Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Gerdien B. » 04 aug 2009 09:10

Jo'tje schreef:Nou inderdaad, meestal is er wel even een gesprek als je overgaat naar een andere gemeente zonder logische reden (huwelijk, verhuizing) maar erover vergaderen? Het is natuurlijk wel goed als ze serieus willen kijken of er wat gedaan kan worden aan datgene waar je problemen mee hebt. Ik vraag me alleen af of dat de insteek is ;)

Ze geven vaak als reden dat je toch zelf gekozen hebt voor deze gemeente. Sommige zeggen ook gerust dat God je bij hen geplaatst hebt. zeker als je van baby af aan in die kerk opgegroeid bent.
Verder is mijn ervaring dat ze weinig met kritiek doen. Dat is in de gemeente van mijn ouders zo en dat was hier in de gemeente ook zo. We moesten het vooral maar laten liggen zei de ouderling. Nou... dat vind ik dus het meest foute. Juist midden op tafel houden en er over praten!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 aug 2009 13:18

liefie schreef:Wij zitten in de Ger.Gem. en voelen ons er niet echt thuis. Slecht naar de preek kunnen luisteren en liever niet naar de kerk gaan (is natuurlijk niet echt de bedoeling)
Nu zijn we gisteren avond naar de Hervormde kerk hier op dorp gegaan en voelde echt als een warme deken. Lijkt veel op onze kerkdiensten alleen wat meer zingen en veel duidelijker en makkelijker preken. Ik heb er echt goed naar kunnen luisteren.
Aankomende zondag gaan we er weer heen en wie weet als we er ons goed bij blijven voelen gaan we over naar die kerk.
Maar het is ook wel een soort van eng :)

Als je weg wilt gaan om de dominee dan zou ik je aanraden om heel goed na te denken of je echt weg zult gaan. Een dominee gaat ook weer weg namelijk. Als de cultuur in de gemeente je niet aanstaat wordt het al weer anders. En ik weet niet of de preken in de Hervormde (PKN of HHK?) kerk qua inhoud veel verschillen? Gaan er (veel) meer mensen aan het Avondmaal dan in je GG? Al dat soort dingen kunnen helpen om je keuze te bepalen. Als de leer in de andere kerk je beter ligt en Bijbels gezien ook echt beter is dan in je huidige kerk, dan heb je een reden om weg te gaan.
Dat warme deken-gevoel ken ik ook. Ik ben diverse malen in een andere kerk geweest, en had precies hetzelfde gevoel wat jij beschrijft. Maar het ging net zoals een verkering: Na enige tijd vielen niet alleen de positieve dingen op, maar de negatieve(re) dingen gingen ook meer en meer opvallen. En uiteindelijk ben ik blij dat ik ben blijven zitten waat ik zal (en nu nog steeds zit).
Wat ik wil zeggen is: Ga niet over 1 nacht ijs, en kom biddend tot een keuze!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 aug 2009 13:43

Race406 schreef:
liefie schreef:Wij zitten in de Ger.Gem. en voelen ons er niet echt thuis. Slecht naar de preek kunnen luisteren en liever niet naar de kerk gaan (is natuurlijk niet echt de bedoeling)
Nu zijn we gisteren avond naar de Hervormde kerk hier op dorp gegaan en voelde echt als een warme deken. Lijkt veel op onze kerkdiensten alleen wat meer zingen en veel duidelijker en makkelijker preken. Ik heb er echt goed naar kunnen luisteren.
Aankomende zondag gaan we er weer heen en wie weet als we er ons goed bij blijven voelen gaan we over naar die kerk.

Als je weg wilt gaan om de dominee dan zou ik je aanraden om heel goed na te denken of je echt weg zult gaan. Een dominee gaat ook weer weg namelijk. Als de cultuur in de gemeente je niet aanstaat wordt het al weer anders. En ik weet niet of de preken in de Hervormde (PKN of HHK?) kerk qua inhoud veel verschillen? Gaan er (veel) meer mensen aan het Avondmaal dan in je GG? Al dat soort dingen kunnen helpen om je keuze te bepalen. Als de leer in de andere kerk je beter ligt en Bijbels gezien ook echt beter is dan in je huidige kerk, dan heb je een reden om weg te gaan.
Dat warme deken-gevoel ken ik ook. Ik ben diverse malen in een andere kerk geweest, en had precies hetzelfde gevoel wat jij beschrijft. Maar het ging net zoals een verkering: Na enige tijd vielen niet alleen de positieve dingen op, maar de negatieve(re) dingen gingen ook meer en meer opvallen. En uiteindelijk ben ik blij dat ik ben blijven zitten waat ik zal (en nu nog steeds zit).

Helemaal mee eens! Overstappen van de een naar de andere kerk is niet iets wat je zomaar doet (ik zeg niet dat jullie daarmee ondoordacht deze keuze maken).
Maar echt, overal werkt God; in de hervormde kerk en GG en overal krijg je wat en laat je wat.
En wat als je straks wel een fijne GG dominee krijgt? Ik kan een paar namen bedenken maar dat doe ik even niet 8) .
Verdiep je eens goed in de kerkorde van de PKN/HHK en luister diverse preken.

Ik heb de kerkscheuring van 2004 meegemaakt en dat was echt geen pretje. Ligt wel wat anders dan bij jullie, maar het doet echt pijn om een kerk uit te gaan en overnieuw te beginnen. Dat heeft mij heel voorzichtig gemaakt in het verlaten van een kerkverband.

Je moet geestelijk zeer veel tekort komen en er zelf van alles aan gedaan hebben om je wel thuis te voelen en geestelijk te groeien om je kerk te kunnen verlaten vind ik.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 aug 2009 14:14

Wat is er mis met een tijdje ergens anders kerken en dan weer teruggaan naar de kerk van je ouders? Doordat ik een paar jaar "weg" ben geweest, zie ik nu de positieve kanten van de kerk waar ik als tiener al kwam. En voor de dingen die ik daar mis weet ik waar ik het wel moet zoeken. (Overigens zit ik niet meer elke zondagochtend braaf in een kerkdienst, maar voel me toch wel verbonden met de kerk, ook door aan kringen deel te nemen e.d.)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 aug 2009 14:17

em_ma schreef:
Race406 schreef:

Helemaal mee eens! Overstappen van de een naar de andere kerk is niet iets wat je zomaar doet (ik zeg niet dat jullie daarmee ondoordacht deze keuze maken).
Maar echt, overal werkt God; in de hervormde kerk en GG en overal krijg je wat en laat je wat.
En wat als je straks wel een fijne GG dominee krijgt? Ik kan een paar namen bedenken maar dat doe ik even niet 8) .
Verdiep je eens goed in de kerkorde van de PKN/HHK en luister diverse preken.

Ik heb de kerkscheuring van 2004 meegemaakt en dat was echt geen pretje. Ligt wel wat anders dan bij jullie, maar het doet echt pijn om een kerk uit te gaan en overnieuw te beginnen. Dat heeft mij heel voorzichtig gemaakt in het verlaten van een kerkverband.

Je moet geestelijk zeer veel tekort komen en er zelf van alles aan gedaan hebben om je wel thuis te voelen en geestelijk te groeien om je kerk te kunnen verlaten vind ik.

Het ligt helemaal niet aan de dominee.. Maar nu gaan we liever niet naar kerk omdat we er geen goed gevoel over hebben hoe het er aan toe gaat. En we zijn nog helemaal niet zo ver dat we gaan over stappen gaan eerst nog meerdere keren naar die kerk en dan zien we verder.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 aug 2009 20:46

Jo'tje schreef:Kun je me dan uitleggen waarom dat 'een teken aan de wand is'?
Ik ben erg blij als mensen gaan trouwen en samen overgaan naar een andere gemeente.
Het zij CGK, het zij GKV, PKN, evangelisch, whatever. Ze zoeken samen hun weg met Christus.
Ik vind het een erger teken als dat afgelezen wordt als: ontrokken aan de gemeenschap der kerk.
Nee, het is een ander gebouwtje, maar nog steeds een kerk waar God wordt aanbeden en gezocht!

Ik vind het een teken aan de wand omdat als je vind dat het niet uitmaakt waarom wordt je dan niet gewoon één? Wat houd je dan tegen?
Dat is toch de opdracht"opdat we allen één zijn?
En ik zeg ook niet dat er zoiets afgelezen moet worden, maar het is officieel nog steeds de afspraak.

En voor mij is de kerk niet gebonden aan een gebouwtje maar toch zeker wel aan een leer.
Ik kan echt niet zeggen dat ik elke leer van elke kerk zie als de kerk van Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2009 09:04

tante-tortel schreef:
Ik ben erg blij als mensen gaan trouwen en samen overgaan naar een andere gemeente.
Het zij CGK, het zij GKV, PKN, evangelisch, whatever. Ze zoeken samen hun weg met Christus.
Ik vind het een erger teken als dat afgelezen wordt als: ontrokken aan de gemeenschap der kerk.
Nee, het is een ander gebouwtje, maar nog steeds een kerk waar God wordt aanbeden en gezocht!

