Zoals ik reeds heb aangegeven is er een hele rits bronnen uit het vroege christendom al te halen dat zondag de rustdag was.
Hieronder nog een korte en niet volledige opsomming;
Didachè (70 na Christus)
De brief van Barnabas (74 na Christus)
Ignatius van Antiochië (110 na Christus)
Justinus de Martelaar (155 na Christus)
lemens van Alexandrië (202 na Christus)
Tertullianus (203 na Christus)
Didascalia (225 na Christus)
Cyrillus van Jeruzalem (350 na Christus)
Augustinus (412 na Christus)
Ook nog de tekst uit de catechismus van de katholieke Kerk. Zoals geplaatst op di okt 27, 2009 9:30 pm;
viewtopic.php?f=33&t=23593&start=45 Het betreft alinea 2168 t/m 2176. Ondanks dat die alinea's doordrengt zijn met verwijzingen naar de Bijbel (en ook concilie teksten en teksten van kerkvaders) schijn het nog niet genoeg te zijn voor een enkeling om christenen te respecteren die hun rustdag op de zondag houden. Zij claimen dat de Bijbel een plat boek is wat slechts 1 laag heeft en dat is hoe toevallig de laag die zij erin lezen. Dat er onder de oppervlakte van de Bijbel nog enkele andere lagen te vinden zijn ontgaat ze schijnbaar compleet. Een dergelijke manier van omgaan met de Bijbel vind ik vrij schokkend.
Vandaar dat ik nog even voor een laatste maal de moeite heb genomen om uit te leggen hoe christenen op de zondag gekomen zijn. Laat duidelijk zijn, als je op de zaterdag je rustdag houd is dat prima, niemand die je tegenhoud. Val je christelijke broeders en zusters er echter niet op aan dat zij hun rustdag op zondag houden. Ook zij hebben daar gegronde redenen voor. Het dient geen enkel doel om het ene weg te zetten als dwaalleer en het andere te verheffen tot 'bijbels'.
Jesaja 1
13 Houd op met die zinloze offergaven.
Ik heb een afschuw van jullie wierook;
jullie feesten, nieuwemaan en sabbat,
ik duld ze niet naast al dat wangedrag.
God begint zijn ongenoegen te uiten.
Matteüs 28
1 Na de sabbat, toen de ochtend van de eerste dag van de week gloorde, kwam Maria uit Magdala met de andere Maria naar het graf kijken.
Marcus 16
2 Op de eerste dag van de week gingen ze heel vroeg in de ochtend, vlak na zonsopgang, naar het graf. 3 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Wie zal voor ons de steen voor de ingang van het graf wegrollen?’ 4 Maar toen ze opkeken, zagen ze dat de steen al was weggerold; het was een heel grote steen. 5 Toen ze het graf binnengingen, zagen ze rechts een in het wit geklede jongeman zitten. Ze schrokken vreselijk. 6 Maar hij zei tegen hen: ‘Wees niet bang. U zoekt Jezus, de man uit Nazaret die gekruisigd is. Hij is opgewekt uit de dood, hij is niet hier; kijk, dat is de plaats waar hij was neergelegd. 7 Ga terug en zeg tegen zijn leerlingen en tegen Petrus: “Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’
8 Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden.
9 Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven.
Johannes 20
1 Vroeg op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, kwam Maria uit Magdala bij het graf. Ze zag dat de steen van de opening van het graf was weggehaald. 2 Ze liep snel terug naar Simon Petrus en de andere leerling, van wie Jezus veel hield, en zei: ‘Ze hebben de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze hem nu neergelegd hebben.’ 3 Petrus en de andere leerling gingen op weg naar het graf. 4 Ze liepen beiden snel, maar de andere leerling rende vooruit, sneller dan Petrus, en kwam als eerste bij het graf. 5 Hij boog zich voorover en zag de linnen doeken liggen, maar hij ging niet naar binnen. 6 Even later kwam Simon Petrus en hij ging het graf wel in. Ook hij zag de linnen doeken, 7 en hij zag dat de doek die Jezus’ gezicht bedekt had niet bij de andere doeken lag, maar apart opgerold op een andere plek. 8 Toen ging ook de andere leerling, die het eerst bij het graf gekomen was, het graf in. Hij zag het en geloofde. 9 Want ze hadden uit de Schrift nog niet begrepen dat hij uit de dood moest opstaan. 10 De leerlingen gingen terug naar huis.
11 Maria stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, 12 en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen. 13 ‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem hebben neergelegd.’ 14 Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was. 15 ‘Waarom huil je?’ vroeg Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ 16 Jezus zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’.) 17 ‘Houd me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 18 Maria uit Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde alles wat hij tegen haar gezegd had.
19 Op de avond van die eerste dag van de week waren de leerlingen bij elkaar; ze hadden de deuren afgesloten, omdat ze bang waren voor de Joden. Jezus kwam in hun midden staan en zei: ‘Ik wens jullie vrede!’
De evangelie schrijvers geven nadrukkelijk aan dat Jezus Zijn opstanding op een zondag was. Dit omdat de zondag inmiddels de belangrijkste dag van de week was in het leven van de Kerk.
Handelingen 20
7 Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde.
Deze tekst geeft de apostolische traditie van de eucharistie/avondmaal op zondag aan.
1 Korintiërs 16
2 laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld.
Hier wordt aangeven dat om de eerste dag van de week (de zondag) collectes te houden voor de Kerk. Dit omdat de primaire dag van christelijke verering de zondag is.
Kolossenzen 2
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.
De sabbat staat slechts in de schaduw van wat geopenbaard is in Christus.
2 Tessalonicenzen 2
15 Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.
We moeten vasthouden aan de apostolische traditie, geschreven of ongeschreven. De apostolische traditie leert dat wij de zondag onderhouden (zie de teksten in de catechismus van de katholieke Kerk).
Hebreeën 4
8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust.
Ongeacht de dag van de rust, als Joshua rust was gegeven, zou God niet later van "een andere dag“ spreken, wat zondag is, de nieuwe sabbat. Zondag is de eerste dag van de week en de eerste dag van de nieuwe schepping verwezenlijk door de opstanding van Christus.
Hebreeën 7
12 Maar wanneer de aard van het priesterschap verandert, verandert onherroepelijk ook de wet.
Wanneer er een verandering is in het priesterschap, dan is er eveneens een verandering in de wet. Aangezien we een nieuwe Priester en een nieuw offer hebben hebben we ook een nieuwe dag van verering, de zondag.
Openbaring 1
10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin
Hier wordt gewezen op de hemelse eucharistie liturgie op zondag, de dag des Heren.
Matteüs 16
19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’
Matteüs 18
18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn.
Wat de Kerk op aarde bind zal ook in de hemel bindend zijn. Sinds de verrijzenis is de eucharistie/avondmaal hoofdzakelijk op zondag gevierd.
Bovenstaande heb ik overigens niet zelf bedacht maar heb ik van een Engelstalige website. Mocht je het in het Engels na willen lezen;
http://scripturecatholic.com/Nogmaals, mij maakt het bijzonder weinig uit of iemand zijn rustdag op de zaterdag of zondag (of een andere dag van de week) houd. Ik vind het gescherm met dwaalleer en onbijbels echter vrij infantiel. Vandaar dat ik even vanuit de Bijbel aantoon dat een andere zienswijze ook prima met de Bijbel te onderbouwen is. De Bijbel is geen laagdrempelig boek wat zich laat lezen als een kookboek.
Ik plaats deze bijdrage overigens in twee topic aangezien het hetzelfde onderwerp betreft.