Scheppingsmodel op eigen merites.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jammie
Mineur
Mineur

Re: Scheppingsmodel op eigen merites.

Berichtdoor Jammie » 24 okt 2009 23:52

martien schreef:Je gaat geen weegbrug voor vrachtwagens gebruiken als je diamanten wil wegen of een diamantweger om vrachtwagens te wegen. Dat heeft NUL te maken met zoiets als een "paradigma", een beetje een stopwoordje van je.

Nee martien, ik denk niet dat dat een goede vergelijking is. Want weegbruggen, vrachtwagens en diamanten zijn het heden. Dateringsmethoden spreken over het verleden. Dat is het verschil.

martien schreef:Je kiest DIE methode die t beste past bij wat je wil meten.

Er zijn verschillende radioactieve methodes om gesteenten te meten. In de link van Hettys zie je duidelijk dat er meer zijn. Maar ze worden selectief toegepast met wat het beste UITKOMT.

martien schreef:Wil je nou serieus beweren dat het opportunisme is dat er gekozen wordt voor de meest geeigende dateringsmethode voor het betreffende monster?

Dat wil ik beweren ja, tenzij je mij aantoont dat alle dateringsmethoden op een gesteente dezelfde ouderdom geven. Dat deden ze niet in mijn tabel, jij moet het tegenovergestelde laten zien vanuit een tabel. Jij beweerde namelijk zonder enig bewijs dat de dateringsmethoden met elkaar in overeenstemming stonden. RATE heeft juist aangetoond dat het niet zo is.

martien schreef:Je stelt voor dat alle methodes dezelfde uitkomsten MOETEN geven? Dus we gaan vulkanische rots dateren met de C14 methode? Of botten van humanoids met de uranium lood datering?

Rookgordijn 1: Ik heb DUIDELIJK gezegd dat ik C14 niet bedoelde want die kun je niet op gesteente toepassen. En ik heb DUIDELIJK gezegd dat je botten niet met de U-PB-datering kan toepassen. Vandaag op het congres gehoord er zijn verschillende methoden die je op GESTEENTEN kunt toepassen. DUS get real Martien (om jou woorden maar te gebruiken)

martien schreef:Opportuun is een leeftijd koppelen aan ene hoeveelheid helium in een kristal zonder dat je ook maar enige notie hebt van welke invloeden het uitlekken van helium bepalen. Ook de geschiedenis van dat kristal op DIE vindplaats (het gaat slechts om 1 vindplaats) is onbekend. Wat hier gebeurt is een volstrekt onwetenschappelijke speculatie over leeftijd en helium content. Gezien de achtergrond van de onderzoekers is die datering opportuun.

Niet onwetenschappelijk, het is uitgevoerd door een erkend lab in de USA. Op seculiere conferenties is het gepresenteerd, het is zelfs in seculiere tijdschriften erkend als probleem voor de evolutionisten (wist ik niet maar hoorde ik vandaag), ik ga even achterhalen welke tijdschriften. Dus nu moet je niet ineens aankomen met het is onwetenschappelijk, want het is onwetenschappelijk en onsportief om te beweren dat als je creationist bent geen wetenschap kan bedrijven. Alleen evolutionisten zouden dat kunnen :D. Maar het past niet in jou straatje dat is een ander probleem. Scheermes stelde de vraag (een terechte vraag) waarom helium dan boven de andere methodes moet verheven worden. Ik zei toen dat dit inderdaad een vraag was, maar jij moet me nog aantonen dat die andere methoden werkelijk betrouwbaar zijn en in overeenstemming met elkaar anders blijven we in een cirkel hangen. Het onderzoek naar de hitte, wat een probleem kan zijn (het is zowieso een probleem als het niet opgelost is), wordt onderzoek naar gedaan. Maar in overeenstemming zijn de methodes in ieder geval niet. Zie mijn tabel enkele pagina's geleden. We zijn trouwens nog niet veel verder gekomen dan toen. Het verschil bij sommige is extreem groot bij de extreemste zit 3,0 miljard jaar. Heb je enig idee hoeveel tijd dat is? Ik kan me het niet voorstellen.

martien schreef:Stel, dat je iets wil kunnne zeggen over de leeftijd van een kristal en de hoeveelheid helium. Wat je dan dient te doen is die 'dateringsmethode" wetenschappelijk te onderbouwen, rekenmodellemn maken die de verhouding helium/leeftijd weergeven, de externe factoren in kaart brengen, ijkmethodes beschrijven. Als je die beschrijving van de methode hebt, ga je een peer review aan met collega's. Als DAT allemaal gedaan is heb je iets wat enige waarde kan hebben.