Ik vind het een teken aan de wand omdat als je vind dat het niet uitmaakt waarom wordt je dan niet gewoon één? Wat houd je dan tegen?
En ik zeg ook niet dat er zoiets afgelezen moet worden, maar het is officieel nog steeds de afspraak.

En voor mij is de kerk niet gebonden aan een gebouwtje maar toch zeker wel aan een leer.
Ik kan echt niet zeggen dat ik elke leer van elke kerk zie als de kerk van Christus.

Hoe bedoel je, waarom word je dan niet gewoon één? Alsof je als individu dat zo even kan regelen? Was het maar zo...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 aug 2009 09:12

Aan de ene kant zou ik het liefste willen dat er maar 1 kerk is, net zoals we later op de nieuwe aarde toch met z'n allen God zullen loven. Maar aan de andere kant... zijn er zoveel mensen en smaken, dat het ook prettig is om verschillende soorten kerkdiensten te hebben, zodat je kunt zoeken waar je je het meeste thuisvoelt. Ik voel mij verbonden met christenen van allerlei soorten kerken, maar als ik bijvoorbeeld niet mag meedoen met het avondmaal of als er eindeloze straffen gepredikt worden, voel ik me toch niet welkom in zo'n kerk. Toch kan ik dan met de mensen uit die kerk misschien wel prima opschieten.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 aug 2009 09:36

Race406 schreef: Een dominee gaat ook weer weg namelijk.

In de GG zin er genoeg dominees die erg lang op 1 en de zelfde plek blijven zitten. De circulatie van dominees vind ik ben de GG erg meevallen. Dat is binnen de PKN veel sterker dat ze na een poosje weer weg gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2009 09:41

En de OKKN, de GG, de GGiN, en de OGG dan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 aug 2009 09:47

Optimatus schreef:

En de OKKN, de GG, de GGiN, en de OGG dan?

Hij/zij zegt "Het zij CGK, het zij GKV, PKN, evangelisch, whatever." Waarschijnlijk is het dus een willekeurige opsomming van enkele kerkgemeenschappen uit het hoofd. De OKKN, RKK, VKK, Anglicaanse kerk, Oosters orthodoxe kerken en tal van protestantse gemeenschappen zullen er dus ook bij kunnen horen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2009 09:54

Gelukkig. Persoonlijk denk ik dat alle kerkgenootschappen die volmondig de Bijbel als bron en de drie oude geloofsbelijdenissen (Apostolicum, Nicæ en Athanasius) als belijdenis handhaven, behoren tot de Kerk van Christus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2009 10:43

Hm ja... hoewel ik naast leer leven ook erg belangrijk vind. Maar ik zou graag ook een zijn met de door jou genoemde kerkverbanden... hoewel ik bij een aantal daarvan wel de kanttekening wil maken dat het waarschijnlijk heel lastig is. De door Jo'tje genoemde kerkverbanden noemde ze denk ik omdat daar regelmatig mensen naar over gaan, we maken het eigenlijk nooit mee dat mensen overstappen naar GG, GGiN, OGG of OKKN :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 aug 2009 12:34

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:

Hoe bedoel je, waarom word je dan niet gewoon één? Alsof je als individu dat zo even kan regelen? Was het maar zo...

Nee, als individu niet. Maar als ze werkelijk hetzelfde geloven waarom doen de heren die het "weten" en dan zo lang over om werkelijk één te worden?

Dan is het blijkbaar toch niet echt hetzelfde?
(trouwens doet mijn pc het met de chrome toch niet goed, ik zit nu blind te typen en moet elke keer even kijken of het klopt )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2009 12:56

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:
tante-tortel schreef:

Nee, als individu niet. Maar als ze werkelijk hetzelfde geloven waarom doen de heren die het "weten" en dan zo lang over om werkelijk één te worden?

Dan is het blijkbaar toch niet echt hetzelfde?
(trouwens doet mijn pc het met de chrome toch niet goed, ik zit nu blind te typen en moet elke keer even kijken of het klopt )

Firefox is denk ik de oplossing ;)

Waarom de heren die het weten er zolang over doen weet ik niet .Misschien wel omdat ze het "weten". Maar goed, landelijke eenheid is erg lastig, omdat je als kerkverband ook voor bepaalde dingen staat en er onderling toch weer verschil is... en men niet snel concessies wil doen. Daarom kunnen we beter beginnen met individueel en plaatselijk een te zijn door elkar op te zoeken, samen dingen te doen etc.

Terug naar “Archief”