Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Riska » 28 sep 2009 18:14

Iedere keer als ik de titel zie - "er staat een Jehova's getuige aan de deur" - denk ik: "rustig laten staan". Ik kan het niet helpen. Is gesprek/discussie gelijk over, maar het is nou eenmaal zo. :mrgreen:

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 01 okt 2009 18:44

Hoi allemaal :D , alweer een hele tijd geleden dat ik iets in dit topic postte. (En blijkbaar is het goed dat ik even binnenspring, want ik lees hier jammer genoeg wat rare dingen...)

@ Riska. Het feit dat jij zeer slechte ervaringen hebt gehad met Jehovah's Getuigen, wil niet zeggen "dat jij wel weet hoe het er aan toe gaat". Want juist jouw posts bevatten de meeste onzin! :)
Je hoeft het van mij helemààl niet eens te zijn met Jehovah's Getuigen, maar als je mensen écht wil informeren over Jehovah's Getuigen, zorg dan dat je zelf ook écht weet waarover je spreekt.

Ik zal een paar dingen rechtzetten:

Riska schreef:Ze moeten een bepaald aantal uren evangeliseren en de Wachttoren verkopen.

* Jehovah’s Getuigen worden niet verplicht een bepaald aantal uur te halen in de prediking. Iedereen kiest zelf hoeveel ze prediken en dat is ook logisch, elke persoon zit in een andere situatie en heeft meer of minder tijd. Kan je op een maand tijd door omstandigheden als ouderdom, ziekte,… maar 15 minuten prediken, dan zijn die 15 minuten even waardevol als iemand die 50 uur heeft gepredikt.
Het gaat niet om cijfers, maar om je hartentoestand. Als je uit vrije wil en liefde voor God en je naaste tijd vrijmaakt om ze over Gods voornemen te vertellen, dan is dat voldoende. :)

Het is wel waar dat een Getuige er voor kan kiezen om een bepaald aantal uren te prediken. Ik -als gewone verkondiger- heb me ten doel gesteld om elke maand minimum 4 uur te prediken.
Daarnaast zijn er takken in de prediking, die wel een vastgesteld aantal uren hebben:
- de hulppioniersdienst: 50 uur per maand
- de gewone pioniersdienst: 70 uur per maand
- de speciale pioniersdienst/zendeling: 120 uur per maand (hiervoor word je uitgenodigd door het bijkantoor, en ze krijgen een bescheiden financiële vergoeding van het Wachttorengenootschap om te kunnen voorzien in hun levensonderhoud).
Je kan er voor kiezen om in 1 van die takken te staan. Uiteraard moeten Getuigen die zoiets overwegen, goed nadenken hoe ze dat allemaal zullen plannen :)

* Jehovah’s Getuigen worden niet verplicht de Wachttoren of Ontwaakt of wat dan ook te verkopen. We doen aan vrijwilligerswerk. Als mensen iets voor onze tijdschriften of boeken willen geven is dat prima! Maar niet verplicht. Het belangrijkste is dat ze het lezen :)

Riska schreef:Er wordt zoveel mogelijk getrouwd binnen de eigen groep. Indien niet, dan moet de partner zich binnen een bepaalde tijd bekeren tot het JG-geloof. Indien niet dan moet de JG-partner scheiden. Doet die dat niet, dan wordt diegene verstoten.

* Er wordt inderdaad aangeraden om met iemand een relatie te beginnen binnen het geloof - maar het is niet verplicht. Want iemand verbieden te trouwen hoort tot de leringen van de demonen (1 Tim. 4:1-3).
Ikzelf heb er goed over nagedacht, en ben tot de conclusie gekomen dat dat een goeie raad is om binnen het geloof een partner te zoeken.
Stel dat ik iets begin met een niet-Getuige. Mijn en zijn prioriteiten en wensen zullen op veel punten enorm verschillen. Bv: ik doe niet mee aan feestdagen zoals verjaardagen, Kerstmis,… ik als Getuige besteed nogal wat tijd aan de prediking en vergaderingen -en hij dan?, hoe reageert hij op de bloedkwestie,… Dat leidt tot meningsverschillen en misschien eenzaamheid voor de andere partner. Oké, het hoeft niet zo te lopen en er valt te leven met meningsverschillen. Maar ik heb toch liever een partner die me begrijpt en steunt en waar ik alles mee kan delen, ook mijn geloof.

