Moderator: Moderafo's
Jammie schreef:Ik denk niet dat je het kan vergelijken met middernacht-klokken. Je ziet namelijk nog meer verschijnselen om die klokken heen wat er op duidt dat het middernacht moet zijn, dat zou je aan de klokken niet af kunnen leiden. Als je zou zien op je wekker en je klokken dat het als het licht is 03.00 uur is dan zou je ernstig gaan twijfelen.
Ik zeg niet dat een klok fout is, ze wijken allemaal van elkaar af, dus leeftijd van de aarde is niet te bepalen door radiometrie. Ik snap niet hoe ze aan exacte leeftijden komen als de radiometrie niet klopt.
Joannah schreef:De intelligentste mens is nog een dwaas in de ogen van God, waar vermoeien we ons mee?
Mortlach schreef:Joannah schreef:De intelligentste mens is nog een dwaas in de ogen van God, waar vermoeien we ons mee?
Religies die haar gelovigen oproept te stoppen met onderzoeken en nadenken, die vind ik heel erg eng... Als je geloof niet tegen kritische analyse bestand is, dan is er toch iets goed mis, en de oplossing is dan niet kritische analyse maar te ontmoedigen.
Joannah schreef:Het hangt er maar net van af, om wat voor onderzoek het gaat.
het moge duidelijk zijn dat de christelijke en joodse beschavingen veel goede dingen hebben (uit-) gevonden.
Onderzoekt alles en behoudt het goede is een goed voorbeeld van de christelijke drijfveer.
Maar gaan lopen bakkeleien over een ver verleden of hoe lang die planeet nu al draait, lijkt me onnuttig.
Mortlach schreef:Fermat's Last Theorem van Simon Singh. (ook verkrijgbaar in het Nederlands trouwens. Erg leuk en leerzaam boek.
Mortlach schreef:Als iemand een redenatie heeft, die hij baseert op argumenten en daar logisch mee redeneert, dan hoef ik niet verder te kijken dan de eerste fout. De redenatie die volgt is dan immers gegarandeerd fout. Natuurlijk, als de argumenten onafhankelijk van elkaar zijn heb je gelijk, maar toch, als ik fouten vind in iemands argumenten A t/m Y, dan zoud in principe argument Z wel goed kunnen zijn, maar echt vertrouwen doe ik het dan uiteraard niet meer.
Joannah schreef:De intelligentste mens is nog een dwaas in de ogen van God, waar vermoeien we ons mee?
Mortlach schreef:Religies die haar gelovigen oproept te stoppen met onderzoeken en nadenken, die vind ik heel erg eng... Als je geloof niet tegen kritische analyse bestand is, dan is er toch iets goed mis, en de oplossing is dan niet kritische analyse maar te ontmoedigen.
Mortlach schreef:We danken bijna de volledige basis van onze wiskunde echter aan de Arabieren, maar goed.
Het lijkt er alleen op dat sommigen dat lezen als "Onderzoek alles en behoudt alleen datgene wat overeenkomt met een letterlijke interpretatie van de Bijbel".
Jammie schreef:Nu is het wel zo wat Joannah zegt dat aan de basis van veel wetenschappen christenen stonden die de Bijbel als historisch betrouwbaar namen. Ik kan je een heel lijstje geven met namen.
Het lijkt er alleen op dat sommigen dat lezen als "Onderzoek alles en behoudt alleen datgene wat overeenkomt met een letterlijke interpretatie van de Bijbel".
Misschien is dat....wat er bedoeld wordt met het goede.![]()
Jammie schreef:Mortlach schreef:Fermat's Last Theorem van Simon Singh. (ook verkrijgbaar in het Nederlands trouwens. Erg leuk en leerzaam boek.
Bedankt voor de aanvulling Mortlach. Ik ga kijken of ik de Nederlandse versie kan bemachtigen, dat leest iets makkelijker dan de engelse versie.
hettys schreef:Jammie schreef:hettys schreef:1. Sterrenstelsels winden zichzelf te snel op: Voor zover ik weet winden zij zich niet op en draaien de binnenste sterren niet sneller dan de buitenste. Het 'winding up dilemma bestaat niet en is verzonnen door creationisten. 'Bij mijn weten bestaan er geen creationistische astronomen en dachten de creationisten in een wetenschappelijk werk een probleem te onwaren.
