Zijn we niet allen christenen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maboc
Sergeant
Sergeant

Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor maboc » 14 aug 2009 22:47

Ik zag onderstaande post : klik

Wat mij eigenlijk het meeste opviel was de zinsnede: "....als Christen en Jehova getuige....."

De vraag die zich aan mij opdringt is: Jehova's zijn toch ook Christenen?
wellicht is mijn definitie van Christen wat te breed en dus niet erg specifiek. Maar in mijn optiek is een Christen iemand die o.m. gelooft in Jezus de weder opgestane zoon van God de Vader.
(Ik kan er wel een mooie lange volzin van maken, maar bovenstaande dekt de lading wel zo'n beetje.)

Nu heb ik het idee dat Jehova's ook in de opgestane Heer Jezus Christus geloven. Dus met mijn definitie van Christenen in het achterhoofd, zijn jehova's dus ook Christen.

Dus:
1 - Wellicht zie ik spoken en zoek te veel achter het schrijven van Prince Caspian
2 - Wellicht is mijn definitie van Christenen echt veel te breed.
3 - Wellicht val ik nu vreselijk door de mand ten aan zien van mijn kennis over jehova's
4 - ?????

Kunnen jullie hier een lichtje op schijnen?
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Prince Caspian

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor Prince Caspian » 15 aug 2009 00:39

Misschien heb ik mij wat ongelukkig uitgedrukt, maar waar mijn schrijven op neer kwam is het volgende. De persoon in kwestie gaf uitleg gaf door middel van stukjes uit de Wachttoren e.d. Aangezien er daar nogal fel op werd gereageerd, heb ik het zo expliciet neergezet om normaal met elkaar als Christen én Jehova te kunnen omgaan. Bekijken we het vanuit geestelijk oogpunt, zijn we alle Christenen!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2009 05:44

Wie er allemaal christenen zijn valt te staven met het belijden van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel:

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.
Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.
En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;
die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven.
Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag;
Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader.
En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen.
Hij wiens rijk geen einde zal hebben.
En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt;
die voortkomt uit de Vader [en de Zoon(lat.)];
die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk. (in protestantse kerken gebruikt men vaak; En een heilige, algemene en apostolische kerk.)
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
En ik verwacht de opstanding van de doden.
En het toekomstig eeuwige leven.
Amen.

Zijn Jehova's Getuigen volgens deze definitie christenen? Neen, zij geloven namelijk niet dat Jezus God is. Dat is overigens slechts een constatering en geen waardeoordeel.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 15 aug 2009 08:52

Mee eens, Faramir.
Afbeelding

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 15 aug 2009 09:38

maboc schreef:Ik zag onderstaande post : klik

Wat mij eigenlijk het meeste opviel was de zinsnede: "....als Christen en Jehova getuige....."

De vraag die zich aan mij opdringt is: Jehova's zijn toch ook Christenen?
wellicht is mijn definitie van Christen wat te breed en dus niet erg specifiek. Maar in mijn optiek is een Christen iemand die o.m. gelooft in Jezus de weder opgestane zoon van God de Vader.
(Ik kan er wel een mooie lange volzin van maken, maar bovenstaande dekt de lading wel zo'n beetje.)

Nu heb ik het idee dat Jehova's ook in de opgestane Heer Jezus Christus geloven. Dus met mijn definitie van Christenen in het achterhoofd, zijn jehova's dus ook Christen.

Dus:
1 - Wellicht zie ik spoken en zoek te veel achter het schrijven van Prince Caspian
2 - Wellicht is mijn definitie van Christenen echt veel te breed.
3 - Wellicht val ik nu vreselijk door de mand ten aan zien van mijn kennis over jehova's
4 - ?????

Kunnen jullie hier een lichtje op schijnen?

Is het je wel eens opgevallen, dat Paulus, de apostel der heidenen, ons nooit 'christenen' heeft genoemd? Deze naam hadden we ons dan ook nooit aan mogen meten, want dat heeft zeer veel misverstanden veroorzaakt.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 aug 2009 11:17

Prince Caspian schreef:Misschien heb ik mij wat ongelukkig uitgedrukt, maar waar mijn schrijven op neer kwam is het volgende. De persoon in kwestie gaf uitleg gaf door middel van stukjes uit de Wachttoren e.d. Aangezien er daar nogal fel op werd gereageerd, heb ik het zo expliciet neergezet om normaal met elkaar als Christen én Jehova te kunnen omgaan. Bekijken we het vanuit geestelijk oogpunt, zijn we alle Christenen!

dat dacht ik eigenlijk al :-)

Ik schreef het ook vanwege het volgende:
Ik hoor Katholieke mensen (bijvoorbeeld mijn vrouw) nog wel eens zeggen : "Zij zijn Christelijk". Waarmee ze eigenlijk bedoelen "zij zijn protestant". Ik heb Katholieke broeders wel vaker zo horen praten. Nu stoor ik mij daar helemaal niet, maar het levert vaak wel een leuk verloop, want meestal vraag ik dan:"zijn jullie dan niet Christelijk". Uiteraard volgt dan een antwoord als: "Tuurlijk wel, maar zo zeg je dat gewoon". Vind ik amusant :-)

Wellicht word er op soortgelijke wijze over jehova's gesproken door anderen.

Anyway.... je punt is duidelijk.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 aug 2009 11:30

Faramir schreef:Wie er allemaal christenen zijn valt te staven met het belijden van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel:

Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.
Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.
En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;
die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven.
Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag;
Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader.
En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen.
Hij wiens rijk geen einde zal hebben.
En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt;
die voortkomt uit de Vader [en de Zoon(lat.)];
die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk. (in protestantse kerken gebruikt men vaak; En een heilige, algemene en apostolische kerk.)
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
En ik verwacht de opstanding van de doden.
En het toekomstig eeuwige leven.
Amen.

Zijn Jehova's Getuigen volgens deze definitie christenen? Neen, zij geloven namelijk niet dat Jezus God is. Dat is overigens slechts een constatering en geen waardeoordeel.

Is wel een aardige maatstaf, zeker als je zelf die belijdenis hebt gedaan.
Hoewel nogal arbitrair. Want waarom kiezen voor een belijdenis als maatstaf, en dan nog weer de keuze welke belijdenis.

Volgens de apostolische geloofsbelijdenis zou het overigens ook gelden :-)

Aardig is om te weten of Jehova's zichzelf als christen zien? Wellicht dat Krukje (ik begrijp dat hij/zij Jehova is) hier iets over kan zeggen.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 15 aug 2009 11:40

P. Strootman schreef:
maboc schreef:bladibladidbla

Is het je wel eens opgevallen, dat Paulus, de apostel der heidenen, ons nooit 'christenen' heeft genoemd? Deze naam hadden we ons dan ook nooit aan mogen meten, want dat heeft zeer veel misverstanden veroorzaakt.

Nu heeft Paulus denk ik een heleboel onwaarschijnlijk belangrijke zaken benoemd en besproken maar Paulus is denk ik niet de maat der dingen.

Kortom....dat Paulus niet expliciet heeft gezegd dat wij onszelf Christenen mogen noemen, of dat hij ons niet expliciet christenen heeft genoemd, vind ik niet direct een sterk argument om te zeggen "dus moeten we dat maar niet doen".

Het is maar net hoe wij definieren wat een christen is, denk ik.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2009 12:04

Faramir schreef:Zijn Jehova's Getuigen volgens deze definitie christenen? Neen, zij geloven namelijk niet dat Jezus God is. Dat is overigens slechts een constatering en geen waardeoordeel.

Protestantse christenen belijden dat Jezus God de Zoon is, maar uitdrukkelijk niet de Vader, wat volgens de Schrift een onmogelijkheid is (Deut 4,35) vind je hun meer christelijk als het consequentere standpunt van de Jehova's?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 15 aug 2009 12:36

maboc schreef:
P. Strootman schreef:
maboc schreef:bladibladidbla

Nu heeft Paulus denk ik een heleboel onwaarschijnlijk belangrijke zaken benoemd en besproken maar Paulus is denk ik niet de maat der dingen.

Kortom....dat Paulus niet expliciet heeft gezegd dat wij onszelf Christenen mogen noemen, of dat hij ons niet expliciet christenen heeft genoemd, vind ik niet direct een sterk argument om te zeggen "dus moeten we dat maar niet doen".

Het is maar net hoe wij definieren wat een christen is, denk ik.

Het is misschien toch belangrijker dan we denken, want de Schrift spreekt tot slechts twee groepen mensen en dat is dus tot joden en heidenen. Vroeger hoorden we in de kerken nogal eens de uitspraak: De God van Joden, chistenen en heidenen. Paulus verdeelde de mensheid ook in twee groepen, toen hij schreef:
'Of is God alleen de God der Joden? Niet ook der heidenen? Zeker, ook der heidenen'
Dat gaat er allang niet meer in bij zogenaamde christenen, want in ons spraakgebruikt is een heiden meestal per defintie: Ongelovig, dom of slecht. Er zijn bijvoorbeeld heidense godsdiensten die toch in een slechte reuk staan,juist omdat ze heidens genoemd worden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2009 12:50

maboc schreef:Is wel een aardige maatstaf, zeker als je zelf die belijdenis hebt gedaan.

Het is in het christendom de maatstaaf tezamen met de apostolische geloofsbelijdenis. Bij maatstaven maakt het niet uit of je er zelf aan voldoet of niet.
Hoewel nogal arbitrair.

Zonder meer. Maar het maakt dingen wel mooi duidelijk in tegenstelling tot wollig geneuzel wat nooit concreet wordt.
Want waarom kiezen voor een belijdenis als maatstaf, en dan nog weer de keuze welke belijdenis.