Als ik trouw met een niet-Getuige, moet die niet ook een Getuige worden, dat is namelijk zijn keus, geloof kan je niet dwingen. Ik zal ook niet uitgesloten worden als ik met een niet-Getuige trouw.
Getuigen worden alleen uitgesloten als ze bepaalde dingen doen die God verbiedt en daar geen berouw van hebben, zoals seks buiten het huwelijk.
Getuigen die er voor kiezen om niet langer als een Getuige bekend te staan (zich terugtrekken) gelden dezelfde uitsluitingsregels.

Riska schreef:Het is maar een superkleine kans dat je tot de 144.000 behoort.

* Even kort over de 144.000; niet elke Getuige behoort tot de 144.000. Dat kan ook niet, want wereldwijd zijn er al meer dan 7 miljoen.
In de bijbel wordt gesproken over “de kleine kudde”, en wordt in verband gebracht met het getal 144.000. Dat is het aantal mensen dat door God uitgekozen is om in Gods hemelse koninkrijk te regeren. Zij worden door God uitgekozen om dit te doen, het is niet iets waar je naar kan streven. Ook hebben leden van de 144.000 geen speciale status, het zijn net als ik verkondigers die langs de deuren gaan.
God is begonnen de 144.000 te verzamelen op Pinksteren 33 n.Chr. De christenen werden toen gezalfd met heilige geest.
Doorheen de eeuwen is God niet opgehouden met het zoeken van oprechte waarheidszoekers. Mensen die bv zeer hard gewerkt hebben om de bijbel te vertalen, het gewone volk vertelden over wat de bijbel écht leert,… en daarom op de brandstapel terechtkwamen, horen ook tot de 144.000. Het zijn getrouwe volgelingen van Jezus en God, die Gods wil op de allereerste plaats in hun leven zetten en daarvoor de dood of vervolging niet vrezen.
Als een Getuige zegt dat hij gezalfd is, is dat een zaak tussen hem en God. ’t Is niet aan ons om dat te beoordelen.

Naast de kleine kudde heeft de bijbel het ook over een grote schare, het aantal wordt niet gezegd. De leden van deze groep zijn niet met heilige geest gezalfd en behoren dus niet tot die kleine kudde die in de hemel zal regeren. De leden van de grote schare (waartoe ik behoor) zullen op aarde blijven leven.

Riska schreef:Ik weet waar ik het over heb.

Niet echt, nee.

*Ik zag dat mensen zich afvroegen waarom Jehovah's Getuigen geen verjaardagen vieren, die vraag heb ik hier al eens beantwoord. :) Het is ongeveer dezelfde reden waarom Jehovah's Getuigen niet toosten. Vroeger werd getoost om de goden gelukkig te stemmen en van hen een gunst af te dwingen. Het was nauw betrokken bij het heidendom. Nu denkt niemand meer bij het toosten aan die goden, maar daarom zijn de heidense wortels niet plots goed in Gods ogen.

Trouwens, Jehovah's Getuigen vierden 35/40 jaar geleden ook geen verjaardagen. :)

Zo, dat was een goed begin! :lol:

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 02 okt 2009 10:51

kwebbel schreef:ik heb ze de deur gewezen, kwamen al heel lang. Kwam er achter dat ze geen Kerst vieren.
Toen ik vroeg waarom gaf ze het antwoord: "De herdertjes lagen helemaal niet in het veld als het december was, want dan zou het veel te koud geweest zijn."
Toen (eigenlijk veel eerder) was de maat vol. De groeten met die lui.

Jehovah’s Getuigen vieren inderdaad geen Kerstmis, om verschillende redenen. De voornaamste reden is dat de bijbel helemaal niet onthult op welke datum Jezus geboren is, en God heeft nergens gevraagd om de geboorte van zijn Zoon te vieren. (in tegendeel, Jezus gebiedt zijn volgelingen om zijn dood te gedenken! Niet zijn geboorte of zijn opstanding.)
Een andere reden is dat Kerstmis niet door God ingesteld, maar door mensen. De oorsprong van het Kerstfeest is niet christelijk en daarom vieren Jehovah’s Getuigen het niet.

Verder zijn er inderdaad goede redenen om te concluderen dat Jezus niet in december is geboren. De bijbel maakt melding van de weersomstandigheden in dat jaargetijde in Bethlehem. De joodse maand Kislev (november/december) was een koude, regenachtige maand. De volgende maand was Tebeth (december/januari), de koudste maand van het jaar met sneeuwbuien.
Ezra schrijft over de negende maand (Kislev), dat “het volk huiverde wegens de regenbuien”, “Het is de tijd van de regenbuien, en het is niet mogelijk buiten te staan”. Zie Ezra 10:9, 13.
Daarom is het ondenkbaar dat schaapherders in die tijd ’s nachts nog buiten waren met hun kudden!

De bijbel vermeld echter dat er in de nacht dat Jezus werd geboren, herders met hun kudden in het veld waren. Ze verbleven buiten, ook ’s nachts om de wacht te houden over hun kudden zoals Lukas 2:8-12 zegt. Die beschrijving past niet bij Bethlehems kille, regenachtige decemberweer. :)

Voor alle duidelijkheid: Jehovah's Getuigen vieren geen Kerstmis, maar houden wel van gezellig samenzijn en ja, daar mogen ook cadeautjes bij zijn. ;) We zorgen er voor dat we op andere momenten gezellige omgang hebben met familie en vrienden.

Zo, 2 posts achter elkaar! :P

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 okt 2009 18:14

Ach, er is geen Christen te vinden die zal menen dat de herders in december kou lagen te lijden in het veld. Ook weet iedereen wel waarom we het nu op 25 (en 26) december vieren, dat dat geen exacte datum is.

Maar om daarom geen speciale dag te reserveren om aan Zijn geboorte te denken, dat gaat mij wat ver.

Als dat het enige verschil met de JG was, dan waren ze welkom voor een goed, bevindelijk gesprek... Nu stopt het meestal na een paar minuten.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 03 okt 2009 14:15

TheKeimpe schreef:Ach, er is geen Christen te vinden die zal menen dat de herders in december kou lagen te lijden in het veld. Ook weet iedereen wel waarom we het nu op 25 (en 26) december vieren, dat dat geen exacte datum is.

Maar om daarom geen speciale dag te reserveren om aan Zijn geboorte te denken, dat gaat mij wat ver.

Geen christen te vinden die dat meent? Hmm. :) Ik kom regelmatig mensen tegen die echt denken dat Jezus op 25 december is geboren en dat de herdertjes buiten lagen. Hoe kan het ook anders, ze hebben nooit anders gehoord.

Maar als je dan toch weet wat de achtergrond is van het kerstfeest, waarom vier je het dan? Je kan evengoed Jezus' geboorte op andere momenten gedenken en God er voor danken, en dat kan heel simpel zijn bv 's ochtends als je bidt. Ik denk dat God véél meer ingenomen is met zo'n dank.
Is het niet normaal dat we God aanbidden op de manier die Hij wil? Waarom zouden we met z'n allen op een speciale dag (die niets met Zijn zoon te maken heeft!) en die bol staat van onchristelijke gebruiken lekker gaan feestvieren? Al bij stilgestaan dat God daar helemaal niet blij mee kan zijn?

TheKeimpe schreef:Als dat het enige verschil met de JG was, dan waren ze welkom voor een goed, bevindelijk gesprek... Nu stopt het meestal na een paar minuten.

Je kan ook een goed, bevindelijk gesprek hebben met mensen wiens mening je niet deelt? :)

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 03 okt 2009 14:49

Loëlla schreef:Maar als je dan toch weet wat de achtergrond is van het kerstfeest, waarom vier je het dan? Je kan evengoed Jezus' geboorte op andere momenten gedenken en God er voor danken, en dat kan heel simpel zijn bv 's ochtends als je bidt. Ik denk dat God véél meer ingenomen is met zo'n dank.
Is het niet normaal dat we God aanbidden op de manier die Hij wil? Waarom zouden we met z'n allen op een speciale dag (die niets met Zijn zoon te maken heeft!) en die bol staat van onchristelijke gebruiken lekker gaan feestvieren? Al bij stilgestaan dat God daar helemaal niet blij mee kan zijn?

Natúúrlijk gedenken christenen Jezus' geboorte niet alleen met kerst, wij doen dat (als het goed is) ook het hele jaar door. Maar omdat we ook maar mensen zijn, en niet elke dag evenveel stilstaan bij de geboorte, het lijden, het sterven, de opstanding en de hemelvaart van Jezus, ben ik blij dat er elk jaar vaste dagen zijn waarop we die gebeurtenissen nog eens extra nadrukkelijk herdenken!!
Dat wil niet zeggen dat ik vind dat er die dagen uitbundig gefeest moet worden met overdadige maaltijden (waarna er enkele weken gelijnd moet worden), cadeautjes en wat al niet meer. Er zijn inderdaad heel veel onchristelijke gebruiken die de aandacht van het herdenken afleiden.
Maar de kerstdagen (en andere feestdagen) mogen wat mij betreft wel gedenkwaardige, feestelijke dagen zijn. Dagen waarop je met het hele gezin naar de kerk gaat en daarnaast ook de tijd neemt voor elkaar. Want het werk van Jezus is toch iets om je over te verheugen?!
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 03 okt 2009 18:11

filia schreef:Natúúrlijk gedenken christenen Jezus' geboorte niet alleen met kerst, wij doen dat (als het goed is) ook het hele jaar door. Maar omdat we ook maar mensen zijn, en niet elke dag evenveel stilstaan bij de geboorte, het lijden, het sterven, de opstanding en de hemelvaart van Jezus, ben ik blij dat er elk jaar vaste dagen zijn waarop we die gebeurtenissen nog eens extra nadrukkelijk herdenken!!
Dat wil niet zeggen dat ik vind dat er die dagen uitbundig gefeest moet worden met overdadige maaltijden (waarna er enkele weken gelijnd moet worden), cadeautjes en wat al niet meer. Er zijn inderdaad heel veel onchristelijke gebruiken die de aandacht van het herdenken afleiden.

Ik vind het super dat je buiten het kerstfeest nog aan de waarde van Jezus' dood denkt! :) Zo'n algemene dag is natuurlijk wel makkelijk, maar het feit blijft dat het volgens mij ongepast is voor christenen om onchristelijke gebruiken te onderhouden. God wil dat onze aanbidding rein is, anders is ze waardeloos!

Hoe voelt God zich er bij dat mensen zijn zoon herdenken maar hem tegelijkertijd in verband brengen met het heidendom? :?

(Alleen al de datum die uitgekozen werd om het kerstfeest te vieren, is zo heidens als maar kan. Daarnaast heb je nog de kerstboom, de kerstman, enz; gebruiken die overgenomen zijn van de heidenen. En dan hebben we het nog niet over het commerciële aspect.)
De bijbel spreekt over de Israëlieten. Ze verloren Gods gunst, onder andere omdat ze heidense gebruiken vermengden met de ware religie...

filia schreef:Maar de kerstdagen (en andere feestdagen) mogen wat mij betreft wel gedenkwaardige, feestelijke dagen zijn. Dagen waarop je met het hele gezin naar de kerk gaat en daarnaast ook de tijd neemt voor elkaar. Want het werk van Jezus is toch iets om je over te verheugen?!

Zo is dat! God wil ook graag dat we genieten van het leven en onze familie en vrienden. :) En wat Jezus voor ons gedaan heeft, is natuurlijk om ons over te verheugen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 okt 2009 19:22

Loëlla schreef:Je kan ook een goed, bevindelijk gesprek hebben met mensen wiens mening je niet deelt? :)
Is dat zo?

Ik denk dat je dan een hoop moet schrappen als je de jehova getuige en de bevindelijk gereformeerde
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk naast elkaar vergelijkt. Misschien blijft er dan wel niets over.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 03 okt 2009 19:29

Loëlla schreef:Ik vind het super dat je buiten het kerstfeest nog aan de waarde van Jezus' dood denkt! :) Zo'n algemene dag is natuurlijk wel makkelijk, maar het feit blijft dat het volgens mij ongepast is voor christenen om onchristelijke gebruiken te onderhouden. God wil dat onze aanbidding rein is, anders is ze waardeloos!

God wil inderdaad dat onze aanbidding rein is. En hoewel ik een mens met gebreken blijf, daar streef ik ook naar!

Ik vind kerstfeest ('kerst' komt van Christus, denk aan 'kerstenen') overigens géén onchristelijk gebruik. Constantijn de Grote heeft ergens in de 4e (?) eeuw bedacht dat het waardevol zou zijn om Jezus' geboorte op een vast tijdstip in het jaar te herdenken. Hij koos daarbij voor 25 december. Praktisch gezien een goede keuze, want dan waren er altijd al vrije feestdagen. Hij heeft toen alleen niet voorzien dat dat ook de consequentie met zich meedroeg dat er allerlei heidense gewoonten in de kerstviering opgenomen werden. Dát is niet goed, niet christelijk. Maar de viering op zich vind ik wel waardevol!