In het geval van helium is dat allemaal gedaan Martien. Koop het RATE results boek en je droom wordt werkelijkheid. Ook is het zoals ik zojuist zei een erkend probleem in de seculiere wereld.

martien schreef:In het geval van het helium is dat allemaal NIET gedaan. Daarnaast zullen een hoop wetenschappers aan je vragen waarom je in vredesnaam een "dateringsmethode" wil introduceren die zozeer afhankelijk is van externe factoren (druk, temperatuur, samenstelling omgeving) terwijl er veel betere methodes zijn die hele hoge nauwkeurigheden geven.

Als je een methode kiest die toevallig in je straatje past dan wel. :) Maar goed je moet me nog aantonen dat diverse methoden die je op gesteenten toe kan passen in overeenstemming zijn. Daar wacht ik al een maand op.

martien schreef:Maar goed, als je per se een "dateringsmethode" wil baseren op de hoeveelheid helium, zul je dus een sluitend mathematisch model van die methode moeten hebben. Het kan zijn dat je afwijkingen vindt met de bestaande methodes. Die leiden er dan toe dat je gaat onderzoeken waarom je uitkomsten afwijken van de bestaande methodes. ALS je dan, en alleen DAN hebt uitgesloten dat het uiterlijke omstandigheden zijn, maar een intrinsieke afwijking, zou er es een wetenschappelijke paper aan gewijd kunnen worden. Maar dat gebeurt allemaal NIET. We hebben een afwijking, DUS we roepen in creakoor "de aarde is jong".

Dat is gebeurd. RATE heeft een congres gehouden en alles gepresenteerd, ze hebben het voorgelegd aan een wetenschappelijk blad (hoorde ik dus vandaag, wist ik niet) en die heeft het probleem erkend. Ik hoop de cd's van het congres nog een keer te bemachtigen, dat is namelijk waardevol. Ik roep niet in creakoor de aarde is jong, want er zijn nog veel meer zaken die opgelost moeten worden. Helium alleen is niet genoeg, ik ga dat zeker niet ontkennen, ik wil daar ook absoluut over nadenken en gaan we serieus met elkaar om moet het lukken om een vruchtbare discussie te houden. Jammer dat jullie er vandaag niet waren, het zou leuk zijn om gezichten te zien met wie je spreekt. Ik was een tijdje geleden op het VKblog en sprak ik met veel ongelovigen, het leuke was veel waren er op de conferentie.

martien schreef:In de geschiedenis van de wetenschap is het vaker voorgekomen dat 1 enkele proefneming/experiment dat afweek van de verwachte uitkomsten, aanleiding was voor een totaal nieuw wetenschappelijk inzicht (nieuw paradigma). Het experimnet van Michaelson om de lichtsnelheid te meten en het foto elektrisch effect waren aanleiding voor Einstein om een revolutionaire theorie op te stellen.

Een nieuw wetenschappelijk inzicht is niet gelijk een nieuw paradigma maar is een model binnen een paradigma. Ik begrijp je stukje wel en het kan zo zijn, maar ik wil niet beweren dat dit met heliumdiffusie het geval zou zijn. Maar het is een punt voor het jonge-aarde-creationisme, het is waargenomen, getest in het laboratorium, besproken in wetenschappelijke vakbladen. Hiermee wil ik dan ook niet beweren dat het gelijk de hele radiometrie op zijn kop gooit want daar komt echt meer bij kijken. Zal dat zeker niet ontkennen.

martien schreef:MAAAARRRRRRRR.... Daarbij was het experiment ZELF niet omstreden en was er voor gezorgd dat alle praktische randvoorwaarden waren "afgedekt". Voor de kwestie van het helium is dat allerminst het geval, zie de discussie daarover. Dat was ook precies de kritiek van de official van de ASA, die bezorgd was over de wijze van rapportage door het ICR.

Tjah...als de uitkomsten je niet aanstaan is het eerste wat je doet de persoon, rapportage of organisatie in twijfel trekken. En je weet dat twijfel een slechte raadgever is. Dus als ASA bezorgd is betekent het niet zo dat ASA bezorgd hoeft te zijn.

martien schreef:Dus VOORDAT men iets roept over de leeftijd van de aarde zou allereerst het experiment/waarneming ZELF "undisputed" moeten zijn. En dat is het allerminst. Een omstandigheid zoals wanneer er bij de vorming van Zircoon veel helium van nature aanwezig zijn kan de rekenpartij totaal onrealistisch maken.

