drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Andere Jas
Mineur
Mineur

Re: drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Berichtdoor Andere Jas » 18 aug 2009 10:43

The Engineer schreef:Het feit dat er gesproken wordt over een leer zegt al meer dan genoeg; het is door mensen verzonnen.

Wees maar blij dat sommige mensen dat verzinnen, besef ook even dat een hoop fietszadels van leer gemaakt zijn. ;)

Maar het is niet verzonnen, het is afgeleid uit de bijbel, het staat niet expliciet in de bijbel maar als je een hoop puzzelstukjes bij elkaar legt komt er de Drieëenheid uit tevoorschijn. Verzonnen betekent dat het nergens op gebaseerd is, en dat kan je zeker niet zeggen van de leer van de Drieëenheid.
'Was man nicht definieren kann, das sieht man als ein Fühlen an.'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 aug 2009 12:00

Hoewel ik blij ben met leren fietszadels, ben ik het niet met je eens dat verzinsels nergens op gebaseerd zijn, want wanneer een film op een waargebeurd verhaal gebaseerd is, blijft de film toch fictief.

Er staat nergens in de Bijbel dat God drie is en als men zou spreken ééndrieheid zou ik er minder moeite mee hebben, want het grootste gebod is niet de leer welke te Nicea is beklonken, maar dat God één is.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 18 aug 2009 14:42

Het grootste gebod is God dienen boven alles en je naaste liefhebben als jezelf.
Niet dat God één is.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 aug 2009 17:40

Hoi Filosoof, leuk dat je er weer bent, maar minder leuk dat je me jouw huiswerk laat doen.

Marcus 12
30 Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. 31 Het tweede is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Een ander gebod, groter dan deze, bestaat niet.

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 19 aug 2009 11:47

mohamed schreef:Hoewel ik blij ben met leren fietszadels, ben ik het niet met je eens dat verzinsels nergens op gebaseerd zijn, want wanneer een film op een waargebeurd verhaal gebaseerd is, blijft de film toch fictief.

Er staat nergens in de Bijbel dat God drie is en als men zou spreken ééndrieheid zou ik er minder moeite mee hebben, want het grootste gebod is niet de leer welke te Nicea is beklonken, maar dat God één is.

Dan kom ik op de vraag, hoe heb je gezocht? Er staan namelijk wel meer dingen niet in de bijbel, maar zoals ik ook ergens in een ander topic heb uitgelegd zijn er een hoop bijbelteksten die naast elkaar gelegd geen andere conclusie overlaten dan een Drieënige God.

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 19 aug 2009 11:50

Filosoof schreef:Het grootste gebod is God dienen boven alles en je naaste liefhebben als jezelf.
Niet dat God één is.

Dit gebod impliceert een kennis van de aard van de Drieënige God. ;)

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 aug 2009 12:02

Wat het gebod an sich ook impliceert, het grootste gebod is niet dat Hij één is, maar dat wij Hem boven alles moeten liefhebben. Zo simpel is het.
Dat God als één wordt beschouwd betekent geenszins dat Hij een drie-enigheid omvat.

Als ik mijn geliefde zeg: "Lief, wij zijn één," dan bedoel ik daar enkel mee dat wij innerlijk verstrengeld zijn. Dat onze harten één zijn, als het ware. Dat maakt ons geen twee-enigheid. Het maakt ons enkel een verlengde van elkaar, in zekere zin.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 19 aug 2009 13:12

Filosoof schreef:Wat het gebod an sich ook impliceert, het grootste gebod is niet dat Hij één is, maar dat wij Hem boven alles moeten liefhebben. Zo simpel is het.
Dat God als één wordt beschouwd betekent geenszins dat Hij een drie-enigheid omvat.

Wat ik bedoelde is dat iets liefhebben betekent dat je weet wàt er wordt liefgehad. De aard van God zit ook niet in het gebod maar gaat eraan vooraf.
Als ik mijn geliefde zeg: "Lief, wij zijn één," dan bedoel ik daar enkel mee dat wij innerlijk verstrengeld zijn. Dat onze harten één zijn, als het ware. Dat maakt ons geen twee-enigheid. Het maakt ons enkel een verlengde van elkaar, in zekere zin.

Ja, maar een aangetekende brief mag jij wel krabbelen voor je lief, wat dat betreft zijn jullie tweeënig, en zo zijn er nog wel meer, en wat sluitendere contexten te verzinnen. Maar dit gaat altijd een beetje mank, voor iedere context waarin je met elkaar vereenzelvigd bent is er ook een context te verzinnen waarin je elkaars verlengde bent. Het is dan ook de vraag welke van de twee valt onder tweeënigheid, welke tweeënigheid uitsluit, of dat een of beiden ergens anders onder valt, of juist allebei onder tweeënigheid valt.

Het punt hier is dat er wel bijbelse gronden te vinden zijn voor de Drieënige God en dat mijn vermoeden is dat Mohamed een zelfgefabriceerde hermeneutiek erop nahoudt en zo tot de conclusie komt dat er geen bijbelse grond is voor een Drieënige God.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 aug 2009 13:31

Het punt hier is dat er wel bijbelse gronden te vinden zijn voor de Drieënige God en dat mijn vermoeden is dat Mohamed een zelfgefabriceerde hermeneutiek erop nahoudt en zo tot de conclusie komt dat er geen bijbelse grond is voor een Drieënige God.

Wat betreft heer M. heb je zeker gelijk :wink:
Wat ik mij afvraag is wat volgens jou de Bijbelse grond is. Of zou je beter van aanknopingspunten kunnen spreken?

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 19 aug 2009 13:38

Tsja, aanknopingspunten, ik zie het als een verzameling bijbelteksten die als premissen functioneren en gecombineerd een conclusie afdwingen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 aug 2009 13:44

Ofwel: teksten uit hun verband rukken. :x Jammer hoor.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 aug 2009 14:00

Cicero schreef:Ofwel: teksten uit hun verband rukken. :x Jammer hoor.

Het is eerder juist de teksten in hun verband zien van de christelijke traditie. Mensen die de drie-eenheid ontkennen rukken de Bijbel uit zijn verband/context. De Bijbel is overigens wel wat meer als een boekje wat je enkel van voor naar achter kan lezen (niet dat dat slechts is om te doen op zijn tijd). Indien je dat doet zal een groot deel van de inhoud voor je verloren gaan.

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 19 aug 2009 14:06

Doe niet zo mal, natuurlijk niet. Als ik zeg bijbelteksten is dat dus in de context van de omliggende teksten, de context van hun bedoeling. Ook wijzen de vooronderstellingen van een bepaalde tekst meestal een richting aan die moet worden meegenomen. Ik vind het een beetje jammer dat je op een weinig concreet en globaal aanduidende zin gelijk mij van schriftgoochelarij beschuldigt. Wat ik typte was een korte zin die heel veel werk inhoudt, juist om uit het verband te rukken tegen te gaan. Ik heb ook nergens mijn eigen hermeneutiek uit de doeken gedaan waaruit blijkt dat ik dingen uit verband ruk. Iets minder schietgraag met je weerleggingen voordat ik ze überhaupt gemaakt heb. :mrgreen:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 aug 2009 14:29

Ja maar woorden als 'premissen' en 'conclusie' hebben niets met exegese te maken maar met gesystematiseer. Mijns inziens toont een omgang met de teksten met dergelijke methoden een stuitend gebrek aan respect voor de Bijbeltekst.

Andere Jas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Andere Jas » 19 aug 2009 15:14

Waarom zeg je dàt dan niet in plaats van mij direct te beschuldigen? Ik vind dit een semantische storm in een glas water. Ik ken geen andere termen die naar mijn mening de lasing van mijn uitleg goed genoeg dekken. Naar mijn mening is er ook niet echt een verschil tussen iets een geloofsmysterie noemen of dit een axioma te noemen. Ik ben bang dat ik er niet het kwaad van inzie, zeker omdat 'systematiseren' helemaal niet gelijk hoeft te betekenen dat er sprake van een stuitend gebrek aan respect voor de bijbeltekst, dan lees je teveel in mijn vluchtige beschrijving, hoor...

Terug naar “[Religie] - Open forum”