Uitdaging! Bijbel uitlezen in 1 jaar!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Krukje
Verkenner
Verkenner

Re: Uitdaging! Bijbel uitlezen in 1 jaar!

Berichtdoor Krukje » 10 aug 2009 20:34

Het Lezen is weer begonnen vandaag. Na de rustdag van gister moeten we er weer een week tegenaan.
Ik hoop dat er nog mensen mee doen, het zal nog wel moeilijk worden om het een jaar vol te houden, maar het zal wel een mooie prestatie zijn. Daarbij is iedere dag de bijbel lezen een goed middel om een betere band met God te krijgen.

„Gelukkig is de man . . . [wiens] lust is in de wet van Jehovah, en in diens wet leest hij dag en nacht met gedempte stem.” — PSALM 1:1, 2.

I ga het nu in ieder geval lezen. Maar ik weet alleen niet of ik vandaag nog een samenvatting kan maken ivm de tijd.

Keep an eye out voor de start post eens in de zoveel tijd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 aug 2009 20:48

Krukje schreef:
mohamed schreef:Dat de zonen Gods genoemd in Genesis 6 in het vlees waren moge duidelijk zijn, want 'toen Gods zonen tot de dochters der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van naam.' (Gen 6,4)
De geweldigen of reuzen (NBG51 en NBV) Gods zonen genaamd woonden op aarde (Gen 6,4) dus hun oorspronkelijke woonplaats was dus niet de hemel zoals krukje beweert, maar de aarde. Zij werden bovendien door de zondvloed uitgeroeid en zouden geestelijke wezens de verdrinkingsdood hebben kunnen sterven? Ook in de Griekse mythologie wordt melding van reuzen gemaakt waar zij zonen van Gaia genoemd worden, de moeder aarde.
Wikipedia schreef:In de Griekse mythologie waren de Giganten (Grieks: Γίγαντες, Gigantes) ontzaglijke reuzen, met vreselijke aangezichten, lange verwarde haren, die van hoofd en kin afhingen, en van geschubde drakenstaarten in plaats van voeten voorzien. Ze tonen enige gelijkenis met de Jötun uit de Noordse mythologie.

Men zou de giganten mogelijk kunnen vergeestelijken in figuurlijke zin, maar in letterlijke zeker niet.

Jouw manier van debatteren bevalt me niet. Praat toch gewoon eens met wat meer respect. Ik kan respect gewoon in niet een post van jou terug vinden.

Er staat dat ze in die dagen op de aarde waren, maar niet dat ze er altijd waren geweest. Waaruit eerder de conclusie valt te trekken dat er iets meer gaande is dan alleen maar gekke mensen.
Lees je soms maar de helft van mijn post?

Waarom waren hun nakomelingen op een meer in het oog springende wijze „mannen van vermaardheid” dan de nakomelingen van de goddelozen of van de getrouwe Noach? Bovendien zou men de vraag kunnen stellen: Waarom wordt hun huwelijk met de dochters der mensen als iets bijzonders vermeld? Er waren al meer dan 1500 jaar lang huwelijken gesloten en kinderen geboren.
De in Genesis 6:2 genoemde zonen van God moeten daarom engelen, hemelse „zonen Gods” geweest zijn. Deze uitdrukking wordt in Job 1:6 en 38:7 op engelen toegepast. Deze zienswijze wordt ondersteund door Petrus, die spreekt over „de geesten in de gevangenis, die eens ongehoorzaam waren geweest, toen het geduld van God wachtte in de dagen van Noach” (1Pe 3:19, 20). Ook Judas schrijft over „de engelen die hun oorspronkelijke positie niet hebben behouden maar hun eigen juiste woonplaats hebben verlaten” (Ju 6). Engelen beschikten over het vermogen zich in menselijke gedaante te materialiseren, en sommige engelen hebben dit gedaan om boodschappen van God over te brengen (Ge 18:1, 2, 8, 20-22; 19:1-11; Joz 5:13-15). Maar de hemel is de juiste woonplaats van geestelijke schepselen, en de engelen bekleden daar dienstposities onder God(Da 7:9, 10). Deze woonplaats te verlaten om op aarde te wonen en de hun toegewezen dienst op te geven om vleselijke betrekkingen te hebben, zou opstand tegen Gods wetten betekenen en pervers zijn.
In de bijbel staat dat de ongehoorzame engelen nu „geesten in de gevangenis” zijn, die ’in Tartarus zijn geworpen’ en „met eeuwige banden onder dikke duisternis [worden] bewaard voor het oordeel van de grote dag”. Dit schijnt erop te duiden dat zij in grote mate beperkt zijn en zich niet meer kunnen materialiseren, zoals zij dit vóór de Vloed deden. — 1Pe 3:19; 2Pe 2:4; Ju 6.

De sterke mannen die er oudtijds waren, de mannen van vermaardheid”, die uit deze huwelijken geboren werden, bezaten deze vermaardheid niet bij God, want zij overleefden de Vloed niet, zoals Noach en zijn gezin. Zij waren „Nefilim”, geweldenaars, tirannen, die er ongetwijfeld toe hebben bijgedragen dat de toestanden verslechterden. Hun engelenvaders, die wisten hoe het menselijk lichaam opgebouwd was en zich konden materialiseren, schiepen geen leven, maar leefden in deze menselijke lichamen en brachten kinderen voort door betrekkingen met vrouwen te hebben. Hun kinderen, „sterke mannen”, waren daarom bastaarden. De Nefilim op hun beurt hadden blijkbaar geen kinderen.
In de mythologie. De vermaardheid en vreeswekkendheid van de Nefilim vormden schijnbaar de grondslag voor vele mythologieën van heidense volken, die na de spraakverwarring in Babel over de gehele aarde verstrooid waren. Hoewel de historische informatie van het Genesisverslag ten zeerste verdraaid en opgesmukt werd, waren er toch opmerkelijke overeenkomsten in deze oude mythologieën (die van de Grieken zijn slechts één voorbeeld), waarin goden en godinnen met mensen huwden teneinde bovenmenselijke helden en vreeswekkende halfgoden met deels goddelijke, deels menselijke eigenschappen voort te brengen.

Daarbij verschillen wij sowieso al in zienswijze. Ik beschouw de bijbel als absolute waarheid. (Psalmen 119:160 - De gehele inhoud van uw woord is waarheid; Joh 17:17) Jij niet. Ik geloof voor 100% in God, jij waarschijnlijk ook niet.
Dat doet ons al teveel verschillen in onze mening.

Zolang jij altijd op zoek bent naar een zondebok en je eigen handen in onschuld wilt wassen, mag je je eens afvragen waar jij eigenlijk zelf in gelooft, voor je je waagt aan een waardeoordeel over mij.

Marcus 7
20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22 overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 13 aug 2009 10:46

[MODBREAK] In dit topic gaat het over de bijbel uitlezen in 1 jaar en de daarbij komende bespreking.

Dat daar 1 jehova getuige aan meedoet moet voor de honderden christenen die hier geregistreerd staan toch geen belet vormen om hun eigen mening te geven op de gelezen teksten.

En mocht inderdaad blijken dat dit topic alleen maar wordt gebruikt om wachttoren citaten te plakken dan kunnen we alsnog een slotje of een ban overwegen
.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 aug 2009 08:51

Ik denk, dat Krukje de moed al heeft opgegeven; uit de startpost zijn alle leesgedeelten helaas verwijderd.
Afbeelding

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 aug 2009 10:59

Daphne schreef:Ik denk, dat Krukje de moed al heeft opgegeven; uit de startpost zijn alle leesgedeelten helaas verwijderd.
Op de site Bijbelineenjaar vond ik dit leesrooster waarmee je de Bijbel ook in een jaar kan lezen. Ik vind het jammer dat Krukje de handdoek in de ring heeft gegooid, wat misschien wel wat te wijten is aan de door mijn geuite kritiek en daarom hoop ik dat de mensen die alsnog graag de Bijbel in een jaar willen lezen met dit rooster verder kunnen.

