De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor Jerommel » 06 sep 2009 20:26

Filosoof schreef:Verkeerd gedacht, jerommel.
In mijn kindertijd ben ik altijd Nederlands Hervormd geweest en in mijn jeugd heb ik wat 'geëxperimenteerd'. Van Gereformeerde Gemeente tot aan diverse evangelische kringen. Alles heb ik geprobeerd. De evangelische kringen vond ik veel te luchthartig en oppervlakkig, veel te veel op het gevoel gericht. Ik ben zelf heel rationalistisch en niet erg gevoelig voor handenklappen, praisen en met overgave meezingen en Jezus oproepen, etc. He-le-maal niet mijn ding. Daar ben ik veel te stoïcijns voor.
Ik heb dat ook... Praise allergie... Merk wel dat het rationele me soms in de weg staat. Overgave is moeilijk...

In de Hervormde Kerk voelde ik me aardig thuis, en ook in de Chr. Ger. Gemeente heb ik het aardig naar mijn zin gehad.
Maar uiteindelijk waren het mijn gedachtespinsels die me het geloof de rug toe deden keren, niet het gebrek aan mede-broeders in het geloof, want vrijwel al mijn vrienden waren christelijk.
Nu bijna geen één meer. De ontwikkeling heeft zich door de jaren heen over de groep verspreid. Klinkt misschien vreemd, maar zo vreemd is het niet na de vele lange nachten van discussies en gesprekken. Soms in de kroeg, soms bij iemand thuis, soms ergens buiten.
Maar het was altijd vruchtbaar. Ik beschouw mijn periode als christen dan ook als zeer leerzaam en nuttig. Het heeft me op een geweldige manier gevormd en mij in staat gesteld om de wereld vanuit meerdere perspectieven te zien.
Nu, als agnost, pluk ik daar zeker de vruchten van omdat mijn inlevingsvermogen aangaande gelovigen tot empirische diepte reikt.
Da's een duidelijk verhaal.
Succes met je zoektocht naar de juiste kerk, jerommel.
Bezoek alles eens en weeg het rustig af. Door je te snel ergens bij aan te sluiten, loop je diverse interessante mogelijkheden mis.

Dankje, filosoof. Nog genoeg kerken te gaan... (Den Haag).

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 06 sep 2009 21:04

Mortlach schreef:
Jerommel schreef:Hmmm... :-k
Ik dacht toch dat de meeste mensen rebelleerden tegen hun ouders en hun normen en waarden.

Uiteraard, en een groot deel van je jongvolwassen leven bestaat er dan ook uit het hersenspoelen van je ouders ongedaan te maken. Dat gezegd lijkt het er bijzonder sterk op dat religieusiteit een erfelijke factor heeft. Zijn je ouders christen, dan is de kans significant groot dat jij ook christen zult zijn; zijn ze moslim, dan jij ook; zijn ze rechtsdraaiende Vraeisten, dan jij ook. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, er zijn altijd mensen die later instappen of zich eraan ontworstelen).

Och ja, dat telt ook voor het atheist zijn. De kans dat je atheist bent als je ouders dat ook zijn, is ook significant. Je ouders atheist, jij ook waarschijnlijk atheist. Waarschijnlijk ben je geindoctrineerd met het atheistische gedachtegoed.
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2009 06:26

bmwijnand schreef:Och ja, dat telt ook voor het atheist zijn. De kans dat je atheist bent als je ouders dat ook zijn, is ook significant. Je ouders atheist, jij ook waarschijnlijk atheist. Waarschijnlijk ben je geindoctrineerd met het atheistische gedachtegoed.

Inderdaad. Zoals ik al zei: We worden allemaal geindoctrineerd; het enige verschil is het programma waarmee dat gebeurt
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 07 sep 2009 12:57

Dat is zo.
Maar zodra je je dat enigzins realiseert begint de verlossing van de indoctrinatie.
Dan kan je weer een nieuw indoctrinatie-kanaal kiezen... :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2009 13:54

Ondertussen kan het topic beter hernoemt worden naar "fanaten hebben geen vrede." Fanatische atheisten niet, maar fanatische christenen netzomin. Als je dat niet gelooft, raad ik je aan eens naar de docu "Jesus Camp" te kijken.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 07 sep 2009 14:06

Nou, toch weer geen barst te doen vandaag, ik ga kijken. (Bedoel je DEZE ?)
Ik zie al een beetje aan de plaatjes wat we kunnen verwachten in deze docu...
Tenenkrommende 'kindermishandeling' (brainwashing)
Jaiks...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2009 14:15

Yep, dat is 'm. Christendom op zijn engst.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 07 sep 2009 14:29

Mortlach schreef:Yep, dat is 'm. Christendom op zijn engst.