Tjah hoe test je dat. Met de radiometrie ga je er van uit dat de verhouding 100% moeder element en 0% dochterelement was. Wanneer een creationist zegt dat het ook 40% en 60% kan zijn krijgt hij kritiek wat niet van de lucht is en wordt gelijk bestempelt met onwetenschappelijk en vergeleken met het UFO-level. Maar jij beweert dat het bij helium wel het geval is geweest. Waarom behandel je de ene anders dan de andere? Daar moet wetenschappelijk een reden voor zijn. Zo niet zijn we snel klaar want dan is mijn argument ook makkelijk. Ouderdom van de kristallen? O, die is gewoon meegeschapen door God. Adam schiep God ook in een volwassen stadium dus de kristallen ook. :) Maar martien je voelt wel aan dat zo'n argument de wetenschappelijke discussie gelijk afkapt. Dat wil ik niet doen. Ik erken de problemen die je op je hals haalt om 500 miljoen jaar verval in te passen in een model van 4.000 tot 15.000 jaar. Maar misschien is daar nog wat voor te zeggen. Ik ben benieuwd naar je vergelijking van verschillende dateringsmethoden die laten zien dat ze met elkaar in overeenstemming zijn.

Zo gaat het fijn Martien. Probeer vriendelijk te blijven al ben je het niet met me eens. :) dat probeer ik ook te doen :)
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 24 okt 2009 23:55

@ Mortlach,

Door de eerst wat ongemakkelijke discussie met Martien ben ik niet aan jou interessante bijdrage toegekomen. Maar ik zie dat het al laat is dus ik laat het even afweten. Bedankt voor je uitleg, en ik kom er nog op terug :) If you don't care :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2009 10:28

Prima hoor, neem je tijd.

Alvast nog een opmerking van mij. Kijk, wat mij een beetje steekt is dat je één tabelletje gebruikt waarin de getallen niet zouden kloppen om een complete methode omver te werpen. Maar wat doe je met die duizenden zo niet honderdduizenden tabellen waarin de getallen wél kloppen? Negeer je die gewoon? Je zult moeten toegeven dat op een gegeven moment de opmerking "dan zal er in die tabel van jou wel wat fout gegaan zijn" een geldige gedachte wordt.

Wetenschap is mensenwerk, ook daar worden wel eens fouten gemaakt. Creationisten focussen exclusief op die fouten omdat hen dat goed uitkomt, maar proberen meetfouten vervolgens af te doen als systeemfouten, en dat is niet correct. Maar goed, wetenschappers zijn nog veel erger als het op het focussen op fouten aankomt. Die willen namelijk weten waar het fout gegaan is.

Alle thema's waar creationisten zo op hameren: startverhouding moeder-dochterelementen, halfwaardetijd, puurheid van het monster, etc, etc, worden door de wetenschappers erkent en zijn door hen getest en opgelost. Wetenschap draait om zorgvuldigheid, en alle onzorgvuldigheden worden er door peer-review uitgehaald. Het is zo jammer dat creationisten gewoon doen alsof oprechte wetenschappers alles maar uit hun dikke duim zuigen en de hele kluit lopen te belazeren.

Wetenschappelijke doorbraken volgen meestal niet op een "Eureka!", maar op een "Hmm, dat is vreemd..."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 25 okt 2009 12:50

Mortlach schreef: Wetenschappelijke doorbraken volgen meestal niet op een "Eureka!", maar op een "Hmm, dat is vreemd..."

:) :) :)

Die had ik al es eerder gelezen. Great!

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 25 okt 2009 13:24

jammie schreef:Zo gaat het fijn Martien. Probeer vriendelijk te blijven al ben je het niet met me eens.

Oei... Nou moet ik gaan uitkijken. Als je vriendelijk begint te worden of mij vriendelijk vindt is dat een MAJURE ALARM.

Ik voel me veel beter als je me een "fanatieke chagarijnige "atheïst" vind. Dan zit ik n.l. waarschijnlijk op t goede spoor.

Ik heb helemaal geen behoefte aan een beleefde uitwisseling van standpunten met je. Ik zal je uitleggen waarom. Een idee "where I am coming from" kun je vinden in de motivatie waarom Dawkins geen discussies voert met creationisten.

