marjo schreef:Ik merk dat veel ouders steeds losser zijn met omgangsvormen. Misschien ben ik een beetje ouderwets, maar hier thuis is het geen ´ja´ maar ´ja, mama´, geen ´huh´ maar ´wat zegt u?´en geen gecommandeer maar ´mama, mag ik alstublieft...´ Ik vind dat soort dingen best belangrijk, maar volgens mij hechten steeds meer ouders er weinig waarde aan. Hoe denken jullie daarover?
Ik hecht er heel veel waarde aan. Het aanspreken met "u" is juist een soort begin om manieren aan te leren. Kinderen moeten leren om anderen met respect te behandelen. In de klas moeten de kinderen "u" zeggen, dit is een schoolregel en niet bedacht door mij. Maar ik ben het er wel mee eens want ik sta helemaal niet naast de kinderen. Naast de kinderen staan vind ik eigenlijk tussen de kinderen staan en geen gezag hebben. Ik ben de juf, heb het gezag in handen en sta boven de kinderen. Ik ben toch ook diegene die verantwoordelijk is?
Verder weet ik ook wel tal van situaties waar ik het niet mee eens ben, de klas binnenlopen en niets zeggen ook al zeg ik duidelijk "goedemorgen!" of een beker voor mijn neus houden. (Deze moet ik dan open maken.) Bij de beker vragen de kinderen nu of ik deze wil open maken. En over de andere manieren gaan we het binnenkort hebben. We werken nu over het thema "aan tafel" van de kinderboekenweek. Ik wil het met de kinderen hebben over tafelmanieren en daarbij ook manieren in het algemeen. Omdat ik mij toch stoor aan bepaalde dingen.
Tegen mijn ouders moest ik vroeger "u" zeggen en dat doe ik nog steeds. Ik ben beleefd opgevoed en verbaas mij wel eens over het gedrag van anderen. Zoals het betalen zonder te groeten, zonnebril ophouden en luid telefoneren over allerlei persoonlijke zaken. Dan denk ik: de vrouw achter de kassa is geen robot, maar een mens.
Laatst zag ik in een boekenwinkel de "Kinderditz"". Voor kinderen en hun ouders een aardig boekje waarin wordt uitgelegd hoe je netjes kunt zijn en waarom dit zo belangrijk is.
Dus, dat.