elbert schreef:Dat komt omdat het christelijke volk geen etnische groep is, maar in principe alle volken, rassen en talen omspant. Dat is voor het joodse volk niet zo: dat is beperkt tot een bepaalde etnische groep.
Je hebt joden voor bijna elke cultuur en etnische groep in deze wereld, van elk kleurtje en smaakje waarin de mens geleverd wordt. Het is gewoon geen etnische groep zoals je denkt.
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de ethiopische Joden, dat zijn heel duidelijk afrikanen. Je hebt chinese joden. Je hebt ook blonde joden met blauwe ogen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_ethnic_divisionsIk begrijp de vergissing. Je hoort vaak dat Joden een ras zouden zijn. Maar dat is biologisch gewoon niet waar. Het word verteld als waar maar check zelf de feiten.
Het Jodendom is een religie gedeeld door een grote groep mensen van verschillende etnische achtergronden. Zoals het christendom en zoals Islam.
Weet je bijvoorbeeld dat Rastafaira ook een scheut van het Jodendom is? Ze zijn uniek in die zin dat ze Haile Selassie de voormalige koning van Ethiopie beschouwen als de messias waar de rest van het Jodendom nog op zit te wachten.
Als nuancering op mijn verhaal: strikt genomen ben je automatisch een jood als je moeders genetische lijn rechtstreeks naar Abraham leidt. Dit is niet dezelfde definitie als een ras. En hoewel het ook zeker niet waar is voor alle Joden. Zullen veel meer mensen op die manier in ieder geval theoretisch verbonden zijn dan puur vanuit het rassen idee mogelijk is... Maar dan moet je dus de religieuze interpretatie en niet de etnische interpretatie volgen. Die religieuze interpretatie komt overigens wel met de feiten overeen. De meeste Joden hebben Israelisch genetisch materiaal in hun lichaam. Maar dat is dus niet hetzelfde als een ras zijn. Wij zijn allemaal een smeltpot van genetisch materiaal van diverse origine. Dat is normaal. En als je iedereen die israelisch genetisch materiaal heeft als Jood rekent zijn er enkele orden groten meer joden op deze wereld dan we denken. De moeder lijn kunnen we niet goed controleren geloof ik. Maar ook als we dat konden, dat maakt nog geen etnische groep.
En waarom de joden wel en de roma niet? Die hebben het ook zwaar gehad in de tweede wereld oorlog. EN vandaag de dag worden ze nog steeds vrijwel overal als inferieur behandeld.
Effin, als het geen etnische groep is. Maar de enkele bindende factor linksom of rechtsom religie is. Dan betekent dit dus dat elke politieke keuze gebaseerd op die religie per definitie IETS met religie te maken heeft en dus niet seculier is. Seculier zionisme is een mythe. Het komt niet met de feiten die iedereen in een half uurtje kan checken overeen. Het kan best dat er mensen zijn die het zo noemen maar ik betwijfel of een van hen niet tegelijk een joods religieuze agenda volgt.
Daarbij, een puur racistische om dat woord maar eens nuttig te gebruiken definitie van het woord jood zou elke niet genetisch verbonden Jood moeten disqualificeren. En dat doet het niet. Gelukkig.
Je kunt dus puur nationaal naar het joodse volk kijken en niet specifiek naar de religie. Als je het eerste doet, mag je seculier genoemd worden. Als je het tweede doet niet. Dat etniciteit en religie voor een groot deel aan elkaar gekoppeld zijn, doet daarbij niet terzake. Om een ander voorbeeld te geven: de Turken zijn in grote meerderheid moslim, maar toch heeft het Turkse volk in principe voor een seculiere staat gekozen.
Ja, maar de Turken zijn dus een etnische groep precies zoals de Joden dat niet zijn. Er zijn geen zwarte turken of chinese turken of blonde turken met blauwe ogen. Er zijn vast echte turken met die eigenschappen maar dat is niet hun genetische predispositie.
Wat je denkt klopt niet en ik zou je willen aanmoedigen om me niet te geloven maar het vooral zelf op te zoeken.
Ik misgun Joden hun eigen staat totaal niet. Ze hebben het zwaar genoeg gehad. En die mensen hebben zonder twijfel een sterk gevoel van identiteit en nationaliteit. Ze zijn een staat dat kan niet ontkend of nietig verklaard worden dat is niet aan anderen en zeker niet aan mij om over te beslissen. Maar laten we trachten de feiten onder ogen te zien en onze meningen niet bazeren op misvattingen.