Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Wat leren deze verzen je?
Joh 14,26
Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Joh 15,26
Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Die Ik u zenden zal van de Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van de Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
In de bovenste zegt Jezus dat de Vader de Trooster zenden zal en in de onderste dat Hij zelf de Trooster zal zenden. Hoe kan dat?
Geldt dat voor alle leringen, of alleen voor deze omdat dit je goed uitkomt?
Maar het is niet verzonnen, het is afgeleid uit de bijbel, het staat niet expliciet in de bijbel maar als je een hoop puzzelstukjes bij elkaar legt komt er de Drieëenheid uit tevoorschijn.
Het punt hier is dat er wel bijbelse gronden te vinden zijn voor de Drieënige God en dat mijn vermoeden is dat Mohamed een zelfgefabriceerde hermeneutiek erop nahoudt en zo tot de conclusie komt dat er geen bijbelse grond is voor een Drieënige God.
Mensen die de drie-eenheid ontkennen rukken de Bijbel uit zijn verband/context.
Ik vind het wel degelijk van belang. Je suggereert namelijk dat de Bijbel een tuighuis van teksten is waar je naar believen bouwstenen voor je systematische bouwwerk uit kunt halen.
Er valt namelijk een hoop te extrapoleren vanuit de bijbel.
The Engineer schreef:Maar het is niet verzonnen, het is afgeleid uit de bijbel, het staat niet expliciet in de bijbel maar als je een hoop puzzelstukjes bij elkaar legt komt er de Drieëenheid uit tevoorschijn.
Niet? Nou als je andere puzzelstukjes gaat zoeken komen daar absoluut geen drieeenheid uit. Het is dus de vraag wat je gelooft. Drieeenheid kan derhalve dus nooit tot absolute standaard verheven worden aangezien er niet voldoende grond voor is zonder tegengestelde gronden.
Daarnaast, puzzelstukjes? Waarom gaan puzzelen als er niets over wordt gezegd? Wat is er mis met gewoon geloven wat er staat in plaats van steeds dingen bij elkaar zoeken en te interpreteren? Wie weet is jouw interpretatie wel compleet fout.
Ik klink niet vijandig, Mohamed heeft het bij mijn weten niet vijandig opgevat of heeft het genegeerd en op een waardige manier verder met mij gedissuieerd. Geen problemen maken die er blijkbaar niet zijnHet punt hier is dat er wel bijbelse gronden te vinden zijn voor de Drieënige God en dat mijn vermoeden is dat Mohamed een zelfgefabriceerde hermeneutiek erop nahoudt en zo tot de conclusie komt dat er geen bijbelse grond is voor een Drieënige God.
Je zou er beter aan doen niet zo vijandig te "klinken." Wat Mo heeft opgezocht klopt wel degelijk. Ga het eerst maar eens nazoeken en dan pas kritiek leveren.
Mensen die de drie-eenheid ontkennen rukken de Bijbel uit zijn verband/context.
Yeah right. Als er 1 christelijke groepering is die een ster is in bijbelteksten uit zijn verband rukken dan zijn het refo's wel. Bovendien: onderbouw het dan eens.Ik vind het wel degelijk van belang. Je suggereert namelijk dat de Bijbel een tuighuis van teksten is waar je naar believen bouwstenen voor je systematische bouwwerk uit kunt halen.
Juist.Er valt namelijk een hoop te extrapoleren vanuit de bijbel.
En dan ga je al gauw richting het dingen naar je hand interpreteren.
Cicero schreef:Ik geloof inderdaad niet in jouw tekstengoochelarij. Als je op de hoogte was geweest van de koningstheologie van Israël en van de omringende volken zoals Egypte en Mesopotamië had je wel anders gepraat.
Andere Jas schreef:Ik klink niet vijandig, Mohamed heeft het bij mijn weten niet vijandig opgevat of heeft het genegeerd en op een waardige manier verder met mij gedissuieerd.
In Jesaja 9:6 [5] wordt Jezus Christus beschreven als „Sterke God”, maar alleen zijn Vader wordt in de bijbel de Almachtige God genoemd.
