gravo schreef:Dag Merisja,
Ik voel me aangesproken door je klacht, dat de Geref. Gem. zo op de schop genomen worden. Zelf heb ik inderdaad vaak een harde noot te kraken met dit kerkverband. Maar ik ben erg geinteresseerd in wat je zegt over de jongeren aan het HA. Er zijn stromingen binnen de GG, met name die welke het gesprek met de Geref. Gem. in Ned. zoeken en zich aangetrokken voelen tot dit nog kleinere kerkverband, die naar mijn mening de wedergeboorte cq. bekering van een behoorlijk aantal jonge mensen niet zomaar kunnen "overnemen". Dat wil zeggen, dat ze niet snel geneigd zijn om van iemand te zeggen, dat hij waarachtig gelooft. Onophouelijk klinkt uit deze kring de waarschuwing, dat men zichzelf zo gauw bedriegt. Kortom: kun jij bevestigen, dat er nu inderdaad acceptatie is van het geloof bij jongeren en dat hun avondmaalsgang niet met argwaan bezien wordt? Dat zou ik geweldig vinden en een belangrijke ontwikkeling!
Ik denk echter eerder, dat jouw ervaringen die zijn van een betrekkelijk milde en liberale Geref. Gem., zoals bijvoorbeeld in Houten, Arnhem, Vlissingen of Lelystad. Mijn indruk is, dat het zwaartepunt van de Geref. Gem. toch ligt bij de steeds behoudender wordende gemeenten en predikanten, waarvan ds. van Aalst ook een representant is.
gravo
Ik weet niet of dit de juiste plek is om hier op in te gaan, maar ja, mijn ervaring is idd dat het geloof bij jongeren niet gelijk bekritiseerd wordt en dat ze niet direct op hun avondmaalsgang worden aangesproken door anderen. Tja, misschien zit ik wel gewoon in een liberale gergem ja...