leggen hoe christenen op de zondag gekomen zijn. Laat duidelijk zijn, als je op de zaterdag je rustdag houd is dat prima, niemand die je tegenhoud. Val je christelijke broeders en zusters er echter niet op aan dat zij hun rustdag op zondag houden. Ook zij hebben daar gegronde redenen voor. Het dient geen enkel doel om het ene weg te zetten als dwaalleer en het andere te verheffen tot 'bijbels'.

Jesaja 1
13 Houd op met die zinloze offergaven.
Ik heb een afschuw van jullie wierook;
jullie feesten, nieuwemaan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.

God begint zijn ongenoegen te uiten.

Matteüs 28
1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken.

Marcus 16
2 Op de eerste dag van de week gingen ze heel vroeg in de ochtend, vlak na zonsopgang, naar het graf. 3 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie zal voor ons de steen voor de ingang van het graf wegrollen?’ 4 Maar toen ze opkeken, zagen ze dat de steen al was weggerold; het was een heel grote steen. 5 Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk. 6 Maar hij zei tegen hen: ‘Wees niet bang. U zoekt Jezus, de man uit Nazaret die gekruisigd is. Hij is opgewekt uit de dood, hij is niet hier; kijk, dat is de plaats waar hij was neergelegd. 7 Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’
8 Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden.
9 Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven.

Johannes 20
1 Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald. 2 Ze liep snel terug naar Simon Petrus en de andere leerling, van wie Jezus veel hield, en zei: ‘Ze hebben de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze hem nu neergelegd hebben.’ 3 Petrus en de andere leerling gingen op weg naar het graf. 4 Ze liepen beiden snel, maar de andere leerling rende vooruit, sneller dan Petrus, en kwam als eerste bij het graf. 5 Hij boog zich voorover en zag de linnen doeken liggen, maar hij ging niet naar binnen. 6 Even later kwam Simon Petrus en hij ging het graf wel in. Ook hij zag de linnen doeken, 7 en hij zag dat de doek die Jezus’ gezicht bedekt had niet bij de andere doeken lag, maar apart opgerold op een andere plek. 8 Toen ging ook de andere leerling, die het eerst bij het graf gekomen was, het graf in. Hij zag het en geloofde. 9 Want ze hadden uit de Schrift nog niet begrepen dat hij uit de dood moest opstaan. 10 De leerlingen gingen terug naar huis.
11 Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, 12 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen. 13 ‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem hebben neergelegd.’ 14 Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. 15 ‘Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ 16 Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’.) 17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 18 Maria uit Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde alles wat hij tegen haar gezegd had.
19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’

De evangelie schrijvers geven nadrukkelijk aan dat Jezus Zijn opstanding op een zondag was. Dit omdat de zondag inmiddels de belangrijkste dag van de week was in het leven van de Kerk.

Handelingen 20
7 Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde.

Deze tekst geeft de apostolische traditie van de eucharistie/avondmaal op zondag aan.

1 Korintiërs 16
2 laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.

Hier wordt aangeven dat om de eerste dag van de week (de zondag) collectes te houden voor de Kerk. Dit omdat de primaire dag van christelijke verering de zondag is.

Kolossenzen 2
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

De sabbat staat slechts in de schaduw van wat geopenbaard is in Christus.

2 Tessalonicenzen 2
15 Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.

We moeten vasthouden aan de apostolische traditie, geschreven of ongeschreven. De apostolische traditie leert dat wij de zondag onderhouden (zie de teksten in de catechismus van de katholieke Kerk).

Hebreeën 4
8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust.

Ongeacht de dag van de rust, als Joshua rust was gegeven, zou God niet later van "een andere dag“ spreken, wat zondag is, de nieuwe sabbat. Zondag is de eerste dag van de week en de eerste dag van de nieuwe schepping verwezenlijk door de opstanding van Christus.

Hebreeën 7
12 Maar wanneer de aard van het priesterschap verandert, verandert onherroepelijk ook de wet.

Wanneer er een verandering is in het priesterschap, dan is er eveneens een verandering in de wet. Aangezien we een nieuwe Priester en een nieuw offer hebben hebben we ook een nieuwe dag van verering, de zondag.

Openbaring 1
10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin

Hier wordt gewezen op de hemelse eucharistie liturgie op zondag, de dag des Heren.

Matteüs 16
19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

Matteüs 18
18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn.

Wat de Kerk op aarde bind zal ook in de hemel bindend zijn. Sinds de verrijzenis is de eucharistie/avondmaal hoofdzakelijk op zondag gevierd.

Bovenstaande heb ik overigens niet zelf bedacht maar heb ik van een Engelstalige website. Mocht je het in het Engels na willen lezen; http://scripturecatholic.com/

Nogmaals, mij maakt het bijzonder weinig uit of iemand zijn rustdag op de zaterdag of zondag (of een andere dag van de week) houd. Ik vind het gescherm met dwaalleer en onbijbels echter vrij infantiel. Vandaar dat ik even vanuit de Bijbel aantoon dat een andere zienswijze ook prima met de Bijbel te onderbouwen is. De Bijbel is geen laagdrempelig boek wat zich laat lezen als een kookboek.

Ik plaats deze bijdrage overigens in twee topic aangezien het hetzelfde onderwerp betreft.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 30 okt 2009 23:35

Cicero schreef:In het NT staat nergens dat de 10 geboden voor christenen uit de heidenen gelden. Bovendien wordt nergens in het NT geeist dat christenen uit de heidenen de sabbat onderhouden.

In het NT staan heel dingen niet vermeld waaraan wij ons moeten houden. In het OT staan ook geboden waar wij ons totaal niet aan houden. De bijbel lijkt wel animal farm van Orwell. Elke zondag worden de 10 geboden van de kansel afgeroepen. is dit dan schone schijnheiligheid.
Jezus was een Jood en hield zich aan de Joodse wetten. De meeste kerkvorsers begrepen de Joodse denkwijze en levenswijze niet ten keerden zich tegen het Jodendom (Luther is daar een levendig voorbeeld van, ook Augustinus, ds Kersten, de RK kerk inclusief de paus, de PKN en vele anderen)
Nosce te ipsum

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 okt 2009 23:40

elbert schreef:Ik lees vrij veel over Constantijn (die leefde in de 3e/4e eeuw), maar van wie is het volgende citaat:

„Zij die leefden onder een oude toestand zijn tot nieuwe verwachting gekomen en houden daarom de sabbat niet meer maar nemen de dag des Heeren in acht.”

:?:

Antwoord: Ignatius van Antiochie (overleden 115 na Chr.) in zijn brief aan de Magnesiërs. Ignatius heeft waarschijnlijk de apostelen nog gekend. Vergelijkbare citaten kun je vinden bij Barnabas (brief, gedateerd tussen 120-140) en Tertullianus (ca. 160 - ca. 230). Wie leest er tegenwoordig nog de bronnen?

Eerlijkheidshalve heb ik wel eens in dergelijke bronnen zitten neuzen, maar dit citaat is me onbekend. Staat er echt 'dag des Heeren'? Niet dat ik je wantrouw hoor, maar ben wel benieuwd. Zie, de volgende verzen geven mij de indruk dat de dag des Heeren de dag des oordeels was.

Jes 13,6
Huilt gij, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van de Almachtige.

Jl 1,15
Ach, die dag! want de dag des HEEREN is nabij, en zal als een verwoesting komen van de Almachtige.

Jl 2,31
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.
De invoering van de zondag als rustdag door Constatijn was niet meer dan een bevestiging van de bestaande praktijk die al eeuwenlang onder christenen gangbaar was.

Am 5,18
Wee hen, die de dag des HEEREN begeren! Waartoe toch zal u de dag des HEEREN zijn? Hij zal duisternis wezen en geen licht.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Daarom lijkt de 'dag des Heeren' mij een nogal ongelukkige reden om op zondag te rusten nietwaar? Weet je zeker dat Ignatius van Antiochië het zo gezegd heeft?

Terug naar “[Religie] - Open forum”