En in Johannes 17:3 spreekt Jezus over zijn Vader als „de enige ware God”. Jezus is dus hoogstens een weerspiegeling van de ware God.
Toen Jezus onderwees, zei hij dat het hier opgetekende gebod het grootste was . . . (Mark. 12:28-30).
Jezus heeft nooit beweerd aan God gelijk te zijn. Hij zei . . . (Joh. 14:28).
De apostel Petrus zei over Christus. . . (Matth. 16:16).
Ben je het woord „Drieëenheid” ooit in de bijbel tegengekomen?
Heb je je ooit afgevraagd of Jezus zelf iemand als God aanbidt? (Joh. 20:17)
Krukje schreef:In Jesaja 9:6 [5] wordt Jezus Christus beschreven als „Sterke God”, maar alleen zijn Vader wordt in de bijbel de Almachtige God genoemd.
En in Johannes 17:3 spreekt Jezus over zijn Vader als „de enige ware God”. Jezus is dus hoogstens een weerspiegeling van de ware God.
Toen Jezus onderwees, zei hij dat het hier opgetekende gebod het grootste was . . . (Mark. 12:28-30).
Jezus heeft nooit beweerd aan God gelijk te zijn. Hij zei . . . (Joh. 14:28).
De apostel Petrus zei over Christus. . . (Matth. 16:16).
Ben je het woord „Drieëenheid” ooit in de bijbel tegengekomen?
Heb je je ooit afgevraagd of Jezus zelf iemand als God aanbidt? (Joh. 20:17)
mohamed schreef:Duidelijke taal nietwaar, maar heb je Jezus ooit verhoogd?
mohamed schreef:Ja en we lezen even verder Wie hem dat openbaarde te weten Jezus Zijn (Mat 16,17) 'Vader, Die in de hemelen is.' En elders zei Jezus dat '...niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.' (Joh 3,13) (SV77+NBV+KJV)
Hoe kon de Zoon des mensen in de hemel zijn terwijl Hij bij de mensen op aarde was? Zoiets lijkt toch onmogelijk? Eveneens lezen we dat Hij als enige is opgevaren in de hemel en Wie schetst mijn verbazing?
Krukje schreef:mohamed schreef:Duidelijke taal nietwaar, maar heb je Jezus ooit verhoogd?
Het blijkt maar weer hoe weinig kennis jij hebt van andere geloven. Natuurlijk verhogen wij Jezus. We bidden in de naam van Christus, we erkennen hem als hoofd van Gods Hemelse koninkrijk. Maar we beseffen wel dat God groter is dan Jezus. Jezus Christus zelf zei: „De Vader is groter dan ik” en noemde de Vader zijn God, „de enige ware God” (Jo 14:28; 17:3; 20:17; Mr 15:34; Opb 1:1; 3:12). Bij tal van gelegenheden gaf Jezus te kennen de mindere te zijn van zijn Vader en aan hem ondergeschikt te zijn (Mt 4:9, 10; 20:23; Lu 22:41, 42; Jo 5:19; 8:42; 13:16). Zelfs na Jezus’ hemelvaart bleven zijn apostelen hetzelfde beeld presenteren. — 1Kor 11:3; 15:20, 24-28; 1Pe 1:3; 1Jo 2:1; 4:9, 10.
God is de Schepper (Openbaring 4:11). Hij is zonder begin of einde, en hij is almachtig (Psalm 90:2). Jezus daarentegen had wel een begin (Kolossenzen 1:15, 16).mohamed schreef:Ja en we lezen even verder Wie hem dat openbaarde te weten Jezus Zijn (Mat 16,17) 'Vader, Die in de hemelen is.' En elders zei Jezus dat '...niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.' (Joh 3,13) (SV77+NBV+KJV)
Hoe kon de Zoon des mensen in de hemel zijn terwijl Hij bij de mensen op aarde was? Zoiets lijkt toch onmogelijk? Eveneens lezen we dat Hij als enige is opgevaren in de hemel en Wie schetst mijn verbazing?
