Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Merisja
Luitenant
Luitenant

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor Merisja » 08 okt 2009 11:27

gravo schreef:Dag Merisja,

Ik voel me aangesproken door je klacht, dat de Geref. Gem. zo op de schop genomen worden. Zelf heb ik inderdaad vaak een harde noot te kraken met dit kerkverband. Maar ik ben erg geinteresseerd in wat je zegt over de jongeren aan het HA. Er zijn stromingen binnen de GG, met name die welke het gesprek met de Geref. Gem. in Ned. zoeken en zich aangetrokken voelen tot dit nog kleinere kerkverband, die naar mijn mening de wedergeboorte cq. bekering van een behoorlijk aantal jonge mensen niet zomaar kunnen "overnemen". Dat wil zeggen, dat ze niet snel geneigd zijn om van iemand te zeggen, dat hij waarachtig gelooft. Onophouelijk klinkt uit deze kring de waarschuwing, dat men zichzelf zo gauw bedriegt. Kortom: kun jij bevestigen, dat er nu inderdaad acceptatie is van het geloof bij jongeren en dat hun avondmaalsgang niet met argwaan bezien wordt? Dat zou ik geweldig vinden en een belangrijke ontwikkeling!
Ik denk echter eerder, dat jouw ervaringen die zijn van een betrekkelijk milde en liberale Geref. Gem., zoals bijvoorbeeld in Houten, Arnhem, Vlissingen of Lelystad. Mijn indruk is, dat het zwaartepunt van de Geref. Gem. toch ligt bij de steeds behoudender wordende gemeenten en predikanten, waarvan ds. van Aalst ook een representant is.

gravo

Ik weet niet of dit de juiste plek is om hier op in te gaan, maar ja, mijn ervaring is idd dat het geloof bij jongeren niet gelijk bekritiseerd wordt en dat ze niet direct op hun avondmaalsgang worden aangesproken door anderen. Tja, misschien zit ik wel gewoon in een liberale gergem ja...

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 08 okt 2009 13:30

Merisja schreef:
gravo schreef:Dag Merisja,

Ik voel me aangesproken door je klacht, dat de Geref. Gem. zo op de schop genomen worden. Zelf heb ik inderdaad vaak een harde noot te kraken met dit kerkverband. Maar ik ben erg geinteresseerd in wat je zegt over de jongeren aan het HA. Er zijn stromingen binnen de GG, met name die welke het gesprek met de Geref. Gem. in Ned. zoeken en zich aangetrokken voelen tot dit nog kleinere kerkverband, die naar mijn mening de wedergeboorte cq. bekering van een behoorlijk aantal jonge mensen niet zomaar kunnen "overnemen". Dat wil zeggen, dat ze niet snel geneigd zijn om van iemand te zeggen, dat hij waarachtig gelooft. Onophouelijk klinkt uit deze kring de waarschuwing, dat men zichzelf zo gauw bedriegt. Kortom: kun jij bevestigen, dat er nu inderdaad acceptatie is van het geloof bij jongeren en dat hun avondmaalsgang niet met argwaan bezien wordt? Dat zou ik geweldig vinden en een belangrijke ontwikkeling!
Ik denk echter eerder, dat jouw ervaringen die zijn van een betrekkelijk milde en liberale Geref. Gem., zoals bijvoorbeeld in Houten, Arnhem, Vlissingen of Lelystad. Mijn indruk is, dat het zwaartepunt van de Geref. Gem. toch ligt bij de steeds behoudender wordende gemeenten en predikanten, waarvan ds. van Aalst ook een representant is.

gravo

Ik weet niet of dit de juiste plek is om hier op in te gaan, maar ja, mijn ervaring is idd dat het geloof bij jongeren niet gelijk bekritiseerd wordt en dat ze niet direct op hun avondmaalsgang worden aangesproken door anderen. Tja, misschien zit ik wel gewoon in een liberale gergem ja...

Marisja,

Als dat werkelijk zo is, vind ik dit zeer opmerkelijk. Het past mijns inziens niet zo goed in de stroom officiele schrijvens vanuit de Geref. Gem. In de Geref. Gem. in Ned. zul je niet zo gauw jonge mensen aan het Avondmaal zien gaan. Me dunkt, dat een eventueel samengaan of samenwerken van beide kerkverbanden daarom nog niet zo gemakkelijk zal zijn, wanneer ik dit van je verneem.
Inderdaad meer iets voor een apart topic.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 08 okt 2009 16:30

Klopt Merisja
het is waar dat de gg steeds op de schop genoemen wordt en dan de ggin dat is nog erger, ik hoorde weleens iemand zeggen die in de vakantie naar toen nog hervormd gekrookte riet geweest was, het was nog erger dan de ger gem.
typisch is dat ik ben zelf chr ger bhp en kerkt in een hele behoudende gemeente. (nog erger dan de ger gem :wink: )
gr Samanthi

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 okt 2009 16:49

Samanthi schreef:Klopt Merisja
het is waar dat de gg steeds op de schop genoemen wordt en dan de ggin dat is nog erger, ik hoorde weleens iemand zeggen die in de vakantie naar toen nog hervormd gekrookte riet geweest was, het was nog erger dan de ger gem.
typisch is dat ik ben zelf chr ger bhp en kerkt in een hele behoudende gemeente. (nog erger dan de ger gem :wink: )
gr Samanthi

Dat is bijna onmogelijk ..........
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 08 okt 2009 18:11

Speedy schreef:
Samanthi schreef:Klopt Merisja
gr Samanthi

Dat is bijna onmogelijk ..........

Blijkbaar heb jij een nare ervaring met de gergem, maar daarom hoeft het nog niet overal zo te zijn! Ik ben het echt niet in alles met de gergem eens, maar ik vind dat jij door die opmerking wel een heel zwart beeld van de gergem schetst. Ik loop ook gerust in een lange broek, ik heb oorbellen en kort haar; dit past blijkbaar niet bij een gergemmer. Nou, blijkbaar toch wel, want hier zit er eentje :mrgreen: (En met mij nog veel meer gergemmers.)

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 08 okt 2009 20:23

Beste merisja
Elke kerk heeft zijn eigen cultuur,ook in bijv. evangelische kerken zie je dat terug, dat is heel normaal,wat ik niet normaal vind is dat je je op refoweb moet verantwoorden, al droeg je helemaal nooit een broek meis, dat moet je zeker toch zelf weten.
Al zou je met een wit gezicht zonder make up lopen en zwarte kleding dragen ( de winkels hangen er mee vol, zwart paars en grijs) wat dan nog. Ik heb zelf zoals ik al eerder schreef ook meegedaan aan rok broek hoedje baard discussie,maar heb daar oprecht spijt van, ik ken oprechte mensen zowel links als uiters rechts, voor mij lieve vriendinnen, de Heere ziet wat er in hun hart leeft.
Ik ben blij dat je in een fijne gemeente kerkt, ik ga ook naar een fijne gemeente,maat daar is best wel wat wettisisme.
Soms pijnlijk, maar als je een lange tijd in éen gemeente zit ga je van de mensen houden ook de wat moeilijke in de omgang of ze nu wel... of niet... het is een sport om sommige mensen uit hun tentje te lokken en uit een isolement te halen, erbij te trekken. dat is onze taak als gemeentelid.
Groetjes Samanthi

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 09 okt 2009 13:18

ik gebruik make up omdat ik me anders niet aangekleed voel. Niet veel make up maar oogpotlood en mascara. In de wintertijd nog wel eens een kwast blusher erover. Ook als ik naar de kerk of wat voor bij eenkomst ga. Verder valt het me op dat er ook veel niet 'refo' vrouwen zijn die geen make up gebruiken.
ja, dat is mijn mening dan he.....

