Krukje schreef:Omdat je „de koning van Babylon” met Jezus vergelijkt.
Nee, ik doelde op de uitdrukking 'opstijgen boven de wolken', dat is zichzelf gelijk maken aan God, daarom werd de hogepriester ook zo kwaad toen Jezus zei:
'En gij zult de Zoon des mensen zien zitten ter rechter hand van de kracht Gods, en
komen met de wolken des hemels. En de hogepriester, verscheurende zijn klederen, zeide: Wat hebben wij nog getuigen van node?
Gij hebt de godslastering gehoord; wat dunkt u? En zij allen veroordeelden Hem, des doods schuldig te zijn.' (Mar 14,62b-64)
Hhhmm... Dit is een hele 'andere' interpretatie.
Daar geen mens Jehovah kan zien en toch in leven kan blijven, symboliseert hij zijn tegenwoordigheid door een wolk.
Waarom men Jezus toch kon zien en leven heb ik eerder een verklaring voor gegeven waar je niet op bent ingegaan.
mohamed schreef:We weten dat de apostelen Jezus hebben gezien, zij zagen God in de gedaante van een mens, in vernederde vorm (Fil 2,8) want anders zouden zij immers zijn gestorven? Jezus verklaarde dat de Vader in Hem was (Joh 10,38) dus was het de Vader die Hij hen deed kennen! Jezus was dus inderdaad God in het vlees, want Hij herbergde de Vader in Hem.
Wat mij betreft staat deze verklaring zolang jij niet hebt aangetoond met de nodige onderbouwing waarom dat niet zo is. Althans, mijn manier van discussiëren is om de waarheid boven tafel te krijgen, want we hebben het hier niet over koetjes en kalfjes!
Bij één gelegenheid werd vanuit een heldere wolk Jehovah’s eigen stem gehoord, toen hij zijn goedkeuring over zijn eniggeboren Zoon uitsprak. Het was de heldere wolk die Jezus en zijn drie apostelen Petrus, Jakobus en Johannes op de berg der transfiguratie overschaduwde. — Mt 17:5. (een stem uit de wolk zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd; luistert naar hem.) (Niet dit ben ik in vlees)
De wolk gebruikt God dus om ervoor te zorgen dat mensen hem niet kunnen zien. Zodat zij niet zullen sterven.
Precies Krukje zo konden ze God zien en leven en later konden de eerstelingen van het christendom God ook zien en leven omdat Hij een lichaam had (Heb 10,5) en werden zij in Christus gedoopt zoals de ouden in de wolk. De Vader toonde zich in de gedaante van een wolk en later werd de Zoon '...voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen
in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen.' (Hand 1,9) Nu beste Krukje, hieruit mogen wij toch zeker concluderen dat Jezus Eén met de wolk werd?
Ook wordt de Zoon het Lam genoemd en er zat een ram in de struiken vast om in plaats van Izaäk geofferd te worden. Zoals je weet is een ram de vader van een lam, want bij schapen wordt het mannetje ram genoemd, het vrouwtje is een ooi en het jong een lam. De ram werd geofferd in plaats van Izaäk en het lam in plaats van de mensheid.
Lev 6,6 En hij zal de HEERE zijn schuldoffer brengen tot de priester, een volkomen ram uit de kudde, met uw schatting, tot een schuldoffer.
De Ram (Lat: aries) is het astrologisch teken van mensen geboren tussen ca. 21 maart en ca. 20 april. Ram is het eerste teken van de dierenriem en markeert ook het begin van de lente.
Bron:
Wikipedia.Het Griekse woord ba‧pti′sma heeft betrekking op de handeling van onderdompeling, waarbij zowel het onder water gaan als het eruit opkomen betrokken zijn (Jo 13:26). In de bijbel is „dopen” hetzelfde als „onderdompelen”. Ter illustratie hiervan geeft The Holy Bible, An Improved Edition, Romeinen 6:3, 4 als volgt weer: „Of, weet gij niet, dat wij allen die in Christus Jezus werden gedoopt (ondergedompeld), in zijn dood werden gedoopt (ondergedompeld)? Wij werden daarom door onze doop (onderdompeling) met hem begraven in zijn dood.” De Griekse Septuaginta gebruikt een vorm van hetzelfde woord voor de uitdrukking „dopen” in Exodus 12:22 en Leviticus 4:6. Wanneer iemand in water wordt ondergedompeld, wordt hij tijdelijk „begraven”, aan het oog onttrokken, en er dan uit opgeheven.
De wolk houdt verband met water en we lezen dat Jezus de Rots was, waar het volk in de woestijn allemaal dezelfde geestelijke drank (1 Kor 10,4) uit dronk. In het OT staat:
'Zie, Ik zal aldaar voor uw aangezicht op de rotssteen in Horeb staan; en gij zult op de rotssteen slaan, zo zal er water uitgaan, dat het volk drinke.' (Ex 17:6. vgl. Num 20:11. Ps 78:15)
Indien we dit beeld letterlijk uitleggen zou Vader zou dus op de Zoon staan, maar wat lezen we in
Deuteronomium 32,4?
'Hij is de Rotssteen, Wiens werk volkomen is; want al Zijn wegen zijn gericht.
God is waarheid, en is geen onrecht; rechtvaardig en recht is Hij.'
In de grondtekst staat
'el wat overgezet kan worden naar God/goddelijk/als God en een afkorting is van het Hebreeuwse woord
'ayil wat weer
ram betekent.
Dat heeft niets te maken met het feit dat Jezus zei dat hij alles van Zijn Vader had gekregen. (Joh. 3:35; De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle dingen in zijn hand gegeven.)
Ik ben bang dat je de plank misslaat door dergelijke passages te helleniseren en daarom noemde ik dat andere vers. Voor een Joods iemand die opgevoed is met de Schrift liggen Jezus' claims God te zijn in zaken als 'de Vader en ik zijn Eén' en 'komen op de wolken' en Hij was de Christus. Leg het maar eens voor aan een orthodoxe Jood, dan zul je door diens reactie begrijpen waarom zij het NT niet tot de heilige boeken rekenen!
Joh 7:28,29 - Daarom riep Jezus, terwijl hij in de tempel onderwees, uit en zei:... Bovendien ben ik niet uit eigen beweging gekomen, maar hij die mij gezonden heeft... omdat ik een vertegenwoordiger van hem ben, en Hij heeft mij uitgezonden.”
De omschrijving van jouw is inderdaad niet van toepassing op Jezus. Überhaupt niet op een vertegenwoordiger.
In de vertalingen die ik lees wordt het woord vertegenwoordiger niet op Jezus betrokken.