Jezus was „uit de hemel . . . neergedaald” in de zin dat hij voorheen bij zijn Vader in het geestenrijk had gewoond. (Lukas 1:30-35; Galaten 4:4; Hebreeën 2:9, 14, 17). Na zijn dood zou Jezus als een geestelijk schepsel worden opgewekt en naar God terugkeren. Kort voordat Jezus ter dood werd gebracht, kon hij dan ook bidden: „Vader, verheerlijk mij naast uzelf met de heerlijkheid die ik naast u had voordat de wereld was.” — Johannes 17:5; Romeinen 6:4, 9; Hebreeën 9:24; 1 Petrus 3:18.
Toen Jezus in gesprek was met Nikodemus, een Farizeeër en leraar in Israël, was hij nog niet naar de hemel teruggekeerd. Natuurlijk was er evenmin iemand anders na gestorven te zijn naar het geestenrijk, de hemel, opgestegen. Jezus zei zelf dat Johannes de Doper als profeet van God zijn weerga niet had, maar dat ’een mindere in het koninkrijk der hemelen groter was dan hij’ (Mattheüs 11:11). En de apostel Petrus legde uit dat zelfs de getrouwe koning David overleden was en zich nog steeds in zijn graf bevond; David was niet naar de hemel opgestegen (Handelingen 2:29, 34). Er was een reden waarom degenen die vóór Jezus waren gestorven, onder wie David, Johannes de Doper en andere gelovigen, niet naar de hemel waren gegaan. Ze waren gestorven voordat Jezus voor mensen de weg of mogelijkheid had ingewijd om tot hemels leven opgewekt te worden. De apostel Paulus schreef dat Jezus, als voorloper, „een nieuwe en levende weg” naar de hemel had ingewijd. — Hebreeën 6:19, 20; 9:24; 10:19, 20.
Johannes 3:13 Kijk eens naar de context, naar de inhoud van Jezus’ gesprek met Nikodemus.
Toen die joodse regeerder onder dekking van de nacht naar Jezus toe kwam, zei Jezus tegen hem: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg u: Indien iemand niet wedergeboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien” (Johannes 3:3). Daarop vroeg Nikodemus: ’Hoe is dat mogelijk? Hoe kan iemand voor een tweede maal geboren worden?’ Hij begreep die goddelijke leer over het deelachtig worden van het koninkrijk Gods niet. Was er een manier om daar iets over te weten te komen? Menselijk gezien niet; niemand kon hem erover inlichten omdat niemand in de hemel was geweest en dus in staat was iets uit te leggen over het binnengaan in het Koninkrijk. De enige uitzondering was Jezus. Hij kon Nikodemus en anderen erover onderwijzen omdat Hij uit de hemel was neergedaald en bevoegd was om mensen over zulke dingen in te lichten.
De vraag over deze tekst illustreert dan ook een belangrijk punt in verband met het bestuderen van Gods Woord. Het is niet redelijk over een passage te struikelen louter omdat die moeilijk te begrijpen lijkt. Wat de bijbel op de ene plaats zegt, moet in het licht van andere passages bekeken worden en daarmee in harmonie zijn. Bovendien kan de context — de situatie of het onderwerp van gesprek — ons vaak helpen de redelijke, logische betekenis van een raadselachtige tekst te vinden.
„Moogt gij onverdiende goedheid en vrede hebben van God, onze Vader, en de Heer Jezus Christus” (Romeinen 1:7; 1 Korinthiërs 1:3; 2 Korinthiërs 1:2; Galáten 1:3; Efeziërs 1:2; Filippenzen 1:2)
mohamed schreef:Beste krukje, denk nu zelf een keer na zonder de wachttoren lectuur te raadplegen en ga eens echt inhoudelijk in op wat ik heb geschreven.
Krukje schreef:mohamed schreef:Beste krukje, denk nu zelf een keer na zonder de wachttoren lectuur te raadplegen en ga eens echt inhoudelijk in op wat ik heb geschreven.
Als ik er achter sta. Ik kan het niet beter verwoorden. Daarbij heb jij het hele internet waar je info vandaan haalt, dus ik mag ook de wachttoren gebruiken voor info.
Krukje schreef:Weet je trouwens hoe het drieëenheid-dogma is ontstaan?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten