Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor *Annet* » 24 aug 2009 09:03

Het ging er mij even om in het voorbeeld dat ik aangaf dat ik het totaal bespottelijk vond dat die moeder tegen haar kind zei dat ze niet mocht slaan en de moeder zelf het kind wel een tik gaf. oeps-smile

Enne Jamillah is een haske lieve moeder :mrgreen: en die kindjes van haar zijn sweeties :8>
ja, dat is mijn mening dan he.....

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 aug 2009 09:08

Filosoof schreef:
tante-tortel schreef:Ook vanuit Bijbels oogpunt is tikken geven nodig. En dan gewoon in de juiste proporties.

Deuteronomium 21:18-21
Wanneer iemand een moedwilligen en wederspannigen zoon heeft, die de stem zijns vaders en de stem zijner moeder niet gehoorzaam is; en zij hem gekastijd zullen hebben, en hij naar hen niet horen zal, zo zullen zijn vader en zijn moeder hem grijpen, en zij zullen hem uitbrengen tot de oudsten zijner stad, en tot de poorte zijner plaats. En zij zullen zeggen tot de oudsten zijner stad: Deze onze zoon is afwijkende en wederspannig, hij is onze stem niet gehoorzaam; hij is een brasser en zuiper. Dan zullen alle lieden zijner stad hem met stenen overwerpen, dat hij sterve; en gij zult het boze uit het midden van u wegdoen; dat het gans Israël hore, en vreze.

Dat vanuit Bijbels oogpunt 'tikken' geven nodig is, lijkt me wel duidelijk ja.
Jammer alleen dat het niet 'gewoon in de juiste proporties' blijft. Laten we de Bijbel dus maar niet als leidraad zien voor de opvoeding van onze kinderen.

Dat was voor ouders dus een enorme last. Als hun zoon niet wilde luisteren dan moest dat volgen. Dus ze deden er alles aan om die zoon goed op te voeden, want het ergste wil je toch niet voor je kind. Dan maar af en toe een tik.

En ik geloof best dan Samanthi het zwaar heeft met haar gezin. Want één met ADHD is al moeilijk, maar meerdere die versterkken elkaar. Zeker als je dan ook nog een groot gezin hebt. Maar ik kan me niet voorstellen dat je ze nooit een tik op de billen geeft. Ik had de afgelopen drie weken mijn twee adhd kleinzoons veel over de vloer, en soms verduidelijkt dat meer dan iets zeggen. Ze zijn dan zo over de rooie dat ze gewoon niet meer luisteren kunnen en niets helpt. Dan krijgen ze van mij ook echt wel eens een tik. Zeker als er iets gebeurd wat gevaarlijk is. Ik hou niet zo van schreeuwen. Misschien doe jij dat wel. Laat mij dan maar ze af en toe gewoon een tik verkopen dan is de zaak gelijk weer opgehelderd.
En misschien krijgen jou kinderen met ADHD wel medicijnen?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 aug 2009 09:09

*Annet* schreef:Het ging er mij even om in het voorbeeld dat ik aangaf dat ik het totaal bespottelijk vond dat die moeder tegen haar kind zei dat ze niet mocht slaan en de moeder zelf het kind wel een tik gaf. oeps-smile

Enne Jamillah is een haske lieve moeder :mrgreen: en die kindjes van haar zijn sweeties :8>

Nou, mijn kinderen en kleinkinderen mogen mij ook niet slaan. Zij zijn niet mijn opvoeders. Ik wel de hunne. Dus nee,kinderen mogen niet slaan.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 24 aug 2009 11:26

Schreeuwen of verbaal kleineren (of op hun plaats zetten) kan net zo traumatisch zijn als een tik of tikken.
Tja, in sommige gezinnen is er nu eenmaal een strijd aan de gang...
Da's jammer...

Nog een wijze noot (uche uch..):
Als het bij jou allemaal wel goed loopt, wees er blij mee en dankbaar voor, en verwijt de ander niet dat het bij de ander minder goed loopt.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 24 aug 2009 11:43

tante-tortel schreef:Dat was voor ouders dus een enorme last. Als hun zoon niet wilde luisteren dan moest dat volgen. Dus ze deden er alles aan om die zoon goed op te voeden, want het ergste wil je toch niet voor je kind. Dan maar af en toe een tik.

Natuurlijk joh. "We geven ons kind maar een tik, anders moet hij gestenigd worden".
Logisch toch, dat je een kind stenigt wanneer hij een grote mond heeft en regelmatig de fles ter hand neemt?

Ik vind slaan al niet door de beugel kunnen, laat staan stenigen.
Maar goed, wie zijn kind slaat heeft duidelijk een gebrek aan pedagogisch overwicht.
Daarom: opvoedcursus + eindtoets. Ongeschikt om ouder te worden? Dan maar kinderloos. Dat geldt immers voor alles. Gezakt voor je rij-examen? Dan meer geen auto. Scriptie afgewezen? Dan maar geen academische titel.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 24 aug 2009 11:58

Ik ben niet 'zonder tikken' opgevoed, en ik weet wel dat het écht wel goed voor me is geweest!
Ik zat in een moeilijke periode en was soms 'onbereikbaar' en een tik zette me dan weer met beide benen op de grond
Ik neem het mijn ouders ook absoluut niet kwalijk! Vind het goed van ze! Maar dat zegt niet dat ik zelf (ooit) m'n eigen kinderen zou slaan ofzo

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 aug 2009 12:18

Filosoof schreef:
tante-tortel schreef:Dat was voor ouders dus een enorme last. Als hun zoon niet wilde luisteren dan moest dat volgen. Dus ze deden er alles aan om die zoon goed op te voeden, want het ergste wil je toch niet voor je kind. Dan maar af en toe een tik.

Natuurlijk joh. "We geven ons kind maar een tik, anders moet hij gestenigd worden".
Logisch toch, dat je een kind stenigt wanneer hij een grote mond heeft en regelmatig de fles ter hand neemt?

Maar goed, wie zijn kind slaat heeft duidelijk een gebrek aan pedagogisch overwicht.
Daarom: opvoedcursus + eindtoets. Ongeschikt om ouder te worden? Dan maar kinderloos. Dat geldt immers voor alles. Gezakt voor je rij-examen? Dan meer geen auto. Scriptie afgewezen? Dan maar geen academische titel.

Tja, en dan al die geslaagden die vanaf dat ze het papiertje hebben te hard rijden, of door rood, en zich niet aan de regels houden van het verkeer?
Dat is het dan dus ook niet, uhm wat dan?

Totaal oneens dus met je. Mensen die hun kinderen weleens een pedagogische tik geven doen dan vanuit pedagogisch inzicht. Het heet niet voor niets PEDAGOGOSCHE tik :mrgreen:

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 24 aug 2009 12:22

tante-tortel schreef:
Filosoof schreef:

Tja, en dan al die geslaagden die vanaf dat ze het papiertje hebben te hard rijden, of door rood, en zich niet aan de regels houden van het verkeer?

Totaal oneens dus met je. Mensen die hun kinderen weleens een pedagogische tik geven doen dan vanuit pedagogisch inzicht. Het heet niet voor niets PEDAGOGOSCHE tik :mrgreen:

Als je dan tóch je rijbewijs hebt gehaald, en je doet dan iets fout, de politie pakt je, en je krijgt een boete, dan vind ik dat hetzelfde asl een pak slaag in de opvoeding!
Tis beide een 'harde' corrigering

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 24 aug 2009 13:39

Er komen bij mij wel wat vragen op bij het lezen van dit topic:
- Waarom leer je je kind dat het anderen niet mag slaan en laat je het excuses maken als je kind dat wel een keer doet bij bijv. een vriendje?
- Hoe ga je je kind leren dat het niet mag slaan ed. als je zelf wel slaat/tik geeft, omdat je dat blijkbaar goed vind werken om iets aan te leren.
- Zou het echt nodig zijn? Alleen bij je eigen kinderen is een tik geven acceptabel om het iets te leren. Dat wil zeggen dat je het bij kinderen van een ander niet kunt doen, dus daar moet het ten alle tijden anders opgelost worden. Verder wordt er in andere opvoedinstantie (school, gezinsvervangende huizen ed.) ook niet geslagen. Ook in deze pedagogische settings kan en moet het dus zonder.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 24 aug 2009 13:42

Haha! Toen de meester nog met een twijgje rondliep in het lokaal, was het i.i.g. wel rustig! :mrgreen:

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 24 aug 2009 15:14

Ik ben vroeger ook wel geslagen, maar ik moet daar bij zeggen dat er bij ons thuis niet gesproken werd. Het standaard antwoord van mijn vader was: "Ik ben aan jou geen verantwoording schuldig!" Dat leverde op dat ik en met zere billen en met vragen naar boven ging.

Mij heeft het in elk geval geleerd dat ik mijn dochter geen tik geef (of misschien nog niet hoef te geven). Dat betekent niet dat ik het geven van tikken veroordeel, maar ik denk dat het nodig is om te blijven praten met je kind, waarom iets niet mag i.p.v. lukraak meppen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 24 aug 2009 16:27

jamillah schreef:
Samanthi schreef:
jamillah schreef:Hmz, ik gaf Boudin afgelopen week ook een draai om zn oren in de winkel. Hij gaf mij een klap en wilde perse in de kar zitten.. Ze proberen je lekker uit in de winkel, mama wordt hier toch niet boos. Het gezanik was meteen over en ik kreeg nog goedkeurende blikken ook. Aanpakken die gasten 8)

Ow, ben ik nu ontaard? :-k [-XMaar je hebt gelijk, het boeit niet hoe andere mensen erover denken. Net zoals het mij niet boeit hoe jij (en de rest van de anti-tik-club) erover denkt.

O nee je schreef het anders wel op!
Je vond het maar al te leuk die goedkeurende blikken, aan pakken die gasten!!!
gaaf hoor dat machtsvertoon!!!!
midden in de winkel!!!
Die kan nog eens kinderen opvoeden... en het was meteen over... knap hoor!!!
gr Samanthi

Hee, ik snap die ADHD-ers uit jou gezin wel. Als een ouder al 13 uitroeptekens nodig denkt te hebben om iets duidelijk te maken...

Rustig aan dame, kalmte zal u redden, ook in je gezin. Want als ik het zo lees, drie ADHD-ers (lekker stempeltje ook) daar heeft een rustige ouder misschien meer invloed dan zoveel geschreeuw... Ik ben de rust zelve, misschien dat ik daardoor met 1 enkele tik en zonder geschreeuw de orde wel kan handhaven. En goedkeurende blikken, dat heb ik uitgelegd, (rustig, zonder uitroeptekens) dat ik daar geen voldoening uit haal maar wel een beetje respect proef. Wat ook ik nodig heb daar ik de perfecte opvoedingsmethode niet heb. Ik heb het woord machtsvertoon niet gebruikt en vind het jammer dat jij dat wel gebruikt daar je me helemaal niet kent. Zonde. Ben tenslotte ook maar een mens.

Nee ik ken je niet, maar je stukje zegt genoeg, het was meteen over, als je van tevoren afspraken maakt en die zelf ook na komt hoef je helemaal geen klappen uit te delen!
Ook niet aan mijnADHDers, mar ik zal je even uit de droom helpen.
Heb jij wel eens een pak slaag gekregen op je verjaardagsfeestje met al je vriendinntjes erbij?
Of in de speeltuin
of een draai om je oren (zeg klap in je gezicht) op een familie bijeenkomst
ja macgts vertoon, misschien heel erg in het groot, maat ik ben er huiverig voor.
De vernedering, de pijn die ik nu nog voel.
Irroteer je maar lekker aan mijn !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En wees maar een billentikker.
wees er gelukkig mee!
gr Samanthi

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 24 aug 2009 16:32

Hee, ik snap die ADHD-ers uit jou gezin wel. Als een ouder al 13 uitroeptekens nodig denkt te hebben om iets duidelijk te maken...

Rustig aan dame, kalmte zal u redden, ook in je gezin. Want als ik het zo lees, drie ADHD-ers (lekker stempeltje ook) daar heeft een rustige ouder misschien meer invloed dan zoveel geschreeuw... Ik ben de rust zelve, misschien dat ik daardoor met 1 enkele tik en zonder geschreeuw de orde wel kan handhaven. En goedkeurende blikken, dat heb ik uitgelegd, (rustig, zonder uitroeptekens) dat ik daar geen voldoening uit haal maar wel een beetje respect proef. Wat ook ik nodig heb daar ik de perfecte opvoedingsmethode niet heb. Ik heb het woord machtsvertoon niet gebruikt en vind het jammer dat jij dat wel gebruikt daar je me helemaal niet kent. Zonde. Ben tenslotte ook maar een mens.

Stempetje?
Nee hoor symptonen, slechte coordinatie, moeilijk kunnen plannen, niet kunnen concentreren, snel de verkeerde kant op gaan en verdwalen, geen tijdsbesef. Druk zijn, waren ze maar alleen druk, ik ben zelf ook druk, dat geeft niets, maar op school zijn er problemen door hun concentratie, het is goed voor hun te weten waar ze aan toe zijn en tikken helpen helemaal geen moer, ja heel even dan.
hou je sneren maar voor je!
gr Samanthi

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 24 aug 2009 16:36

TT, ik begrijp uit jouw post dat je je kleinkinderen ook slaat?

Dat wil ik dus absoluut niet hebben dat mijn moeder of schoonmoeder dat doet. Mijn moeder heeft mijn zoon een keer een tik gegeven uit drift, zoals ze bij mij ook wel deed. Ik heb haar dus wel duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gedient ben. Mijn schoonmoeder heeft opgepast toen ik werkte maar ik weet zeker dat ze mijn zoon niet heeft geslagen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 24 aug 2009 16:45

tante-tortel schreef:Tja, en dan al die geslaagden die vanaf dat ze het papiertje hebben te hard rijden, of door rood, en zich niet aan de regels houden van het verkeer?

Je somt nu allerlei dingen op die men expres doet. Te hard rijden gebeurt expres, door roden rijden idem dito. Het gevolg daarvan is een boete of het kwijtraken van je rijbewijs. Een ouder die zijn kind slaat zal dat kind op d'n duur kwijtraken aan een pleeggezin, omdat hij niet capabel blijkt.

Dat iemand door rood rijdt, betekent niet dat door rood rijden nodig is.
En dat iemand een kind slaat, betekent niet dat het slaan van een kind nodig is.

tante-tortel schreef:Totaal oneens dus met je. Mensen die hun kinderen weleens een pedagogische tik geven doen dan vanuit pedagogisch inzicht. Het heet niet voor niets PEDAGOGOSCHE tik :mrgreen:

En wat is er pedagogisch aan een kind fysiek pijnigen? Slaan en schelden is een teken van zwakte; een laatste redmiddel. Een kind slaan dat zijn krachten niet met de jouwe kan meten is een teken van zwakte; misbruik van de machtspositie.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “Archief”