Zullen we bij argument 1 beginnen. We hadden het niet over lichtsnelheid dat zou later aan bod kunnen komen. Het leek een beetje een zijweg in te slaan, maar gelukkig zie ik nu dat je met de argumenten komt die Humphreys bespreekt in zijn boekje. Positief. Helaas heb ik niet veel creationistische literatuur op het gebied van astronomie. Volgens dit citaat (van een evolutionist) is er wel degelijk sprake van toenemende rotatiesnelheid waardoor het Melkwegstelsel afgeplat wordt: Het Melkwegstelsel is in de jeugd van et heelal ontstaan uit een grote samentrekkende wolk van gas. Die raakte vanzelf afgeplat door de toenemende rotatiesnelheis. Hoe de spiraalstructuur is ontstaan, is niet goed bekend; (...) Uit: Govert Schilling, Handboek sterrenkunde 2008 (4e druk)
Kijk ook naar de referenties die Humphrey's aandraagt:
1. Scheffler, H en H, Elsasser, Physics of the Galaxy ans Interstellar Matter, Springer Verlag (1987) Berlin blz. 352-353, 401-413
2. D. Zaritsky e.a. Sky & Telescope Nature, July 22, 1993, blz. 10
Mortlach verdiept zich (geloof ik) in de astronomie. Heb ik gelijk Mortlach? Misschien kun jij er meer over zeggen, of het fake is of niet. Ik moet eerlijk zeggen dat dit buiten mijn creationistische kennis omgaat. Maar je kunt je verbreden en verdiepen, dus sta open voor deze opmerkingen.
Waar het om gaat is of die rotatiesnelheid een probleem vormt, of er een verschil is in rotatiesnelheidtussen de binnenste en buitenste sterren, en of ze zich opwinden.
Paul smith, astronoom, zegt het volgende:
1) Stars in a galaxy actually move the same speed, the ones near the center and the ones near the edge have the same velocity.
2) "Evolutionists" (whatever that means) don't call this winding up a dilemma because the galaxies don't actually wind up because the arms which you're basing this on are constantly fading in and out with star development.
Spiral arms are more visible than the rest of the galaxy because they contain rich star-forming regions. The actual distribution of matter in a galaxy is much more uniform than the arms would imply - we see the arms because they contain young super-massive stars.
These stars have a life span of 10 million or so years. Spiral arms fade out as these massive stars die and as new star-forming regions emerge which in turn because of the angular momentum (not different velocities of stars) wrap around a galaxy - but they never wind up.
Ik krijg de indruk dat er, aangezien er geen creationistische astronomen bestaan, (bij mijn weten) er een niet bestaand probleem is gedistilleerd uit wetenschappelijke literatuur. Maar ik kan het mis hebben.
Wel denk ik dat het in dit verband toch handiger is om te kijken naar wat astronomen erover zeggen.
Mortlach schreef:Dit is misschien verhelderend:
http://www.dasmirnov.net/blog/creationi ... _combinati
Creationists and cosmology bad combination
The Daily Creationism:
Galaxies wind themselves up to fast
Stars rotate about the galactic center with different speeds. The inner stars rotate faster then the outer ones. The rotation speeds are so fast the if our galaxy were more than a few hundred million years old then it would not be in its present spiral shape.
But our galaxy is supposed to be at least ten billion years old.
Evolutionists call this the winding up dilemma
How many falsehoods can they have in a couple of paragraphs?
1) Stars in a galaxy actually move the same speed, the ones near the center and the ones near the edge have the same velocity.
2) "Evolutionists" (whatever that means) don't call this winding up a dilemma because the galaxies don't actually wind up because the arms which you're basing this on are constantly fading in and out with star development.
Spiral arms are more visible than the rest of the galaxy because they contain rich star-forming regions. The actual distribution of matter in a galaxy is much more uniform than the arms would imply - we see the arms because they contain young super-massive stars.
These stars have a life span of 10 million or so years. Spiral arms fade out as these massive stars die and as new star-forming regions emerge which in turn because of the angular momentum (not different velocities of stars) wrap around a galaxy - but they never wind up.
Het is inderdaad erg opvallend dat wanneer je ernaar googled, je haast uitsluitend creationistische sites terugvindt, en de overige sites allemaal kort uitleggen dat het dilemma helemaal niet bestaat, zoals hierboven een voorbeeldje is. Maar ja, dat zullen de crea's wel weer interpreteren als een cover-up.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten