drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Berichtdoor Cicero » 21 aug 2009 11:27

Ik geloof inderdaad niet in jouw tekstengoochelarij. Als je op de hoogte was geweest van de koningstheologie van Israël en van de omringende volken zoals Egypte en Mesopotamië had je wel anders gepraat.

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 21 aug 2009 13:01

mohamed schreef:Wat leren deze verzen je?

Joh 14,26
Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

Joh 15,26
Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Die Ik u zenden zal van de Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van de Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.

In de bovenste zegt Jezus dat de Vader de Trooster zenden zal en in de onderste dat Hij zelf de Trooster zal zenden. Hoe kan dat?

'in Mijn Naam'. ;)
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 21 aug 2009 17:21

Geldt dat voor alle leringen, of alleen voor deze omdat dit je goed uitkomt?

Tenzij ondersteund door onomstotelijke bewijzen wel ja. Ik ben derhalve ook wel zo eerlijk om te zeggen dat evolutieleer ook door mensen is verzonnen, 1 in het bijzonder uiteraard. Maar laten we dan ook eerlijk zijn en toegeven dat er meer bewijs is voor evolutieleer, dan voor het christelijk geloof. Maar goed dat gaat off-topic.

Maar het is niet verzonnen, het is afgeleid uit de bijbel, het staat niet expliciet in de bijbel maar als je een hoop puzzelstukjes bij elkaar legt komt er de Drieëenheid uit tevoorschijn.

Niet? Nou als je andere puzzelstukjes gaat zoeken komen daar absoluut geen drieeenheid uit. Het is dus de vraag wat je gelooft. Drieeenheid kan derhalve dus nooit tot absolute standaard verheven worden aangezien er niet voldoende grond voor is zonder tegengestelde gronden.
Daarnaast, puzzelstukjes? Waarom gaan puzzelen als er niets over wordt gezegd? Wat is er mis met gewoon geloven wat er staat in plaats van steeds dingen bij elkaar zoeken en te interpreteren? Wie weet is jouw interpretatie wel compleet fout.

Het punt hier is dat er wel bijbelse gronden te vinden zijn voor de Drieënige God en dat mijn vermoeden is dat Mohamed een zelfgefabriceerde hermeneutiek erop nahoudt en zo tot de conclusie komt dat er geen bijbelse grond is voor een Drieënige God.

Je zou er beter aan doen niet zo vijandig te "klinken." Wat Mo heeft opgezocht klopt wel degelijk. Ga het eerst maar eens nazoeken en dan pas kritiek leveren.

Mensen die de drie-eenheid ontkennen rukken de Bijbel uit zijn verband/context.

Yeah right. Als er 1 christelijke groepering is die een ster is in bijbelteksten uit zijn verband rukken dan zijn het refo's wel. Bovendien: onderbouw het dan eens.

Ik vind het wel degelijk van belang. Je suggereert namelijk dat de Bijbel een tuighuis van teksten is waar je naar believen bouwstenen voor je systematische bouwwerk uit kunt halen.

Juist.

Er valt namelijk een hoop te extrapoleren vanuit de bijbel.

En dan ga je al gauw richting het dingen naar je hand interpreteren.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 21 aug 2009 18:53

The Engineer schreef:
Maar het is niet verzonnen, het is afgeleid uit de bijbel, het staat niet expliciet in de bijbel maar als je een hoop puzzelstukjes bij elkaar legt komt er de Drieëenheid uit tevoorschijn.

Niet? Nou als je andere puzzelstukjes gaat zoeken komen daar absoluut geen drieeenheid uit. Het is dus de vraag wat je gelooft. Drieeenheid kan derhalve dus nooit tot absolute standaard verheven worden aangezien er niet voldoende grond voor is zonder tegengestelde gronden.
Daarnaast, puzzelstukjes? Waarom gaan puzzelen als er niets over wordt gezegd? Wat is er mis met gewoon geloven wat er staat in plaats van steeds dingen bij elkaar zoeken en te interpreteren? Wie weet is jouw interpretatie wel compleet fout.

