Om even verder te borduren op dit onderwerp;
Hoe gaan jullie (als in protestanten) om met de wetenschap dat je een (ernstige) zonde hebt begaan?
Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Dat neemt niet weg dat ook in de Bijbel staat dat de sterren uit de hemel zullen vallen en de maan als bloed wordt. Kijk maar bij de rede der laatste dingen, die Jezus uitsprak (Matth. 25, Marcus 13, Lucas 21)
Ik weet op Wie ik mijn vertrouwen mag stellen. Maar desalniettemin komt helaas de voorspelling uit van een predikant, dat die angst voor het Oordeel als een duveltje(!!) in mijn gedachten zou blijven haken. Af en toe bespringt het me weer.
Daarom moeten leerkrachten en voorgangers zich realiseren dat ze een zeer grote verantwoordelijkheid hebben.
Faramir schreef:Om even verder te borduren op dit onderwerp;
Hoe gaan jullie (als in protestanten) om met de wetenschap dat je een (ernstige) zonde hebt begaan?
Spons schreef:wat is dan de definiitie van Ernstige Zonden, dat zel per persoon verschillen toch !
Riska schreef:als het zo gemakkelijk was...
maar met een beetje zelfkennis weet je gewoon dat je met al je lek en gebrek niet voldoet aan wat een christen zou moeten zijn.
Riska schreef:Mortlach schreef:Ik vraag me af of dat vertrouwen opgewassen is tegen de angsten waar een kind op die leeftijd mee te maken kan krijgen.
Ja, zo lang het evenwicht maar niet verstoord is. En met evenwicht bedoel ik dit: dat er angst kan zijn voor ik-weet-niet-wat allemaal, als dat maar geen religieuze angst is.
In sommige kerken - en scholen helaas - wordt de nadruk veel te veel - of bijna alleen - gelegd op de straffende, wrekende Gerechtigheid en wordt nauwelijks aandacht geschonken aan het verlossingswerk van Christus.
Als ik jonge mensen (twintigers) hoor zeggen dat zij verdoemd voor Zijn aangezicht liggen en 'och mocht het toch eens gebeuren dat...' dan is mijn stellige overtuiging dat predikers tekort zijn geschoten. Dat er veel te veel de nadruk is gelegd op ellende en nauwelijks op heil, verlossing en dus dankbaarheid.
Een predikant (PKN-Gereformeerd) zei het kortgeleden zo als opening van een classisvergadering (groep kerken uit één regio) n.a.v. zondag 1 van de HC:
Deze geloofsbelijdenis uit zondag 1 is het fundament van de kerk, van de PKN. Het is een vloer waar niet doorheen gezakt kan worden. God is getrouw, wat er ook gebeurt. Waar Hij mij vasthoudt kan ik mijzelf niet kwijtraken. Het is alles wat nodig is om te weten. De drieslag is: ellende, verlossing, dankbaarheid, maar de verlossing komt voorop, verlossing uit ellende tot een leven van dankbaarheid. Wij zijn geroepen om te leven. Je mag er 'één van Christus' zijn
Dat is mij uit het hart gegrepen. En dan komt ook die angst niet om de hoek kijken. Je brengt een kind geen verhalen bij over hel en verdoemenis, maar over geborgenheid in Christus.
(en wat dat tijdsbestek betreft: het was in het jaar 1951/1952 dat ik in de vijfde klas - nu groep 7 - zat... )
pannenkoek schreef:Jij begrijpt niet dat wij dit aan de duivel toeschrijven, maar dat was wel degelijk onze ervaring. Als jij lange tijd wordt gekweld door een stem die vnl 's nachts tegen je zegt dat je moet vloeken, schelden of mensen in elkaar moet slaan of vermoorden. Van wie kan deze stem dan zijn? Het bleef niet bij één keer. Hij heeft hier 2 wk last van gehad. OVerdag was er voldoende afleiding, maar hij zag er tegenop om naar bed te gaan. Want dan kwam die stem weer. Na een aantal keer indringend gebeden te hebben met hem is die stem verdwenen. Toeval?? Nee zeker niet. Dit zien wij echt als een wonder.
Mortlach schreef:pannenkoek schreef:Jij begrijpt niet dat wij dit aan de duivel toeschrijven, maar dat was wel degelijk onze ervaring. Als jij lange tijd wordt gekweld door een stem die vnl 's nachts tegen je zegt dat je moet vloeken, schelden of mensen in elkaar moet slaan of vermoorden. Van wie kan deze stem dan zijn? Het bleef niet bij één keer. Hij heeft hier 2 wk last van gehad. OVerdag was er voldoende afleiding, maar hij zag er tegenop om naar bed te gaan. Want dan kwam die stem weer. Na een aantal keer indringend gebeden te hebben met hem is die stem verdwenen. Toeval?? Nee zeker niet. Dit zien wij echt als een wonder.
Ik wil niet afdoen aan jullie ervaring, ik kan alleen neerschrijven wat het stukje bij mij losmaakt. Bij dit soort dingen moet ik altijd denken aan van die gevallen waar je wel eens over leest, dat de ouders van een kind wat een acute maagperforatie heeft gaan zitten bidden ipv naar het ziekenhuis te gaan, want "die ziekte komt van de duivel", waarbij het kind uiteraard overlijdt. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat op jullie van toepassing is; het is gewoon wat in me opkomt elke keer als ik zoiets lees.
Je stelt een vraag: van wie kan die stem zijn? Van het onderbewuste van je zoon, en niet van een externe slechte entiteit. Ik vergeet steeds of het nou het Id of het Ego is. Hebben we niet allemaal wel zoiets, zij het in mindere mate? Ik in ieder geval wel; en ook voornamelijk 's nachts. Van die impulsen die echt totaal ongepast zijn, waar je natuurlijk niet op ingaat. Het komt op mij over alsof het gebed een soort "bezwering" was die hielp, omdat je zoontje geloofde dat het zou helpen. (Magie is echt zo moeilijk niet, en komt in vele vormen.)
Het is een feit dat geestesziektes tijden lang werden gezien als duivelse bezetenheid, en dat de patienten de meest vreselijke dingen werden aangedaan om die duivels uit te drijven. Ik geloof dat het moderne beeld dat we hebben sinds Freud en Jung toch beter klopt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten