Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Zijn aardse lichaam, dat onderhevig was aan dood en zonde.
Cicero schreef:Yea right.
mohamed schreef:We lezen in de SV77 in Romeinen hoofdstuk 6 vers 6:
'Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.'
Het zal bekend zijn dat Paulus afkomstig was '...van de stam van Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër' (Rom 11:1. Fil 3:5.) dus Paulus' oude mens, welke symbolisch met Christus gekruisigd was te Golgotha (Mat 27:33. Mar 15;22. Joh:19:17.) was een Jood.
Nu, wie kan mij uitleggen wat Paulus bedoelde met 'het lichaam der zonde'?
P. Strootman schreef:Ik dacht dat dit alles echter niets maken heeft met ons Joodzijn of heidenzijn. Het gaat om de toestand van ons vlees als zodánig!
mohamed schreef:P. Strootman schreef:Ik dacht dat dit alles echter niets maken heeft met ons Joodzijn of heidenzijn. Het gaat om de toestand van ons vlees als zodánig!
Het is er niet los van te zien.
P. Strootman schreef:Hoezo niet? Het gaat toch om ons vléés der zonde, dat voor een íeder volkomen gelijk is. Jood of heiden, man of vrouw enz.enz.
mohamed schreef:We lezen in de SV77 in Romeinen hoofdstuk 6 vers 6:
'Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.'
Het zal bekend zijn dat Paulus afkomstig was '...van de stam van Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër' (Rom 11:1. Fil 3:5.) dus Paulus' oude mens, welke symbolisch met Christus gekruisigd was te Golgotha (Mat 27:33. Mar 15;22. Joh:19:17.) was een Jood.
P. Strootman schreef:mohamed schreef:We lezen in de SV77 in Romeinen hoofdstuk 6 vers 6:
Zonde zonder N betekent: Een toestand van onvolmaaktheid en verderfelijkheid. Je weet, dat Paulus in Romeinen 7.24 uitroept:
'Ik, ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods'
Dat ziet toch op ons lichaam als zodánig en niet op een eventuele vroegere nationaliteit? Iemand zei eens: 'Ons lichaam is een bewijs van de zondeval' Ik denk, dat hierin een kern van waarheid schuilt, want wij zijn ten diepste gééstelijke schepselen met vléselijke ervaringen.
Niet andersom! En ik geloof, dat dit ook de betekenis is van 'Jezus Christus en dien gekruisigd''Jezus riep zijn hoorders namelijk tot driemaal toe op, dat zij hun kruis op moesten opnemen en Hem navolgen, anders konden ze zijn discipelen níet zijn. Wij moeten dus ook óns vlees kruisigen!
Ik hoop dat dit antwoord overeenkomt met wat je bedoelt!
We lezen in de SV77 in Romeinen hoofdstuk 6 vers 6:
Volgens mij bedoelt Paulus met 'het lichaam des doods' eveneens het oude verbond en allen die daar van nature onder waren.
Mat 4,16:
Het volk, dat in duisternis zat, heeft een groot licht gezien; en hun, die zaten in het land en de schaduw des doods, hun is een licht opgegaan.
Rom 8,2
Want de wet van de Geest des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
1 Kor 15,56
De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.
Hoe komt u erbij dat het vlees in de betekenis die u er aan toekent, zondig is zonder wet? Dat is namelijk absoluut niet wat Paulus leerde:
'....de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is.' (Rom 5,13)
Kruisigt u uw vlees maar, ik ben geen fysieke afstammeling van David die van nature onder de wet der zonde is, maar geboren in Christus onder het nieuwe verbond!Ik hoop dat dit antwoord overeenkomt met wat je bedoelt!
Nee, verre van.
P. Strootman schreef:Het gaat alléén over afstammelingen van Ádam! Niet van wie anders dan ook! Het is de toestand van állen die in het vlees zijn In Romeinen 8.6 schreef Paulus:
’Die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen’
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten