Race406 schreef:liefie schreef:Wij zitten in de Ger.Gem. en voelen ons er niet echt thuis. Slecht naar de preek kunnen luisteren en liever niet naar de kerk gaan (is natuurlijk niet echt de bedoeling)
Nu zijn we gisteren avond naar de Hervormde kerk hier op dorp gegaan en voelde echt als een warme deken. Lijkt veel op onze kerkdiensten alleen wat meer zingen en veel duidelijker en makkelijker preken. Ik heb er echt goed naar kunnen luisteren.
Aankomende zondag gaan we er weer heen en wie weet als we er ons goed bij blijven voelen gaan we over naar die kerk.
Maar het is ook wel een soort van eng

Als je weg wilt gaan om de dominee dan zou ik je aanraden om heel goed na te denken of je echt weg zult gaan. Een dominee gaat ook weer weg namelijk. Als de cultuur in de gemeente je niet aanstaat wordt het al weer anders. En ik weet niet of de preken in de Hervormde (PKN of HHK?) kerk qua inhoud veel verschillen? Gaan er (veel) meer mensen aan het Avondmaal dan in je GG? Al dat soort dingen kunnen helpen om je keuze te bepalen. Als de leer in de andere kerk je beter ligt en Bijbels gezien ook echt beter is dan in je huidige kerk, dan heb je een reden om weg te gaan.
Dat warme deken-gevoel ken ik ook. Ik ben diverse malen in een andere kerk geweest, en had precies hetzelfde gevoel wat jij beschrijft. Maar het ging net zoals een verkering: Na enige tijd vielen niet alleen de positieve dingen op, maar de negatieve(re) dingen gingen ook meer en meer opvallen. En uiteindelijk ben ik blij dat ik ben blijven zitten waat ik zal (en nu nog steeds zit).
Wat ik wil zeggen is: Ga niet over 1 nacht ijs, en kom biddend tot een keuze!
Helemaal mee eens! Overstappen van de een naar de andere kerk is niet iets wat je zomaar doet (ik zeg niet dat jullie daarmee ondoordacht deze keuze maken).
Maar echt, overal werkt God; in de hervormde kerk en GG en overal krijg je wat en laat je wat.
En wat als je straks wel een fijne GG dominee krijgt? Ik kan een paar namen bedenken maar dat doe ik even niet

.
Verdiep je eens goed in de kerkorde van de PKN/HHK en luister diverse preken.
Ik heb de kerkscheuring van 2004 meegemaakt en dat was echt geen pretje. Ligt wel wat anders dan bij jullie, maar het doet echt pijn om een kerk uit te gaan en overnieuw te beginnen. Dat heeft mij heel voorzichtig gemaakt in het verlaten van een kerkverband.
Je moet geestelijk zeer veel tekort komen en er zelf van alles aan gedaan hebben om je wel thuis te voelen en geestelijk te groeien om je kerk te kunnen verlaten vind ik.