Je geeft herhaaldelijk aan geen kennis van zake te hebben. Je zegt dat zelf door op te merken 'dat je geen natuurkunige bent", of gewoon door een tol te vergelijken met een sterrestelsel.
Maar je vindt het prima om alle mogelijke "argumenten" te bezigen, zogenaamde discussies te voeren en tegen mensen te zeggen "argumenten, please". Of "lees dat of dat nog es goed door".
Ik noem de wetenschappelijke methode en je geeft een eigen versje daarvan, dat nul te maken heeft met waar t hier over gaat.
Ik verwijs naar wiki maar dat is dan teveel moeite.

Je slalomt tussen het ontkennen van historisch perspectief en bewijzen voor een jonge aarde.

Maar als je ergens een creationistisch "argument" ziet is dat onmiddellijk "een goed argument" terwijl je dus niet de kennis hebt om daar iets zinnigs over te zeggen.

Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte om hier een verhandeling te gaan houden over de wetenschappelijke methode als iemand van tevoren al zozeer totaal en volledig meent te weten hoe t zit en niet van plan is zich te informeren. Nee, we plukken iets uit een foldertje en dat is dan opeens "een probleem", terwijl je niet eens ziet waar t probleem nou precies over gaat.

Kijk, met Kirdneh is het zwaar discussieren en doorgaans vind ik zn posts bepaald onaangenaam. Maar, het gaat meestal wel over de inhoud en laat zich daar op aanspreken. Dat dwingt mij om studie te doen, de gebruikte argumenten te achterhalen en ontleden, zelf vinden wat ik daar dan tegenin kan brengen etc. Ik heb een hoop bijgeleerd over biologie en genetica in die discussie.

Maar hier gaat t, sorry hoor, nergens over. T soort geneuzel als zou de keuze van de dateringsmethode ingegeven zijn door de overtuiging dat de aarde ouder moet zijn dan 6000 jaar is te ridicuul voor woorden. Het getuigt vooral van een soort achterdocht en paranoide idee over wetenschap in t algemeen en wetenschappers in t bijzonder die me behoorlijk stoort. Je zegt zelf dat je er de ballen verstand van hebt maar wel meen je dat alle wetenschappers allemaal JOUW geloof zitten aan te vallen.

Ik heb geen behoefte aan vriendelijkheid of beleefdheid. Iemand die de wetenschappelijke community integraal verdenkt van complotten en zelfs het vervalsen van onderzoeksresultaten krijgt van mij geen respect.

Ik zei al eerder, kijk es naar de publicaties van het ICR. Die gaan ALLEMAAL over zogenaamde issues die een jonge aarde zouden bewijzen of daar argumenten voor geven. Hoe kan dat nou een wetenschappelijk instituut zijn? Hoe kan dat nou ook maar enigzinds neutraal zijn? Dan is het toch het ICR dat publicaties die een oude aarde bewijzen achterhoudt?
Spiegelen? ALLE wetenschappers buiten het ICR willen allemaal een oude aarde bewijzen omdat dat hun "paradigma" zou zijn? WE hebben het hier niet over theoretische natuurkunde maar over simpele dingen als dateringsmethodes.

Waarom toch is de correlatiecoefficient tussen weinig kennis van zake en het hebben van creationistische overtuigingen toch steeds zo hoog?

Jammie, ik ben een "fanatieke chagarijnige atheïst". (Hoewel ik van dat "atheist" nog niet zo zeker ben).

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 okt 2009 20:36

Laat creationisten nu es aantonen dat de gemiddelde snelheid van draaiende sterrenstelsels niet gelijk is. Geef bewijs! Laat creationisten nu es aantonen dat er geen nieuwe sterren kunnen ontstaan. Laat creationisten nu es aantonen alle sterrenstelsels pas 6000 jaar bestaan. laat creationisten nu es aantonen dat dateringstechnieken ondeugdelijk zijn. Altijd is de wetenschap zich aan het verdedigen. Ook en ZELFS in dit topic weer. \\
Wat een gezeur zeg.

laat creationisten eindelijk iets omonstotelijk aantonen!
Nou, sorry. Ik was vandaag, het is tenslotte zondag en mijn familie is me lief, met mijn familie aan de koffie. We hadden het over toekomstverwachtingen.
In de toekomst bestaan er geen bergen meer, en ook geen zee. (zo verkondigde mijn crea zus.) (want dat staat blijkbaar in de bijbel)
Dezelfde zus is het boek van Ben Hobrink aan het promoten. (die is zó goed). :-&

HOE krijg je het voor elkaar om én allerlei wonderen bij elkaar te verzamelen én tevens Ben Hobrink erbij te slepen voor de wetenschappelijke verklaring van alle geologische hedendaagse kenmerken? Als alles een wonder is. Waarom dan nog de wetenschap erbij te slepen?

