Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
maboc schreef:Ik zag onderstaande post : klik
Wat mij eigenlijk het meeste opviel was de zinsnede: "....als Christen en Jehova getuige....."
De vraag die zich aan mij opdringt is: Jehova's zijn toch ook Christenen?
wellicht is mijn definitie van Christen wat te breed en dus niet erg specifiek. Maar in mijn optiek is een Christen iemand die o.m. gelooft in Jezus de weder opgestane zoon van God de Vader.
(Ik kan er wel een mooie lange volzin van maken, maar bovenstaande dekt de lading wel zo'n beetje.)
Nu heb ik het idee dat Jehova's ook in de opgestane Heer Jezus Christus geloven. Dus met mijn definitie van Christenen in het achterhoofd, zijn jehova's dus ook Christen.
Dus:
1 - Wellicht zie ik spoken en zoek te veel achter het schrijven van Prince Caspian
2 - Wellicht is mijn definitie van Christenen echt veel te breed.
3 - Wellicht val ik nu vreselijk door de mand ten aan zien van mijn kennis over jehova's
4 - ?????
Kunnen jullie hier een lichtje op schijnen?
Prince Caspian schreef:Misschien heb ik mij wat ongelukkig uitgedrukt, maar waar mijn schrijven op neer kwam is het volgende. De persoon in kwestie gaf uitleg gaf door middel van stukjes uit de Wachttoren e.d. Aangezien er daar nogal fel op werd gereageerd, heb ik het zo expliciet neergezet om normaal met elkaar als Christen én Jehova te kunnen omgaan. Bekijken we het vanuit geestelijk oogpunt, zijn we alle Christenen!
Faramir schreef:Wie er allemaal christenen zijn valt te staven met het belijden van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel:
Ik geloof in één God, de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, Licht uit Licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader: door wie alles geschapen is.
Die voor ons mensen en omwille van ons heil uit de hemel is neergedaald.
En het vlees heeft aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria: en mens is geworden;
die voor ons ook werd gekruisigd; onder Pontius Pilatus heeft geleden en is begraven.
Ook is hij volgens de schriften verrezen op de derde dag;
Hij is opgeklommen ten hemel; zit aan de rechterhand van de Vader.
En hij zal wederkomen in heerlijkheid om levenden en doden te oordelen.
Hij wiens rijk geen einde zal hebben.
En in de heilige Geest, de Heer die levend maakt;
die voortkomt uit de Vader [en de Zoon(lat.)];
die met de Vader en de Zoon samen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
En in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk. (in protestantse kerken gebruikt men vaak; En een heilige, algemene en apostolische kerk.)
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
En ik verwacht de opstanding van de doden.
En het toekomstig eeuwige leven.
Amen.
Zijn Jehova's Getuigen volgens deze definitie christenen? Neen, zij geloven namelijk niet dat Jezus God is. Dat is overigens slechts een constatering en geen waardeoordeel.
P. Strootman schreef:maboc schreef:bladibladidbla
Is het je wel eens opgevallen, dat Paulus, de apostel der heidenen, ons nooit 'christenen' heeft genoemd? Deze naam hadden we ons dan ook nooit aan mogen meten, want dat heeft zeer veel misverstanden veroorzaakt.
Faramir schreef:Zijn Jehova's Getuigen volgens deze definitie christenen? Neen, zij geloven namelijk niet dat Jezus God is. Dat is overigens slechts een constatering en geen waardeoordeel.
maboc schreef:P. Strootman schreef:maboc schreef:bladibladidbla
Is het je wel eens opgevallen, dat Paulus, de apostel der heidenen, ons nooit 'christenen' heeft genoemd? Deze naam hadden we ons dan ook nooit aan mogen meten, want dat heeft zeer veel misverstanden veroorzaakt.
Nu heeft Paulus denk ik een heleboel onwaarschijnlijk belangrijke zaken benoemd en besproken maar Paulus is denk ik niet de maat der dingen.
Kortom....dat Paulus niet expliciet heeft gezegd dat wij onszelf Christenen mogen noemen, of dat hij ons niet expliciet christenen heeft genoemd, vind ik niet direct een sterk argument om te zeggen "dus moeten we dat maar niet doen".
Het is maar net hoe wij definieren wat een christen is, denk ik.
maboc schreef:Is wel een aardige maatstaf, zeker als je zelf die belijdenis hebt gedaan.
Hoewel nogal arbitrair.
Want waarom kiezen voor een belijdenis als maatstaf, en dan nog weer de keuze welke belijdenis.
Aardig is om te weten of Jehova's zichzelf als christen zien? Wellicht dat Krukje (ik begrijp dat hij/zij Jehova is) hier iets over kan zeggen.
maboc schreef:Kortom....dat Paulus niet expliciet heeft gezegd dat wij onszelf Christenen mogen noemen, of dat hij ons niet expliciet christenen heeft genoemd, vind ik niet direct een sterk argument om te zeggen "dus moeten we dat maar niet doen".
mohamed schreef:Protestantse christenen belijden dat Jezus God de Zoon is, maar uitdrukkelijk niet de Vader, wat volgens de Schrift een onmogelijkheid is (Deut 4,35) vind je hun meer christelijk als het consequentere standpunt van de Jehova's?
Faramir schreef:mohamed schreef:Protestantse christenen belijden dat Jezus God de Zoon is, maar uitdrukkelijk niet de Vader, wat volgens de Schrift een onmogelijkheid is (Deut 4,35) vind je hun meer christelijk als het consequentere standpunt van de Jehova's?
De heilige drie-eenheid is een geloofsmysterie, geheel christelijk. Het ontkennen van de heilige drie-eenheid is onchristelijk. Zo simpel is het. Overigens zijn zowel protestanten als Jehova's Getuigen consequent in hun visie op Jezus Christus. Wat consequentie hiermee te maken heeft is mij een raadsel.
Ik zie dat Strootman zich inmiddels ook in de discussie heeft gemengd, dan haak ik af. Ik heb mijn visie weergegeven en die lijkt me duidelijk en bovenal algemeen christelijk.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten