marin schreef:Hoe zou je zo'n iemand herkennen?
Volgens mij? Aan diens handel en wandel. De vruchten, zegmaar. Maar zeker ook in een gesprek.
Is het zo zodra de aanwezigheid van Christus in een leven een feit is?
Hm... Niet perse, wellicht. Het is overigens de H. Geest die in een mens aanwezig kan zijn. De mens kan "in Christus" zijn. (Niet andersom)
Kan iemand zonder Christus een Christen zijn?
Zonder H G dan. Volgens mij is geloof de 'sleutel'. Maar zonder 'meewerking' van God is bekeren wellicht niet te doen...
Is het een voorwaarde van Christen zijn is, dat we werkelijk tot Jezus Christus bekeerd moeten zijn?
Hm.. De intentie om van het vlees te bekeren en tot God is wel een voorwaarde, denk ik. Je moet het wel willen dus. Je willen overgeven, je vlezen 'ik' opgeven. Je ego kruisigen in feite.
Houd dat in dat we verstandelijk overtuigd moeten zijn dat Jezus de Zoon van God is, dat Hij persoonlijk voor onze zonden is gestorven en dat Hij leeft om in ons Zijn beeld te herstellen?
Ja.
Betekend het dat wij ons aan Zijn leiding zullen onderwerpen? Dan pas behoor je Hem toe?
Mjoa... Ja.
Is elke godsdienstige bezigheid waarin Christus niet voorop staat, maakt dat we als Christenen tekort schieten?
Jazeker. Dat is vreemdgaan. Dat zou 2 heren dienen zijn, en dat kan niet.
Kunnen we Christus alleen door geloof aanvaarden?
Ja, hoe anders?
In Christus zijn wij nieuwe mensen? Waar uit zich dit in?
In het niet meer (willen) zondigen. Liefde voor God en mens. Rust en geen angst meer over aardse zaken en problemen.
Kunnen deel uitmaken van godsdienstige groepering, zonder er werkelijk deel van uit te maken?
Snap even niet deze vraag. Maar misschien doel je op het steunen van die groep zonder zelf overtuigd te zijn van waar die groep van overtuigd is, een overtuiging die die groep die groep maakt. Dat kan m.i. zeker wel.
De kerk kan van onze diensten gebruikmaken zonder dat wij christenen zijn!
Lijkt me ook.
Is de voornaamste eigenschap van bekering trouw te blijven, ons leven in harmonie te blijven met Hem en Zijn Woord.
Dat is een eigenschap van bekeerd zijn. Maar welke mens is 100% bekeerd?
En dat houd ook in dat wij God en mensen zonder voorbehoud liefhebben.
Hm, als je niet in Gods Offer (z'n Zoon) gelooft staat dat jouw liefde voor Hem wel in de weg, misschien...
M.i. heeft God hier dmv de H G een hand in. We hebben die liefde en dat geloof wellicht niet uit onszelf.
En ik? Ben ik nou een christen in Christus? Niet als ik zo lees wat m'n antwoorden zijn en ik vergelijk dat met mijn leven... hoewel... Hm...