Excuses. ik ga de confrontatie binnen de familie niet of nauwelijks aan.

Maar ja. ik dacht: In deze topic kunnen creationisten eindelijk bewijzen dat ze gelijk hebben. . Helaas pindakaas. Jammie moet in zijn uppie opnemen tegen de hele evo scene op dit forum. .

De rest is plotseling verdwenen of verschijnt plotsklaps wanneer het uikomt.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 okt 2009 22:47

hettys schreef:In de toekomst bestaan er geen bergen meer, en ook geen zee. (zo verkondigde mijn crea zus.) (want dat staat blijkbaar in de bijbel)

Computers en auto's bestaan dan ook niet meer, want die komen niet in de Bijbel voor.

Dezelfde zus is het boek van Ben Hobrink aan het promoten. (die is zó goed). :-&

Oeioei, zo erg? Ik voel met je mee. Lijkt me erg lastig omdat je je familie tenslotte niet tot op het bot kunt beledigen (nou ja, kán wel, maar is niet echt wenselijk).

HOE krijg je het voor elkaar om én allerlei wonderen bij elkaar te verzamelen én tevens Ben Hobrink erbij te slepen voor de wetenschappelijke verklaring van alle geologische hedendaagse kenmerken? Als alles een wonder is. Waarom dan nog de wetenschap erbij te slepen?

Ik lees voor een humoristische kijk op zaken vaak Terry Pratchet, zie ook mijn onderschrift. Het niveau van Hobrinks geologie is trouwens om te huilen zo prutserig; van mensen die verstand hebben van geschiedenis en de spijswetten hoorde ik dat dat deel van het boek niet veel beter is. Hobrink: met zulke vrienden heeft de creationist geen vijanden meer nodig.

Excuses. ik ga de confrontatie binnen de familie niet of nauwelijks aan.

Dat kan ik me voorstellen. Veel tandafdrukken in je tong zeker?

Maar ja. ik dacht: In deze topic kunnen creationisten eindelijk bewijzen dat ze gelijk hebben. . Helaas pindakaas. Jammie moet in zijn uppie opnemen tegen de hele evo scene op dit forum. .

Ere wie ere toekomt, Jammie doet op zijn minst nog zijn best om met een positief verhaal te komen. De rest lijkt alleen maar wetenschap te willen bashen, en dat gaat zo lastig als het eigen stokpaardje onder de loep genomen wordt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 26 okt 2009 07:46

@ Martien,

Dit betoog van jou is voor niets getypt. Ga ff op mijn argumenten in over heliumdiffusie. En als ik je een chagarijnige atheïst noem betekent dat niet dat je op de goede weg zit maar dan betekent het dat je jezelf aangevallen voelt en maar gaat "katten" op alles wat er maar in de buurt komt, dat is ook wat Dawkins doet :) Jij hebt argumenten aangehaald maar ik heb ze allemaal weerlegd. De creationisten hebben aangetoond dat de verschillende dateringsmethoden die je op gesteenten kunt toepassen niet in overeenstemming zijn. Jij beweert hoog en laag dat dit wel zo is. TOON ME DAT DAN. Verder heeft de Creationist Humphrey's een argument geponeerd over de sterren, ik heb daar niet zo veel verstand van maar wil daar best over discussiëren. Er staan over dat argument nog vragen open :) Die je nog niet beantwoord hebt. Hoog van de toren blazen, maar gaat het om de inhoud dan afhaken. Ik ga aan het werk.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 26 okt 2009 12:04

Hoog van de toren blazen, maar gaat het om de inhoud dan afhaken. Ik ga aan het werk.

Great!

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 26 okt 2009 12:30

martien schreef:Great!

:) :) :) Nog greater :) :) :) :)

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 26 okt 2009 12:43

hettys schreef:Laat creationisten nu es aantonen dat de gemiddelde snelheid van draaiende sterrenstelsels niet gelijk is. Geef bewijs! Laat creationisten nu es aantonen dat er geen nieuwe sterren kunnen ontstaan. Laat creationisten nu es aantonen alle sterrenstelsels pas 6000 jaar bestaan. laat creationisten nu es aantonen dat dateringstechnieken ondeugdelijk zijn.

Het niet in overeenstemming zijn van dateringsmethoden heeft RATE laten zien. Dat is niet conform met wat jullie beweren, dus dienen jullie aan te tonen dat het niet zo is. Zo zit dat ook met de gemiddelde snelheid van sterrenstelsels. Creationisten zeggen; ik nog niet dat die niet gelijk zijn. Jullie beweren van wel. Als ze wel gelijk zijn valt het hele argument. We zijn pas net begonnen in de discussie, hoe kan ik in een keer alles behandelen. Maar Hettys is begrijp je punt, de rollen waren een beetje omgekeerd, maar de vragen lagen bij jullie. Als je iets zegt moet je dat onderbouwen. Zijn de dateringsmethoden WEL in overeenstemming toon me dat. Zijn de snelheden van draaiende sterrenstelsels WEL gelijk toon me dat.
Wat een gezeur zeg.

Nou, sorry. Ik was vandaag, het is tenslotte zondag en mijn familie is me lief, met mijn familie aan de koffie. We hadden het over toekomstverwachtingen. In de toekomst bestaan er geen bergen meer, en ook geen zee. (zo verkondigde mijn crea zus.) (want dat staat blijkbaar in de bijbel). Dezelfde zus is het boek van Ben Hobrink aan het promoten. (die is zó goed). :-& HOE krijg je het voor elkaar om én allerlei wonderen bij elkaar te verzamelen én tevens Ben Hobrink erbij te slepen voor de wetenschappelijke verklaring van alle geologische hedendaagse kenmerken? Als alles een wonder is. Waarom dan nog de wetenschap erbij te slepen?

Nu denk ik waarschijnlijk niet hetzelfde als je crea-zus, maar ik denk wel dat het beter is confrontatie te voorkomen :) Wetenschap heeft een belangrijk aandeel in deze wereld. ik val ook de wetenschap niet aan, ik val het evolutieparadigma aan, nu begrijp ik wel dat aanvallen makkelijker is dan een eigen "model" op te bouwen. Dat eerste (geef ik toe) doen creationisten meer dan het tweede, maar het tij lijkt een beetje te keren. Daarom is dit topic van belang, maar we zien wel dat na 30 pagina's het een welles nietes spelletje wordt. Ik maak de gangbare wetenschap niet verdacht als het gaat om het heden maar als het gaat om het verleden. Van mij mag de wetenschap blijven, maar wel eerlijk naar de feiten blijven kijken. Nu zijn we daar mee bezig gegaan. Heliumdiffusie, RATE, maar er zijn vragen overgebleven van beide kanten. Ik denk dat ik mijn vraag beantwoord heb (over RATE althans) al kwam ik niet met een oplossing en dat ik de vraag van het sterrenstelsel nog verder moet beantwoorden.

Nou is het moeilijk iets over het verleden te bewijzen. Maar al zou je het heden gebruiken als sleutel voor het verleden, dan nog denk ik dat mijn paradigma beter klopt over een tijdschaal van een jonge aarde. Maar goed, we schieten niet op zo want we hebben slechts 0,0000001% van het paradigma gehad en we zitten nu al aan de 30 pagina's :o Ik voel me niet beroerd hoor als ik het alleen moet opnemen, maar het vergt wel enige tijd.

Dat lijkt er wel op, maar misschien lezen ze stilletjes mee :-({|=

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 26 okt 2009 12:59

Mortlach schreef:Prima hoor, neem je tijd.

Ik ga zo weer aan het werk maar wil even op dit berichtje reageren alvorens ik dat ga doen. Ik zal de tijd er voor nemen, morgen zal ik je vorige reacties proberen te beantwoorden.

Mortlach schreef:Alvast nog een opmerking van mij. Kijk, wat mij een beetje steekt is dat je één tabelletje gebruikt waarin de getallen niet zouden kloppen om een complete methode omver te werpen.

Ik hoop niet dat ik dat zo gezegd heb. Martien zei de methoden zijn met elkaar in overeenstemming. Ik zei o jah? deze tabel toont wat anders, toen liet ik mijn tabel zien. Nu heb ik niet beweerd (hoop ik niet) dat een tabel de hele methode omver werpt.

Mortlach schreef:Maar wat doe je met die duizenden zo niet honderdduizenden tabellen waarin de getallen wél kloppen? Negeer je die gewoon? Je zult moeten toegeven dat op een gegeven moment de opmerking "dan zal er in die tabel van jou wel wat fout gegaan zijn" een geldige gedachte wordt.

Maar Mortlach, wat ik dan niet begrijp is dat ik die tabel nog niet gezien heb. Als er duizenden tabellen zijn waar de methoden WEL met elkaar in overeenstemming zijn, waarom is het dan een grote moeite om die tabellen te tonen. Ik heb er nog steeds geen gezien, ik negeer dus niets en daarom blijf ik erop hameren dat ik zo'n tabel wil zien. Als ik iets negeerde zou ik daar niet op blijven hameren.