Oeioei, ik zit nu op 11 minuten, en weet eigenlijk al genoeg.
Dit is foute boel... :( ...en dan nog eens met kindertjes...

(edit:)
Ook leuk: The "Kids on fire" summercamp, in Devil's Lake (North Dakota) :-k
Maar wat me wel positief opvalt is dat er geen haat wordt gepredikt tov ongelovigen, ook niet impliciet.

Maargoed, kindertjes die in tongentaal spreken en epileptisch op de grond liggen te spartelen is ronduit angstaanjagend...
Laatst gewijzigd door Jerommel op 07 sep 2009 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2009 14:44

Jerommel schreef:Dankje, filosoof. Nog genoeg kerken te gaan... (Den Haag).

Al eens in de Bethlehemkerk geweest? Ze hebben in elk geval video diensten online, zodat je alvast een kijkje kunt nemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 07 sep 2009 14:57

.
Laatst gewijzigd door Filosoof op 07 sep 2009 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2009 15:01

@Filosoof: ik stelde de vraag aan Jerommel...
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 07 sep 2009 15:10

Onzorgvuldige ik.
Sorry.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 07 sep 2009 15:20

elbert schreef:
Jerommel schreef:Dankje, filosoof. Nog genoeg kerken te gaan... (Den Haag).

Al eens in de Bethlehemkerk geweest? Ze hebben in elk geval video diensten online, zodat je alvast een kijkje kunt nemen.
Nog niet geweest. Ik zal eens kijken. Komt ie op de turflijst :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2009 15:48

Jerommel schreef:
Mortlach schreef:Yep, dat is 'm. Christendom op zijn engst.

Oeioei, ik zit nu op 11 minuten, en weet eigenlijk al genoeg.
Dit is foute boel... :( ...en dan nog eens met kindertjes...

(edit:)
Ook leuk: The "Kids on fire" summercamp, in Devil's Lake (North Dakota) :-k
Maar wat me wel positief opvalt is dat er geen haat wordt gepredikt tov ongelovigen, ook niet impliciet.

Maargoed, kindertjes die in tongentaal spreken en epileptisch op de grond liggen te spartelen is ronduit angstaanjagend...

Het is dus dit soort christendom en geloof in het algemeen waar Dawkins - terecht - grote moeite mee heeft. Hij draaft alleen te ver door door ál het geloof, hoe vredelievend ook, te willen bestrijden.

Maar goed, het feit is dat kinderen weerloos zijn tegen de invloed van hun ouders. Dat is evolutionair wel weer te verklaren natuurlijk, mocht je zo genegen zijn. De oer-kindertjes die verteld werd dat die besjes erg giftig zijn, maar ze dan tóch aten, kregen meestal maar weinig nageslacht. Alleen de kindertjes die onvoorwaardelijk hun ouders geloofden overleefden de kindertijd. Of je stelt dat het te maken heeft met één van de 10 geboden ; eert uw vader en moeder etc. Dat is nu even van ondergeschikt belang.

Enfin, om even terug te komen op die wedergeboorte. Ik ben cynisch genoeg om te geloven dat als je die kids maar vaak genoeg vertelt over de ervaring van wedergeboorte, en het belang ervan, etc, etc, dat je kinderen binnen de kortste keren zelf zo'n ervaring bij zichzelf opwekken.

Trouwens, geen haat gepredikt, ook niet impliciet? Dan bekijken wij die filmpjes toch heel anders. Luister/kijk eens naar het commentaar op de Harry Potter boeken. Hoezo geen haat? En dan impliciet natuurlijk ook voor de schrijfster en zelfs de lezers. Ok, misschien geen haat, maar wel een vreselijk misplaatst superioriteitsgevoel, een ziekmakende meewarigheid "kijk al die domme schapen met hun boeken eens in de ban van Satan zijn..." Om over haat jegens Satan zelf nog maar te zwijgen.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 07 sep 2009 16:02

Ja, ik wilde net toevoegen: Hm... De haat of iig aversie tegen niet-christenen komt toch ook de kop op steken bij deze kids in deze docu... Wordt ook zo gepredikt door dat dikke wijf.

Ik ben heel benieuwd hoe het met deze kinderen zal aflopen...
Ik vermoed niet veel goeds, of misschien wel, maar niet veel zullen christelijk blijven als ze het leven in stappen...

Tja, van dergelijk beeldmatteriaal is er gemakkelijk walging voor geloof te krijgen...

Terug naar “[Religie] - Open forum”