Wij herdenken de geboorte van de Heere Jezus thuis en in de kerk zo puur mogelijk vanuit Gods Woord: zonder kerstboom, kerstman, cadeautjes, kerststerren (al wijzen die wel naar het verhaal van de wijzen uit het oosten) e.d. Wat is er dan nog op tegen, behalve dat de datum zo'n 16 eeuwen geleden anders gekozen had moeten worden? Laten we blij zijn dat er nationale vrije dagen zijn, die we volledig kunnen benutten om aan Jezus' geboorte terug te denken!! :P
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 04 okt 2009 13:02

filia schreef:Wat is er dan nog op tegen, behalve dat de datum zo'n 16 eeuwen geleden anders gekozen had moeten worden?
Wat ik er dan toch nog op tegen hebt, afgezien van al het andere: dat Jezus ons niet vraagt zijn geboorte, maar zijn dood te gedenken (1 Kor 11:23-25). :) Niet zijn geboorte dmv het kerstfeest, niet zijn opstanding dmv het paasfeest.
Het is goed om na te denken over Jezus’ geboorte en daar dankbaar voor te zijn, maar het hoeft echt niet op een speciale dag, eentje die in mijn ogen Jezus en God onteert in plaats van verheerlijkt.

Ik ben overigens blij te horen dat jullie in jullie kerk proberen zo puur mogelijk uit Gods woord te onderwijzen!

filia schreef:Laten we blij zijn dat er nationale vrije dagen zijn, die we volledig kunnen benutten om aan Jezus' geboorte terug te denken!! :P
Haha! :D Of zoals een kennis van mij het zei: “Ik ben pro christen, omwille van de feestdagen” :lol:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 okt 2009 08:20

TheKeimpe schreef:Als dat het enige verschil met de JG was, dan waren ze welkom voor een goed, bevindelijk gesprek... Nu stopt het meestal na een paar minuten.

Je kan ook een goed, bevindelijk gesprek hebben met mensen wiens mening je niet deelt? :)[/quote]
Tja, hoe kun je je samen verwonderen of de menswording van Christus, als je visie daarop mijlenver bij elkaar vandaan ligt?

Als je in de kern van de zaak het niet eens bent, kun je geen bevindelijk gesprek meer voeren.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re:

Berichtdoor Loëlla » 05 okt 2009 19:41

Rolf schreef:Vooral toen ik begon over het ontstaan van de JG's was er
bijna geen weerwoord meer.
Hoezo? Ik wil wel weerwoord bieden :) Wat zijn je vragen daarover?

TheKeimpe schreef:Tja, hoe kun je je samen verwonderen of de menswording van Christus, als je visie daarop mijlenver bij elkaar vandaan ligt?

Als je in de kern van de zaak het niet eens bent, kun je geen bevindelijk gesprek meer voeren.
Oké, geen bevindelijk gesprek dan, op z'n minst een interessant. ;)
(hoe anders is dan mijn visie over de menswording van Christus volgens jou?)

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 18 okt 2009 12:12

Loella,

De JG menen dat alleen de 144000 van het avondmaal mogen deelnemen.
Waar vind ik dat in de schrift?
En vanaf wanneer is dat zo? daar het van oorsprong toch een familie gebeuren was?

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 18 okt 2009 17:43

monocle schreef:Loella,

De JG menen dat alleen de 144000 van het avondmaal mogen deelnemen.
Waar vind ik dat in de schrift?
En vanaf wanneer is dat zo? daar het van oorsprong toch een familie gebeuren was?

Hoi monocle, interessante vragen stel je! Ik zal m’n best doen om een interessant antwoord te geven! :D

Allereerst zal ik je kort vertellen wat Jehovah’s Getuigen geloven ivm gezalfde Getuigen en Getuigen die niet gezalfd zijn. :)

* De bijbel spreekt in Openbaring over 2 groepen personen: een kleine kudde en een grote schare. De kleine kudde wordt in verband gebracht met het getal 144.000, en de grote schare wordt ontelbaar genoemd.
    * (Openbaring 7:9-10) Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. 10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding [hebben wij te danken] aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.”
    * (Openbaring 7:14) Daarop zei ik onmiddellijk tot hem: „Mijn heer, gíj weet het.” En hij zei tot mij: „Dezen zijn het die uit de grote verdrukking komen, en zij hebben hun lange gewaden gewassen en hebben ze wit gemaakt in het bloed van het Lam.
    * (Openbaring 14:1) En ik zag, en zie! het Lam stond op de berg Sion, en met hem honderd vierenveertig duizend, die zijn naam en de naam van zijn Vader op hun voorhoofd geschreven droegen.
    * (Openbaring 14:3) En zij zingen als het ware een nieuw lied vóór de troon en vóór de vier levende schepselen en de oudere personen; en niemand kon zich dat lied eigen maken dan de honderd vierenveertig duizend, die van de aarde zijn gekocht.
    * (Openbaring 20:6) Gelukkig en heilig is een ieder die deel heeft aan de eerste opstanding; over dezen heeft de tweede dood geen autoriteit, maar zij zullen priesters van God en van de Christus zijn en zullen de duizend jaar met hem als koningen regeren.