Mortlach schreef:Wetenschap is mensenwerk, ook daar worden wel eens fouten gemaakt. Creationisten focussen exclusief op die fouten omdat hen dat goed uitkomt, maar proberen meetfouten vervolgens af te doen als systeemfouten, en dat is niet correct. Maar goed, wetenschappers zijn nog veel erger als het op het focussen op fouten aankomt. Die willen namelijk weten waar het fout gegaan is.

Duidelijk is wetenschap mensenwerk. Zijn dat meetfouten, als over de hele wereld blijkt (dat is nog niet het geval) dat de dateringsmethoden niet met elkaar in overeenstemming zijn is het een systeemfout. Nu is dat zoals ik zei niet met een tabelletje af te doen, maar het vormt het begin. Ik ben daarom benieuwd heeft RATE het correct. Zo ja, hou ik op. Zo nee, toon me een tegentabel.

Mortlach schreef:Alle thema's waar creationisten zo op hameren: startverhouding moeder-dochterelementen, halfwaardetijd, puurheid van het monster, etc, etc, worden door de wetenschappers erkent en zijn door hen getest en opgelost.

1. Startverhouding is duidelijk een aanname.
2. Halfwaardetijd. Je gaat uit van een model dat werkt op het heden, maar hier zeg ik niets van, als je dat niet doet is wetenschap niet mogelijk.
3. Puurheid van het monster: Ik vertrouw de gangbare wetenschap dat ze het monster goed en volgens een onbevooroordeelde wetenschappelijke manier doen, lijkt me niet zo makkelijk.
4. Gesloten systeem, is een aanname.

Deze dingen worden door de wetenschap erkent, maar of ze het opgelost hebben weet ik niet zozeer.

Mortlach schreef:Wetenschap draait om zorgvuldigheid, en alle onzorgvuldigheden worden er door peer-review uitgehaald. Het is zo jammer dat creationisten gewoon doen alsof oprechte wetenschappers alles maar uit hun dikke duim zuigen en de hele kluit lopen te belazeren.

Ik hoop niet dat ik zo overgekomen ben bij jou Mortlach, anders oprechte excuses. Wetenschappers doen goed werk, maar werken vanuit een paradigma. Zo'n paradigma ziet gegevens anders dan een ander paradigma. Dat is volkomen logisch. Dus uit de duim zuigen lijkt me niet, maar inpassen binnen het paradigma. Peer-review binnen eigen paradigma is niet altijd zo betrouwbaar. Je zou moeten laten reviewen door het andere paradigma.

Mortlach schreef:Wetenschappelijke doorbraken volgen meestal niet op een "Eureka!", maar op een "Hmm, dat is vreemd..."

Dan zal heliumdiffusie vast een doorbraak worden :) Want wetenschappers hebben inderdaad gezegd hmm dat is vreemd :) :D Dat laatste is LOL, maar ik bedoel hiermee te zeggen dat ik niet alle wetenschap verdacht stel, maar alleen de wetenschap die uitspraken doet over het verleden. Dan werk je in je eigen paradigma.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 okt 2009 13:21

Jammie schreef:Dan zal heliumdiffusie vast een doorbraak worden :) Want wetenschappers hebben inderdaad gezegd hmm dat is vreemd :) :D Dat laatste is LOL, maar ik bedoel hiermee te zeggen dat ik niet alle wetenschap verdacht stel, maar alleen de wetenschap die uitspraken doet over het verleden. Dan werk je in je eigen paradigma.

Welke dan??? :lol: Geef is een bron
*onderschrift verwijderd door moderator*

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 26 okt 2009 18:50

Mortlach schreef:Het boek is gelukkig niet zo duur, aangezien het een populair-wetenschappelijk boek is, dus ook populair-wetenschappelijk geprijsd ;-) (en voor ons geïnteresseerde leken dus ook goed te volgen).

Maar toch :)

Mortlach schreef:Hoe ze erachter komen dat dat ellips-deel per tijdseenheid constant is... Hier staat een uitleg die ik even snel gegoogled heb. De engelstalige Wiki-pagina Hier staat ook een bewijs, maar op die wiskunde moet ik ook even studeren hoor voor ik het goed kan volgen.

Pfoe, inderdaad, want een wiskundige berekeningen.

Dat is het zeker. Het zijn onvoorstelbare krachten die vrij komen, en goed waarneembaar. Ik vind het persoonlijk verbazingwekkend hoeveel informatie astronomen weten te peuteren uit de soms minimale data die ze kunnen verzamelen. Zo is er laatst bewijs gevonden voor organische moleculen (methaan en koolstofdioxide) in de atmosfeer van twee exoplaneten - planeten die om een andere ster dan de Zon draaien. Geweldig toch!

Ja, indrukwekkend, hoe zouden ze dat toch doen :) Ik begrijp er niets van en zal met mijn geringe astronomenkennis ook nooit zover komen denk ik :)

Tja, interpretaties zijn altijd aan wijzigingen onderhevig in het licht van nieuwe data. Zeggen dat we geen bewijs hebben lijkt me nogal een boude uitspraak. Ik weet niet precies over welk baby sterrenstelsel je het hebt, maar om op basis van die voorlopig anecdotische opmerking kun je moeilijk je conclusie baseren dat er in de gehele astronomie geen bewijzen zijn voor het ontstaan van sterren. Ik vraag me ook af waar je die "best wel vaak" vandaan haalt.

Best vaak was een overdreven geluid van mijn kant. Ik las dat een tijdje terug of op nu.nl of in een tijdschrift. Baby-melkwegstelsel blijkt stokoud luidde de titel. Ik ben lid van het populair-wetenschappelijk blad Wetenschap in beeld en die meldt me wel eens zulk soort dingen.

Mortlach schreef:Kijk, een mensenleven (een jaartje of 70-80) is simpelweg tekort om ooggetuige te zijn van bepaalde fenomenen. (soortvorming, ontstaan van een ster, het eroderen van een continent, etc). Daar zullen we me moeten leren leven (haha). Gelukkig is dat geen beperking voor het bedrijven van wetenschap, als het zorgvuldig gebeurd.

Inderdaad is een mensenleven te kort, maar verschillende mensenlevens aan elkaar geknoopt kom je toch wel een eind. Uiteraard moeten we met ons beperkte leven leren te leven :) Het is geen beperking voor het bedrijven van wetenschap in het heden, zoals een auto testen of de wetten van de zwaartekracht onderwerpen. Maar ik denk wel dat het een beperking is voor de wetenschap die verder terug gaat in het verleden. Ik snap daarom wel dat de wetenschap de uitspraak doet heden is de sleutel tot het verleden, maar anderzijds staat dat niet garant voor een goede uitkomst. Want er kunnen allerlei processen onderhevig zijn geweest zodat dit niet meer opgaat. Dat is nu het lastige van de uitspraken die over het verleden gedaan wordt. Voor het gemak kun je dan beter maar wel uitgaan tot het heden is een sleutel tot het verleden. Maar of het een goed gemak is vraag ik me af. Het verschil tussen creationisten en evolutionisten is dan ook dat de creationisten beweren dat in het verleden de processen veel sneller zijn gegaan en voor evolutionisten dat het verleden de processen net zo snel gaan als het heden. Beide komen uit een vooronderstelling: creationisten: snellere processen komt overeen met de Bijbel. Evolutionisten: langzame processen zijn nodig voor de evolutie anders kan evolutie niet gebeurt zijn. Dat merk ik in het debat tussen creationisten en evolutionisten.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 26 okt 2009 19:13

Mortlach schreef:De houding dat je het verleden niet kunt afleiden uit aanwijzingen uit het heden leidt trouwens ook tot allerlei logische en praktische absurditeiten, uiteindelijk uitmondend in Last Tuesdayism.

Maar de andere houding leidt tot een idee dat je het heden wel kan gebruiken voor het verleden, welk idee niet toetsbaar is. Het is niet toetsbaar dat het heden bruikbaar is voor het verleden. Je ziet in de aardlagen een kerkhof vol fossielen, maar in het heden (dichtbij verleden) zijn er miljoenen bizons afgeslacht in Amerika maar er is geen fossiel uit die tijd bewaard gebleven. Dus in het verleden moet het anders geweest zijn. Creationisten beweren dat het heden niet geheel als sleutel tot het verleden kan gebruiken. Interpretatie van de gegevens komt ook nog om de hoek kijken. Als het heden een sleutel is tot het verleden waarom dan die komeet die het uitsterven van de dino's veroorzaakte, dat gebeurt toch nu ook niet meer. Maar ik voel anderzijds wel aan dat alles onduidelijk wordt als het heden niet meer de sleutel is voor het verleden, dus zal hier wel mee moeten opereren wanneer ik de wetenschap in wil. Lastig allemaal. Lijkt inderdaad een beetje inconsistent, maar als je het filosofisch bekijkt lijkt het wel waar.

Terug naar “Archief”