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 09 okt 2009 14:20

Ik gebruik ook make-up. Echt opvallende make-up doe ik alleen maar op naar een feestje.
In mijn vorige gemeente (nu ben ik weg ivm verhuizing) droeg ik ook make-up, oorbellen (geen koeiengrote dingen) en ik had wel hippe kleding aan. Daar werd ik - terwijl ik belijdend lid was -nooit ergens voor gevraagd 'omdat ik er te modern uitzag'. Dit heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen. De meisjes met lange ruitrokken en witte snoetjes werden overal voor gevraagd. Kijk, zij moeten zelf weten dat ze er zo bij willen lopen. Maar dat ik aan de kant werd gezet als modern vond ik erg pijnlijk. Ik droeg geen uitdagende kleding, en in de kerk uiteraard ook een rok.
Vroeger zat ik wel erg met het broeken / rokken dilemma. Tot ik inzag dat het alleen maar gaat om een reformatorische traditie, die in andere christelijke landen (behalve waar de refo-emigranten zitten) helemaal niet terug te vinden is. Persoonlijk vind ik dit vraagstuk niet meer van deze tijd, en ontzettend irrelevant.
What goes around, comes around

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 09 okt 2009 18:20

Vandaag moest ik even aan dit topic denken. We waren ergens aan het winkelen en in die winkelstraat staat een behoudende kerk. We kwamen eraan en er stonden zon 50 mensen buiten,90 procent was zwart/grijs gekleed, donkere pantys, grijs of zwarte hoed of zwart met wit randje ofzo, maar de hoofdmoot was donker. O dacht ik, een begrafenis, dus liep rustig voorbij tot ik 3 meisjes van ong. 14/18 jaar zag met een knalroze bloes erover heen en dat vond ik toch een beetje extreem voor een begrafenis in die kerk. Later kwamen we een trouwauto tegen met daarin een bruidspaar. Ik vond het wel erg dat een bruiloft eruit ziet als een begrafenis.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 09 okt 2009 19:01

pol schreef:Vandaag moest ik even aan dit topic denken. We waren ergens aan het winkelen en in die winkelstraat staat een behoudende kerk. We kwamen eraan en er stonden zon 50 mensen buiten,90 procent was zwart/grijs gekleed, donkere pantys, grijs of zwarte hoed of zwart met wit randje ofzo, maar de hoofdmoot was donker. O dacht ik, een begrafenis, dus liep rustig voorbij tot ik 3 meisjes van ong. 14/18 jaar zag met een knalroze bloes erover heen en dat vond ik toch een beetje extreem voor een begrafenis in die kerk. Later kwamen we een trouwauto tegen met daarin een bruidspaar. Ik vond het wel erg dat een bruiloft eruit ziet als een begrafenis.

Tja... Volgens mij ligt dat ook vaak aan de streek... Hier zie je dat namelijk echt bijna niet! :D
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 okt 2009 19:03

In onze Ger Gem zie je deze kleuren wat meer als er dominees met een bepaalde ligging in de weekdienst voorgaan. Maar dat zijn dan geen gemeenteleden die ze dragen...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 09 okt 2009 19:47

Ik weet niet of het aan de streek ligt, het viel me wel heel erg op. Als je denkt dat het een begrafenis is en je maant je kinderen om even rustig te zijn [-X en later zie je een trouwauto rijden.....
Ik zou het niet leuk vinden als op onze trouwdag iedereen er rouw-achtig uitgezien zou hebben. Maar misschien is de mode zo op het moment??????

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 09 okt 2009 20:26

Waarschijnlijk hebben die mensen winterkleding aangeschaft voor deze bruiloft en de mode is nu grijs/zwart/antraciet/paars, dat maakt misschien ook wel uit...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 okt 2009 20:43

pol schreef:Ik weet niet of het aan de streek ligt, het viel me wel heel erg op. Als je denkt dat het een begrafenis is en je maant je kinderen om even rustig te zijn [-X en later zie je een trouwauto rijden.....
Ik zou het niet leuk vinden als op onze trouwdag iedereen er rouw-achtig uitgezien zou hebben. Maar misschien is de mode zo op het moment??????

hangt ook heel erg af van wat voor model jurk/rok je aan hebt.

Want je ziet ook weleens gala jurken bij een bruiloft en die zijn soms ook wel donker qua kleur.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 13 okt 2009 10:04

ik vind dat ook vreselijk om te zien dat iedereen donker gekleed is...Hoop toch echt niet dat ze dat doen op m'n bruiloft...Al is mijn familie niet van het 'donkere', en m'n schoonfamilie ook niet :wink:

Terug naar “Archief”