Prince Caspian

Berichtdoor Prince Caspian » 14 aug 2009 21:49

Fijn.

Misschien kan een moderator de openingspost verwijderen/aanpassen naar een ander rooster oid. Hopelijk wil iemand anders hierin de leiding nemen. Jammer dat zo'n poging hier al moet stranden. Misschien kunnen we in één topic als het niet teveel gevraagd is als Christen en Jehova getuige, naast elkaar leven, en leren van elkaar, zonder modder gooien en dergelijk zaken.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 14 aug 2009 22:22

Prince Caspian schreef:Fijn.

Misschien kan een moderator de openingspost verwijderen/aanpassen naar een ander rooster oid. Hopelijk wil iemand anders hierin de leiding nemen. Jammer dat zo'n poging hier al moet stranden. Misschien kunnen we in één topic als het niet teveel gevraagd is als Christen en Jehova getuige, naast elkaar leven, en leren van elkaar, zonder modder gooien en dergelijk zaken.

Hier sluit ik mij graag bij aan :!:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2009 13:35

Laat duidelijk zijn dat ook ik geen moeite heb met wat een ander gelooft, maar wat mij tegen de haren strijkt is als iemand op slinkse wijze, zijn- of haar overtuiging aan een ander wil opdringen.

On topic.

Ik heb een nog geschikter rooster gevonden. De startdatum is aanstaande maandag, maar kan desgewenst aangepast worden op deze site en door een mod in de beginpost worden geplakt. Misschien is het voor het overzicht prettig als iemand dat wekelijks wil doen.

Groet.
[b]
De Bijbel in een jaar:

- 17. augustus 2009
Genesis 1, 2, 3
Mattheus 1

- 18. augustus 2009
Genesis 4, 5, 6
Mattheus 2

- 19. augustus 2009
Genesis 7, 8, 9
Mattheus 3

- 20. augustus 2009
Genesis 10, 11, 12
Mattheus 4

- 21. augustus 2009
Genesis 13, 14, 15
Mattheus 5.1-26

- 22. augustus 2009
Genesis 16, 17
Mattheus 5.27-48

- 23. augustus 2009
Genesis 18, 19
Mattheus 6.1-18

- 24. augustus 2009
Genesis 20, 21, 22
Mattheus 6.19-34

- 25. augustus 2009
Job 1, 2
Mattheus 7

- 26. augustus 2009
Job 3, 4
Mattheus 8.1-17

- 27. augustus 2009
Job 5, 6, 7
Mattheus 8.18-34

- 28. augustus 2009
Job 8, 9, 10
Mattheus 9.1-17

- 29. augustus 2009
Job 11, 12, 13
Mattheus 9.18-38

- 30. augustus 2009
Job 14, 15, 16
Mattheus 10.1-20

- 31. augustus 2009
Job 17, 18, 19
Mattheus 10.21-42

Laten we het bij 1 maand tegelijk houden.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 15 aug 2009 19:14

Ik hoop dat het een keer duidelijk wordt dat ik niet mijn gedachte door iemands strot wil duwen. Ik ben gewoon zeker van mijn zaak zoals andere op dit forum ook zijn. En ik geef gewoon mijn visie hierop.

On-topic:

We kunnen mohameds rooster volgen maar ik liever niet. zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik het van A tot Z uit lezen maar dan ook chronologisch.

Ik ben er een aantal dagen tussenuit geweest. Naar oostenrijk paragliden.
Ondertussen ook een schema gevonden dat perfect is om in een jaar de bijbel uit te lezen.
Het is op hoofdstukken gebaseerd. Dus het is altijd ongeveer even veel koek.

Als we kijken waar we bij het vorige schema zouden zijn, zouden we vandaag bij Genesis hoofdstuk 34 zijn. Ik verzoek dan ook iedereen om zo snel mogelijk bij te lezen zodat we mooi met dit schema door kunnen gaan.