Omdat een belijdenis concreet is. De keuze op zowel die van nicea-constantinopel als de apostolische is algemeen erkend binnen het christendom. Van katholiek tot orthodox en van protestant tot anglicaans, allen delen deze geloofsbelijdenissen en herkennen elkaar daarin als broeders en zusters in Christus.
Aardig is om te weten of Jehova's zichzelf als christen zien? Wellicht dat Krukje (ik begrijp dat hij/zij Jehova is) hier iets over kan zeggen.

Voor christenen maakt het over het algemeen volstrekt niet uit hoe niet-christenen zichzelf zien.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2009 12:52

maboc schreef:Kortom....dat Paulus niet expliciet heeft gezegd dat wij onszelf Christenen mogen noemen, of dat hij ons niet expliciet christenen heeft genoemd, vind ik niet direct een sterk argument om te zeggen "dus moeten we dat maar niet doen".

Nee, ik ook niet en als we de Bijbel er even bijnemen blijkt er ook helemaal geen reden voor.

Hand 26,28
Maar Agrippa zeide tot Paulus: Gij wilt mij wel spoedig als Christen laten optreden!

De beste meneer Strootman praat uit zijn nek, want kan hij bewijzen dat Herodus Agrippa tot het huis Juda behoorde? Kan hij uitleggen waarom Agrippa dacht dat Paulus van mensen christenen maakte en waarom hij dan niet door Paulus gecorrigeerd werd? Het is alsof men tot een blinde zegt, geloof me Sjimmie, Sjors is de zwarte.
De verdeel en heers theorie waar meneer Strootman in gelooft, het eeuwige onderscheid tussen Joodse en niet-Joodse mensen, gaat niet op, want zou de Almachtige soms racistisch zijn?!

Rom 10,12
Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want éénzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.

Het woord 'aanroepen is afkomstig van het Griekse epikaleō wat betekent een naam geven/ naar vernoemen. Kortom, Jood en Griek, een ieder die Hem aanroept mag zichzelf volgens de heilige apostel Paulus tot de christenen rekenen!
Laatst gewijzigd door mohamed op 15 aug 2009 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 aug 2009 12:54

mohamed schreef:Protestantse christenen belijden dat Jezus God de Zoon is, maar uitdrukkelijk niet de Vader, wat volgens de Schrift een onmogelijkheid is (Deut 4,35) vind je hun meer christelijk als het consequentere standpunt van de Jehova's?

De heilige drie-eenheid is een geloofsmysterie, geheel christelijk. Het ontkennen van de heilige drie-eenheid is onchristelijk. Zo simpel is het. Overigens zijn zowel protestanten als Jehova's Getuigen consequent in hun visie op Jezus Christus. Wat consequentie hiermee te maken heeft is mij een raadsel.

Ik zie dat Strootman zich inmiddels ook in de discussie heeft gemengd, dan haak ik af. Ik heb mijn visie weergegeven en die lijkt me duidelijk en bovenal algemeen christelijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 aug 2009 13:05

Faramir schreef:
mohamed schreef:Protestantse christenen belijden dat Jezus God de Zoon is, maar uitdrukkelijk niet de Vader, wat volgens de Schrift een onmogelijkheid is (Deut 4,35) vind je hun meer christelijk als het consequentere standpunt van de Jehova's?

De heilige drie-eenheid is een geloofsmysterie, geheel christelijk. Het ontkennen van de heilige drie-eenheid is onchristelijk. Zo simpel is het. Overigens zijn zowel protestanten als Jehova's Getuigen consequent in hun visie op Jezus Christus. Wat consequentie hiermee te maken heeft is mij een raadsel.

Was Jezus dan wel christelijk vind je?

Mar 12,30
Het eerste is: Hoor, Israël, de Here, onze God, de Here is één, en gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht.

Heeft Christus ooit gezegd dat God de Vader (1), de Zoon (2), én de heilige Geest (3) is? Wat jij de drie-eenheid noemt is van drie één willen maken, dat is echter wat anders als één Die zich op meerdere manieren manifesteert. Wat volgens mij inconsequent aan de protestantse visie is, is dat zij belijden dat Jezus uitsluitend God de Zoon en niet de Vader is, zodat ze Mar 12,30 loochenen, want de Here is immers één en niet drie. Jezus is dus of zowel de Vader, de Zoon als de heilige Geest, of Hij is wat de Jehova's leren.
Ik zie dat Strootman zich inmiddels ook in de discussie heeft gemengd, dan haak ik af. Ik heb mijn visie weergegeven en die lijkt me duidelijk en bovenal algemeen christelijk.

Gewoon op negeer zetten.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 aug 2009 15:19

Het is niet de bedoeling dat dit topic alleen maar gaat over de drie-eenheid, het wel of niet christen zijn is toch zeker wel breder te trekken.

Inhoudelijke discussie over de drie-eenheid graag in het daarvoor bestemde topic.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “[Religie] - Open forum”