Wat is een Christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Wat is een Christen?

Berichtdoor marin » 27 sep 2009 09:49

Hoe zou je zo'n iemand erkennen?

Is het zo zodra de aanwezigheid van Christus in een leven een feit is?
Kan iemand zonder Christus een Christen zijn?

Is het een voorwaarde van Christen zijn is, dat we werkelijk tot Jezus Christus bekeerd moeten zijn?

Houd dat in dat we verstandelijk overtuigd moeten zijn dat Jezus de Zoon van God is, dat Hij persoonlijk voor onze zonden is gestorven en dat Hij leeft om in ons Zijn beeld te herstellen?

Betekend het dat wij ons aan Zijn leiding zullen onderwerpen? Dan pas behoor je Hem toe?

Is elke godsdienstige bezigheid waarin Christus niet voorop staat, maakt dat we als Christenen tekort schieten?

Kunnen we Christus alleen door geloof aanvaarden?

In Christus zijn wij nieuwe mensen? Waar uit zich dit in?

Kunnen deel uitmaken van godsdienstige groepering, zonder er werkelijk deel van uit te maken?

De kerk kan van onze diensten gebruikmaken zonder dat wij christenen zijn!

Is de voornaamste eigenschap van bekering trouw te blijven, ons leven in harmonie te blijven met Hem en Zijn Woord.

En dat houd ook in dat wij God en mensen zonder voorbehoud liefhebben.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Re: Wat is een Christen?

Berichtdoor Jerommel » 27 sep 2009 19:53

marin schreef:Hoe zou je zo'n iemand herkennen?

Volgens mij? Aan diens handel en wandel. De vruchten, zegmaar. Maar zeker ook in een gesprek.
Is het zo zodra de aanwezigheid van Christus in een leven een feit is?

Hm... Niet perse, wellicht. Het is overigens de H. Geest die in een mens aanwezig kan zijn. De mens kan "in Christus" zijn. (Niet andersom)
Kan iemand zonder Christus een Christen zijn?

Zonder H G dan. Volgens mij is geloof de 'sleutel'. Maar zonder 'meewerking' van God is bekeren wellicht niet te doen...
Is het een voorwaarde van Christen zijn is, dat we werkelijk tot Jezus Christus bekeerd moeten zijn?

Hm.. De intentie om van het vlees te bekeren en tot God is wel een voorwaarde, denk ik. Je moet het wel willen dus. Je willen overgeven, je vlezen 'ik' opgeven. Je ego kruisigen in feite.
Houd dat in dat we verstandelijk overtuigd moeten zijn dat Jezus de Zoon van God is, dat Hij persoonlijk voor onze zonden is gestorven en dat Hij leeft om in ons Zijn beeld te herstellen?

Ja.
Betekend het dat wij ons aan Zijn leiding zullen onderwerpen? Dan pas behoor je Hem toe?

Mjoa... Ja.
Is elke godsdienstige bezigheid waarin Christus niet voorop staat, maakt dat we als Christenen tekort schieten?

Jazeker. Dat is vreemdgaan. Dat zou 2 heren dienen zijn, en dat kan niet.
Kunnen we Christus alleen door geloof aanvaarden?

Ja, hoe anders?
In Christus zijn wij nieuwe mensen? Waar uit zich dit in?

In het niet meer (willen) zondigen. Liefde voor God en mens. Rust en geen angst meer over aardse zaken en problemen.
Kunnen deel uitmaken van godsdienstige groepering, zonder er werkelijk deel van uit te maken?

Snap even niet deze vraag. Maar misschien doel je op het steunen van die groep zonder zelf overtuigd te zijn van waar die groep van overtuigd is, een overtuiging die die groep die groep maakt. Dat kan m.i. zeker wel.
De kerk kan van onze diensten gebruikmaken zonder dat wij christenen zijn!

Lijkt me ook.
Is de voornaamste eigenschap van bekering trouw te blijven, ons leven in harmonie te blijven met Hem en Zijn Woord.

Dat is een eigenschap van bekeerd zijn. Maar welke mens is 100% bekeerd?
En dat houd ook in dat wij God en mensen zonder voorbehoud liefhebben.

Hm, als je niet in Gods Offer (z'n Zoon) gelooft staat dat jouw liefde voor Hem wel in de weg, misschien...
M.i. heeft God hier dmv de H G een hand in. We hebben die liefde en dat geloof wellicht niet uit onszelf.