[/quote]
Welke andere puzzelstukjes heb je het nou over? En er wordt klaarblijkelijk voldoende over gezegd, dat blijkt uit de bijdragen in dit topic. Of bedoel je a la concordantie-er-wordt-niks-over-gezegd? De trinitietsleer belijden is ook geloven wat er staat, maar dan op holistisch niveau in plaats van losse bijbelteksten geloven en zo een in kleiner elkaar tegensprekende stukjes opgedeeld geloofsysteem
Het punt hier is dat er wel bijbelse gronden te vinden zijn voor de Drieënige God en dat mijn vermoeden is dat Mohamed een zelfgefabriceerde hermeneutiek erop nahoudt en zo tot de conclusie komt dat er geen bijbelse grond is voor een Drieënige God.

Je zou er beter aan doen niet zo vijandig te "klinken." Wat Mo heeft opgezocht klopt wel degelijk. Ga het eerst maar eens nazoeken en dan pas kritiek leveren.
Ik klink niet vijandig, Mohamed heeft het bij mijn weten niet vijandig opgevat of heeft het genegeerd en op een waardige manier verder met mij gedissuieerd. Geen problemen maken die er blijkbaar niet zijn ;)

Mensen die de drie-eenheid ontkennen rukken de Bijbel uit zijn verband/context.

Yeah right. Als er 1 christelijke groepering is die een ster is in bijbelteksten uit zijn verband rukken dan zijn het refo's wel. Bovendien: onderbouw het dan eens.

Ik vind het wel degelijk van belang. Je suggereert namelijk dat de Bijbel een tuighuis van teksten is waar je naar believen bouwstenen voor je systematische bouwwerk uit kunt halen.

Juist.

Er valt namelijk een hoop te extrapoleren vanuit de bijbel.

En dan ga je al gauw richting het dingen naar je hand interpreteren.

Dat hangt van je methodiek af, volgens mij had Cicero mij daar op gewezen ;) Maar meestal vallen mensen die dingen naar hun hand uit de bijbel tevoorschijn toveren door de mand gelukkig.
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 aug 2009 19:56

Cicero schreef:Ik geloof inderdaad niet in jouw tekstengoochelarij. Als je op de hoogte was geweest van de koningstheologie van Israël en van de omringende volken zoals Egypte en Mesopotamië had je wel anders gepraat.

Als jij Jesaja 9,5 wat meer met een open vizier zou bestuderen kwam je tot andere conclusies als nu het geval is.

'Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.' (Jes 9,5)

'De Egyptenaren zijn mensen, geen goden...' (Jes 31,1)

'Denkt aan hetgeen vroeger, vanouds, gebeurde; Ik immers ben God, en er is geen ander, God, en niemand is Mij gelijk' (Jes 46,9)

'Zult gij dan nog zeggen: ik ben een god – terwijl gij een mens zijt en geen god – als gij staat tegenover hem die u doodt en in de macht zijt van wie u neerslaan?' (Ez 28,9)

In de grondtekst is cursieve overgezet van het woord אל ('el) en er is in de hele Bijbel geen een menselijke koning die ooit 'el genoemd wordt. Dus nee, je vindt mijn analyse misschien gegoochel, maar om Jesaja 9,5 en het woord 'el op eens mens te willen betrekken is pas hocus pocus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 aug 2009 20:09

Andere Jas schreef:Ik klink niet vijandig, Mohamed heeft het bij mijn weten niet vijandig opgevat of heeft het genegeerd en op een waardige manier verder met mij gedissuieerd.

Nou, dat ik er een zelfgefabriceerde hermeneutiek op na zou houden lijkt me eerder iets dat Cicero me zou verwijten, maar hoe dan ook, ik ben blij dat the Engineer wel een boodschap aan de verzen heeft. ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 aug 2009 21:22

Het geval is dat 1 Johannes 5,7 niet eens persé nodig is om aan te tonen dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest Dezelfde zijn. Jezus leerde dat de discipelen door de Geest van de Vader zouden spreken (Mat 10,20) en elders lezen we dat de discipelen de Heilige Geest kregen (Hand 2,4) waar ze eveneens door spraken. Petrus zei onder invloed van Diezelfde Geest dat aartsvader David profeteerde door de Heilige Geest (Hand 1,16) en verklaarde later dat de profeten de Geest van Christus (1 Petr 1,11) in zich hadden. Het wordt duidelijk dat volgens de Bijbel de Geest van de Vader, de Geest van Christus en de Heilige Geest één en Dezelfde zijn. Dat is wat velen niet willen geloven en daarom verfoeien ze 1 Johannes 5,7 wat grappig genoeg slechts een opsomming van feiten is.

De Geest van de Vader.

'Ik zal mijn Geest uitgieten op uw nakroost en mijn zegen op uw nakomelingen.' (Jes 44,3)

Ez 39,29
En Ik zal mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik mijn Geest over het huis Israëls heb uitgestort, luidt het woord van de Here HERE.

Jl 2,28-29
De dag des HEREN Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien. Ook op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten.

De Heilige Geest

Handelingen 2
1 En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen. 2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; 3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; 4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.
5 Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel; 6 en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. 7 En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij: Zie, zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs? 8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? 9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kapadocië, Pontus en Asia, 10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de streken van Libië bij Cyrene, en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Jodengenoten, 11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken. 12 En zij waren allen buiten zichzelf en geheel met de zaak verlegen, en zij zeiden de een tot de ander: Wat wil dit toch zeggen? 13 Maar anderen zeiden spottend: Zij hebben te veel zoete wijn gehad!
14 Maar Petrus stond met de elven op, en hij verhief zijn stem en sprak hen toe:
Gij Joden en allen, die te Jeruzalem woonachtig zijt, dit zij u bekend en neemt mijn woorden ter ore. 15 Want deze mensen zijn niet dronken, zoals gij veronderstelt, want het is het derde uur van de dag; 16 maar dit is het, waarvan gesproken is door de profeet Joël:
17 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees;
en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,
en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:
18 ja, zelfs op mijn dienstknechten en mijn dienstmaagden
zal Ik in die dagen van mijn Geest uitstorten
en zij zullen profeteren.

De Geest van Christus

'Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe.' (Rom 8,9)

1 Petrus 1
8 U hebt hem lief zonder hem ooit gezien te hebben; en zonder hem nu te zien gelooft u in hem en ervaart u een onuitsprekelijke, hemelse vreugde, 9 omdat u het einddoel van uw geloof bereikt: uw redding. 10 Wat die redding inhoudt, trachtten de profeten te achterhalen toen ze profeteerden over de genade die u ten deel zou vallen. 11 Zij probeerden vast te stellen op welke tijd en op welke omstandigheden Christus’ Geest, die in hen werkzaam was, doelde toen deze hun zei dat Christus zou lijden en daarna in Gods luister zou delen. 12 Er werd hun geopenbaard dat deze boodschap niet voor henzelf bestemd was maar voor u, en nu is deze boodschap u verkondigd door hen die u het evangelie hebben gebracht, gedreven door de heilige Geest die vanuit de hemel werd gezonden. Het zijn geheimen waarin zelfs engelen graag zouden doordringen. (NBG51)

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 22 aug 2009 20:38

In Jesaja 9:6 [5] wordt Jezus Christus beschreven als „Sterke God”, maar alleen zijn Vader wordt in de bijbel de Almachtige God genoemd.
En in Johannes 17:3 spreekt Jezus over zijn Vader als „de enige ware God”. Jezus is dus hoogstens een weerspiegeling van de ware God.
Toen Jezus onderwees, zei hij dat het hier opgetekende gebod het grootste was . . . (Mark. 12:28-30).
Jezus heeft nooit beweerd aan God gelijk te zijn. Hij zei . . . (Joh. 14:28).
De apostel Petrus zei over Christus. . . (Matth. 16:16).
Ben je het woord „Drieëenheid” ooit in de bijbel tegengekomen?
Heb je je ooit afgevraagd of Jezus zelf iemand als God aanbidt? (Joh. 20:17)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2009 23:15

Krukje schreef:In Jesaja 9:6 [5] wordt Jezus Christus beschreven als „Sterke God”, maar alleen zijn Vader wordt in de bijbel de Almachtige God genoemd.
En in Johannes 17:3 spreekt Jezus over zijn Vader als „de enige ware God”. Jezus is dus hoogstens een weerspiegeling van de ware God.
Toen Jezus onderwees, zei hij dat het hier opgetekende gebod het grootste was . . . (Mark. 12:28-30).
Jezus heeft nooit beweerd aan God gelijk te zijn. Hij zei . . . (Joh. 14:28).

Waarom zei Jezus dat de Vader meer was?

'En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelf vernederd....' (Fil 2,8)

Bovendien zei Jezus ook:

'En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; (Joh 3,14)

Duidelijke taal nietwaar, maar heb je Jezus ooit verhoogd?

Luk 6,46
En wat noemt gij Mij, Heere, Heere! en doet niet wat Ik zeg?
De apostel Petrus zei over Christus. . . (Matth. 16:16).

Ja en we lezen even verder Wie hem dat openbaarde te weten Jezus Zijn (Mat 16,17) 'Vader, Die in de hemelen is.' En elders zei Jezus dat '...niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.' (Joh 3,13) (SV77+NBV+KJV)
Hoe kon de Zoon des mensen in de hemel zijn terwijl Hij bij de mensen op aarde was? Zoiets lijkt toch onmogelijk? Eveneens lezen we dat Hij als enige is opgevaren in de hemel en Wie schetst mijn verbazing?

Spr 30,4
Wie is ten hemel opgeklommen, en neergedaald? Wie heeft de wind in Zijn vuisten verzameld? Wie heeft de wateren in een kleed gebonden? Wie heeft al de einden der aarde gesteld? Hoe is Zijn Naam, en hoe is de Naam van Zijn Zoon, zo gij het weet?

Is Jezus soms de Zoon van de Zoon des mensen?? ](*,)
Ben je het woord „Drieëenheid” ooit in de bijbel tegengekomen?

Nee, maar wel Drie zijn één.
Heb je je ooit afgevraagd of Jezus zelf iemand als God aanbidt? (Joh. 20:17)

Omdat Jezus de wet deed (Mat 5,17) en immers.

Mat 7,12
Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 02 sep 2009 11:32

mohamed schreef:Duidelijke taal nietwaar, maar heb je Jezus ooit verhoogd?

Het blijkt maar weer hoe weinig kennis jij hebt van andere geloven. Natuurlijk verhogen wij Jezus. We bidden in de naam van Christus, we erkennen hem als hoofd van Gods Hemelse koninkrijk. Maar we beseffen wel dat God groter is dan Jezus. Jezus Christus zelf zei: „De Vader is groter dan ik” en noemde de Vader zijn God, „de enige ware God” (Jo 14:28; 17:3; 20:17; Mr 15:34; Opb 1:1; 3:12). Bij tal van gelegenheden gaf Jezus te kennen de mindere te zijn van zijn Vader en aan hem ondergeschikt te zijn (Mt 4:9, 10; 20:23; Lu 22:41, 42; Jo 5:19; 8:42; 13:16). Zelfs na Jezus’ hemelvaart bleven zijn apostelen hetzelfde beeld presenteren. — 1Kor 11:3; 15:20, 24-28; 1Pe 1:3; 1Jo 2:1; 4:9, 10.

God is de Schepper (Openbaring 4:11). Hij is zonder begin of einde, en hij is almachtig (Psalm 90:2). Jezus daarentegen had wel een begin (Kolossenzen 1:15, 16).

mohamed schreef:Ja en we lezen even verder Wie hem dat openbaarde te weten Jezus Zijn (Mat 16,17) 'Vader, Die in de hemelen is.' En elders zei Jezus dat '...niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.' (Joh 3,13) (SV77+NBV+KJV)
Hoe kon de Zoon des mensen in de hemel zijn terwijl Hij bij de mensen op aarde was? Zoiets lijkt toch onmogelijk? Eveneens lezen we dat Hij als enige is opgevaren in de hemel en Wie schetst mijn verbazing?

Jezus was „uit de hemel . . . neergedaald” in de zin dat hij voorheen bij zijn Vader in het geestenrijk had gewoond. (Lukas 1:30-35; Galaten 4:4; Hebreeën 2:9, 14, 17). Na zijn dood zou Jezus als een geestelijk schepsel worden opgewekt en naar God terugkeren. Kort voordat Jezus ter dood werd gebracht, kon hij dan ook bidden: „Vader, verheerlijk mij naast uzelf met de heerlijkheid die ik naast u had voordat de wereld was.” — Johannes 17:5; Romeinen 6:4, 9; Hebreeën 9:24; 1 Petrus 3:18.

Toen Jezus in gesprek was met Nikodemus, een Farizeeër en leraar in Israël, was hij nog niet naar de hemel teruggekeerd. Natuurlijk was er evenmin iemand anders na gestorven te zijn naar het geestenrijk, de hemel, opgestegen. Jezus zei zelf dat Johannes de Doper als profeet van God zijn weerga niet had, maar dat ’een mindere in het koninkrijk der hemelen groter was dan hij’ (Mattheüs 11:11). En de apostel Petrus legde uit dat zelfs de getrouwe koning David overleden was en zich nog steeds in zijn graf bevond; David was niet naar de hemel opgestegen (Handelingen 2:29, 34). Er was een reden waarom degenen die vóór Jezus waren gestorven, onder wie David, Johannes de Doper en andere gelovigen, niet naar de hemel waren gegaan. Ze waren gestorven voordat Jezus voor mensen de weg of mogelijkheid had ingewijd om tot hemels leven opgewekt te worden. De apostel Paulus schreef dat Jezus, als voorloper, „een nieuwe en levende weg” naar de hemel had ingewijd. — Hebreeën 6:19, 20; 9:24; 10:19, 20.

Johannes 3:13 Kijk eens naar de context, naar de inhoud van Jezus’ gesprek met Nikodemus.
Toen die joodse regeerder onder dekking van de nacht naar Jezus toe kwam, zei Jezus tegen hem: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg u: Indien iemand niet wedergeboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien” (Johannes 3:3). Daarop vroeg Nikodemus: ’Hoe is dat mogelijk? Hoe kan iemand voor een tweede maal geboren worden?’ Hij begreep die goddelijke leer over het deelachtig worden van het koninkrijk Gods niet. Was er een manier om daar iets over te weten te komen? Menselijk gezien niet; niemand kon hem erover inlichten omdat niemand in de hemel was geweest en dus in staat was iets uit te leggen over het binnengaan in het Koninkrijk. De enige uitzondering was Jezus. Hij kon Nikodemus en anderen erover onderwijzen omdat Hij uit de hemel was neergedaald en bevoegd was om mensen over zulke dingen in te lichten.
De vraag over deze tekst illustreert dan ook een belangrijk punt in verband met het bestuderen van Gods Woord. Het is niet redelijk over een passage te struikelen louter omdat die moeilijk te begrijpen lijkt. Wat de bijbel op de ene plaats zegt, moet in het licht van andere passages bekeken worden en daarmee in harmonie zijn. Bovendien kan de context — de situatie of het onderwerp van gesprek — ons vaak helpen de redelijke, logische betekenis van een raadselachtige tekst te vinden.

„Moogt gij onverdiende goedheid en vrede hebben van God, onze Vader, en de Heer Jezus Christus” (Romeinen 1:7; 1 Korinthiërs 1:3; 2 Korinthiërs 1:2; Galáten 1:3; Efeziërs 1:2; Filippenzen 1:2)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2009 15:19

Krukje schreef:
mohamed schreef:Duidelijke taal nietwaar, maar heb je Jezus ooit verhoogd?