Ik zal de start post weer updaten voor dit schema.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 aug 2009 14:26

Krukje schreef:Ik hoop dat het een keer duidelijk wordt dat ik niet mijn gedachte door iemands strot wil duwen. Ik ben gewoon zeker van mijn zaak zoals andere op dit forum ook zijn. En ik geef gewoon mijn visie hierop.

Wel opmerkelijk dat je eerst de gehele beginpost hebt verwijderd en nu wil je weer een frisse start maken!
We kunnen mohameds rooster volgen maar ik liever niet. zoals ik al eerder heb aangegeven wil ik het van A tot Z uit lezen maar dan ook chronologisch.

Ja en je hebt ook aangegeven dat jouw rooster precies synchroon loopt met dat van je handige digitale wachttoren boekje en dat wil ik liever niet.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 16 aug 2009 15:49

mohamed schreef:Ja en je hebt ook aangegeven dat jouw rooster precies synchroon loopt met dat van je handige digitale wachttoren boekje en dat wil ik liever niet.

Nou, dan doe je toch niet mee? Zelf volg ik het ook niet (heb al eerder aangegeven waarom), maar ik vind het niet fair om het topic over te nemen. Krukje is ermee begonnen; wie mee wil doen, doet maar mee, en wie dat niet wil, leest toch gewoon zijn eigen rooster?
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 16 aug 2009 18:56

mohamed schreef:Ja en je hebt ook aangegeven dat jouw rooster precies synchroon loopt met dat van je handige digitale wachttoren boekje en dat wil ik liever niet.

1. Dat "handige digitale wachttoren boekje" werkt zo helemaal niet. Het is alleen een index met een hoop artikelen die ooit door Jehovahs getuigen zijn uitgegeven.
2. Dus dat kan helemaal niet synchroon lopen met het bijbel lees gedeelte...
3. Omdat je nogal wantrouwend bent uitgevallen, lees je dan toch gewoon niet mee?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 aug 2009 20:25

Tamerlan schreef:

Nou, dan doe je toch niet mee? Zelf volg ik het ook niet (heb al eerder aangegeven waarom), maar ik vind het niet fair om het topic over te nemen. Krukje is ermee begonnen; wie mee wil doen, doet maar mee, en wie dat niet wil, leest toch gewoon zijn eigen rooster?

Dat is helemaal mijn opzet niet, maar aangezien Krukje zijn rooster had verwijderd, heb ik een alternatief rooster aangeboden voor de liefhebbers.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 aug 2009 20:28

Krukje schreef:

1. Dat "handige digitale wachttoren boekje" werkt zo helemaal niet. Het is alleen een index met een hoop artikelen die ooit door Jehovahs getuigen zijn uitgegeven.
2. Dus dat kan helemaal niet synchroon lopen met het bijbel lees gedeelte...
3. Omdat je nogal wantrouwend bent uitgevallen, lees je dan toch gewoon niet mee?

Nee ik ben niet wantrouwend, ik heb alleen nog nooit een Jehova's getuige meegemaakt die ergens aanklopt zonder bijbedoelingen en daar heeft je organisatie het zelf naar gemaakt.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 16 aug 2009 21:11

mohamed schreef:Dat is helemaal mijn opzet niet, maar aangezien Krukje zijn rooster had verwijderd, heb ik een alternatief rooster aangeboden voor de liefhebbers.

Dan is er verder toch ook geen probleem? De volgorde was:

1) Krukje begint dit topic
2) er komt kritiek
3) Krukje is weg (naar blijkt op vakantie ;-))
4) Er wordt een alternatief rooster aangeboden
5) Krukje is terug en geeft aan toch zijn rooster te willen volgen. Dat gebeurt dan ook lijkt me.

P.S. Waar bemoei ik me eigenlijk mee... :oops:
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Terug naar “[Religie] - Open forum”