En ik? Ben ik nou een christen in Christus? Niet als ik zo lees wat m'n antwoorden zijn en ik vergelijk dat met mijn leven... hoewel... Hm... :-k

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 sep 2009 21:59

En ik? Ben ik nou een christen in Christus? Niet als ik zo lees wat m'n antwoorden zijn en ik vergelijk dat met mijn leven... hoewel... Hm...

Jerommel, dus je antwoorden zijn niet in overeenstemming in vergelijking met je leven!

Is dat niet hetzelfde als iemand fantastisch kan praten over zijn geloof en de persoon leeft er zelf niet na.

God let niet op we ons noemen, maar op wat we in werkelijkheid zijn.

God heeft ons geschapen om met Hem in gemeenschap te verkeren, zonder Hem zijn wij onvolkomen en leeg.

De Heilige Geest richt onze geest op eeuwige werkelijkheden. Hij leidt ons steeds verder in een leven met Christus.

Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding (Rom.6:5).
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 27 sep 2009 22:10

marin schreef:En ik? Ben ik nou een christen in Christus? Niet als ik zo lees wat m'n antwoorden zijn en ik vergelijk dat met mijn leven... hoewel... Hm...

Jerommel, dus je antwoorden zijn niet in overeenstemming in vergelijking met je leven!

Is dat niet hetzelfde als iemand fantastisch kan praten over zijn geloof en de persoon leeft er zelf niet na.
Yep... Ik probeer het wel hoor, maar het lukt (nog) niet zo best.
God let niet op we ons noemen, maar op wat we in werkelijkheid zijn.
Ikke zondaar... Eigenwijs en wantrouwig...
God heeft ons geschapen om met Hem in gemeenschap te verkeren, zonder Hem zijn wij onvolkomen en leeg.
Ikke leeg...
De Heilige Geest richt onze geest op eeuwige werkelijkheden. Hij leidt ons steeds verder in een leven met Christus.
Hij neemt er wel z'n tijd voor he...
Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding (Rom.6:5).
Yep, still dying, not dead yet...

Wat was eigenlijk je bedoeling met dit topic?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 sep 2009 22:24

Wat was eigenlijk je bedoeling met dit topic?

Met elkaar tot een "geloof en leven" te spreken, of lijkt je dat niet nuttig!

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 27 sep 2009 22:33

marin schreef:Wat was eigenlijk je bedoeling met dit topic?

Met elkaar tot een "geloof en leven" te spreken, of lijkt je dat niet nuttig!
Je bedoelt iets in het kader van "kritische broeders en zusters onder elkaar" denk ik. Zeker nuttig.
Maar, hoe zit het met jou? Heb jij het gevoel in Christus te leven? Of zoals men zegt "je gered weten".
Ik meende wat struikelblokjes te ontwaren aan de hand van je vraagstellingen en opmerkingen in je startpost.
Ik heb een overgave probleem vanwege mijn wantrouwen tegenover autoriteit.
Bovendien interpreteer ik nogal eens e.e.a. wat negatief wat in de Bijbel staat.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 28 sep 2009 09:28

Volgens mij gaat het niet om kritiek te leveren op een levenshouding van anderen , want ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen keuze's.

Ik ben altijd blij en vindt het fijn als iemand mij wijst op iets wat ik altijd verkeert begrepen heb (ik bedoel uit Gods Woord), door welke oorzaken dan ook, bv.in welke kringen je ook bent geweest, elke kerk of groep heeft weer argumenten om een eigen kerk of groep te beginnen of door kerkscheuringen zij meenden daarin God een dienst te bewijzen, terwijl God heel duidelijk in Zijn Woord aangeeft hoe Hij gediend wil worden, tot onze redding.

Daarin krijg je overzicht en stabiliteit in je leven als de relatie met de Here Jezus sterker wordt.

Als wij menen "geloof" uit kennis van ons zelf of door studie's of welke kerkgemeenschap je ook maar vertoefd behouden te worden (het "kan" een middel zijn) slaan wij de plank mis, het gaat volgens mij hoe is de persoonlijke relatie met de Here Jezus.

Vandaar ook deze tekst:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 okt 2009 10:37

marin schreef:Hoe zou je zo'n iemand erkennen?

Een christen is een aanhanger van het christendom, of in meer strikte zin een volgeling van Jezus Christus.
Een definitie van ‘een volgeling van Jezus Christus’ wordt door het christendom verschillend ingevuld door hun religie of geloofsystemen en dat geeft nogal een wrijving en meningsverschillen.

