Michael schreef:Het staat wat mij betreft niet vast dat hij dat wilde. Misschien is er een niveau van bestaan waarin al die dingen zin hebben. Ik weet dat niet. Ik weet wel dat we ons met hand en tand tegen bloed vergieten moeten verzetten. Jezus zijn woorden zijn voor mij alle andere woorden overrulend, als er onduidelijk is kies je Jezus zijn uitleg. En dan eindig je altijd in de tolerante rol. Je kunt moeilijk zijn woorden als intolerant beschouwen.
Maar dit komt dus op me over alsof je zegt: God is niet schuldig aan het lijden in het OT, we snappen dat nu eenmaal niet en wellicht is het te wijten aan een hoger niveau van goddelijke moraal, o.i.d., dus kunnen we ons maar beter louter op Christus richten.
En dat terwijl Jezus ook geen gras liet groeien over de voorwaarden die Hij stelt.
Michael schreef:Dat geweldloze staat wat mij betreft duidelijk beschreven in de instructies die christus ons gaf.
Dus op zijn best kun je zeggen dat de bijbel op dat vlak wel eens wat "mixed messages" verstuurt. Misschien is dat om het kaft van het koren te scheiden misschien begrijpen we het grotere plan niet.
Mixed messages. Dat is nu precies een van die punten die de integere gelovige in troebel water (kunnen) doen belanden. In de ene tekst moeten alle Amelekieten uitgeroeid worden, incl. de kinderen en de verstandelijk zwakken, en in de volgende tekst is het zaak je vijanden lief te hebben. In de ene tekst zullen engelen plagen uitstorten over de aarde en zullen de ongelovigen kermen dat de bergen op hem moeten vallen omdat ze zo huiveringwekkend bang zijn, en in de volgende zal God alle tranen van de ogen van de gelovigen uitwissen. Het is de gruwelijkste gruwel tegenover de meest liefdevolle liefde. Eén grote tegenstelling die m.i. onmogelijk te harmoniseren is zonder verstrikt te raken in het web van de tegenstrijdigheid.
Michael schreef:Hoe het ook is deze religie als oorzaak van intolerantie aanwijzen is niet helemaal juist. Het is een excuus wat veel christenen gebruiken voor hun menselijke fouten. En niemand van ons is perfect dus misschien moeten we ze gewoon met humor en liefde overtuigen. In plaats van met polarisatie in kampen.
Polarisatie an sich zou niet het doel moeten zijn, maar vindt vaak wel plaats. Er is geen ontkomen aan wanneer je twee dwarse geesten tegenover elkaar zet. M.i. kun je religie namelijk wel als oorzaak van intolerantie aanwijzen. De Bijbel spreekt kwaad over praktiserende homo's, christenen doen dat ook. Hoe komt dat? Doordat ze het geloof als excuus gebruiken? Nee, doordat het hun overtuiging is dat praktiserende homo's zondig zijn, en die overtuiging is een dorre vrucht van hun geloof. Afijn, het is maar een voorbeeldje, maar je begrijpt mijn punt.
Het OT staat vol met ongenuanceerde, radicale intolerantie. Dat kun je niet van tafel vegen onder de noemer 'historische context'.
Waarom niet? Ik ga er niet bij elke bijbel text vanuit dat het de woorden van God zijn die ik lees hoor. Anderen denken daar anders over. Maar wat mij betreft klopt dat gewoon niet. Je kunt stukken vinden die elkaar tegenspreken.[/quote]
Tegenstrijdigheden brengen draaikolken teweeg en de een kan beter zwemmen dan de ander. Wanneer je de reddingsboeien van de gebruikelijke dogma's echter loslaat, bestaat het risico dat je ten onder gaat. Of beter gezegd: dat het geloof in je hart wordt verstikt omdat er geen zuurstof meer voor is.
En dat je dat niet zomaar van tafel kunt vegen onder de noemen 'historische context' is m.i. vanzelfsprekend. Stel jezelf deze vraag maar eens: Zou God al die mensen in het OT hebben gedood, enkel omdat dit binnen de toen geldende wildernicultuur viel? Enkel omdat dit beter uitkwam om contact met de mens te krijgen?
Een weerzinwekkend idee...
Michael schreef:Is dit werkelijk je ervaring of is het je oppervlakkige indruk
Het is werkelijk mijn ervaring, Michael. Niet mijn oppervlakkige indruk. Sterker nog: mijn indruk is heel diepgaand en veelvuldig, wat dit onderwerp betreft. Ik ben opgegroeid in een milieu vol fundamentalistische protestanten, en ken er genoeg om hun gedachtegang door en door te kennen.