Het blijkt maar weer hoe weinig kennis jij hebt van andere geloven. Natuurlijk verhogen wij Jezus. We bidden in de naam van Christus, we erkennen hem als hoofd van Gods Hemelse koninkrijk. Maar we beseffen wel dat God groter is dan Jezus. Jezus Christus zelf zei: „De Vader is groter dan ik” en noemde de Vader zijn God, „de enige ware God” (Jo 14:28; 17:3; 20:17; Mr 15:34; Opb 1:1; 3:12). Bij tal van gelegenheden gaf Jezus te kennen de mindere te zijn van zijn Vader en aan hem ondergeschikt te zijn (Mt 4:9, 10; 20:23; Lu 22:41, 42; Jo 5:19; 8:42; 13:16). Zelfs na Jezus’ hemelvaart bleven zijn apostelen hetzelfde beeld presenteren. — 1Kor 11:3; 15:20, 24-28; 1Pe 1:3; 1Jo 2:1; 4:9, 10.

God is de Schepper (Openbaring 4:11). Hij is zonder begin of einde, en hij is almachtig (Psalm 90:2). Jezus daarentegen had wel een begin (Kolossenzen 1:15, 16).

mohamed schreef:Ja en we lezen even verder Wie hem dat openbaarde te weten Jezus Zijn (Mat 16,17) 'Vader, Die in de hemelen is.' En elders zei Jezus dat '...niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.' (Joh 3,13) (SV77+NBV+KJV)

Jezus was „uit de hemel . . . neergedaald” in de zin dat hij voorheen bij zijn Vader in het geestenrijk had gewoond. (Lukas 1:30-35; Galaten 4:4; Hebreeën 2:9, 14, 17). Na zijn dood zou Jezus als een geestelijk schepsel worden opgewekt en naar God terugkeren. Kort voordat Jezus ter dood werd gebracht, kon hij dan ook bidden: „Vader, verheerlijk mij naast uzelf met de heerlijkheid die ik naast u had voordat de wereld was.” — Johannes 17:5; Romeinen 6:4, 9; Hebreeën 9:24; 1 Petrus 3:18.

Toen Jezus in gesprek was met Nikodemus, een Farizeeër en leraar in Israël, was hij nog niet naar de hemel teruggekeerd. Natuurlijk was er evenmin iemand anders na gestorven te zijn naar het geestenrijk, de hemel, opgestegen. Jezus zei zelf dat Johannes de Doper als profeet van God zijn weerga niet had, maar dat ’een mindere in het koninkrijk der hemelen groter was dan hij’ (Mattheüs 11:11). En de apostel Petrus legde uit dat zelfs de getrouwe koning David overleden was en zich nog steeds in zijn graf bevond; David was niet naar de hemel opgestegen (Handelingen 2:29, 34). Er was een reden waarom degenen die vóór Jezus waren gestorven, onder wie David, Johannes de Doper en andere gelovigen, niet naar de hemel waren gegaan. Ze waren gestorven voordat Jezus voor mensen de weg of mogelijkheid had ingewijd om tot hemels leven opgewekt te worden. De apostel Paulus schreef dat Jezus, als voorloper, „een nieuwe en levende weg” naar de hemel had ingewijd. — Hebreeën 6:19, 20; 9:24; 10:19, 20.

Johannes 3:13 Kijk eens naar de context, naar de inhoud van Jezus’ gesprek met Nikodemus.
Toen die joodse regeerder onder dekking van de nacht naar Jezus toe kwam, zei Jezus tegen hem: „Voorwaar, voorwaar, ik zeg u: Indien iemand niet wedergeboren wordt, kan hij het koninkrijk Gods niet zien” (Johannes 3:3). Daarop vroeg Nikodemus: ’Hoe is dat mogelijk? Hoe kan iemand voor een tweede maal geboren worden?’ Hij begreep die goddelijke leer over het deelachtig worden van het koninkrijk Gods niet. Was er een manier om daar iets over te weten te komen? Menselijk gezien niet; niemand kon hem erover inlichten omdat niemand in de hemel was geweest en dus in staat was iets uit te leggen over het binnengaan in het Koninkrijk. De enige uitzondering was Jezus. Hij kon Nikodemus en anderen erover onderwijzen omdat Hij uit de hemel was neergedaald en bevoegd was om mensen over zulke dingen in te lichten.
De vraag over deze tekst illustreert dan ook een belangrijk punt in verband met het bestuderen van Gods Woord. Het is niet redelijk over een passage te struikelen louter omdat die moeilijk te begrijpen lijkt. Wat de bijbel op de ene plaats zegt, moet in het licht van andere passages bekeken worden en daarmee in harmonie zijn. Bovendien kan de context — de situatie of het onderwerp van gesprek — ons vaak helpen de redelijke, logische betekenis van een raadselachtige tekst te vinden.

„Moogt gij onverdiende goedheid en vrede hebben van God, onze Vader, en de Heer Jezus Christus” (Romeinen 1:7; 1 Korinthiërs 1:3; 2 Korinthiërs 1:2; Galáten 1:3; Efeziërs 1:2; Filippenzen 1:2)

Beste krukje, denk nu zelf een keer na zonder de wachttoren lectuur te raadplegen en ga eens echt inhoudelijk in op wat ik heb geschreven.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 02 sep 2009 15:24

mohamed schreef:Beste krukje, denk nu zelf een keer na zonder de wachttoren lectuur te raadplegen en ga eens echt inhoudelijk in op wat ik heb geschreven.

Als ik er achter sta. Ik kan het niet beter verwoorden. Daarbij heb jij het hele internet waar je info vandaan haalt, dus ik mag ook de wachttoren gebruiken voor info.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 sep 2009 15:56

Krukje schreef:
mohamed schreef:Beste krukje, denk nu zelf een keer na zonder de wachttoren lectuur te raadplegen en ga eens echt inhoudelijk in op wat ik heb geschreven.

Als ik er achter sta. Ik kan het niet beter verwoorden. Daarbij heb jij het hele internet waar je info vandaan haalt, dus ik mag ook de wachttoren gebruiken voor info.

Akkoord, daar heb je gelijk in. Zou je me dan eens willen zeggen waarom Petrus in zijn eerste brief zei dat de profeten de Geest van Christus hadden?

11 Zij probeerden vast te stellen op welke tijd en op welke omstandigheden Christus’ Geest, die in hen werkzaam was, doelde toen deze hun zei dat Christus zou lijden en daarna in Gods luister zou delen. 12 Er werd hun geopenbaard dat deze boodschap niet voor henzelf bestemd was maar voor u, en nu is deze boodschap u verkondigd door hen die u het evangelie hebben gebracht, gedreven door de heilige Geest die vanuit de hemel werd gezonden. Het zijn geheimen waarin zelfs engelen graag zouden doordringen. (NBG51)

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 17 sep 2009 13:16

Het was Gods geest maar door bemiddeling van Jezus.

Daarbij zijn er veel meer logische verklaringen voor 1 God én een zoon in plaats van een God die zowel zijn zoon is. Dat is gewoon nogal vreemd.
Daarbij. Als God een menselijk lichaam aan zou nemen, waarom zou hij dat dan doen? Als je even goed kijkt naar hoe de zaken stonden.
De eerste mens die God gemaakt had, had gezondigd. Om dat weer te compenseren moest er een offer worden gebracht. Nou, wat was nog iets dat God zelf had gemaakt? Zijn aller eerste schepping, Jezus.

Stel God kwam naar de aarde, wie regeerde dan de tienduizenden engelen in de hemel?

Jezus zei ook, ik ben niet gekomen om gediend te worden maar om te dienen.
Waarom zou hij zichzelf dienen als hij zegt dat hij niet is gekomen om gediend te worden.

En 40 dagen en 40 nachten bidden naar jezelf gaat ook nogal ver. Het is toch ook hier veel voor de hand liggeder?

Weet je trouwens hoe het drieëenheid-dogma is ontstaan?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2009 16:24

Krukje schreef:Weet je trouwens hoe het drieëenheid-dogma is ontstaan?

Laat me raden, nu ga je een af ander spannend fabeltje over een Romeinse keizer vertellen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”