Als je het mij persoonlijk vraag zeg ik dat ‘discipelschap’ het belangrijkste is als christen zijn. Dus doen wat Christus zegt en wat zegt Hij dan? (Even in berijming, dat vind ik mooi).

Gods verborgen omgang vinden
Zielen, waar Zijn vrees in woont.
't Heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
Naar Zijn vreeverbond, getoond.
d' Ogen houdt mijn stil gemoed
Opwaarts, om op God te letten:
Hij, die trouw is, zal mijn voet,
Voeren uit der bozen netten.

Intimiteit met God in Christus door Zijn Verbond en geboden. Net als in het paradijs, wil God gemeenschap met de mens. Dat is pas de kracht en geheim van een leven met God, dat Hij intiem met ons omgaat ....

Heer', ai, maak mij Uwe wegen,
Door Uw woord en Geest bekend;
Leer mij, hoe die zijn gelegen,
En waarheen G' Uw treden wendt,
Leid mij in Uw waarheid, leer
IJvrig mij Uw wet betrachten.
Want Gij zijt mijn heil, o Heer',
'k Blijf U al den dag verwachten.

Ik zal met u zijn .
De volgeling van Christus in gehoorzaamheid aan Zijn opdracht mogen we goede moed hebben ....

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 11 okt 2009 01:04

never mind...

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 18 okt 2009 12:58

[quote="Jantjes"]

Een definitie van ‘een volgeling van Jezus Christus’ wordt door het christendom verschillend ingevuld door hun religie of geloofsystemen en dat geeft nogal een wrijving en meningsverschillen.

Jantjes, zeker dat is ook zo, in gesprekken maak je dat vaak mee, mijn persoonlijk ervaring is dit dat ik ook anders ben gaan denken over een kerkelijk instituut (traditie's), ik ben na gaan denken over kerkleiders die gedachten/meningen/opvattingen/zienswijzen enz. deponeren ivm de nieuwe tijd denken, maar pasop dat is de valstrik, als deze mensen delen uit Gods Woord willen scheuren omdat het niet meer past in deze tijd, en je hebt geen (fundament)profetische kennis (overzicht) dat dit alles staat te gebeuren, de Here Jezus verwees ook altijd naar de profetieën die van Hem getuigen, de mensen geloofden toen ook niet dat Hij het was die moest komen.
Je weet, de Bijbel noemt babylon (geestelijke verwarring) zoals in het oude Babel een toren gebouwd werd die naar de hemel reikte, zo hebben zich in het nieuwe Babylon de zonden opgehoopt tot aan de hemel. Daarom moet Gods volk uit Babylon gaan. Israël moest eens Egypte verlaten omdat Gods volk daar niet thuishoorde. De overtuigende macht van de H. Geest zal de duisternis doordringen welke het gevallen Babylon omgeeft. De gemeente van Christus zal de boodschap met kracht brengen en velen zullen reageren op de uitnodiging: «Gaat uit van haar, Mijn volk!..
De benaming Babylon is afgeleid van Babel, wat verwarring (Gen. 11,9) betekent, en wordt in de Bijbel gebruikt om de verschillende vormen van valse of afvallige godsdiensten aan te duiden.
Openb.17:4-6 wordt Babylon voorgesteld als een hoer. In de Bijbel is een gevallen vrouw een zinnebeeld van een afvallige kerk.
Deze hoer uit Openb. 17 is "gehuld in purper en scharlaken en rijk versierd met goud, edelgesteente en paarlen, en zij had in haar hand een gouden beker, vol gruwelen en de onreinheden van haar hoererij. En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde".
De hier beschreven macht is geen andere dan het pauselijk Rome.
Van geen enkele andere macht kon met recht worden gezegd dat ze "dronken was van het bloed der heiligen' Deze kerk heeft de volgelingen van Christus vervolgd op gruwelijke wijze. De grote zonde waar aan Babylon zich schuldig maakt is, dat de bewoners der aarde dronken zijn geworden van de wijn hare hoererij.
Deze gouden beker in haar hand, die zij de wereld aanbiedt, stelt de valse leerstellingen voor, zoals de mis, de onsterfelijkheid van de ziel, een eeuwig brandende hel, de aanbidding van de maagd Maria en de heiliging van de zondag. Deze en andere geheel onbijbelse leerstellingen houdt zij de wereld en de kerken voor, met alle verderfelijke invloed ervan als gevolg.
Daarom geldt het niet alleen voor de Roomse kerk, want die kerk verkeert al vele eeuwen in een gevallen toestand.
Van Babylon wordt gezegd dat zij de moeder der hoeren is. Met haar dochters moeten kerken bedoeld worden die vasthouden aan haar leerstellingen, zoals de heiliging van de zondag, en haar voorbeeld volgen. Daarom is de benaming Babylon (verwarring)) terecht van toepassing op deze kerken. Ondanks de geestelijke duisternis die in deze kerken bestaat, bevindt het merendeel van de ware volgelingen van Christus zich nog in haar midden. Al Gods ware kinderen die nog in Babylon zijn, zullen gehoor geven aan de oproep van de engel ' Babylon is gevallen"en "Gaat uit van haar, Mijn volk" (Openb. 18:4). Tenslotte zullen zij de gevallen kerken verlaten.

De volgeling van Christus in gehoorzaamheid aan Zijn opdracht mogen we goede moed hebben en weten wat hen te wachten staat als zij vast staan in het geloof van en in Jezus,
De tijd van genade, die aan de komst van onze Here Jezus voorafgaat, is haast voorbij. Dan zal
van iedereen worden gezegd: "Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie
rechtvaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid" (Openb.22:11). Daarom moet
iedereen de waarschuwing ter harte nemen: "Heden, indien gij zijn stem hoort verhardt
uw harten niet" (Hebreeën 3:7,8). Jezus is voor onze zonden gestorven om voor ieder van ons de weg te openen naar een nieuwe, heerlijke toekomst.

marin

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 19 okt 2009 09:09

Het lijkt mij ,dat van ieder die zich christen noemt,
de overgrote meerderheid,
eerder volgelingen zijn van van Paulus dan van Christus.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 19 okt 2009 18:29

Paulus in de brief aan de romeinen:"1 PAULUS , een dienstknecht van JEZUS CHRISTUS, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie Gods."

Paulus in de brief aan Korinthe: "1 EN ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis Gods.
2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd."

Paulus was een volgeling van Jezus Christus.

Hoe kom je er dus bij dat de meerderheid van de christenen Paulus volgt en niet Christus.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

monocle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor monocle » 20 okt 2009 07:31

Gewoon omdat de woorden van Paulus op de meest letterlijke manier worden opgevolgt.
Zelfs wanneer er een contradiktie bestaat tussen woorden van Paulus en die van Jezus, dan worden Paulus woorden steevast als basis gebruikt.
Omdat 80% van de bijbelteksten die gebruikt worden tijdens bijbelstudie, woorden zijn die Paulus heeft gesproken, kan je eigenlijk beter zeggen dat het een Paulus-studie is.
Let maar eens op, hoe dikwijls wordt bvb. het boek Jakobus aangehaald?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 20 okt 2009 11:04

monocle zegt:
Zelfs wanneer er een contradiktie bestaat tussen woorden van Paulus en die van Jezus, dan worden Paulus woorden steevast als basis gebruikt.

monocle vind je niet wat Paulus zelf daar over zegt: Hier blijkt maar weer dat als je de woorden van profs/predikanten/kerkelijke leiders/personen meer waarde geeft dan de woorden van de Here Jezus ontstaat er verdeeldheid, lees maar:

1 Kor 1:11-13 - Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?

Verdeeldheid/scheuringen/koude harten wordt door satan bewerkt om je los van de Here Jezus te maken.
Strijden over geloofsvraagstukken is vaak kiezen tussen bepaalde personen maar niet voor Christus.
De Here Jezus is de bron waaruit wij leven!

marin

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 okt 2009 17:55

monocle schreef:Gewoon omdat de woorden van Paulus op de meest letterlijke manier worden opgevolgt.
Omdat 80% van de bijbelteksten die gebruikt worden tijdens bijbelstudie, woorden zijn die Paulus heeft gesproken, kan je eigenlijk beter zeggen dat het een Paulus-studie is.
Let maar eens op, hoe dikwijls wordt bvb. het boek Jakobus aangehaald?

Kun je dat ook onderbouwen middels cijfers uit een onderzoek of is dit gewoon jou mening.

Hoe vaak komt het trouwens voor dat Jezus en Paulus tegenstrijdige dingen zeggen?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”