Het komt ongeveer hier op neer: de 144.000 mensen die door God uitgekozen zijn om met Jezus in het hemels koninkrijk te regeren, zijn met heilige geest gezalfd, van de aarde losgekocht. Zij krijgen de uitnodiging van God om als koningen en priesters in het hemelse koninkrijk te regeren. De Getuigen die niet gezalfd zijn horen tot de andere ‘ontelbare’ groep, maar zullen Armageddon overleven en voor eeuwig op aarde mogen leven.

De 144.000 hoeven geen vleselijke joden meer te zijn, omdat sinds Jezus’ dood en opstanding zowel een heiden als ieder ander mens de kans krijgt om over dit goede nieuws te horen.

En nu komen we een beetje op je vraag. :) Vroeger waren de Israëlieten vanzelf al uitverkoren, alleen maar omdat ze in Gods volk geboren werden. Maar zoals je misschien weet aanvaardde de overgrote meerderheid de messias niet, waardoor ze uiteindelijk Gods gunst als speciaal volk verloren. God ging nu zijn aandacht richten op de gehele mensheid, zowel heidenen als onbesnedenen werden voor hem aanvaardbaar.

Gods volk onderhield gedurende eeuwen een speciaal feest op 14 Nisan (maart/april): het Pascha. Het werd ingesteld op de avond voor de Israëlieten Egypte verlieten, en Gods volk kreeg de opdracht elk jaar opnieuw te gedenken wat hij voor hen gedaan had. Tijdens deze herdenking aten ze ongezuurd brood en dronken rode wijn.
Ook Jezus Christus herdacht het Pascha, maar stelde een nieuw verbond in. Vanaf nu zou Gods volk jaarlijks zijn dood moeten gedenken.

Na Christus’ dood en opstanding werd het voor mensen mogelijk om met heilige geest gezalfd te worden. De eerste gezalfde waar de bijbel over spreekt is Jezus Christus. Daarna volgden er vanaf 33 na Chr. nog velen.

Die vroege christenen onderhielden, zoals gewoonlijk op 14 Nisan, het nieuwe feest. Zij aten nog steeds ongezuurd brood en dronken rode wijn terwijl ze herdachten wat Jezus’ dood voor hen betekende. Ze zouden -uiteraard als ze gedurende hun leven trouw aan God bleven- als koningen en priesters in het hemels koninkrijk regeren.

Maar wat met de grote schare? Dat werd duidelijk in 1935. Er waren bekeerlingen die trouw aan God waren, maar niet het verlangen hadden om in de hemel te regeren. Zij zijn de grote schare. En omdat zij niet als koningen en priesters zullen regeren, eten zij ook niet van het ongezuurde brood en drinken niet van de rode wijn. Wat logisch is. :) Toch zijn de leden van de grote schare heel dankbaar voor Jezus’ offer, daarom zijn zij aanwezig tijdens de herdenking maar gebruiken niet van de symbolen.

* Samengevat: tijdens het Pascha gebruikte iedereen van de symbolen, omdat dit een feest was ter ere van God. Jezus stelde een nieuw verbond in (zijn herdenking ‘verving’ die van de uittocht uit Egypte). Christenen werden sinds 33 na Chr. met heilige geest gezalfd en kregen de hoop op hemels leven in Gods koninkrijk.
De grote schare bestaat uit ongezalfde christenen, die de hoop hebben om voor eeuwig op een vernieuwde aarde te leven en daarom niet van de symbolen gebruiken.

Best pittige materie he :D

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 19 okt 2009 07:44

Loella,

Een hele mooie uitleg, maar ik mis wel enige schriftverwijzing dat het nemen van de maaltijd alleen doorde gezalfden dient te gebeuren.
Ik heb mij suf gezocht, ....noppes!
Wat mensen geloven is een zaak, wat in de schrift staat een andere.
Mvg

Terug naar “Archief”